Delta: Eco vs Poluare

Creat de Spinoza, August 01, 2014, 12:29:10 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Intersect

Citat din: bradutzu din Septembrie 16, 2014, 09:28:41 AM
eu ma retrag din discutia asta pentru ca se pare ca nu merge in nicio directie!
Nu stiu ce ai cautat in discutie in prima faza ;D...Am pus poze cu nemernici care faceau ski in Delta nu conteaza ca este navigabil sau nu,La Dunavatul de Jos sunt niste pensiuni de innebunesti,mastrodonti,toti folosesc Dunarea ca si hazna nu au statii de epurare..Multumesc lui Vali ca ma averytizat din timp sa nu ma duc acolo ca este nasol ,o zi am rezistat,nu ma mai duc.Toate satele sau oraselele de pe malul Dunarii deverseaza in Dunare,toate impingatoarele remorcherele,macaralele plutitoare nu curata apele negre(nu hidrocarburi)le dau in Dunare.Gunoaiele la fela se arunca pe timpul noptii in Dunare.Santierele de reparatii Tulcea,Isaccea,Galati resturile le dau in Dunare...Sa continui?Mai merge...Am vorbit cu un proprietar de pensiune prieten bun de-al meu mi-a explicat ca de cand populatia satelor a fost scoasa la curatatul malurilor dunarii nu mai permit turistilor pe care ii aduc de la pescuit sa plece fara sa isi care gunoiul.Sper sa fie aceeasi mentalitate peste tot in Delta Dunarii aceeasi mentalitate.
In ce fel Portile de fier au distrus partial ecosistemul dunarii si curgerea acesteia dupa indiguirile in masa,din cauza lipsei de aluviuni Dunarea se afunda in albie,se face vreun studiu pe tema asta cred ca nu intereseaza pe nimieni.Dupa digul din Slovacia al doilea ca marime dupa Portile de fier sa inceput studiera efectului asupra Dunarii si sa propus sa se refaca artificial curgerea normala de aluviuni pietris pe Dunare,in principiu se cara in amonte pietris si il lasa sa fie spalat de Dunare.
Dar la noi se scoate se exploateaza de se rupe mai ales la Calarasi sa sapat pentru autroatrada,sa scos pietris la greu.
   Ce facem cu navele de tonaj mare care intra pe navigabil,da au restrictii de viteza dar rup malurile in doua,hai sa le interzicem accesul in rezervatie...De ce nu...
In Venetia se fac foarte multe greve si se blocheaza portul pentru interzicerea pasagerelor,sa facem si noi asta...
  Dar mai bine sa dam in 30-40-50 cp,ca nu e bine,in cei care campeaza ca nu e bine,dar jetski de la Dunavat fiecare are minim 2 in ograda ce facem cu ele?Autorizatiile de constructie data alandala fiecaruia si constructiile monstruoase pline de termopane ce facem cu ele?

Delta Dunării are o problemă extrem de serioasă în ceea ce priveşte asigurarea cu apă potabilă. Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta a dat publicităţii câteva cifre extrem de grave, cu ocazia Zilei Internaţionale a Apei, serbată pe 22 martie. Este vorba, în primul rând, despre lipsa infrastructurii de alimentare: peste 70% din familiile cu copii nu au canalizare, apă curentă şi adesea nici apă potabilă în gospodării (datele sunt valabile pentru 10 din 26 de comunităţi din deltă, şi anume C.A. Rosetti, Letea, Periprava, Ceatalchioi, Pardina, Chilia Veche, Maliuc, Gorgova, Partizani şi Sfântu Gheorghe). O altă problemă este consumul de apă direct din Dunăre sau din puţuri de mică adâncime, care expune populaţia locală la riscul îmbolnăvirii, având în vedere degradarea continuă a calităţii apelor de suprafaţă cauzată de agricultura intensivă, traficul naval şi de lipsa staţiilor de epurare a apelor uzate din oraşele aflate în amonte. Aceasta se traduce printr-o expunere ridicată la boli diareice acute, afecţiuni digestive cronice şi parazitoze (conform DSP Tulcea). Asociaţia mai punctează întârzierea reconstrucţiei ecologice a amenajărilor agricole şi piscicole din Delta Dunării (aproximativ 80.000 ha) amenajate în regimul comunist, acestea funcţionând în trecut precum adevărate filtre naturale pentru sedimentele aduse de Dunăre, amână pe termen nelimitat reluarea circuitului natural al apei în ecosistemul deltaic şi astfel însănătoşirea unei părţi însemnate (aproximativ 20%) din Delta Dunării.

