Despre GPS si nu numai

Creat de kir_gutzakis, Ianuarie 21, 2014, 11:07:02 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

kir_gutzakis

Ma uit la mediatizarea facuta tragediei petrecute in Apuseni si nu contenesc sa ma minunez de durata mare a recuperarii victimelor in conditiile furnizarii coordonatelor GPS si de catre sistemul instalat la bordul avionului si de catre doctorul ramas valid la sol, plus triangulatia facuta de STS cu releele GSM din zona.
Asta aduce in cauza un subiect atins si de Bogdan(Pupezica) legat de mijloacele pentru o eventuala salvare in Delta (care e sublima dar lipseste cu desavarsire) dar si pe Marea Neagra (poate va aduceti aminte de o esuare a unui yacht german pe langa Cazino, la Constanta).Zic aici ca ar fi util sa vorbim despre mijloacele de salvare minimale care ar trebui sa existe la bordul unei ambarcatiuni, incluzand aici si mijloacele de comunicare si semnalizare...adica mai pe sleau pe noi pe ape cine ne poate/ cum ne putem  salva si ce ar trebui sa facem intr-o situatie limita?
"Cea mai buna barca e cea pe care o ai sau daca inca nu ai una, cea pe care ti-o poti permite azi; nu pierde timp asteptand sa-ti poti lua barca visurilor. Ia-ti o barca si pleaca azi. O barca de 8 m azi e mai buna decat una de 20 peste 5 ani."-Romeo zis Skipper

cristiantutuianu

Citat din: kir_gutzakis din Ianuarie 21, 2014, 11:07:02 PM
Ma uit la mediatizarea facuta tragediei petrecute in Apuseni si nu contenesc sa ma minunez de durata mare a recuperarii victimelor in conditiile furnizarii coordonatelor GPS si de catre sistemul instalat la bordul avionului si de catre doctorul ramas valid la sol, plus triangulatia facuta de STS cu releele GSM din zona.

Aici avem o problema .
Apare situatia X cel care are nevoie de ajutor dispune de resurse (merg pe ideea ca are ultima tehnologie in domeniu GPS si...)
Trimite catre 112 coordonate ... zona....etc .Pana aici perfect .Teoretic te gaseste cu ochi inchisi Corect??
Te gaseste e adevarat dar salvatorul trebuie sa indeplineasca anumite conditii
Sa fie in masura sa foloseasca o harta (trebuie sa aibe asa ceva  .... actualizata nu de pe vremea lui Pazvante) sa aibe in dotare un GPS in care sa introduca coordonatele primite de la situatia X Un mijloc de transport cu ajutorul caruia sa ajunga la locul sinistrului in timp util.

E trist ca a trecut asa de mult pana au fost gasiti
Nu am idee dar cred ca la bordul unui avion se gaseste o "trusa" in care ar trebui sa fie un pistol de semnalizare ,rachete de semnalizare . Ok in situatia meteo din Ardeal e de discutat
Din cate stiu la bordul barcilor de salvare exista asa ceva

