Supramotorizarea barcilor

Creat de Vali, Ianuarie 31, 2015, 01:31:04 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Vali

Cu permisiunea d-lui Romica, as dori sa adaug cateva completari despre supramotorizare, la modul general, nu doar vizavi de Motocraft SL 410.

In momentul cand se adopta o motorizare maxima pentru o anumita barca, se procedeaza astfel:

1. Se face un calcul preliminar de putere, in functie de dimensiunile barcii - lungime, latime la oglinda si unghiul de stelaj al fundului (deadrise), acest unghi fiind masurat la cupla maestra (mijlocul barcii).
Procedura e descrisa intr-un standard ISO dedicat, si in functie de valoarea rezultata, se obtine puterea maxima preliminara, consultand un grafic (nomograma) publicat in acel ISO.

Exista 2 conditionari in acele calcule: odata tipul de guvernare (la mansa sau comanda la distanta), si a 2-a oara valoarea unghiului de stelaj. Astfel, valorile puterii maxime din nomograma sunt cu atat mai mari cu cat unghiul fundului creste, fiind maxime in cazul comenzii la distanta.

2. Aceasta putere se testeaza practic pe barca, pentru verificarea performantelor de manevrabilitate. Testul propriu-zis determina alunecarea laterala la giratie, si in caz ca nu se incadreaza in valorile limita, se reduce puterea pana se obtin valorile respective.

In urma acestor proceduri, se obtine puterea maxima la care barca e sigura in exploatare. Orice plus de putere scoate barca din "anvelopa" de predictibilitate a comportamentului nautic, avand de suferit in primul rand siguranta.

Pentru discutii mai detaliate, avem un topic denumit "Carene de glisare", pornit de colegul Adi - Fritz, unde gasim inclusiv capitolul despre glisare din cursul de nave mici al d-lui profesor Dan Obreja: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,965.0.html .
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Aporopos de barci supramotorizate. Am gasit niste poze cu Orca mea de 14 sau 15 picioare rated 35 CP, motorizata cu un Honda 50 CP.

Bine ca am scapat :)



catalinfish

As vrea sa achizitionez o asfel de barca , dar singura mea retinere este legata de posibilitatea transportarii acesteia in conditii de siguranta maxima pe portbagajul unui autoturism break.E cineva dintre posesorii acestei barci care o transporta frecvent pe portbagaj ?
Multumesc anticipat.

Vali

Citat din: Mihaif99 din Februarie 01, 2015, 07:17:29 PM
Aporopos de barci supramotorizate. Am gasit niste poze cu Orca mea de 14 sau 15 picioare rated 35 CP, motorizata cu un Honda 50 CP.

Bine ca am scapat :)

Procedura de alegere a motorizarii maxime la pneumatice sau RIB-uri e alta decat la rigide. Asta nu inseamna ca e sanatos sa se puna (si) la RIB-uri motor mai mare decat cel recomandat. Eu m-as gandi in primul rand la esantionaj (dimensionarea structurii), care de obicei e facut ca sa suporte solicitarile date de motorul maxim recomandat.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Citat din: Vali din Februarie 01, 2015, 09:22:09 PM
Procedura de alegere a motorizarii maxime la pneumatice sau RIB-uri e alta decat la rigide. Asta nu inseamna ca e sanatos sa se puna (si) la RIB-uri motor mai mare decat cel recomandat. Eu m-as gandi in primul rand la esantionaj (dimensionarea structurii), care de obicei e facut ca sa suporte solicitarile date de motorul maxim recomandat.
O fi ea alta procedura, si de suportat suporta structura. Aveam si niste intarituri care mergeau direct din oglinda in barele de ramforsare. Problema era ca barca NU era o barca sigura cu 50 CP. Atingeam intre 65-90 km/h in functie de pasul elicei ales... fara sa ai siguranta unde se duce in secunda urmatoare.  Am calmat acea barca cu un "whale-tail" maricel.  Dar tot mergea ca un .... "bat outa hell"  :)

Eu sunt total impotriva supramotorizarii. Arta e sa gasesti o barca care sa mearga eficient la motorizari cat mai mici. 

Sosoktm

Mihai, ceva filme cu orca la viteze din astea superluminici gasesti? La 90 kmh nu prea inteleg cum mai statea pe apa, pe bune.Orice pala de vand, orice imperfectiune in suprafata apei ..si flip over. Aerodinamica nu prea e orka :D

Fritz

 Uite aici un filmulet cu un Zapcat ...catamaran cu motor de 50 de cai , tunat bine ...cu elice supracavitanta cu pas de 18" se ajunge la 96.8 km/ora.

https://www.youtube.com/watch?v=J-S7Psesc4k

Sosoktm

vai sufletul meu, ce rachete....Cred ca e genial sa te dai cu genul asta de gonflabile catamaran "autodrenante", conditia fiind ca apa sa fie calda.
Din filmarea postata de tine nu inteleg pe unde isi mai trage apa motorul, in majoritatea timpului doar lumatate din elica e in apa, eci priza de deasupra, fie ea si adaptata cu sorb/tub(cum era intr-o poza cu un motor mai vechi al tau)  nu mai ajunge la apa. Deci?

Fritz

 O sa poluam aici...Pintenul motorului e modificat. Trage apa din fata de sub axul elicei .

Mihaif99

#9
Citat din: Sosoktm din Februarie 02, 2015, 08:48:10 AM
Mihai, ceva filme cu orca la viteze din astea superluminici gasesti? La 90 kmh nu prea inteleg cum mai statea pe apa, pe bune.Orice pala de vand, orice imperfectiune in suprafata apei ..si flip over. Aerodinamica nu prea e orka :D

Din pacate nu am filmulete. Doar aceste fotografii pe care le-am scanat. Am vandut motorul la sf sezonului in 2007, pentru ca era total nepotrivit barcii.
In rest ai dreptate cu statul pe apa. Fara whale tail era o barca foarte ...  nervoasa. Cand incepeai sa treci de 60 devenea aproape de nestapanit. Am strans menghina motorului ma maxinum. In fine.... Am descris in alte topicuri cum se comporta, cum se deformau tuburile foarte straniu de la 45 km/h pina la vreo 50 cand ieseau tuburile din apa, etc.  Nu a facut flip (probabil din noroc) si pentru ca nu am mers tare decat pe apa ca in palma. De obicei eram 3 in barca, si aveam doi in prova.

Ca idee barca este o barca "rescue" serie limitata, cantareste 150 kg, are niste bare de ramforsare enorme pe toata lungimea, si intarituri la oglinda care rigidizeaza oglinda de aceste bare.
Barca planeaza cu 2 persoane medii cu un motor de 8 CP, si se comporta mai mult decat onorabil cu 20 CP ->   40 km/h ceea ce e absolut decent pentru o pneumatica.

Dar cum zice si Fritz, hai sa lasam topicul in pace. Voiam doar sa zic ca e foarte riscant sa supramotorizezi o barca.

Sosoktm

pai topicul e acum despre supramotorizare, asa ca numa bine sa continuam discutia. Am vazut postarile tale privind fenomenul de ..."supra-aderenta" a baloanelor la apa, probabil ca peste o anumita viteza se dezlipeau complet de apa si mergeai mai mult pe elica. Chiar ma gandeam ce oo tre sa ai daca i-ai dat la barca aia 90 /ora singur, cu 50 ci la mansa. Nu spun ca e simplu nici in 3, dar cu greutate pe prova cu siguranta scad emotiile pentru un flipover. Plus ca fiind de salvamar, rigiditatea longitudinala era gandita pentru sarituri pe valuri fara sa se faca ghem.
Pana la urma supramotorizarea e un capitol ce priveste strict aspectul siguranta pentru domestic user. Discutiile privind sl410+20 cai sunt inutile cata vreme exista o omologare si limitare clara data de producator. Ca barca aia duce sau nu 20 cai, pe termen lung si fara risc, e alta poveste, fiecare isi trage concluziile. Nu e o barca de viteza, orice i-ai face.
Daca vreau sa imi sparg mufa ori sa zbor planat pe apa, fara sa omor pe nimeni altcineva, nu vad ce m-ar opri sa pun 60 cai in loc de 15, cred ca de bun simt este ca orice astfel de operatiune sa se faca doar constient si dupa ce exista un minim de instruire pe subiect a celui ce experimenteaza.