Poluarea, o problemă greu de rezolvat

Alte probleme sunt creşterea alarmantă a fenomenului de eutrofizare a apei cu efecte dramatice asupra biodiversităţii acvatice (fenomenul este cauzat de scurgerile de substanţe folosite în agricultura intensivă ca îngrăşăminte) şi poluarea datorată navelor maritime de mare tonaj (care circulă pe braţul Sulina), cât şi navelor de mică capacitate (folosite pentru pescuit, transporturi, turism etc). În perioada de exploatare normală, navele pot descărca legal sau ilegal o mare varietate de substanţe fie direct în mediul acvatic, fie indirect prin intermediul atmos­ferei. Aceşti poluanţi cuprind în special hidrocarburi şi deşeuri de hidrocarburi, substanţe lichide nocive, care pot avea efecte imediate sau pe termen lung asupra mediului acvatic.

Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta mai notează şi lipsa infrastructurii de tratare a apelor uzate. "România încă nu îndeplineşte standardele pe care şi le-a asumat în tratatul de aderare prin transpunerea în legislaţia naţională a Directivei Cadru Apă (2000/60/EC). Există aproximativ 20 de staţii de epurare a localităţilor cu ieşire la Dunăre, cele pre-existente aderării însă majoritatea apelor uzate ajung direct în Dunăre. Este de ajuns să menţionăm faptul că spitalul din Galaţi, al şaselea oraş din ţară, varsă, direct în Dunăre, ape uzate infectate, fără să le trateze nici măcar cu clor. Îl considerăm un atentat direct la sănătatea publică", se arată într-un comunicat de presă al asociaţiei.

Ce soluţii există

Asociaţia propune şi câteva soluţii pentru rezolvarea problemelor menţionate mai sus. Este vorba, spun reprezentanţii acesteia, despre "soluţii simple şi de efect". În primul rând, ar fi necesar să se elaboreze, de către Rezervaţia Biosferei Delta Dunării, un plan de management, necesar pentru alinierea viziunilor şi concertarea eforturilor tuturor factorilor interesaţi. Pentru restabilirea filtrului natural împotriva sedimentelor şi substanţelor aduse de fluviu, trebuie urgentată reconstrucţia ecologică a luncii Dunării. "Implementarea Directivei Cadru Apă trebuie să devină prioritatea zero pentru toate autorităţile de resort, cu obiective clare de redresare a situaţiei până în 2015", mai spun reprezentanţii asociaţiei. O ultimă soluţie este creşterea nivelului de conştientizare şi educaţie, deoarece neînţelegerea pericolelor asociate cu un consum iresponsabil al apei blochează managementul durabil al acestei resurse preţioase.

Specialiştii de la Institutul Naţional pentru Cercetare Dezvoltare Delta Dunării (INCDDD) atrag atenţia că peştii din Dunăre, în special răpitorii, dar şi crapul sunt potenţial cancerigeni. Cauza este acumularea masivă de metale grele pe fundul Dunării, care afectează populaţia de peşti.
Totodată, peştii de fund, somnul, crapul, mreana, care se hrănesc pe fundul Dunării, acumulează, mai mult sau mai puţin, metale grele", ne-a declarat dr. Radu Suciu. Pescarii mor pe capete Dr. Suciu ne spune că cei mai afectaţi de acumularea de metale grele depistată în peşti sunt pescarii de pe Dunăre. "Eu mi-am început cariera învăţând de la pescarii de la Sfântu Gheorghe. Am o poză în care sunt cu opt pescari, numai o parte din ei mai trăiesc, pentru că au murit de cancer. Ei, zilnic, atunci când veneau cu peşti de pe mare – sturioni -, îi deschideau să vadă dacă sunt masculi sau femele şi foloseau măruntaiele ficatul, stomacul, intestinele ca să facă o ciorbă pescărească de sturioni, asta era mâncarea lor zilnică multe luni pe an.
"Noi am făcut analize şi am depistat cantităţi de cadmiu în ficatul de sturion de la Sfântu Gheorghe de 10 până la 50 de ori mai mari decât cantităţile admise în consumul uman", a mai precizat dr. Radu Suciu. Prima staţie de epurare, inaugurată anul acesta Poluarea fluviilor este o problemă cu care s-au confruntat şi se confruntă şi celelalte ţări europene. Însă acestea au început să ia măsuri încă din anul 1990. "În Olanda am văzut uzine special construite, care fac cărămizi în care se pune mâl de pe fundul unor zone din Rin pe care vor să le purifice. Extrag cu drăgi absorbante mâl şi îl încorporează în cărămizi, ca să nu mai reintre metalele grele în circuitul natural. La noi, abia anul acesta, acum două luni, s-a dat în funcţiune staţia de epurare totală a apelor menajere şi industriale din Tulcea.
Am utilizat 32 de milioane de euro din fonduri europene, iar staţia este construită cu tehnologie din Austria", a mai spus dr. Radu Suciu.

Acum sa auzim solutii ne organizam facem scrisori peste scrisori si o sa miste cineva sa constientizeze problema pe care sincer nu intereseaza pe ai nostri conducatori ca nu ies bani...




