motor prea mare??

Creat de pilu, Septembrie 24, 2014, 07:14:56 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

pilu

Buna, barca mea e un hellas open 4,5 lungime 1,8 latime (in repartii la sectiunea constructii plastic).Domnul "mustatza" care detine o barca identica mi-a spus ca motorizarea maxima e 60 cp . Eu detin un mercury 2t 75 cp si as vrea sa il folosec pe aceasta barca , se poate rupe oglinda sau alte probleme daca motorul e mai mare? Am gasit o metoda de calcul canadiana a maximului puterii motorului  in functie de dimensiunile barcii ( aici pe forum ) si mi-a iesit un maxim de 80 cp (daca am calculat bine) .Ce parere aveti?

Fritz

#1
  Hai sa-ti explic eu cum e  cu puterea maxima care se poate instala pe o barca.
Constructorul in principiu , da puterea maxima a motorului...si greutatea maxima . De obicei adevarata ...Nu si la noi !!!! >:(
  O barca veche ...second hand...nu mai suporta aceeasi greutate/forte  pe oglinda...din cauza ca a avut instalate mai multe motoare, Multe gauri , prin care apa si-a facut de cap...vara , iarna ...a intrat , a inghetat, s-a dilatat , a spart ...ma rog a creat fisuri in fibra si in spuma poliuretanica, in lemn ...care putrezeste rapid...Apa daca gaseste cea mai mica gaurica intra pana la saturare ...Problema e ca NU MAI IESE !!!
Sta in fundul dublu si in lemnul bagat in el...Iarna ingheata si isi mareste volumul ...si sparge fibra ..iar vara dospeste si putrezeste lemnul si spuma poliuretanica.
  La o barca veche ,.,.,daca a avut un motor de 60 de cai in 2 timpi ... un motor de 40 de cai in 4 timpi s-ar putea sa-i fie la limita,,, sau prea mare.

pilu

probabil ai dreptate , totusi ma gandesc ca orice producator calculeaza rezistenta cu o marja buna de eroare,adica daca e sa zicem limita 60 cp ,daca pui sa zicem 65 nu cred ca se va rupe oglinda... .I-mi auc aminte ca asta primavara am avut ceva treaba la Turnu-severin si ma uitam la un open cel mult cu dimensiunile barcii mele ce avea montat un mercury efi 100cp (modelul mai nou cocosat). Stateam si priveam si ma gandeam cum rezista oglinda aia !? motorul parea ca e cat jumate din barca .probabi voi cauta totusi un motor mai mic . I-mi pare rau sa ma despart de acest motor ca merge bine si nu e tras de el f mult ....

dany

N-am reparat [modificat]decat 4 barci ,si de fiecare data lemnul din oglinda[ si nu numai],ca era stratificat,esenta tare sau chiar panarama de osb era atins de apa, mai mult sau mai putin distrus ,in top conducand osb-ul,lemnul esenta tare si cel mai rezistent lemnul stratificat.Fritz,spunea intr-un topic pe f. buna dreptate ca oricat te-ai stradui sa imbraci un lemn in fibra,odata si-odata apa v-a patrunde la el.Cu atat mai mult la oglinda care este supusa la mari eforturi,datorita motorizarii.Pune un motor baban pe o oglinda putreda si dezastrul este inevitabil[pardon!].Cele mai multe din SH-urile de pe piata,au probleme de genul asta.Are o cunostinta de-a mea o barca micuta si eleganta,un papucel ce ar trebui sa aiba maxim 120kg,si el are 300 :o.I-am zis sa dea paiolul jos,si nu are curaj,mai bine o vinde....si tot asa...

pilu

Ai perfecta dreptate , am dat 2 gauri in doua zone diferite , se pare ca lemnul sau placajul interior sun umede si putrede ... .M-am hotarat (dupa ce am studiat putin problema) repar si oglinda .

Vali

Salut Marian, problema motorului mai mare decat cel autorizat trebuie cantarita si sub alte aspecte, in afara de cel strict structural.

La proiectarea barcii, in functie de cateva dimensiuni (unghiul de stelaj al fundului, lungimea barcii si latimea oglinzii) se face calculul puterii maxime, conform unui standard industrial ISO. Acest calcul se valideaza apoi practic prin testarea barcii cu respectiva motorizare.

Testul respectiv determina daca barca e sigura in exploatare cu motorizarea rezultata din calcule, si determina alunecarea laterala (deriva) la giratie, la turatia maxima a motorului. Procedura e descrisa in acel standard ISO amintit. Daca deriva nu se incadreaza in valorile limita, se scade puterea motorului pana se indeplinesc cerintele de siguranta la giratie.

Deci daca la barca ta puterea maxima autorizata e de 60 cp, inseamna ca pana la acea putere barca e sigura in exploatare dpdv al manevrabilitatii. Orice marire a puterii se face pe propria raspundere, si parerea mea e ca ar trebui evitata.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau