Doina de Brates Galati modificata - [d]efecte

Creat de gsteph, Septembrie 13, 2012, 10:04:18 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

gsteph

salut tuturor!

am fost oarecum stimulat de Vali si vin cu subiectul asta deschis initial pe barcaholic.

am o barcuta, identificata de maestrul Vali ca fiind Pescarus de Bratesul - Galati (4.10 m cu 1.3 latime), modificata de fostul proprietar.

Later Edit: este (actuala) barca Doina, dupa cum arata pozele de la Bratesul, mai putin aripioarele... Am modificat si titlul topicului.

oglinda este pentru cizma scurta, 38cm de la limita de sus pana la limita de jos a cocii, chila mai coboara 10cm. este inclinata cu ~13grade fata de verticala.
coca a fost modificata de cel de la care am luat barca (a reconditionat-o), i-a adaugat 2 "flotoare" care au aplatizat coca spre pupa si au facut-o foarte stabila la ruliu si la val din fata lateral (de siaj).
barca are cam 100kg. e usor instabila (gireaza) daca pasagerii se batzaie la viteza mai mare (mai ales cei de la prova).

din lipsa de timp nu am facut decat o iesire in Delta, dar am putut sa fac o diagnosticare a problemelor atat cat m-a ajutat experienta teoretica.

simptome:
1- este apupata (in functie de incarcatura de la prova, mai mult sau mai putin)
2- am "val de pupa", daca forjez motorul (Johnson 10cp 4t) peste 50% imi mai arunca apa peste oglinda si ma uda la... apa intra in cauza decupari mai largi a oglinzii de o parte si de alta a motorului (motorul care a echipat-o initial era un Vihor/Vahar 18cp 2t era mai lat)
3- nu gliseaza si probabil nu o sa o faca

apuparea nu am rezolvat-o suficient incarcand prova cu pasager (nevasta) si bagaje, si nici din trim motor.
pe GPS am avut cam 22km/h la 2/3 din cursa mansei la motor. imi doresc un spor de viteza dar fara sa

cu apa aruncata prin degajarea oglinzii in jurul motorului cred ca o pot rezolva daca pun o placa suplimentara cu o decupare mai mica, alipita pe oglinda (tego sau aluminiu 3-5 mm).
am atasat cateva poze cu profilul pupa/bord/prova/inclinare oglinda ca sa aveti o imagine despre coca barcii.

dupa ce am sapat pe net la noi si prin afara (imi crapa capul!), inca nu m-am dumirit ce sa fac ca sa rezolv asieta si viteza respectiv glisajul.

intrebarile mele pentru cei cu experienta:
1) pentru corectarea asietei merita sa incerc un hydrofoil sau trim tabs (homemade)? mai este si solutia unui prelungitor de eche si sa stau mai in fata, dar nu e o solutie permanenta.

2) daca se corecteaza asieta, scap de valul ala de pupa? are efect sa adaug o placa "de protectie" la oglinda care sa ingusteze decupatura de la motor?

3) daca adaug material peste aripioarele de acum (obtin un profil V la pupa) si le prelungesc in fata cu 1m am sanse de glisare?

Multumesc!


multumesc!

Vali

Sa traiti si bun venit prin cuibarul nostru :).

Din analiza pozelor, intr-adevar e valabil ceea ce au scris colegii pe barcaholic, anume ca aripioarele sunt prea sus. Motivul este cel mentionat de colegul teo_pes, anume comportamentul bun la vasle, in asa fel incat barca "sa nu traga apa dupa ea".

Daca se intentioneaza deplasarea exclusiv la motor, ar trebui modificate aripioarele, in asa fel incat sa creasca flotabilitatea la pupa, adaugandu-se material pe partea inferioara a aripioarelor.

In acest caz ar creste si bordul liber la pupa, deci apa ar ajunge mai greu in barca pe la decuparea oglinzii (cu toate ca, dupa cum ai spus, e bine sa se ingusteze acea decupare). Barca s-ar aseza mai bine pe apa la turarea motorului, insa importanta e racordarea cat mai lina dintre fundul barcii si fundul aripioarelor, in asa fel incat sa nu se formeze turbulente. Din acest motiv, e posibil sa fie nevoie sa te duci ceva mai spre prova cu partea inferioara a aripioarelor, adica acolo unde se racordeza optim cu fundul barcii.

