Velier traditional ?

Creat de Florio, Aprilie 19, 2011, 10:51:20 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

solpet

Citat din: Vali din Februarie 09, 2012, 10:14:02 PM
Pentru explicatiile cele mai aprofundate despre evolutia barcilor de racing de-a lungul timpului, si influenta claselor de handicap (rating rules) asupra designului, avem una din cele mai tari carti pe specificul barcilor cu vele pe care am gasit-o vreodata, "Seaworthiness, the forgotten factor", de C. A. Marchaj: http://www.amazon.com/Seaworthiness-Forgotten-Factor-C-Marchaj/dp/0877422273 . Daca o doreste cineva, o am in format electronic.
Salutare Vali, lumea este interesanta si foarte mica!
Este cartea mea de capatai, o am "pe hartie".

Vali

Salut Peter, spuneai odata ca ai si Aero-Hydrodynamic of Sailing, tot de Marchaj, si te-ai apucat s-o scanezi, da' erai cu o tanti, si nu v-a iesit joaca pana la capat :D: http://www.barcaholic.ro/f4/manuale-si-chestii-utlile-57-20.html#post25439

Ce se mai aude despre carte? Sau ar trebui angajata alta doamna :)?
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gvincentiu

Să nu plângeți, eu n-am făcut-o....
Probabil dacă m-aș apuca să o construiesc, va fi barca pe care nu vreau să o termin vreodată.
http://youtu.be/WwZ2UkNm7ms
Ganduri bune !

x_petrolist

totusi Herreshoff a avut "o educatie Europeana" .... voila Riviera

solpet

Citat din: gvincentiu din Aprilie 24, 2015, 12:27:04 PM
Probabil dacă m-aș apuca să o construiesc, va fi barca pe care nu vreau să o termin vreodată.
http://youtu.be/WwZ2UkNm7ms

La un moment dat cochetam si eu cu ideea de a construi un Flatfish...
Fata de dimensiunile barcii efortul este insa mare (estimatie lejera  cca 1200 ore)

Apoi fara "feroneriile adevarate" - adica toate din  bronz  aspectul ar fi inconsistent...
De gasit se gasesc toate (intinzatori, tacheti, balamale etc de ex. prin www.vetus.com)
dar costa de parca ar fi turnate din argint.

Am atasat un screenshot despre Flatfish in interpretare personala
(sectiune transversala si coeficient prismatic o nuanta mai mare fata de original (cca +3%),
rezultand  un plus de stabilitate pe axa  longitudinala dar si un plus de rezistenta (de forma)
care insa se poate compensa prin reducerea lestului)

pelicanul

@solpet
La ce sistem de constructie te-ai gindit? Ceva clasic plank on frame, sau un fel de strip planked imbalsamat complet in epoxi? Sau cold molded cu mai multe straturi de furnir?

solpet

#51
Citat din: pelicanul din Aprilie 27, 2015, 12:35:51 PM
@solpet
La ce sistem de constructie te-ai gindit? Ceva clasic plank on frame, sau un fel de strip planked imbalsamat complet in epoxi? Sau cold molded cu mai multe straturi de furnir?

Cold-molded este predestinat pentru curburile pronuntate ale barcii.
Adica "clasica" solutie cu 3 straturi de furnir a 3..4 mm grosime,
cele interioare orientate la +45° respectiv   -45° de grade iar stratul exterior dispus  in directie longitudinala.


Interior vopsit (sau lasat natur, dupa gust, desi  orientarea stratului intern, la +/- 45° nu este de un estetic ridicat).
Pe exterior 3 straturi de panza biaxiala a 150..160 g/m2
in zona de racordare a chilei eventual 5, desi efortul majoritar se transmite dinspre lest spre varangi si nu spre stratul exterior
(care rezista bine  la tractiune, insa la compresie /incovoiere.... )

Ar fi posibila si o constructie din file de bordaj (de ex larice) pe coaste de stejar indoite la cald ( plank-on frame)
presupune  insa acces la material de calitate rezonabil de bun,
"maruntisuri" ca de ex. cuie-nit din cupru
si calfatarea necesita intretinere,
dar aspectul - dpdv optic este foarte placut.

Exista o cartulie buna care descrie constructia unei barci similare, dupa metoda file-pe-coaste (si calfatare)
http://www.woodenboatstore.com/product/book_Haven_

Fotografiile din carte sunt alb-negru , cu rezolutie relativ scazuta, dar continutul este informativ.
Barca a fost proiectata de Joel White si construita de Maynard Bray,
un editor neobosit si foarte activ de aproape 25 de ani a rewistei Woodenboat.

