Salupa cabinata pentru Delta/Dunare

Creat de tiganusmc, Noiembrie 18, 2011, 11:51:01 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

tiganusmc

Salutare ,

In primul rand vreau sa-i multumesc lui Vali pentru acceptul de a scrie pe acest forum si nu in ultimul rand pentru sfaturile date pana acum .
Am deschis acest topic pentru ca intentionez sa-mi cumpar o barca cu cabina , pentru a cutreiera Delta/Dunarea si pentru pescuit .Tot ce-mi doresc de la aceasta barca , este sa poata dormi 2-3 persoane sau sa se adaposteasca la vreme rea  , sa aiba un comportament nautic cat mai bun la conditii variate de exploatare , sa fie dotata cu strictul necesar petrecerii catorva zile departe de civilizatie(parasolar ,priza , pompa santina ,spatiun pentru depozitare ,lumini navigatie ... fara fitze) ,sa fie lansata la apa relativ usor si echipata cu un motor de 30-40 CP .
Bugetul este de 7000 Eur in care am luat in calcul si peridocul .
Modelele initiale  , pe care am pus ochii , au fost : un Quicksilver 435, (sh ,an fabricatie 2000 ,  la 6200 Eur ,cu peridoc neinmatriculat , motor Suzuki,  30 CP - in 4 timpi ,an fabricatie 2006, 150 ore functionare , busola , copertina noua ) si un Cortina 480 Pilot (nou , made in Poland , 5000 Eur ,fara motor  ) . Acum , dupa ce m-am lamurit  ca respectivele salupe au o problema  ,in ceea ce priveste stabilitatea pe Dunare, si ca sunt indicate , datorita formei ,  pt mare , as vrea discutam despre alte modele de salupe cabinate ale producatorilor indigeni si nu numai .
Recunosc ca nu sunt un cunoscator si cred ca as fi usor de pacalit daca ar fi sa cumpar o barca sh  .In acest moment am o pneumatica de care sunt f multumit, cu un motor de 4cp ,dar care ma limiteaza .
Am vazut recent , pe net , barcile de la EdBoats , de exemplu Bonny 520 .
Hai sa pornim de la aceast producator .



Multumesc ,
Marius
Fishing cheaper than therapy

Vali

Salut Marius si bun venit :). Cu scuzele de rigoare, am sa intarzii putin cu raspunsul, fiindca exact acum pornesc la drum spre Mangalia, dar imediat ce-mi fac putin timp, revin si postez un raspuns detaliat.
Din primele imagini, Bonny 520 pare o salupa interesanta, exclusiv glisoare dupa forma corpului si motorizarea recomandata. Asta inseamna viteza buna, dar si exploatare costisitoare. Singura problema cred ca ar fi ca se depaseste targetul de pret de 7000 euro inclusiv motor si peridoc.
Despre parametrii tehnici, dotari, ergonomie (cel putin din ceea ce se vede pe site) intr-o postare viitoare. Nu-mi dau seama din poze despre unghiul fundului (deadrise), care e foarte important la o barca de glisare, dar se pare totusi ca e facut astfel ca barca sa fie stabila si in stationare. Mai multe, putin mai tarziu :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

tiganusmc

Salaut si multumesc pentru raspuns .
Drum bun si ne "auzim " mai tarziu .

Vreau doar sa completez faptul ca , din pacate  , nu pot depasi bugetul (mi-au fost  " aprobati" :) cu greu cei 7000, cu mentiunea ca trebuie sa-mi vand barca actuala si motorasul 4CP Yamaha ) .



Multumesc ,
marius
Fishing cheaper than therapy

tiganusmc

Mda , cu scuzele de rigoare , am incurcat modelul .... vreau sa discutam despre Bella .
Bonny este interesanta , intr-adevar , dar nu am spatiu de miscare datorita canapelelor ,plus ca depaseste bugetul .
Fishing cheaper than therapy


tiganusmc

Salut Levy si multumesc pentru varianta propusa .
Daca voi alege o varianta sh , prefer ceva mai recent ca si data de fabricatie . Este o investitie destul de mare si as vrea sa ma tina o perioada cat mai indelungata .
Fishing cheaper than therapy

Vali

Salutare din nou, dupa o absenta motivata :), am sa povestesc putin mai tarziu ce am facut in acest weekend.

Inainte de a lua la rand modelele care s-ar incadra in caietul de sarcini al lui Marius, vizavi de dotari, optiuni, motorizare, pret etc, sa facem un scurt rezumat despre ceea ce se gaseste in prezent pe piata.