Eu as face cam asa: as poliza partea inferioara a aripioarelor, apoi as prinde cu spuma poliuretanica si cateva holzsuruburi cate o bucata de extrudat (sa zicem de 5 cm) sub fiecare aripioara. Extrudatul ar trebui taiat astfel incat sa se racordeze lin cu fundul barcii. As pune apoi cu grja barca pe apa, i-as da "blana" la motor sa vad cum se aseaza, dupa care daca e nevoie as mai veni cu o bucata de extrudat. Deci as face experimente pana mi-ar conveni cum se aseaza barca.

La finalul experimentelor, as intoarce barca cu burta in sus, as completa cu spuma eventualele rosturi, apoi i-as da peste polistiren urmatoarele:
1. un strat sanatos de panza bine imbibata cu aracet, pentru a izola extrudatul de actiunea nociva a vaporilor de stiren din rasina, care altfel l-ar dizolva.
2. Dupa intarirea aracetului, as veni cu cateva straturi de stratimat de 300  si rasina poliesterica, formand suprafata noua a aripioarelor, pe care dupa uscare as chitui-o si as vopsi-o, avand grija ca suprafata sa iasa cat mai neteda, pentru rezistenta mica de frecare cu apa.

In ultima vreme, producatorii de barci de tip lotca, precum Bratesul, Aeromar Plast Brasov, si unii producatori din Tulcea au mers pe aceasta varianta de aripi prelungite pana la oglinda, care sa ajute barca la glisare. Din ce am vazut pana acum la barcile de pe Dunare si din Delta, unele au fost reusite, altele nu prea. Treaba cea mai sensibila e obtinerea pozitiei optime a aripioarelor, astfel incat barca sa se miste bine si la motor, si la vasle, in conditii cat mai variate de incarcare a barcii. Oricum, niciodata nu le poti avea pe toate, deci solutia cea mai buna e experimentarea pentru cazul particular al fiecaruia.

Mult succes la treaba, si oricand ai nevoie, tot aici suntem :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gsteph

@Vali: multumesc! asteptam cu nerabdare un reply.

am atasat o imagine cu ce m-a gandisem eu sa modific. pupa/oglinda sunt masurate la precizie de 5mm si desenul (in AutoCAD) e la cote. vederea laterala e pe masuratori pe o fotografie...

1- e o placa suplimentara (rosu) la oglinda cu decupajul pentru motor mai ingust (ramane sa fac masuratori exacte pentru decupaj). motorul "nou" oricum cere o oglinda mai groasa minim 10mm. la Yacht TNG au niste placi de protectie motor din plastic... o sa le dau un telefon sa vad daca cad pe dimensiuni.

2- in oranj am desenat "umplutura" prin care sa modific aripioarele.
inspre pupa voi veni tangent la coca, deci sectiunea pupa va fi intr-un V cu racord rotunjit la baza.
spre prova ma gandesc sa merg cel putin 1m pe un arc care sa se termine tangent la un curent de bordaj (cel de sub dunga galbena, vizibil in primele poze cu barca pe care le-am atasat).

voi face masuratori mai exacte, sa am cateva sectiuni (cupluri) si sa modelez in ceva soft (freeship sau AutoCad).

radasous

Salut,
S-ar pute sa mearga epoxi in loc de aracat pentru "sigilarea" polistirenului. Am facut un test in urma cu doi ani, am lipit intre ele cu epoxi doua bucati de polisiren extrudat, la testul de rupere s-a smuls materialul, nu lipitura. Polistirenul nu era cel verde ce se gaseste in mod obisnuit in magazine, ci unul alb-cenusiu.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Vali

@radasous: bineinteles ca merge cu epoxy, e chiar indicat, insa am scris despre aracet pentru chetuiala minima, mai ales ca totul va fi imbracat in fibra si rasina.

@gsteph: desenul arata bine, important e ca unghiul fundului la oglinda sa nu fie mai ascutit decat unghiul fundului pe la mijlocul barcii. Daca e cumva mai ascutit, mai bine lasi adaosul de extrudat orizontal (paralel cu actuala suprafata inferioara a aripioarelor). In felul asta obtii un fel de "reverse chine" (cum spunea colegul teo_pes despre forma de acolada), care ajuta la stabilitatea in stationare:

Cel mai bine e de facut cateva probe cu diferite dispuneri ale adaosului de extrudat, astfel ca rezultatul sa fie multumitor. Mai ales ca extrudatul nu e scump, si pentru probe se poate lipi usor cu spuma poliuretanica.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gsteph

salut si multumesc pentru sugestii.

ma gandisem la epoxi, dar daca panza + aracet merge cred ca voi alege solutia mai ieftina. sunt in stadiul de analiza a problemei, pana la stabilirea bugetului mai am...

@Vali: cred ca unghiul cocii la oglinda e maxim si se ascute mergand spre prova. o sa verific zilele astea, si o sa mai si masor cate ceva...
si da: cred ca e bine sa fac niste probe inainte asa cum ai sugerat.


Vali

Sa stii o chestie: ceea ce faci tu acum va fi ceva de pionierat :). Multa lume si-ar dori ca barcile pe care le au sa gliseze. Sunt multi barcagii care inca mai au barci care se ingusteaza mult la pupa, cum sunt lotcile, barcile Egreta si Pescarus de la Bratesul, Laguna Minor sau vechiul B5. Avem inclusiv pe forum un coleg - raitmaerg, care are aceeasi problema la o Egreta.
Printr-o asemenea modificare, barcile de tipul asta si-ar trai o a 2-a tinerete, mai ales daca ne gandim ca au fost facute bine la vremea lor, multe fiind inca in stare buna, iar pretul e accesibil.
Oricum, eu tin aproape, asa ca orice idei sau probleme apar, tot aici sunt de gasit ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gsteph

 :)
o sa fiu off-topic.
este un fel de pionierat, in fapt invat ceva nou, de la navigatie pana la constructie. pentru ca deseori nu invatam din experienta altora, din diverse motive, facem un soi de pionierat.  :D

alegerea mea s-a bazat pe faptul ca am avut o solutie completa (barca + peridoc, motorul a fost aprox. moca) la un pret rezonabil, ceea ce imi permite un pic de distractie si numai.
din pacate cu timpul liber nu stau bine deocamdata  >:(

mie mi-a placut barcuta asta, si o vreme vreau sa o tin si daca va fi posibil sa o "tunez".

voi reveni duminica seara, sigur cu intrebari.


gsteph

se pare ca e un model de barca Doina facuta de Bratesul Galati mai demult. lungimea si latimea coincid, doar ca Bratesul a adaugat aripioarele mai lungi si mai jos decat la barca mea.

am pus un hydrofoil (ieftin) la motorul de 9.9 si voi testa in delta weekend-ul asta. sper sa corecteze apuparea.

gsteph

#9
am pus hydrofoil-ul cel mai ieftin si mai chinezesc - Easterner - de la la un magazin din bucuresti, iar motorul pe pozitia de trim pe care o gasisem anterior optima (fara hydrofoil).
desi am mers pe apa de vineri pana miercuri, nu am testat si singur in barca, cu toate pozitiile de trim, sa vad clar cum merge, daca se corecteaza asieta si in cele din urma cu cat (macar la ochi).

nu a fost edificator, dar:
-nu mai arunca apa elicea in zona degajarii din oglinda.
-efectul "portant" in pupa este destul de slab... dar se simte ceva.
-barca a devenit mult mai sensibila si oarecum mai instabila in anafoare - asa am apreciat pe bratul Sulina, se simtea puternic si in eche.
-parca e un pic instabila la viraje cu viteza mai mare... se inclina initial corect, in bordul virajului, dar apoi tindea sa se aplece spre bordul opus. nu stiu daca e de la hydrofoil, as zice mai curand CG-ul prea sus (din distributia greutatii celor 2 pasageri pe banchete, ei fiind mai inalti si mai masivi decat mine cu 10-15 kg).

daca vremea si timpul liber o sa imi premita o sa reiau testele undeva mai aproape pe Dunare, cu si fara hydrofoil.

love delta


sorin_mh

#11
Buna seara totutor impatimitilor de ambarcatiuni, din partea unui "rac"!
Se pare ca solutia propusa a fost deja pusa in practica de catre un fabricant de barci, din Tulcea, la o lotca.
Pozele si filmuletul postate la adresa web: http://www.ambarcatiuni-fibra-boats.com/component/content/article/48/90-caracteristici-ambarcatiune-lotca-17-crivace.html va pot da informatii suplimentare.
As dori sa va exprimati opiniile referitoare la solutie, la o prima vedere, pentru a sti daca merita o deplasare pana la Tulcea/constructor pentru o eventuala testare, lotca fiind prima mea dragoste, pe care am regasit-o zilele acestea.
In plus si in afara topic-ului (scuze  :-[), din pozele atasate site-ului, barca in discutie ar fi unica lotca cu "dublu fund" ! :-\
Poate putem discuta si despre acest aspect - chiar in alt topic...
O seara buna

Vali

#12
Salutare si bun venit pe capcompas.ro.