pelicanul

#2
In primul rind vreau sa spun ca nu stiu care sint procedurile in aviatie si ce fel de ELT avea avionul respectiv. Dar mi-au sarit in ochi citeva chestii.
In primul rind triangulatia GSM. Normal (ca de aia este triangulatie) nu se poate face decit daca telefonul are semnal din trei celule (stilpi). Daca ai semnal doar de la un stilp esti "pierdut" intr-un cerc cu raza de vreo 20 km (cred). La munte, noaptea si prin padure e ca si cum ai cauta acul in carul cu fin.
In al doilea rind GPS-ul. Sistemele de navigatie uzuale (pentru masina) nu iti indica pozitia in care te afli cu lat si long la 6 zecimale (sau la secunda de grad). Ele au optiunea de cautare a unei pozitii dupa lat si long dar nu iti indica unde te afli. Apare doar un punct sau o sageata rosie care bipaie pe o harta, dar nu ai lat si long exacte. Pentru aceasta iti trebuie un GPS outdoor sau o aplicatie android care sa foloseasca GPS-ul tabletei sau telefonului. De exemplu https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tinygarage.saildroid. Gratis si bun! :)
In al treilea rind ELT (Emergency Locator Transmitter) de pe avion. Este echivalentul EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacons) de la nave sau al PLB (Personal Locator Beacons) pe care il poti avea in buzunar. Romania nu este membra in Cospas-Sarsat (http://www.cospas-sarsat.org/), vezi poza atasata cu harta. URSS a fost membru fondator al organizatiei in 1979 (impreuna cu Canada, Franta si SUA) si probabil din aceasta cauza protocolul de releu este facut de catre Romania cu statia de la Moscova (ramas dinainte de '89) si nu cu Turcia sau Grecia. De asta a aparut si Moscova in ecuatie! :) Rusii sustin ca n-au primit nici un semnal de pe teritoriul Romaniei in acea noapte. Ceea ce este posibil daca avionul avea un ELT vechi (pe 121,5 MHz). Incepind cu 2009 se foloseste numai frecventa de 406 MHz pentru toate tipurile de balize (aerian, terestru si maritim). Dar astea sint numai presupuneri, nu are rost sa discutam.
Pentru barci ar fi in ordinea pretului :)  :
- program android (saildroid) pe orice tableta sau smartphone;
- GPS dedicat;
- statie VHF navala pentru MayDay in canalul 16;
- statie VHF cu DSC (digital selective calling) cu GPS; asta are un buton rosu care, daca este apasat, transmite automat un mesaj mayday digital;
- PLB;
- SART;
- EPIRB;
Pentru Delta si costier cred ca ajung primele trei.

cristiantutuianu

- program android (saildroid) pe orice tableta sau smartphone;
- GPS dedicat;
- statie VHS navala pentru MayDay in canalul 16;
Corect

Nu imi aduc aminte cine probabil pupezica a povestit despre o intamplare in delta cu unul care a cazut in apa .

In primul rand cred ca ar trebui sa comunicam cu cei de langa noi .(Nu sa fugim de acasa cu bani de paine)
Cand pleci pe apa pe mare sau  delta sa vorbesti cu un apropiat sa ii spui .
Plec din Locatia X la ora ....... spre Locatia Y unde ajung in jurul  orei ....... pe urmatorul traseu ..............
cand ajung in Locatia Y te contactez. (si sau pe timpul deplasari te contactez cand ajung in punctele 1.  2. 3. de pe traseu) E destul de clar ca persoana de contact s-a ia anumite masuri in cazul in care nu il contactezi

In tinerete cand mergeam pe munte era regula. Nu plecam de la cabana pana nu vorbeam cu cabanierul 
Sefu am plecat pe traseul .... spre  locatia X ne intoarce la cabana pe traseul Y .Chiar daca umblam cu cortul si nu eram cazati la cabana respectiva ,
RESPECTAM TRASEUL
Nu era GPS cine avea busola era smecher ;D

pelicanul

@ cristiantutuianu

Este foarte corect tot ce spui, comunicarea traseului si persoanele de contact si urmarire sint foarte importante. De fapt si procedura de inscriere a unui PLB sau EPIRB prevede comunicarea unei persoane de contact care sa stie pe unde se plimba dispozitivul si care tine legatura cu cei care il folosesc. La activarea unui EPIRB sau PLB primul pas din procedura de salvare este contactarea persoanei de legatura.

Vorbind despre scaparea in apa, avem IP67 certified phones sau pur si simplu o punga bine legata :) Restul aparatelor sint pentru outdoor si/sau naval si nu se pune problema.

bradutzu

Dragilor
haideti sa facem diferenta intre locatii!

daca vb de pescuit pe brate sau canale principale: Sf Ghe sau Sulina (pe Chilia nu am fost vreodata) atunci in principiu nu ne trebuie mare lucru ca oricum traficul de barci este chiar deranjant deci "ajutor plimbaret" mai mult decat am vrea!

daca vb de canale doar de Pupezica stiute sau la stiuca pe lacurile mari se schimba povestea si trebuie luate toate masurile de precautie!

Sa auzim numai de bine!

cristiantutuianu

Citat din: bradutzu din Ianuarie 22, 2014, 10:31:08 AM
Dragilor
haideti sa facem diferenta intre locatii!

daca vb de pescuit pe brate sau canale principale: Sf Ghe sau Sulina (pe Chilia nu am fost vreodata) atunci in principiu nu ne trebuie mare lucru ca oricum traficul de barci este chiar deranjant deci "ajutor plimbaret" mai mult decat am vrea!

daca vb de canale doar de Pupezica stiute sau la stiuca pe lacurile mari se schimba povestea si trebuie luate toate masurile de precautie!

Sunt de acord cu ce zici dar
Paza buna trece primejdia rea.
Imi vin in cap chesti minim necesare
- fluier
- oglinda
- lanterna
Sfaturi
1 Anunta-ti familia si/sau prietenii despre traseul tau, data la care ar trebui sa pleci/intorci din traseu. Pe cat posibil nu schimba traseul la fata locului pentru ca la nevoie te vor cauta pe traseul anuntat initial.
2 Nu calatori singur in natura sau locuri retrase.
3 Cerceteaza, consulta harti, ghiduri turistice sau persoane care sunt familiare zonei in care care calatoresti.(Delta avem un coleg Pupezica tot respectul si admiratia pentru cea ce face)
4 Intotdeauna poarta cu tine o harta a zonei si o busola. Chiar si intr-o zona pe care o cunoastem foarte bine, pe ceata sau noaptea ne putem rataci.
5 Poarta cu tine un fluier, oglinda sau orice pentru semnalizare. Tine minte semnalul de ajutor: 3 semnale repetate la intervale fixe de timp. Poti folosii semnale vizuale, acustice etc. In loc sa strigi, mai bine foloseste fluierul, vocea nu ajunge la o distanta prea mare.
6 Ai grija la schimbarile vremii. Consulta prognozele meteo, dar fi pregatit si pentru vreme rea, . Tine minte ca vantul si umezeala te pot pune in probleme, vezi de exemplu hipotermia.
7 Nu calatori noaptea sau pe vreme nefavorabila.
8 Apa este mai importanta decat mancarea.

Lista poate fi completata

bradutzu

si eu de acord cu tine!
-  fluier avem la vestele de salvare si imi e greu sa cred ca pleaca cineva fara ele in balta(recunosc ca si eu de multe ori nu o port dar macar e langa mine pe celalalt scaun)
-  ca oglinda putem folosi lama cutitului daca nu e satinata
-  daca lanterna a murit putem folosi blitzul de la aparatul foto.........daca au murit amandoua atunci nu esti bun nici de pieton dapai de barcagiu
- fumul este cel mai bun mijloc de semnalizare iar focul se aprinde f usor cu cateva grame de benzina si o bucatica de cablu cu care facem un scurt circuit la bateria din dotarea barcii (cine are)
Eu la must have mai adaug:dispozitiv de aprins focul, crema de protectie solara, ochelari de soare

Facem un topic separat cu supravietuire si semnale de ajutor in caz de ..............Doamne Fereste?
Sa auzim numai de bine!

Vali

#8
Pai era un topic de lucruri necesare cand plecam cu barca, poate il reactivam si trecem acolo si chestiile de "supravietuire".

Topicul respectiv este aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,826.0.html
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

cristiantutuianu

Salut Vali
Citat din: Vali din Ianuarie 22, 2014, 11:39:13 AM
Pai era un topic de lucruri necesare cand plecam cu barca, poate il reactivam si trecem acolo si chestiile de "supravietuire".

