Colind de pe Gran Wazoo

Creat de Rumpi, Decembrie 25, 2014, 10:08:37 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 9 Vizitatori vizualizează acest subiect.

mariusm piesenoi111

Ce o mai face Rumpi al nostru?
Sper ca e OK și ca doar lipsa netului și frumusețea locurilor îl împiedica de la a ne împărtăși impresii.

Rumpi

Rumpi era in traversada bine merci. Sa va povestesc:
Ensenda to Bahia Tortugas, aprox. 300 si ceva de mile, 5 zile. Vant din pupa slab, 1-2 noduri, hula mare dinspre ocean. Velele fluturau. Motor. 2-3 noduri. Pe urma vant ok, 5-8 noduri. 4-5 noduri pe gps cu juma de genovez. In total am ars 40l de motorina (cam 1l pe ora). Viteza medie 3 noduri. Acuma sunt ancorat in golful broastelor testoase pentru aprovizionare si odihna. Am cumparat motorina, mai am de luat ceva mancare. Urmatoarul stop Bahia Magdalena sau daca am de toate (adica motorina si mancare) Cabo san lucas sau san jose del cabo, dupa cum ajung (vreau sa intru pe lumina). Sunt 225 mile pana la bahia magdalena si inca 125 pana la cabos. Vantul se prezice a fi 5-10 noduri, da asa era predictia si cand am plecat din ensenada. Om trai si om vedea.
Zilele trec la fel pe mare, somn o ora, scos capu afara verificat orizontu, cateodata reglat vele, cateodata citit ce gasesc la bord (am cam terminat toata literartura normala, mai am ceva romane horror-iubire gasite pe ebookreaderul second hand), mancat putin hrana rece (nici o sansa de gatit pe hula si valuri), verificat voltajul la baterie, repetat tot. De dormit dorm cu vesta automata pe mine (bine ca e comoda) ca sa pot sari instant in cockoit daca trebe.
Barca are nevoie de ceva vant sa mearga, de la 4 noduri vant incepe sa se miste, 5-6 noduri dau 4 noduri SOG. Randa sta legata pe ghiu, nu are rost sa o scot pe vant portant. Daca e vant putin flutura si smuceste ghiul de zici ca acum se rupe ceva (hula minim 1m) daca este vant genovezul se comporta ca un spi asimetric, ajunge. La mai mult de 5 noduri (am vazut si 6 pe gps) e inconfortabil, ruliu si tangaj in toate directiile, zici ca sunt roller coaster. Nu am manere pe interior, le-a demontat fost proprietar, asa ca ma pot tine doar de marginea mesei. Autopilotu merge bine, nu tin mana pe echee. Are nevoie numa de curent, pana acuma a fost ok. Am generator daca trebe si 20l de benzina. Apa mai am de la San diego. Vremea e buna, ultimele doua zile au fost innorate complet, acuma e senin si 20 grade. In cabina pe la 12 erau 25 grade, incepusem s ma simt bine.
O sa scriu mai detaliat pe laptop si il iau cu mine data viitoare cand vin la net.