Din experienta mea, structura acestei nise a barcilor cabinate cuprinde:

1. Salupele cabinate, derivate de obicei direct din open-uri, caz in care se monteaza o cabina minimala pe un corp de open. Ca o mica paranteza, open-urile sunt salupe glisoare cu post central de comanda, o canapea spre pupa si o canapea in V in zona prova. Dimensiunea cea mai raspandita de salupe open este de aprox. 5 metri lungime pe 2 metri latime.
Spre deosebire de salupele runabout, care au prova puntata, parbriz lat si de obicei maxim 4 locuri pe scaune, open-urile au latimea si bordul liber mai mari, si pot avea si saltele de plaja, mese pentru picnic, diverse copertine etc.
In general, se prefera montarea unei cabine pe un corp de open din considerente de versatilitate a modelului, folosindu-se aceeasi matrita pentru corp in ambele cazuri.
Salupele cabinate astfel rezultate necesita de obicei motoare de putere medie spre mare, regimul de deplasare fiind exclusiv de glisare. Ca si clasa de navigatie, sunt de obicei C sau D, in functie de unghiul fundului (deadrise) si bordul liber, plus conditiile de stabilitate din normative.
Salupele cabinate au ca avantaje viteza, designul, calitatea finisajelor, iar ca dezavantaje exploatarea costisitoare (consum mare, motoarele mari sunt costisitoare la mentenanta), disconfortul la deplasarea in glisare pe valuri, plus amenajarile interioare destul de spartane, din cauza conditionarii dimensiunii corpului de open. Astfel, echiparea barcii cu toaleta e destul de rara, ca si echiparea cu o minibucatarie.
Ca si exemple de salupe cabinate derivate din open-uri sunt cele 2 modele mentionate initial de Marius (totusi Cortina se apropie de un fisher ca arhitectura), iar din gama producatorului Fair Play Giurgiu, barcile Bella (derivata din open-ul Beauty) si Bonny (derivata din Pretty):


2. Pilotinele, denumire consacrata de italieni, care se refera la barcile mici cabinate, pentru regim de deplasament sau cel mult semi-glisare:
Ca si dimensiuni, pilotinele se apropie sau cateodata sunt putin mai mari decat derivatele din open.

Ca avantaje, pilotinele au un comportament mai placut la marsul pe valuri, un confort bun intr-o varietate de conditii meteo, o exploatare mult mai economica, folosindu-se motoare mici, iar in unele cazuri amenajarile interioare sunt chiar generoase, ajungandu-se chiar la dotari de motocruiser. Principalul dezavantaj ar fi viteza mai mica, insa eu personal nu-l vad ca un dezavantaj pentru cineva care isi doreste relaxarea pe ape. In opinia mea, acest tip de barci este cel mai potrivit pentru vacante in Delta Dunarii, avand confort si calitati nautice optime, exploatarea fiind economica, si nu in ultimul rand impactul asupra ecosistemului fiind minim. In plus, se pot dota cu o mare varietate de accesorii - copertine, diferite amenajari interioare si exterioare pentru sporirea confortului, nefiind conditionata pastrarea unei greutati reduse necesare glisarii, ca la barcile de viteza.

3. Fisher-ele sunt barci de glisare, deci viteza, dotate cu un pilot-house supradimensionat situat imediat in pupa unui dormitor minimal. Fisher-ele au aparut in anii '80 ca o nisa distincta pe piata vest-europeana, targetul fiind pescarii amatori care doreau sa pescuiasca pe orice tip de vreme, si aveau nevoie sa guverneze barca feriti de conditiile meteo potrivnice.

Avantajul principal al barcilor de tip fisher este protectia buna fata de conditiile meteo, plus o buna vizibilitate, iar dezavantajul principal (pe langa dezavantajele celorlalte cabinate glisoare) este o stabilitate slaba, cauzata de centrul de greutate mai ridicat din cauza pilot-house-ului, plus o suprafata mai mare expusa vantului, care creste rezistenta aerodinamica (si implicit consumul), barca fiind mai vulnerabila si la rafalele laterale. Pentru contracararea acestor probleme, de obicei fisher-ele se ingreuneaza din constructie in partea de jos, aceasta greutate suplimentara insemnand totusi si un consum suplimentar de combustibil. In opinia mea, fiind barci costisitoare, si la achizitie, si la exploatare si intretinere, se merita doar daca proprietarul isi permite costurile ridicate pe care barca le presupune.

4. Motocruiserele - sunt ambarcatiuni cu un grad sporit de confort, care pun accentul pe amenajarile interioare optime pentru perioade lungi de sedere pe apa.

Pot fi de deplasament, semiglisare sau chiar glisare. In general, modelele mai lente (de deplasament) sunt mai bine echipate si mai accesibile. Avantajul principal este confortul, barca fiind de obicei dotata cu WC, baie cu dus, bucatarie separata, si cateodata camere separate pentru ocupanti. Cred ca singurul dezavantaj al motocruiserelor e ca, din cauza dimensiunilor mai mari, sunt mai dificil de transportat pe peridoc, fiind nevoie de masini si peridocuri mari. Sunt barci de familie, si ofera tot confortul necesar unei vacante de durata pe apa.

Cam acestea ar fi optiunile care pot fi gasite (cu ceva noroc) pe piata din Ro, in targetul de pret mentionat de Marius. Bataia mare intre producatori se da pe segmentul salupelor cabinate, insa confortul auster oferit de acestea e bun eventual cand se pleaca intr-o brigada de barbati nepretentiosi, si mai putin cand se pleaca cu consoarta sau cu familia.

In afara de aceste tipuri mai raspandite de barci cabinate, mai exista cateva categorii mai "neconventionale", care totusi in tarile dezvoltate reprezinta nise semnificative:

1. Houseboat-urile - sunt ambarcatiuni de tip motocruiser, dar cu forme mai rectangulare si spatiu interior mai mare, apropiindu-se de geometria locuintelor terestre. Forma corpului poate fi monococa (de obicei cu fundul plat) sau multicoca (ponton catamaran sau trimaran). Calitatile nautice sunt mai slabe, prioritar fiind confortul la bord, din care cauza houseboat-urile se utilizeaza de obicei in stationare, si la nevoie se deplaseaza cu ocazia schimbarii locatiei:


2. Barjele locuibile - sunt, dupa cum spune si numele, barje (slepuri) de ape interioare, amenajate pentru croaziere in vasta retea de canale europene:


3. Velierele - sunt ambarcatiuni cabinate care folosesc majoritar propulsia vantului. Se utilizeaza in general pe ape deschise, si mai putin pe ape curgatoare sau canale. Exista de la modele mici si accesibile, bune pentru vacante scurte, pana la adevarate locuinte plutitoare, cu care proprietarii isi schimba resedinta pe planeta dupa pofta inimii :):


4. Motorsailerele - sunt barci de tip motocruiser (propulsate preponderent la motor, in regim lent - de deplasament), dar care in caz de vant favorabil se pot propulsa si la vele. Se folosesc la fel ca velierele, mai mult pe lacuri sau pe mare libera, cu toate ca se pot intalni si pe apele interioare mai importante:


5. Ambarcatiunile specifice diferitelor tari (lobster in SUA, launch in tarile Commonwealth, sloep in Olanda etc), sunt ambarcatiuni traditionale nationale, derivate din ambarcatiuni stravechi, adaptate la tehnologia noua, dar care au pastrat designul specific barcilor istorice:
lobster:
launch:
sloep:

Dupa cum se vede, exista o varietate foarte mare de ambarcatiuni cabinate, multe din ele la preturi accesibile in prezent. Important e ca alegerea sa fie facuta pentru o perioada de timp cat mai lunga in viitor, exact cum spunea Marius. Cel mai bun lucru pe care-l poate face cineva interesat de o asemenea achizitie este totusi sa se dea cu cat mai multe barci, sa stie exact ce-i place si ce nu, si sa actioneze in deplina cunostinta de cauza. Cat despre mine, cine ma cunoaste stie ce velist incurabil sunt, asa ca alegerea mea ar fi oricand un velier mic si versatil, economic, confortabil, si pe sufletul meu :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

#7
Frumoasa prezentare, Vali . :)

Intre veliere si motorsailer-e diferentele sunt atat de mici si linia de demarcatie atat de subtire, incat exista posibilitatea de confuzie. Simplu spus ar fi ambarcatiunile cu un procent de 50-50 % abilitati de deplasare cu vele si deplasare cu motor. Procentul poate varia insa de la 50/50 pana la 20/80 .
  Dar e o definire imprecisa, care aduce in clasa motorsailer-elor, simple veliere clasice, cu o motorizare mai puternica. Iar acestea sunt foarte multe, de pilda in cadrul companiilor de chater. 

   O formula mai buna este aceea data de raportul Deplasament/ Lungimea la nivelul apei. Un motorsailer are acest raport D/LWL mai mare de 300.
  Iar o alta modalitate de clasificare procentuala este raportul dintre suprafata velica si deplasament (in tone). Acesta ar trebui sa se situeze sub 14 . 