O alta carte, similara si scrisa tot in spiritul  metodei file-pe-coaste , avand ca subiect tot o barcuta proiectata de Hereshoff
este aceasta
http://www.amazon.com/Building-Herreshoff-Dinghy-Manufacturers-Maritime/dp/0913372331/ref=sr_1_7?s=books&ie=UTF8&qid=1430130068&sr=1-7&keywords=herreshoff

Echipa constructoare a intervievat unul maragnoz batran (Sylvester dupa cate imi aduc aminte) care era responsabilul principal
pentru dinghy-uri la santierul Hereshoff.
_______
Am ambele carti, la  o adica pot sa le iau cu mine la Raid Romania 2015,
dar nici la Amazon respectiv la Woodenboat nu sunt din cale afara de scumpe....


lipan

Cea mai suplă, frumoasă barcă. Întotdeauna am avut senzaţia că această barcă abia atinge apa.
Barca visurilor mele.
Păcat că va rămâne doar un vis.
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

gvincentiu

Am sorbit fiecare forografie. Nu e de 12,5 dar ma calmez si cu un 14: https://www.flickr.com/photos/nwswb/sets/72157626421874143/
Ganduri bune !

solpet

Citat din: gvincentiu din Aprilie 27, 2015, 08:10:14 PM
Am sorbit fiecare forografie.

Cunosc fotoreportajul respectiv.
O lucrare de migala, executata cu precizie !
Putem invata una-alta din fotografii , chiar daca ne-am apuca de ceva mai modest si mai putin consumator de timp.

Rumpi


De ce sa nu folositi o tehnica de constructie clasica, ieftina si care nu e dependenta de materiale greu de gasit la noi (cum ar fi lemnul de calitate). Strip plank traditional adica, de pe vremea lu Hereshoff. Coca construita din molid (sau larice pentru cine vrea) 12x12mm  (sau mai gros) imbinate in cuie galvanizate. Coastele din salcam verde, indoite direct in coca. (salcam verde se gaseste pe marginea baltii sau la furnizorii de pari de gard. De pe balta puteti alege direct bucati strambe, cum va trebe pentru coaste. Pentru fiecare coasta taiati un salcam tanar si ciopliti la dimensiune, ca salcamul oricum e specie invaziva). Daca puietii de salcam nu va plac, stejar verde este pe toate gardurile, trebe numa rabdare sa alegeti ceva mai fara noduri. Cuie dublu galvanizate (ca alea navale) de toate tipurile ("bradulet" adica "ring barbed", rasucite sau chiar patrate) exista la furnizorii de cuie pentru acoperisuri, idem cuie de cupru daca vreti. Pe dinafara puteti pune o tesatura de 150-200gr/mp cu epoxi ieftin pentru izolatie la apa, daca folositi larice nici aia nu trebe. Daca vreti sa fiti in lemn natur furniruiti cu ceva mahon sa arate bine. Tacheti, blocuri, etc. faceti tot voi, din lemn si arata supertraditional. La straiuri si sarturi cablu de sarma galvanizata pe care o matisati ca e traditional. Sau dati niste banuti pentru ceva dyneema (nu pentru yachturi, pentru cabluri de remorcaj sau alpinism ca e mai ieftin).
O barca facuta asa ar trebui sa reziste 20-30 ani. Nu-i musai cold molded sau nituri de cupru sau mult epoxi. Trebuie numai ceva grija la pus stripurile si adaptat forma cu rindeaua. Ganditi-va ca atunci cand se inventase strip-plank intre stripuri se punea cel mult vopsea, daca se punea si aia. Barcile de lucru erau toate incheiate in cuie galvanizate si suruburi. La urma urmei si barcile au o perioada de viata determinata, nu rezista vesnic.  Mie 20-30 ani mi-ar ajunge de la o barca.

solpet

Citat din: Rumpi din Aprilie 28, 2015, 02:57:05 AM
Ganditi-va ca atunci cand se inventase strip-plank intre stripuri se punea cel mult vopsea, daca se punea si aia.
Cei care isi puteau permite, foloseau pasta de miniu (oxid de plumb).

Citat din: Rumpi din Aprilie 28, 2015, 02:57:05 AM
La urma urmei si barcile au o perioada de viata determinata, nu rezista vesnic.  Mie 20-30 ani mi-ar ajunge de la o barca.

Corect.
Nici masinile nu se construiesc pentru eternitate, dar acest fapt nu ne impiedica
sa le cumparam,
sa le folosim ca apoi sa se metamorfozeze in "altceva"
(gen program Rabla sau o parte fractionara din parcul de veterani sa devina  oldtimer).

Problema cu barcile este ca suntem mult mai atasati de ele decat fata de un produs industrial :-)

Vali

Imi place foarte mult planul de forme al Flatfish in varianta lui Peter. Parca tocmai am vazut una din bijuteriile lui Chuck Paine :).
Singurele mici detalii pe care le-as modifica ar fi:
- as mai indulci sau as elimina concavitatea plutirii la prova
- as muta grosimea maxima a profilului chilei la treimea prova, nu pupa

Despre tehnica de lucru, poate e o idee si strip simplu pe coaste laminate, dupa care exteriorul invelit in tesatura si epoxy. E tehnica promovata de George Whisstock, si am facut si eu acum ceva vreme asa ceva (doar osatura):
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

lipan

Să vă țină Dumnezeu obiceiul!