Florio

Citat din: Rumpi din Ianuarie 23, 2015, 12:31:33 AM
Rumpi era in traversada bine merci. Sa va povestesc:
Ensenda to Bahia Tortugas, aprox. 300 si ceva de mile, 5 zile. Vant din pupa slab, 1-2 noduri, hula mare dinspre ocean. Velele fluturau. Motor. 2-3 noduri. Pe urma vant ok, 5-8 noduri. 4-5 noduri pe gps cu juma de genovez. In total am ars 40l de motorina (cam 1l pe ora). Viteza medie 3 noduri. Acuma sunt ancorat in golful broastelor testoase pentru aprovizionare si odihna. Am cumparat motorina, mai am de luat ceva mancare. Urmatoarul stop Bahia Magdalena sau daca am de toate (adica motorina si mancare) Cabo san lucas sau san jose del cabo, dupa cum ajung (vreau sa intru pe lumina). Sunt 225 mile pana la bahia magdalena si inca 125 pana la cabos. Vantul se prezice a fi 5-10 noduri, da asa era predictia si cand am plecat din ensenada. Om trai si om vedea.
Zilele trec la fel pe mare, somn o ora, scos capu afara verificat orizontu, cateodata reglat vele, cateodata citit ce gasesc la bord (am cam terminat toata literartura normala, mai am ceva romane horror-iubire gasite pe ebookreaderul second hand), mancat putin hrana rece (nici o sansa de gatit pe hula si valuri), verificat voltajul la baterie, repetat tot. De dormit dorm cu vesta automata pe mine (bine ca e comoda) ca sa pot sari instant in cockoit daca trebe.
Barca are nevoie de ceva vant sa mearga, de la 4 noduri vant incepe sa se miste, 5-6 noduri dau 4 noduri SOG. Randa sta legata pe ghiu, nu are rost sa o scot pe vant portant. Daca e vant putin flutura si smuceste ghiul de zici ca acum se rupe ceva (hula minim 1m) daca este vant genovezul se comporta ca un spi asimetric, ajunge. La mai mult de 5 noduri (am vazut si 6 pe gps) e inconfortabil, ruliu si tangaj in toate directiile, zici ca sunt roller coaster. Nu am manere pe interior, le-a demontat fost proprietar, asa ca ma pot tine doar de marginea mesei. Autopilotu merge bine, nu tin mana pe echee. Are nevoie numa de curent, pana acuma a fost ok. Am generator daca trebe si 20l de benzina. Apa mai am de la San diego. Vremea e buna, ultimele doua zile au fost innorate complet, acuma e senin si 20 grade. In cabina pe la 12 erau 25 grade, incepusem s ma simt bine.
O sa scriu mai detaliat pe laptop si il iau cu mine data viitoare cand vin la net.

Foarte tare! Initial am zis : vant de 5-8 nd si viteza de 4-5nd doar cu genovezul, si ala jumatate ? Ce-i asta frate, racer pur sange ?
Deduc totusi ca era impreuna cu motorul, altfel n-are cum :)
Totusi din 5 zile ai mers doar doua efectiv, la motor. E bine, e foarte bine.
Usor usor te acomodezi cu barca, o inveti, incepi sa-i stii posibilitatile si comportamentul....
O sa iti amintesti cu amuzament peste un an, de primele momente in care ai prins un front mai furtunos si ai strans velele sau bimini top-ul de teama sa nu se strice.
Asta e cursul firesc si cred ca sunt unele dintre cele mai faine momente.

Despre disconfortul vantului purtator, n-am ce sa zic...asta este. Poti incerca sa echilibrezi barca mai bine, insa tot vei fi clatinat de valurile de pupa. O idee este sa folosesti tangonul pe genovezul 150% si randa deschisa pe bordul celalalt, cu un preventer neaparat. Barca se echilibreaza mai bine, prinde si ceva viteza si nu te mai clatina atat de tare. Plus ca ajungi mai repede la destinatie :)

Vreme buna sai ai in continuare si fii atent la marile pasagere care cutreiera zona (Princess, Holland America si altele). Au cursul tau costier, merg cu 20 nd si trebuie sa fii in garda. Dar le vezi pe radar si pe AIS .

Rumpi

Nix motor peste 3 noduri pe anemometru. Sunt zgarcit rau chiar daca consum numa 1l pe ora. Barca e racer-cruiser oficial, nu e full keel tipic, e foarte plata pe dedesubt in afara de aripa cu chila. Am curent in favoarea mea cam 1 nod, dar atat. Cu 12-15mp de genovez la 5 noduri de vant merg 4 pe gps. O sa fac filmulet sa ma creada lumea. Si nu e decalibrat anemometru (numa putin), marea nu trecea de 3 Beaufort adica whitecaps izolate.
Am intalnit un cruiseship noaptea. Mama ce experienta. tocmai dublasem cedros island, traversam gura canalului keller si scot capu la un moment dat si vad OZN-uri. Avea atatea lumini ca nu stiam unde mere. Eram gata sa pornesc motoru sa am loc de manevra cand am vazut lumina verde. Verde-n verde. Am rasuflat usurat. Mai spre sud o sa fie mai interesant, trec peste doua bancuri si va fi plin de pescari. Vedem. Radaru e o arta in sine, inca n-am invatat sa il folosesc. (e din ala cu lasat 10 min la incalzit, reglat gain, reglat alte cele, etc.) plus ca suge curent ca dracu.
Azi noapte am avut 50 noduri de vant (asa a zis vecinu de pe catamaranu nou nout pe care il livreaza) ancora a tinut. Da m-am trezit de cateva ori sa ma uit la funie.
Va pun niste poze. Pijamaua, bahia tortugas si din traversada.

radu_d

Salutare, felicitari pt curaj !

Cum te descurci cu pescuitul ? iti ajunge sa traiesti din pescuit ?
surplusul ai unde sa-l pastrezi la frig?

pelicanul

Citat din: Rumpi din Ianuarie 23, 2015, 11:48:22 PM
.................................
Avea atatea lumini ca nu stiam unde mere. Eram gata sa pornesc motoru sa am loc de manevra cand am vazut lumina verde. Verde-n verde. Am rasuflat usurat. Mai spre sud o sa fie mai interesant, trec peste doua bancuri si va fi plin de pescari. Vedem. Radaru e o arta in sine, inca n-am invatat sa il folosesc. (e din ala cu lasat 10 min la incalzit, reglat gain, reglat alte cele, etc.) plus ca suge curent ca dracu.
............................

Era bun un AIS, macar receiver, sa-i poti vedea tu pe altii. La barcile de pescuit nu stiu cit ajuta, dar la orice "barca" peste 300 GRT AIS e obligatoriu, asa ca macar pe astea le poti supraveghea mai usor cu un receiver.  Programele cu care poate fi integrat pot urmari tintele si pot declansa o alarma in caz de coliziune iminenta.
In State e doar citeva sute USD un model mai simplu si cred ca se scumpeste direct proportional cu distanta parcursa la sud de San Diego. :)

Florio

Intre 150$ si 450$ (nou), aduce un plus de liniste cu privire tocmai la cei mari care nu ocolesc, ci dau de-a dreptul :) .
Si au mustata mare in prova, data de viteze pe la 20 nd .

E de vazut, poate merita efortul, in favoarea confortului unui somn ceva mai lejer (desi tot iepuresc :) ; cand esti solo, somnul dintr-o bucata devine un lux)

Florio

Citat din: radu_d din Ianuarie 24, 2015, 10:19:55 PM
Salutare, felicitari pt curaj !

Cum te descurci cu pescuitul ? iti ajunge sa traiesti din pescuit ?
surplusul ai unde sa-l pastrezi la frig?

Radu, esti un monument de autonomie :)
(lucrul asta mi-a venit in minte stiind si postarile tale anterioare)

Si eu sunt curios de acest aspect care da nu numai autonomie dar si sanatatea hranei proaspete. Ma indoiesc sa fie o modalitate de trai ci doar o pigmentare a meniului, fiindca nu poti sti cand prinzi (un prieten n-a avut nici o captura la intreaga taversada a Atlanticului; aveau delfini insotitori, care pescuiau in locul lor).
Iar spatiul intr-un frigider de barca e foarte limitat.

Dar am ca si tine curiozitatea raspunsului lui Rumpi, poate intrevede ceva la capitolul "hrana de sub barca" :)

Dbr

Toata stima si consideratia! Nu am cuvinte...
Respect !

Rumpi

Probabil ca ati scapat printre randuri. Mi-am luat un receptor tv pentru laptop. E un stick cu intratre de antena. Cu softul potrivit pot receptiona ais si face overlay cu open cpn. Problema e softul, inca nu il am. Nu dau sute de dolari pe receptor cand se pote mai ieftin.

De pescuit n-am pescuit. Nici nu cunosc pestii. O sa incerc. Frig nu am, adica am o lada frigorifica de masina da consuma prea mult curent, asa ca am folosit-o doar in marina.
Proviziile constau in 12 kile de fasole, 3 kile de paste, 3 kile de bulion, sardine in harissa 7 cutii, nutella 1kg, unt de arahide 1kg, tortillias 30 buc. 2 cepe, usturoi, 3 kile de faina de malai nixatalmizata (arata ca faina normala alba).

Sunt inca in bahia tortugas, am avut vant din sud. Maine ar trebui sa fie ok si sa pot pleca.

home made

salut !rabdare marinare,cu  rabdarea treci marea ! pleaca mai departe numai cind e timp frumos,ai plecat sa te plimbi si sa vezi lumea,nu sa te chinui cu vremea rea,nu-i asa? vint bun sa ai !
noi avem rabdare,abia asteptam sa ne povestesti.........:)

ionitzady

Rumpi nu pot sa zic decat chef ...   , master chefffffffffff .
Dumnezeu sa te poarte sanatos pe mari si oceane ca noi te purtam in inimile noastre cu mandrie ca :cica ne cunoastem .

radu_d


Rumpi

Merci de sfaturi si urari. Rabdare am avut, pana la urma am plecat si din golful testoaselor. Azi de dimineata am ajuns la Cabo San Lucas. Aproximativ 400 mile non stop. 7 zile pe mare, din care 4 mai spre larg, adica 60 nm de la tarm. restul cam la 20 nm de coasta. Am procedat asa ca era ruta mai directa si am evitat cat am putut pescarii cu "panga" (barca internationala conceputa de yamaha si motorizata cu minim 60CP). Azi dimineata pe la 7 am ajuns la cabo, la 8 si ceva eram ancorat in golf in fata la plaja cu crasme de unde parazitez un net care cand vrea cand nu (in marinele de aici nu intru ca e 100 dolari pe zi). Muzica garantata de la karaoke la jocuri pentru turisti Sam says, etc. Nu stiu cum oi dormi. Am debarcat pe plaja in costum de baie (la prima incercare a trecut un jetski tocmai cand ma coboram in dinghy asa ca am facut baie imbracat, noroc ca bagasem electronicele si pasaportu intr-un sac impermeabil din dotarea barcii) si m-am rugat de paznic sa ma lase sa las dinghy-ul pe plaja hotelului sa pot merge si eu in oras. O zis "pana la trei cand ies din tura", bani nu o vrut sa ia. M-am grabit sa cumpar ceva chorizo (proaspat in mat artificial, l-am facut mititei cu mustar si pita) niste pepsi (am slabiciune la soft drinks) tigari (n-am avut in traversada, dar in port diavolu lucra) si doua mere. Mai am o sticla cu vitamine americane sa fiu sanatos. In rest fasole, fasole, fasole, paste, fasole. Fasolea o condimentez cu Aceto balsamico de Modena (american) si ceapa rosie si/sau usturoi. Tre sa gasesc piata astora ca legumele din magazin nu rezista. Gatitul pe val e o arta, tin oala sub presiune de 6 kile de inox balansata pe arzatoru chinezesc de camping insurubat pe butelia de gaz de juma de kil care e cam cat o sticla de pepsi in diametru. Parfum. Cum trag undeva cu scule trebe musai sa bricolez un montaj cardanic. Gaurile sunt date deja in cabina si astupate cu suruburile corespunzatoare. Ce dracu or fi avut fostii proprietari cu masina de gatit originala Seaswing cu montaj cardanic nu stiu. Probabil ca nu se descurcau cu procedura complicata de operare a unei sobe de petrol sub presiune. Am primit si o idee de la un vecin de ancoraj sa leg o butelie normala de catarg si sa trag teava de gaz pe sub tavan cu aragaz normal, ca ei asa au pe barca lor.  Peste n-am prins ioc, numa o ruginit carligu. Daca il mai trag mult dupa mine nu mai ramane nimic din el. O sa imi cumpar o caracatita din aia smechera mov cu sclipici, poate am mai mult noroc. Presupun totusi ca problema nu e momeala mea improvizata dintr-un cap de funie despletita cat viteza de trolling. La media mea superba de trei noduri pur si simplu nu e destul de interesanta smecheria. Drept e ca am stat si cam in afara platoului continental (hula mai mica) dar am trecut totusi peste ceva locuri de pescuit faimoase. Om vedea cand iau caracatita, ca asta foloseste toata lumea aici.
Despre barca:
Lucruri bune: merge usor, prind viteza cat de cat si pe vant slab (adica fac cele 2-3 noduri si daca vantul nu trece de 4 noduri) dupa cum am avut ocazia sa vad atata amar de vreme cu vant slab. De solida e solida, materialul rezista la toate bubuielile cauzate de schimbarile de vant si pe care autopilotul electric nu le poate compensa. Am facut la volte sub vant de mi-a iesit pe nas, vantul schimba de la NW la NE cam odata la 6 ore. Stabilitatea initiala nu e mare, dar undeva la 20 grade apare stabilitatea secundara si plop ma arunca la loc. Barca poate mai multe decat pot eu, asta e sigur.
Lucruri mai putin bune:
Cu vant purtator nu prea am cum folosi randa. Am ridicat-o, am pus preventer, am rulat genovezu pe bucati pana m-am saturat, degeaba. Cu vant din pupa nu pot echilibra barca numa din vele. Numa cu randa e ardenta rau, lucra autopilotu de mi-a secat bateriile si tot degeaba, tot la 20-30 min aveam alarma de dirvestop sau offcourse, nu ajunge bratul autopilotului, trebuia sa il decuplez si sa trag de echee pana ajungea pe copastie ca sa readuc barca pe curs. Asta e, design de anii 60, fara vele in fata face ca toti dracii. Chila "lunga" taiata complet in fata si carma atasata si inclinata rezulta ca doar cu randa centrul velic e prea in spate. Am incercat optiunea cu velele in foarfeca. Iara mumu, nu tine figura. Scotele genovezului sunt pe dinafara sarturilor, si tangonul se blocheaza in sartul inferior prova cu juma de genovez. Nu de alta da catargul e ancorat cu trei sarturi in fiecare bord, unul de capelatura peste cruceta si doua inferioare sub cruceta inclinate spre prova si spre pupa. Va ganditi ca punctul de prindere al sartului inferior prova e in cuseta prova, in fata peretelui despartitor, adica cam la 30cm in fata marginii prova a catargului. Asta e, revin la metoda randa stransa si genovezul sus pe post de spi asimetric. Are avantajul ca in felul asta barca se echilibreaza frumos, daca vantul e cat de cat constant, abia lucreaza autopilotu cat sa compenseze schimbarile de val si hula. Dar in schimb daca ma invarte nasol un val mare cand ma pune autopilotu la loc plesneste vela de se cutremura barca. Asa ca reduc din vela si pierd viteza. Plus ca freaca genovezu in cruceta si radar, va trebui sa schimb curand dublurile de uzura in locurile alea. Presupun ca fenomenul se va reduce cu un autopilot de vant care reactioneaza dupa vant si nu dupa girocompas.
Alta chestie mai nasoala e aranjamentul de dormit. Astuia nu stiu ce sa-i fac. Aicea sunt mai multe lucruri care se aduna. In primul rand cuseta din careu e industa si triunghiulara, ori stai intins, ori ai genunchii afara. Daca pun masa jos si fac pat dublu e comod dar nu pot sari instant din pat ca ma sui pe blatul de bucatarie, si oricum am deja o colectie faina de vanatai pe fluierele picioarelor. Oi face o extensie mai ingusta decat masa. In al doilea rand cuseta e la babord. Am venit 700 nm in majoritate cu vant de NW, asa ca vantul batea frumos direct la mine pe cuseta. Caciula, cagula, manusile de sailing (buna investitie, am luat unele faine de la Gill cu degete pana la prima falanga si pe masura mainii mele mici) geaca, patura si tot ma batea curentu. Parca as fi in studentie cand mergeam cu CFR-ul si batea vantu din toate directiile prin vagon. Macar pe CFR era mai lata cuseta. Cusetele de veghe, alea jumate sub cockpit sunt degeaba, nu te poti extrage rapid din ele, dai cu capu in rafturi si tavan si cu genunchii in scara. Impracticabil. M-oi duce mai la sud sa fie vantul cald noaptea. In doua nopti cand am avut NE a fost lux ca nu ma mai batea briza.

In rest viata e faina aicea pe barca. Nu ma deranjeaza ca sunt singur cate o saptamana, citesc carti piratate de pe net. Ziua pe ebook-readeru cu e-ink (20 dolari de la centru de reciclari electronice), noaptea pe tableta sa vaz literele. Ascult vantu si valu ca muzica nu am (ironia sortii, barca cu nume de album muzical fara muzica). Mai ascult cum canta valu in teava de evacuare de la chiuveta si in cele de la cockpit. Barca nu are supape la tevile astea asa ca fiecare val forteaza apa in tevi si scoate niste sunete ca o orga dezacordata. La inceput am crezut ca am iluzii auditive ca Slocum, se auzea de parca mormaia cineva continuu pe fundal. Cand ma plictisesc de muzica asta dau drumu la generatoru chinezesc 2T sa mai schimb gama.
Am avut azi surpriza sa constat ca barca de servici se comporta onorabil la vasle. Ma asteptam sa fie aproape imposibil de vaslit, dar cu podeaua gonflabila umflata la 7 PSI si baloanele la 3,2 PSI (dupa manual) e surprinzator de rigida. Daca ar fi si vaslele cu minim 30cm mai lungi ar fi perfect. Dar chiar si asa a mers bine, singura problema fiind vaslele scurte si care nu se pot roti in furcheti, ceea ce ma obliga sa tin picioarele intinse altfel dau cu vaslele in genunchi sau nu pot ridica palele complet din apa. Cam incomod, dar se rezolva cu o pereche de vasle custom (ma gandesc la unele mai lungi si cu manerele curbate sa vina peste genunchii mei sa pot vasli cum am invatat la scoala). Altfel motor, dar singur e nasol sa trag barca pe plaja, daca mai am si 15 kile de motor pe ea nu stiu cum o sa ma descurc. Solutia ar fi bineinteles sa pun roti la dinghy, dar mai vedem. Dinghy e un Sea Eagle 8.10, o smecherie chinezeasca de PVC, dar e nou nout (a fost cumparat, umflat de proba si stocat pe cuseta) asa ca nu ma gandesc sa il schimb.   
Maine am de luat o decizie, adica unde merg de aici. La Paz 100 nm spre nord in Sea of Cortez pe coasta californiana, Mazatlan 190 nm spre nord-est pe continent sau Puerto Vallarta 290nm spre Sud-Est pe continent. Toate destinatiile sunt faine, in toate e cald si bine. Preturile difera. Puerto Vallarta e la 4-5 zile distanta cu vantul slab actual, dar mai ieftin, celelate doua cam la 2 zile si ceva. Fasole mai am, motorina este, apa mai este de la San Diego. Probabil ca o sa aflati la urmatoarea postare unde am ajuns

Rumpi

Poze. Un apus pe mare care er mai roz in realitate si intraea in cabo san lucas.