Born to fish,forced to work!!!

bradutzu

Mai George
te rog sa stergi postarea de mai sus
Cum iti permiti sa aduci in discutie astfel de nimicuri? cand problema deltei sunt motoarele de 30 - 40 cp
ink un lucru care ma scoate din sarite: pai digurile de care se plange toata lumeaca se erodeaza erau oare acolo de la formarea deltei sau sunt de fapt una din marile probleme ale deltei?
Na ca iar m-am apucat de scris!
Sa auzim numai de bine!

Moshu

Citat din: bradutzu din Septembrie 16, 2014, 10:19:21 AM
(...) cand problema deltei sunt motoarele de 30 - 40 cp
ink un lucru care ma scoate din sarite: pai digurile de care se plange toata lumeaca se erodeaza erau oare acolo de la formarea deltei sau sunt de fapt una din marile probleme ale deltei? (...)

NU motoarele de 30-40 cp, nici cele de 100 cp si nici macar cele de 300 cp nu reprezinta adevarata problema pentru Delta - si asta o afirma unul dintre "baietii cu protectia si cu motoare mici" - ci nepasarea fata de legi, reguli, restrictii precum si parerea multor detinatori (e valabil si pentru cei cu motoare mici de sub 10 cp) ca totul (le) este permis (ma refer la acces) pe "principiul" ca legile au fost facute sa fie incalcate (sunt doar pentru "fraieri") sau au fost facute de "habarnisti" ...

Iar digurile de care vorbesti (excluzandu-le aici pe cele realizate atunci cand s-au construit amenajarile piscicole acum in curs de renaturare), rezultat al saparii si/sau adancirii canalelor si garlelor au avut drept principal scop intarzierea eutrofizarii si colmatarii favorizand circulatia apei ...
I'll never ask for forgiveness, my sins are all I have ...

radasous

Saltare,
Toate se rezolva in primii ani de viata si de scoala, eventual mai devreme, folosind un prezervativ (pentru cei ce nu-si pot asuma educarea copiilor)  :)
Legat de motoare, eu cred ca e tot cam acelasi drac (vis-a-vis de poluare) daca mergi din A in B in trei ore cu 10 mârţoage sau intr-o ora cu 30.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Spinoza

#94
Citat din: radasous din Septembrie 17, 2014, 09:43:19 AM
Legat de motoare, eu cred ca e tot cam acelasi drac (vis-a-vis de poluare) daca mergi din A in B in trei ore cu 10 mârţoage sau intr-o ora cu 30.
Nu, nu e acelasi lucru si am sa-ti exemplific concret, dar pentru asta trebuie sa divaghez oleaca...
Din '81, anul intalnirii mele cu Delta si pana in 2002, eu n-am folosit motor, asadar oricare dintre vizite avea drept consecinta bataturi uriase in palme, ca sa nu mai zic de cate randuri de piele lasam pe vasle...
Treaba decurgea in felul urmator: daca grupul era mai mare de patru insi, tocmeam un lipovean sa ne duca in balta si sa ne lase vreo barcuta. Daca eram numai doi, cautam o gazda, iar de acolo plecam zilnic spre locul de pescuit si mai mereu nu era in apropiere.
Sa fi fost anul '87 sau '88 cand am descoperit unul dintre cele mai incantatoare, mai "prinzatoare" si mai linistite spatii ale Deltei, care ne-a primit corturile vreo trei ani dupa aceea. E vorba de intersectia canalelor Sontea si Baba Rada.
In nici 200 de metri exista doua Y-uri, cam asa arata, unde, de obicei, apa limpede ce vine de pe Sontea si un alt canal paralel, se intalneste cu Baba Rada, mai mereu tulbure si intunecat. Cel mai bine observi asta urcand pe malul drept, care este ceva mai inalt. E un cot acolo - de fapt mai multe - si un gropan, pe vremuri plin de crap si de somn, de salau si de stiuca, de tot ce vroiai, manca-v-as gura!... ;D
Ce de pesti, capturi si rupturi, ce scalda si distractie, ce amintiri! Legam o funie intr-una din salciile usor aplecata peste canal si ne balaceam in voie peste zi, uitand si de mancare, si de pescuit.
Veneam adusi din Gorgova, insa cum am schimbat gazda, mutandu-ne spre Crisan ori Sulina, n-am mai trecut pe aici peste zece ani, pana prin 2004 sau 2005, cand am revenit in zona, de data asta la Maliuc.
Nostalgic, am zis sa revad locul.
Mare greseala, mai ales ca am facut-o intr-o sambata!
Acum, pe acolo efectiv curg salupele, aproape toate venind cu motoarele ambalate, chit ca n-au cum sa vada cine se apropie de pe canalele laterale, malul fiind impadurit.
N-am rezistat nici cateva minute, parca eram in intersectia de la Universitate!...
"Curata ograda ta, bucura-te de curatenie si lasa gunoiul vecinului acolo unde vecinul insusi l-a pus."
Nicolae Steinhardt

radasous

Pai si nu este normal sa se limiteze viteza ? Ca ghiolbanii isi vor gasi distractie si cu motor mic, este foarte simplu sa faci un drift si gata, s-a facut valul. Radar+mitraliera=love  :)
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer