Lotcă solară

Creat de Betto, Octombrie 04, 2014, 10:23:43 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Betto

Lotcă solară : Prototipul lotcii cu propulsie solară, lansat vineri la Bucureşti, s-a născut din ideea lui Ivan Patzaichin, fiind realizat în atelierele marangozilor de la Tulcea, de unul dintre ultimii meşteri din domeniu.

"Este un simbol al Deltei, o ambarcaţiune tradiţională şi noi încercăm să venim cu ceva nou la ea ca să devină într-adevăr pentru Deltă ceva cu care să ne mândrim", a declarat Patzaichin, la lansare, explicând că ideea acestui prototip a apărut din cauza faptului că lotca tradiţională, considerată un simbol al Deltei, nu se mai construieşte în ultimii ani.

http://www.mediafax.ro/social/reportaj-lotca-solara-dintr-un-atelier-din-delta-la-bucuresti-ultimii-marangozi-cauta-ucenici-foto-13364501


solpet

#1
Citat din: Betto din Octombrie 04, 2014, 10:23:43 PM
Lotcă solară : Prototipul lotcii cu propulsie solară, lansat vineri la Bucureşti, s-a născut din ideea lui Ivan Patzaichin, fiind realizat în atelierele marangozilor de la Tulcea, de unul dintre ultimii meşteri din domeniu.

Initiativa este laudabila, dar realizarea in sine lasa foarte mult  de dorit.

1) "Acoperisul" plat (gen blat de masa)  imi trezeste reminescente de coviltir de gondola venetiana din sec. XVI
     si nu armonizeaza de nici un fel cu liniile ambarcatiunii.
     Nici dpdv a functionalitatii nu este optim, nu curge apa de pe plan.
     Chiar si o forma simplista in doua planuri cu inclinatie de 2..5% ar fi fost mai potrivita
     (si cu un pic de efort si mai estetica)

2) Panoul solar (vezi foto atasat)  este anemic (cca 300W estimatie grosiera, la ochiometru dar in orice caz sub 500W)
    Ca atare se reduce foarte mult autonomia barcii, si creste foarte mult timpul necesar reincarcarii bateriei.
    Barcile gen "Riva-boat" de pe Bodensee (unde se incearca reducerea la minim a propulsiilor cu ardere interna)
    sunt mult mai usoare (tipic 300..400kg inclusiv baterii + motor)
    si au panouri in exces de 1,5 kW

Din pacate iarasi s-a recurs la amatorisme bine intentionate, desi exista (cred) destui entuziasti chiar si la
facultatile de profil tehnic din Bucuresti care sa fii propus si proiectat un sistem adecvat,
coerent cu necesarul de putere a barcii (2-3 kW, f. estimativ)

iar cat priveste roof-ul, s-ar fi gasit destui care chiar si gratis sau la un pret modic sa fii livrat
un sistem care armonizeaza cu linia puntii si caracterul barcii...

Dar daca e sa fiu realist , raman la concluzia
- Fata de zero si putin este infinit de mult ! ;-)
______
In rest spusele D-lui P. Vasiliu reflecta tristul adevar.
Dispar marangozii,
se inputineaza ingrijorator numarul celor care sunt in stare sa construiasca ceva mai dainuitor decat
"mobilier de birou si bucatarie din PAL si Melacart"
si  chiar ma intreb - oare mai exista undeva (in Romania)  vreo scoala sau clasa care formeaza de ex.dulgheri?

(adica meseriasi specializati, cu ceva experienta si  cunostiinte solide si bine fondate  de statica,
ceva elemente arhitectura, cate ceva din chimia lemnului si tehnologii de conservare, ignifugare  etc)

Cat  despre tamplari buni, poti sa-i cauti cu lumanarea
(de regula, cel putin in cazurile pe care le cunosc personal sunt  particulari care lucreaza individual ,
gen one-man show
si nu isi pot permite luxul sa transmita cunostiintele unor ucenici care cu timpul sa evolueze
acumuland cunostiinte si know-how....)

Cat despre accesul la lemn de calitate superioara s-a discutat (si) pe acest site in repetate randuri situatia
(sau absurdul situatiei - poti cumpara  mai facil lemn uscat si placaj din import la Holver, Dedeman etc
decat de la o firma integral romana, din surse autohtone, ei prefera sa exporte in Turcia etc)

Lumea s-a orientat spre consumul rapid cu surogate de rumegus si  clei mult inferioare lemnului atat dpdv a rezistentei cat si a esteticului....
_________
De cate ori zaresc carutele lungi ale motilor coborand  Valea Ampoiului, Draganului si Ariesului
si indreptandu-se catre targ
cu ciubare si butoiase frumos lucrate imi tresare inima,
dar numarul mesterilor se inputineaza, chiar daca nu la fel de repede ca cel al marangozilor.

Ca idealist mi-as dori sa vad mai multa dragoste  fata de lemn,
o pondere mai mare a mobilei  adevarate,
de calitate si durabila

respect si interes pentru meserie (cel putin pe masura celor ce se pot vedea de  ex. pe
http://www.finewoodworking.com/woodworking-plans/  )
dar realitatea din tara este cu putine exceptii  foarte diferita din pacate...

Florio

Peter, ai spus tot ce imi statea pe limba de cand am vazut organizarea de pe Dambovita si lotca prototip.

Desigur s-a dorit nu o lotca optimizata, ci un prototip functional la nivel de principiu. Se observa ca pe platforma era loc de mai multe panouri, dar s-a montat doar unul, ca sa fie validat principiul. Cu siguranta nici fonduri nu sunt suficiente astfel ca lotca a avut aceasta prezentare.
   Daca exista un suport financiar zic eu ca prototipul arata mult mai bine...ideile sunt la indemana.
De pilda exista panourile semiflexibile (cca. 3 mm grosime) , care ar fi format intr-o curba usoara, un "coviltir". Estetic ar fi salvat prototipul, functional ar fi adunat o putere electrica mult mai mare, n-ar mai dezechilibra barca cu greutate suplimentara la partea superioara,  ar scurge fara probleme apele pluviale.

Dar eu vad partile bune ale evenimentului. Asa cum spuneai, putin e infinit mai mult decat zero :) .
Astfel, chiar asa, cu masa de lemn deasupra, lotca aduna interesul catre ambarcatiunile din lemn (macar se vorbeste despre asta) renumele lui Ivan Patzaichin se alatura in demers ridicand cota de atentie, se organizeaza evenimente, se afla noutati. Mai novatoare sau mai terne, aceste aparitii ajuta putin in zona unde ne place: aceea a ambarcatiunilor si a apelor.
   

x_petrolist

"Dacă dispare lotca, dispare şi o parte din farmecul Deltei" P. Vasiliu
foarte adevarat