Aceste rapoarte dau si nivelul de performanta al unei ambarcatiuni. De exemplu, un velier are raportul mediu D/LWL de 200 . La 300, este un "Heavy Cruising Boat" iar catre 100 devine "ultra usor", dand performante de "racer" .  La un raport mai mic de 100, barca devine inconfortabila sau dificil de navigat .

tiganusmc

Salut Vali  ,

Intr-adevar, frumoasa prezentare !
Acum ca m-ai luminat , pot sa spun ca imi doresc o salupa  cu o exploatare mai economica  si stabila in acelasi timp , cu un spatiu decent atat pt dormit cat si inafara cabinei . Nu-mi doresc viteza , vreau doar sa ma relaxez pescuind sau admirand natura  .
Din pacate , din ce am vazut pana acum pe site-urile interne , paleta de modele fabricate recent (2000  - UTD )  este destul de redusa , limitandu-ma si la bugetul alocat (max.  7000 Eur) . M-ar ajuta site=uri de afara , daca stii , pentru a-mi face o idee asupra preturilor practicate acolo  vs. Romania , la variantele second hand .
Acum sa luam la rand modelele descrise de mine :
1. Bonny iese din calcul, cel putin varianta de a achizitiona barca noua . Ieri am vorbit cu directorul de la Fair play Girugiu si  mi-a spus ca pretul pentru Bonny este de 5500 fara TVA  :( .
2 .Quicksilver , nu am mers cu aceste modele cabinate , deci nu ma pot pronunta . Raman doar la descrierea voastra si anume ca nu sunt stabile si ca sunt destinate mai mult pentru mare .
3 . Cortina - intr-adevar , se apropie de un fisher . Un coleg de serviciu are acest model  (el m-a si indrumat sa achizitionez barca din Polonia , pret de lista 5000 Eur ... zic eu ca-i un pret ok )
Barca lui este dotata cu un motor de 40 CP si sustine ca-si face treaba cu brio .  Din pacate nu am mers cu ea , asa ca nu pot spune mai multe .
Punctual ,la modelele Fisher  ,in cazuri extreme de vant (datorita suprafetei mari expuse  )sau valuri foarte mari ,sunt sanse sa se scufunde ?
Colegul meu sustine ca are un consum mediu de 10l / ora .... cum ti se pare (mic ,mare )?
Fishing cheaper than therapy

bradutzu

#9
Citat din: tiganusmc din Noiembrie 18, 2011, 11:51:01 AM
Salutare ,

In primul rand vreau sa-i multumesc lui Vali pentru acceptul de a scrie pe acest forum si nu in ultimul rand pentru sfaturile date pana acum .
Am deschis acest topic pentru ca intentionez sa-mi cumpar o barca cu cabina , pentru a cutreiera Delta/Dunarea si pentru pescuit .Tot ce-mi doresc de la aceasta barca , este sa poata dormi 2-3 persoane sau sa se adaposteasca la vreme rea  , sa aiba un comportament nautic cat mai bun la conditii variate de exploatare , sa fie dotata cu strictul necesar petrecerii catorva zile departe de civilizatie(parasolar ,priza , pompa santina ,spatiun pentru depozitare ,lumini navigatie ... fara fitze) ,sa fie lansata la apa relativ usor si echipata cu un motor de 30-40 CP .
Bugetul este de 7000 Eur in care am luat in calcul si peridocul .
Modelele initiale  , pe care am pus ochii , au fost : un Quicksilver 435, (sh ,an fabricatie 2000 ,  la 6200 Eur ,cu peridoc neinmatriculat , motor Suzuki,  30 CP - in 4 timpi ,an fabricatie 2006, 150 ore functionare , busola , copertina noua ) si un Cortina 480 Pilot (nou , made in Poland , 5000 Eur ,fara motor  ) . Acum , dupa ce m-am lamurit  ca respectivele salupe au o problema  ,in ceea ce priveste stabilitatea pe Dunare, si ca sunt indicate , datorita formei ,  pt mare , as vrea discutam despre alte modele de salupe cabinate ale producatorilor indigeni si nu numai .
Recunosc ca nu sunt un cunoscator si cred ca as fi usor de pacalit daca ar fi sa cumpar o barca sh  .In acest moment am o pneumatica de care sunt f multumit, cu un motor de 4cp ,dar care ma limiteaza .
Am vazut recent , pe net , barcile de la EdBoats , de exemplu Bonny 520 .
Hai sa pornim de la aceast producator .

Salutare
ai descris exact barca la care visez si eu!
Quick silver-ul a ramas si alegerea mea! Care sunt dezavantajele cere te-au facut sa renunti la el pentru ca eu sunt in curs de strans bani pentru el si nu as vrea sa imi para rau mai tarziu
Multumesc pentru raspuns!

Multumesc ,
Marius
Sa auzim numai de bine!

Vali

Am facut respectiva prezentare (sumara, zic eu :)), pentru ca mai sunt poate doritori de barci cabinate, si deci e nevoie de un minim de informare. Cu foarte rare exceptii, producatorii romani ofera exclusiv salupe de viteza cabinate, asa ca poate in timp le luam barcile la "descusut".

Despre Cortina, am vazut ca sunt si variante fara pilot-house, care teoretic sunt mai stabile. Pana la urma, la orice salupa (cabinata sau nu) se poate face la nevoie un fel de cabina din tesatura Sunbrella. Importante sunt zic eu calitatile de navigatie si confotul in cabina, si mai putin pilot-house-ul, care cred ca e importat doar daca intentionam sa mergem iarna in Delta.

Barcile poloneze au un renume bun pe piata, mai ales ca dintre tarile fostului bloc comunist, polonezii au fost si sunt cei mai avansati la barcile de agrement. Competitia in industria de barci din Polonia e acerba si generatoare de progres continuu, ceea ce nu se poate spune despre producatorii romani, care de obicei ori copiaza la indigo modele de afara, ori se copiaza intre ei. Numele Delphia spune totul, si numai daca ne gandim ca vand veliere si motocruisere in State ne dam seama ca lucreaza bine. Important e totusi ca barca sa fie probata, si comparata cu celelalte oferte, poate chiar si barci romanesti.

Vizavi de siguranta in navigatie a modelelor fisher sau a celorlalte barci mai inalte, sigur nu sunt probleme, din cauza ca toata proiectarea si fabricatia se fac respectand niste normative foarte stricte. Astfel, barcile sunt obligatoriu facute nescufundabile, prin adaosul de materiale flotabile in compartimente, iar stabilitatea e asigurata prin distributia cat mai jos a greutatilor, si prin forma corpului adaptata. Oricum, normativele de stabilitate sunt cele mai stricte, am sa pun odata pe forum prevederile lor.

Consumul la motoarele outboard in 4 timpi se considera de 0,25 litri/cal putere "la blana" deci la turatie maxima. Asta inseamna ca un consum mediu de 10 litri la un motor de 40 de cai pus pe Cortina 480 e putin cam mare, dar justificat de formele corpului, regimul exclusiv de glisare, si suprafata mare a suprastructurii barcii.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

tiganusmc

Nu ma grabesc in a lua o decizie . Oricum pana imi vand  barcuta actuala plus motorul o sa mai dureze putin . Am timp suficient sa compar toate ofertele . Din pacate , in cazul in care vad ceva interesant in Vest nu-mi dau seama cum o sa procedez .
Alti producatori autohtoni care produc cabinate  mai stii ?
PS:Pentru ca spuneam mai sus de vanzarea motorului meu (Yamaha 4cp in 4 timpi ) crezi ca ar fi o varianta de a-l pune ca si motor secundar pe o cabinata . Asta doar de folosit in anumite locuri in Delta .
Faza e ca motorul are numai 8 ore de functionare si pierd destul de mult la vanzarea lui in acest moment ca si sh .


Multumesc
Marius
Fishing cheaper than therapy

Vali

Eu as pastra motorul de 4 cai, intotdeauna va fi bun la ceva, mai ales ca motor de rezerva pe un barcaz cabinat.
Producatori autohtoni de salupe cabinate sunt cativa, o sa le luam in curand ofertele la rand.
Daca gasesti pe net ceva care-ti place, ataseaza linkul aici, sa luam oferta la studiat :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Captan

@tiganusmc. Unde putem vedea barca ta? am un prieten care cauta o motorizata mica cu cabina si nu prea puternica. Motorul ala m-ar interesa si pe mine, mai ales ca al meu a fost furat din casa. :'(

Vali

Citat din: Captan din Noiembrie 24, 2011, 11:30:19 AM
@tiganusmc. Unde putem vedea barca ta? am un prieten care cauta o motorizata mica cu cabina si nu prea puternica. Motorul ala m-ar interesa si pe mine, mai ales ca al meu a fost furat din casa. :'(

Si iata ce spune Marius mai sus ;):

Citat din: tiganusmc din Noiembrie 18, 2011, 11:51:01 AM
...In acest moment am o pneumatica de care sunt f multumit, cu un motor de 4cp ,dar care ma limiteaza...
Marius
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau