Prop Guard - garda elice

Creat de Mihaif99, Mai 14, 2012, 07:11:40 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Mihaif99

Am vazut ca lumea se tot vaita ca loveste motoarele, stramba elicele, etc.
Voi folositi asa ceva?

Vali

Pana acum nu am folosit, decat la barcile cu vele, care au din constructie skeg. Cred ca ar merge adaptat un tip de skeg si la barcile motorizate, insa problema va fi ca va creste rezistenta de apendice.

Toti producatorii de outboard-uri incearca pe toate caile sa scada rezistenta de apendice a cizmei, prin ingustarea la limita a acesteia. In plus, un apendice de tipul skeg-ului, situat in fata elicei, ii scade semnificativ din randament. Poate solutia ar fi 2 apendici simetrici, in lateral fata de elice, insa problema se complica prin cresterea pescajului, inutila mai ales cand motorul e basculat. Pana la urma, solutia cu skeg se poate aplica cu succes la barcile de deplasament, care oricum au oglinda sau etamboul emerse, si nu deranjeaza deci prin cresterea pescajului.

Oricum, despre prop-guard-urile de pe piata nu cred ca au alt rol decat eventual de a proteja elicea de vegetatie, parame etc, si nu protejeaza in nici un caz la lovituri serioase. In plus, adauga rezistenta la inaintare, cresc turbulenta si scad randamentul elicei.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Sunt multe, dar pentru lovituri ai:
Exista un model umit RockHopper http://www.rockhoppermotorguard.com/
Un altul se numeste Sau river runner: http://www.propsavers.com/River%20Runner.html
Rockhopper e mai solid.

Traditional americanii folosesc cu succes pe raurile cu multe pietre capete de furca! Da, furca de strans paiele.

Cel mai tare model este insa cel folosit de suedezi la canoele lungi cu care merga la vanatoare. Am vazut unul care efectiv rupe cizma motorului dar elicea nu are nimica!

Cand prioritetea e mersul in glisare la 30km/h +/-,  o pneumatica sa zicem, pierderea de performanta nu e mare scofala.

Eu am avut un model masiv din polietilena, galben, englezesc pe motorul de 25 CP si tot mergea frumos in glisare cu vreo 45-50 km/h

Pe mine modelul folosit de suedezi ma intereseaza, sau rockhopperul. Intrebarea era  daca sau altcineva tu aveti stiinta de cineva care fabrica asa ceva

blue marlin

Exista si varianta outboard cu elice in duza. Am vazut ceva de genul asta instalat pe un MOB. Lansau barca cu motorul pornit la o viteza a navei de 12-16 noduri si impactul cu valurile era destul de urat. Nu stiu scopul duzei era protectia palelor sau doar eficientizarea propulsorului
Nothing is impossible...

Vali

@Mihaif99: Din pacate (inca) nu cunosc vreun fabricant de prop-guard prin apropiere (Europa). Daca as sta sa caut, sigur as gasi, insa deocamdata nu e pe lista mea scurta.
Exista un catalog de fabricanti europeni de accesorii si echipamente de barci, editat cu ocazia unui targ important de specialitate din Olanda. Am o editie mai veche, am s-o caut si ma uit, poate gasesc ceva acolo.

Pe de alta parte, cred ca protectia cea mai buna pentru lovituri (si nu numai) este forma tunnel-boat sau catamaran a carenei. Important e totusi ca pescajul pupa sa depaseasca adancimea de lucru a cizmei. E un subiect interesant, mai ales ca o carena tip catamaran are si alte avantaje - stabilitate, spatiu generos, raportat la o suprafata udata minima, deci implicit rezistenta de frecare scazuta. Conditia e totusi de "bridgedeck clearance" suficient, plus forme optimizate de glisare, nemaifiind conditionati de un unghi al V-ului fundului limitat de conditiile de stabilitate, ca in cazul monococilor.

@blue marlin: din ce imi mai aduc aminte, rolul duzei pe un outboard este eficientizarea guvernarii, alaturi de protectia elicei. Daca ne uitam dupa poze de "prop guard" pe net, gasim in marea majoritate poze de outboard-uri cu elicea in duza.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

blue marlin

Citat din: Vali din Mai 14, 2012, 08:59:29 AM

@blue marlin: din ce imi mai aduc aminte, rolul duzei pe un outboard este eficientizarea guvernarii, alaturi de protectia elicei. Daca ne uitam dupa poze de "prop guard" pe net, gasim in marea majoritate poze de outboard-uri cu elicea in duza.

O duza bine proiectata ar trebui, teoretic, sa creasca eficienta oricarui propulsor cu pana la 25-30% (portanta suplimentara, uniformizare jet, recuperare energie tangentiala, etc.). La outboard-uri, avand in vedere slaba raspandire a duzelor, as zice ca se complica cu instalarea lor doar daca e nevoie de protectie suplimentara pt elice; pt putere suplimentara cred ca e mai simplu de ingramadit cativa cai suplimentari in motor.
Nothing is impossible...

Mihaif99

Citat din: blue marlin din Mai 14, 2012, 08:50:01 AM
Exista si varianta outboard cu elice in duza. Am vazut ceva de genul asta instalat pe un MOB. Lansau barca cu motorul pornit la o viteza a navei de 12-16 noduri si impactul cu valurile era destul de urat. Nu stiu scopul duzei era protectia palelor sau doar eficientizarea propulsorului

Exact pe asta, dar galben l-am avut pe yamaha de 25. E mai mult ca sa protejeze innotatorii sau pe cei salvati sa nu ii tai cu elicea. Ma interesau mai mult river runners.

Mihaif99

Dar oare exista meseriasi care ar face asa o lucrare? Adica un prop-guard frumos din inox.

Vali

Dintre barcagiii forumisti, mai demult facuse cateva lucrari frumoase in inox Paul - sspoll. E si membru pe capcompas.ro, dar nu prea posteaza. Stiindu-i priceperea, cred ca poate duce la capat cu brio orice lucrare in aluminiu sau inox.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Citat din: Vali din Mai 14, 2012, 09:24:23 PM
Dintre barcagiii forumisti, mai demult facuse cateva lucrari frumoase in inox Paul - sspoll. E si membru pe capcompas.ro, dar nu prea posteaza. Stiindu-i priceperea, cred ca poate duce la capat cu brio orice lucrare in aluminiu sau inox.

Mersi Vali!  (click applaud)

Nu o trebui in Delta- mai ales ca tinde sa agate vegetatie, dar pe aicea am niste zone in care apa trece de la 20m la 50 cm cat ai clipi, numai vai si bolovani e findul, dar acolo e si pestele.
Pierd eu cativa km/h, dar ecomomisesc 2-3 elice/an, plus timp, plus garnituri de ax, plus nervi, plus....

Vreau sa imi fac rost de unul tip "gheara de gaina" asa cum au suedezii, dar si ei il fac la meseriashi. E super solid si se ataseaza fara suruburi la cizma ;)

Mihai Irimia

Hm...eu zic ce cel mai bun prop-guard, e sonarul, chestia cu duza da e eficienta, dar pentru nave cu viteza redusa gen remorchere, nu cred ca a vazut cineva duze pe vedete rapide, ar fi sinplu de facut un prop-guard, dar intrebarea e de ce il veti prinde? De placa anticavitatie normal. Aia cedeaza si singura cateodata, nu trebuie ajutata si in plus in cazul unei bucati de lem etc., elicea il va arunca spre exterior, daca o prinde intere pale si prop-guard, (deci chestia asta s-a intamplat), rupe tot si inel si elice si placa, daca era asa de eficienta faceau toti fabricantii de motoare.

Mihaif99

#11
@M Irimia
Pai oricum nu prea ai cum sa pui asa ceva la inboard outboard-ul tau. Si chiar daca ai pune tot degeaba.  Astea sunt pentru outboarduri mici.
Pe rauri cu bolovani nu prea merge fara river runner, cand lovesti un bolovan pe minut, asta e, altfel mai bine dai la vasle.
Oricum tu nu mergi cu barca ta pe astfel de ape, asa ca ai dreptate, pe unde mergi tu sonarul e de baza.

gvincentiu

Citat din: Vali din Mai 14, 2012, 09:24:23 PM
Dintre barcagiii forumisti, mai demult facuse cateva lucrari frumoase in inox Paul - sspoll.
L-am intrebat si eu de diverse lucuri pe Paul (capelatura, balamale carma etc.) insa am inteles ca e pe langa 00.00 GMT, renuntand la diferenta orara, chiar daca e cu "+" :)
Ganduri bune !

Mihai Irimia

Hai sa va spun ceva de actualitate, un  client al meu, a avut aripa montata pe placa anticavitatie, si aripa portanta legata de placa, abiaam gasit cu 3 mil.sudura in aluminiu., nu adaptati nimic daca nu e al motorului, ce se comercializeaza ieftin e in detrimentul motorului

Mihaif99

#14
Adica, mai bine ma duc si imi fac elicea praf in 10 minute dupa tine nu?

;D

Cred ca vorbim limbi diferite din moment ce e evident ca raspunzi fara sa fi citit informatia din topic.