Pentru mai multe amanunte direct de la sursa, il avem ca si coleg de forum chiar pe fabricantul al carui link l-ati prezentat. Asa ca, daca binevoieste, cred ca va poate da toate detaliile dorite.

Despre dublul fund la lotca de fibra, au mai fost construite si in trecut asemenea barci, si au fost folosite de pescarii profesionisti de pe Dunare sau lacurile din zona Galati-Braila. De exemplu, Institutul Piscicol din Galati a avut in dotare exclusiv acest tip de lotca. Insa calitatea slaba a fabricatiei (grosimea prea mica a fibrei operei vii) a facut multi barcagii sa renunte la dublul fund, in favoarea unui singur invelis, dar de grosime suficienta.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

sorin_mh

Buna tuturor si distratie placuta in week-end!

Multumesc foarte mult pentru raspunsuri, Vali. In fapt, citind putin si din postarile facute pe celelalte topicuri ale forumului, ma asteptam (si chiar imi doream! ;)) ca tu sa fii printre primii care au amibilitatea sa imi raspunda. Si, nu stiu (sau poate stiu, dar inca nu sunt sigur de rationamentele si feeeling-urile mele), de ce am impresia ca o parte din designul barcii in discutie e inspirat si de tine...
Referitor la raspunsul postat de tine mai sus:
[i[color=blue[i]]]"Pentru mai multe amanunte direct de la sursa, il avem ca si coleg de forum chiar pe fabricantul al carui link l-ati prezentat. Asa ca, daca binevoieste, cred ca va poate da toate detaliile dorite[/i]." [/i] [/color] (apropos de "l-ati": prefer a II-a singular, prezentarile fiind facute  ;)) opinia fabricantului este binevenita si poate clarifica unele opinii formulate (sper) de catre forumistii interesati" - sincer, ma asteptam la ceva in sensul asta si din partea ta. Dar specificatiile fabricantului trebuiesc trecute prin filtrul subiectivitatii (deh, orice parinte isi iubeste copiii!). Dar, inca o data, fabricantul ar trebui sa raspunda la niste intrebari, sa clarifice niste comentarii venite din partea forumistilor. Ori, acestea inca nu s-au formulat  :-X. Cred ca va veni si timpul lor, in fond este un/o subiect/realizare interesant/interesanta, care merita dezbatut sau macar o mica "sporovaiala", la gura sobei sau pe "lijanca", alaturi un vin fiert si, poate, o scordolea (asta ar merge cu un vin natur, totusi...).
Realmente doresc sa imi achizitionez o lotca, pentru perioada de pensie - care, din pacate, se cam apropie. Varsta si, poate originea, ma face adeptul adeptul lotcii clasice dar care poarta totusi haine mai moderne (PAFS). Dar imi doresc ca spritul totusi sa ramana putin in urma varstei fizice, si de aceea am pus in discutie si varianta "hibrid" a lotcii clasice in care, sincer, m-as da cu placere. Dar nu stiu inca de unde "sa o apuc", mai bine zis am gasit eu ceva "manere" dar ele sunt personale si as dori sa vad daca ele sunt similare cu ale forumistilor mult mai experimantati care navigheaza in acest forum.
Ar fi multe de zis despre modul cum noua forma a operei vii (marimea si extensia, hai sa zicem, "chilelor de ruliu"
ale asestei lotci, ma face sa le includ in opera vie si implicit in planul de forme) influenteaza calitatile nautice ale ambarcatiunii. Aici astept pareri din partea forumistilor.
O mica schimbare de planuri si din partea mea: dupa ce am accesat web site-ul "probarca", am vazut ca firma producatoare a barcii in discutie, construiestew si lotci clasice. Imi doresc deci sa o vizitez si sa incerc sa testez
lotcile produse, in incercarea de a stabili care din ofertele de pe piata ma satisface. Numai ca daca eu stiu cam ce imi doresc de la o lotca - si cam ce trebuie sa verific, nu la fel pot spune si despre barca in discutie. De aceea doresc sa imi fac un fel de "procedura de achizitie si (mai ales) testare. Aici am nevoie de sprijinul, opiniile si modul cum vedeti voi upgradarile acetei ambarcatiuni.
Referitor la raspunsul postat pentru al doilea subiect abordat (acel "dublu fund"),

[i[color=blue]]"Despre dublul fund la lotca de fibra, au mai fost construite si in trecut asemenea barci, si au fost folosite de pescarii profesionisti de pe Dunare sau lacurile din zona Galati-Braila. De exemplu, Institutul Piscicol din Galati a avut in dotare exclusiv acest tip de lotca. Insa calitatea slaba a fabricatiei (grosimea prea mica a fibrei operei vii) a facut multi barcagii sa renunte la dublul fund, in favoarea unui singur invelis, dar de grosime suficienta."[/[/color]i]

el vine sa sublinieze faptul, exemplificat de tine prin postarile pe acest forum si de pe altele, ca o competenta intrun domeniu inseamna de fapt sa detii cultura acelui domeniu, cultura insemnand suma cunostintelor referitoare la acel domeniu.
Revenind "la barcile noastre", in postarea mea am pus acel dublu fund intre ghilimele. Si asta deoarece cam asa mi se pare. Si deoarece "mi se pare" lasa loc la multe discutii si interpretari, aceasta am si dorit de la membrii/invitatii forumului.
Adica sa dezbatem "o leaca " si aspectele de constructie, pentru ca mie mi se pare ca totusi in zona fundului ar fi doua plansee de fund-cel putin cam atat vad din poze (unul exterior, convex, la care nu pot estima limitele si continuitatea in planul diametral-o parte din ghilimele vine si de aici) si planseul interior (hai sa-i zic paiol, totusi), la care nu pot sa estimez continuitatea in zina pick-urilor si banchetei. Deci ar fi loc mult de sporovait (imi place acest cuvant, el fiind, in opinia mea, adaptarea la conditiile locale a pretentiosului vestic "brain storming") si despre asta, poate in acest week-end, la gura sobei, cu o cana de vin fiert alaturi (atentie totusi la tastatura!).
Hai ca am scris ceva, dar mai nimic in fond. Luati-o totusi ca o lectura usoara, de sfarsit de saptamana, ca o plimbare cu lotca pe canalul Litcov, sa zicem  ;)

Un week-end placut tuturor
P.S.: nu mai verific ortografia; poate ma ajutati si pe aici...

Vali

Salut Sorin si scuze pentru abordarea cam ceremonioasa, dar asa sunt obisnuit, pana nu cunosc omul, nu-mi permit sa vorbesc la per-tu. Multumim pentru frumoasa postare, care mi-a adus aminte de vremurile de acum vreo 20 de ani, cand eram toata ziua pe balta, ori cu lotca de lemn la navod pe lac, ori cu cea de fibra la setci sau ave pe Dunare.

Lotca a fost pentru mine, la fel ca pentru multi altii, barca pe care pot spune ca am crescut. Nu se poate descrie senzatia pe care o ai cand tragi lopata, sau scoti toana, pestii se zvarcolesc in matitza, si barcazul miroase a catran si bala de peste. Iar seara cand te retragi la cuibar si te relaxezi sub bolta de vitza dupa o zi de efort continuu , ce poate fi mai bun decat un rasol de novac cu mujdei de usturoi cu rosii coapte :).

Cu atat mai mult, cand mancam peste prajit (de la pachet) in barcaz, eram in stare sa-l mananc cu tot cu oase, asa bun era. Asa ca am amintiri frumoase despre lotcile de lemn, folosite la navod. Si despre cele de fibra am amintiri frumoase, insa era un sentiment frustrant cand vedeam veliere coborand pe Dunare, iar noi trageam lopata continuu, de multe ori cu rezultate slabe. Odata prin '94 am prins la 2 toane 2 scrumbii, si la podul Giurgiulesti ni le-a luat si pe alea un nesimtit de granicer...

Dar sa revenim la tehnica (in ciuda faptului ca "ma mananca" iar sa scriu despre sezoanele de pescuit profesionist de pe vremuri). Barca pe care a avut-o taica-miu incepand de prin 1982 si pana la sfarsitul anilor '90 era "duba" de 17 crivace, cu "aripioare" (chile de ruliu). Se misca bine la lopeti, era usurica, insa bineinteles ca la motor se apupa serios, din cauza cunoscutei ingustari la pupa.