Topicul respectiv este aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,826.0.html
A fost deschis topicul  Despre GPS si nu numai in urma nefericitului accident .
La ce sa intamplat la capitolul salvare ....................................... >:(

chestiile de "supravietuire"
poate doua Sub-Secțiuni
Tehnici de supravietuire Sub-Secțiuni ADAPOSTUL;APA;FOCUL;HRANA;ORIENTAREA;SEMNALE
Trusa supravietuire Sub-Secțiuni KITURI : DIY KITURI
:-[ :-[ :-[   cu "supravietuire" ai atins un punct sensibil ............am povestit la mine in atelier ;)

Florio

In cazul accidentului aviatic, se pare ca problema a fost mult mai simpla: salvatorii n-au stiut sa citeasca niste coordonate GPS care le-au fost date.
Au crezut ca sunt imcomplete.
Si cam atat.

http://aviatia.ro/siguranta-zborului/accidentul-yr-bnp-lipsa-cunostiintelor-de-geometrie-de-clasa-a-6-a-o-explicatie-a-coordonatelor-false-gresit-interpretate-de-catre-autoritati/

cristiantutuianu

zicea pelicanu de smartphone
http://www.androidlive.ro/tutorial/cum-sa-aflati-pozitia-exacta-pe-harta-cu-ajutorul-telefonului-android
Este un tutorial ce merita citit


Da Florio am citit si eu ...................vai

pelicanul

#12
@cristitutuianu
Da, este excelenta pagina gasita de tine, insa se refera la niste aplicatii android care trebuie instalate inainte sa ajungi in padure. Sint zeci de astfel de programe, am dat si eu exemplul "saildroid". Exista si posibilitatea de a face acest lucru direct din Google Maps, fara alte programe instalate, dar cred ca iti trebuie acces la internet. Nu stiu daca semnalul GSM era corespunzator pentru asa ceva.

@Florio
Citez din articol: "NOTA: Articolul se bazeaza pe datele si informatiile care au fost facute publice pana in prezent, coroborate de catre autor, context in care autorul considera acest scenariu fiind doar o ipoteza, in acest moment, insa una plauzibila.
* Titlul articolului apartine redactiei Aviatia.ro si nu il implica pe autor."

Intr-adevar, zic eu, e o ipoteza foarte plauzibila :). Dar, mai e si vorba aia: "dupa razboi multi viteji se arata" Nu avem noi de unde sa stim ce a fost acolo. Daca acele coordonate au fost transmise prin SMS, acel mesaj trebuie sa fie salvat in telefonul expeditorului. Daca au fost trasmise verbal, presupun ca apelurile la 112 se inregistreaza, deci nu e greu de verificat.

Am gasit si raportul guvernului privind accidentul si se pare ca ELT -ul avionului functiona numai in 121.5 MHz. Si mai sint citeva neclaritati. E interesant de citit.

Rumpi

 Intreb si eu ca prostu care sunt:

Daca te duci undeva de unde te gandesti ca trebuie sa fii salvat nu-i cel mai simplu sa suni inainte la Politia de Frontiera/Paza de Coasta si sa-i anunti: "aici Ghita, plec pe traseul cutare, daca nu va contactez pana in ziua x ora y veniti dupa mine"? Nu de alta da aia sunt cei mai probabil sa vina dupa tine asa ca sa stie de la inceput pe unde si cand sa te caute.   

pelicanul

@Rumpi

Asa ar fi normal, dar nu stiu daca PF de la noi are acest serviciu pus la dispozitia cetateanului. Pentru ca mai e si reversul medaliei: daca tu te-ai intors acasa bine si fara probleme dar ai uitat sa anunti si la intoarcere? Cine plateste interventia facuta degeaba? In orice caz, trebuie desemnat un om care sa verifice (telefonic sau altfel) daca te-ai pierdut sau te-ai intors si esti uituc.