Vali

Daca mi-as dori viteza cu orice pret, as proceda ca Adi - Fritz: as optimiza in primul rand barca, adoptand o arhitectura potrivita pentru viteza pe care o vreau (in cazul lui Fritz, redane transversale).

As alege deci un unghi de stelaj mare, plus numarul redanelor si unghiurile lor de incidenta conform cerintelor pe care le am. Dupa ce as obtine volumetria necesara la dimensiunile fixate, m-as apuca de esantionaj, apoi de jurnalul de greutati si calculul puterii motorului. Apoi de la capat, pana la obtinerea rezultatului optim.

In acest mod nu exista pericolul de supramotorizare, iar barca se incadreaza in performantele dorite, pastrandu-si si rezerva de siguranta (stabilitatea dinamica), data de unghiul mare de stelaj. Redanele asigura o suprafata udata minima, plus un raport de aspect al suprafetelor redanelor mult mai mare decat la o carena conventionala. De unde portanta sporita.

Dezavantajul principal e ca o asemenea barca se comporta bine doar la viteze mari, nu are versatilitatea unui glisor conventional. Mai ales daca prizele laterale de aer pentru ventilarea redanelor sunt obturate temporar, apar depresiuni mari in pupa redanelor, care pot induce momente de giratie neasteptate.

In concluzie, o barca de mare viteza se va comporta bine doar la acea viteza, cu un consum corespunzator de carburant. Ceea ce in practica folosirii normale in regim de amator nu se prea justifica (pescuit, turism, transport etc), dar ar putea fi un subiect interesant pentru amatorii de adrenalina pe ape.

Supramotorizarea apare de obicei atunci cand vrem viteza mare la barci cu unghi mic de stelaj. Din cauza asta si in ISO se face departajarea in functie de acest parametru. Un unghi de stelaj mic (fund mai plat) inseamna portanta prea mare si stabilitate dinamica transversala apropiata de zero. De unde si atatea belele, precum "insurubarea" barcii etc.

Totusi, intre barcagiii "deltoizi" de obicei se practica supramotorizarea, dintr-un motiv simplu: barca se supraincarca, la transport de marfuri sau persoane etc, si implicit are nevoie de putere mai mare ca sa se obtina viteza dorita. Oamenii pur si simplu cer ca barcile sa fie facute mult mai "zdarova", astfel ca sa suporte solicitarile suplimentare ale puterii mai mari a motorului. Nu e o solutie buna, dar asta e situatia actuala, care s-a raspandit in anii post-decembristi.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Sosoktm

Citat din: Vali din Februarie 02, 2015, 06:49:10 PM

Totusi, intre barcagiii "deltoizi" de obicei se practica supramotorizarea, dintr-un motiv simplu: barca se supraincarca, la transport de marfuri sau persoane etc, si implicit are nevoie de putere mai mare ca sa se obtina viteza dorita. Oamenii pur si simplu cer ca barcile sa fie facute mult mai "zdarova", astfel ca sa suporte solicitarile suplimentare ale puterii mai mari a motorului. Nu e o solutie buna, dar asta e situatia actuala, care s-a raspandit in anii post-decembristi.
deltoizii in general vor sa poata fugi cu barca rasa de peste sau sa fuga de organ ;)

Vali

Ma bucur ca ai spus-o tu, eu am preferat sa fiu putin mai diplomat :D. Asa gandesc si eu, daca ne supramotorizam barcile, o sa incepem sa ne asemanam  cu unii dintre deltoizi ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Sosoktm

pai tu repari barci de ...deltoizi...eu nici macar nu cumpar peste de la ei. Cand vezi 40 cai pe laguna, e clar cam ce ganduri are proprietarul. Mie imi e utila viteza ca alerg mult dupa stiuca, dar totusi vorbim de zona decenta, pana in 30 knots, cam limita pentru unghi de stelaj mic.