De-a lungul timpului, am vazut mai multe solutii de a adapta lotca de fibra pentru un comportament mai bun la motor. Conditia cea mai sensibila de indeplinit e compromisul optim pentru ca barca sa se miste bine si la lopeti, si la motor. Din ce am vazut pana acum, o solutie reusita a fost prima generatie de lotci de la Aeromar Plast, care aveau aripioarele prelungite pana la pupa - barca din prim-plan:



Din ce am observat, la lopeti zona pupa a aripioarelor statea deaupra apei, iar barca se misca aproximativ ca o lotca obisnuita din PAFS cu aripioare scurte (barca din dreapta). La motor in schimb, odata cu schimbarea asietei, zona pupa a aripioarelor se imersa, iar barca glisa mult mai bine decat lotca de fibra clasica.

Despre barcile prezentate in linkul de mai sus, din cauza ca nu am avut ocazia sa le incerc, ma abtin sa comentez, si in plus fabricantul e un cunoscut de-al meu, deci e mai elegant sa-l lasam pe dumnealui sa ne povesteasca.

La variantele noi ale lotcilor de Aeromar Plast am vazut ca accentul s-a pus exclusiv pe glisare, ceea ce vad ca se incearca si la barcile produse de Bratesul SCCA Galati. Pescarii profesionisti insa prefera tipul de lotca de fibra "clasica" (aripioare scurte), din cauza ca se misca exact cum au ei nevoie, si la lopeti, si la motor mic, de 4-5-6 cai. De curand, cineva care si-a luat o lotca adaptata exclusiv pentru glisare era foarte nemultumit, din cauza ca tragea greu lopata, si chiar zilele astea am vorbit cu un fost coleg de pescuit, care mi-a zis ca vrea sa-l ajut sa-si faca o barca noua, de acelasi tip cu a lui (aripioare scurte), dar mai lunga.

In plus, chiar de curand am fost sa vad barca unui fost coleg de munca din Combinat, pensionat acum, care e o lotca de aceeasi latime cu cea de 17 crivace, dar mai lunga, pe la 6,5 metri parca. Nea Nelu vrea sa adapteze la fel niste aripioare, ca sa foloseasca pe barca un Suzuki de 20 CP/2T. In plus, vrea sa faca o cabina demontabila, unde sa poata innopta pe balta. In functie de solutia pe care o vom aplica, vom vedea cum e mai bine, pentru un comportament bun si la lopeti, si la motor. Avantajul unei lungimi mai mari e o viteza de deplasament (cu motor mic) ceva mai mare, un comportament ceva mai bun pe valuri, si nu in ultimul rand capacitate sporita de incarcare.

Despre dublul fund la lotca, personal nu am o parere favorabila. Motivul e urmatorul: de obicei podeaua (paiolul etans) se foloseste la barci cu fundul in V, deci de glisare. Asta pentru a avea: 1. o suprafata plana, pe care sa calce omul in siguranta, si 2. sub paiol se afla structura de rezistenta a fundului (varange si longitudinale), care preia solicitarile mari de la glisare.

Lotca fiind o barca de viteze cel mult moderate, cu forma de U in sectiune, cred ca e suficienta o grosime adecvata a fibrei. In plus, profilul chilei plus cele 2 nervuri longitudinale sunt tot ce trebuie ca barca sa fie destul de solida pentru exploatarea obisnuita a unei lotci. Paiolul nu cred ca face altceva decat sa adauge greutate inutila, plus ca reparatiile operei vii vor fi imposibil de facut dinspre interior (cum se procedeaza daca se doreste o reparatie de calitate).

Sa nu uitam ca mai exista unele barci cu forme in U care au paiol - Nufarul de exemplu, dar aceasta e o barca "nervoasa", de glisare, care are structura de fund pe care se sprijina paiolul. Cred ca singurul motiv pentru care o lotca ar avea nevoie de dublu fund ar fi daca se va folosi exclusiv la glisare, insa pentru asa ceva exista barci mult mai potrivite, mai economice si performante. Lotca clasica, in fibra sau lemn, e foarte buna tocmai din cauza ca e versatila, economica, si isi face bine treaba pentru care a fost conceputa.

Ma opresc aici, insa sper sa continuam "sporovaiala", mai ales ca se anunta un weekend cu zapada. Am pregatit vinul pentru fiert, am scos niste caras de la congelator, deci urmeaza sper un bairam online cu veselie :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau