Despre elice

Creat de pilu, Aprilie 06, 2015, 07:32:52 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 4 Vizitatori vizualizează acest subiect.

NessyRO

@ Atar
O discuție generală despre elice este pe aici:
https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1602.msg26932.html#msg26932
În cazul concret pe care îl semnalezi, foarte importantă este obținerea turației la care motorul transferă optim puterea.  Deci, eu nu aș încerca să micșorez diametrul elicei, ci pasul ei. Cu atât mai mult cu cât înțeleg că ai un motor de capacitate mai mică, cred că aii avea nevoie de un pas mai mic (care transferă un cuplu mai mare). Bineînțeles că va exista o penalitate în ceea ce privește viteza maximă dar... este preferabil ca barca să gliseze.
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

atar

#46
Multumesc pentru raspuns.
Motorul intradevar nu e mare. E un Mercruiser clasic de 3L, cam de 130CP.
In teorie inteleg fenomenul, dar nu am inca experienta necesara alegerii elicelor.
Ma documentasem in urma cu 10 ani, iar acum am reluat de cateva luni documentarea.
La motorul asta, pentru o barca sub 18' si cu o greutatea totala sub 2600lbs, nu am gasit nicaieri recomandata elice de 15" diametrul.
Oscileaza intre 13 1/2" si 14 1/2". Iar pasul variaza intre 19 si 23.
Gandul meu se indreapta spre o elice cu 4 pale 14"x19 sau una cu 3 pale 14 1/4"x19.
Cautam o confirmare sau o alta propunere bazata pe experienta personala a voastra sau cunoasterea mai aprofundata a problemei.
Urmaresc sa scad la minim consumul in regim de croaziera, tinand cont ca intentionez sa fac pe apa la vara drumul Galati-Braila sau chiar Tulcea-Sulina. Poate de mai multe ori.
Conditiile, dupa cum le-am mai zis, sunt: Barca de 5m, cu 3 oameni la bord si putine bagaje, undeva la 2500-2700lbs, motorul Mercruiser de 3L 130CP din 1993 cam cu 300 ore functionare (deci in mintile lui)

Vali

Salut @atar si bun venit pe forum.

Pentru gasirea solutiei ai 2 variante: ori intalnesti pe cineva cu barca si motor similare, care s-a lovit de problema si a rezolvat-o, ori procedezi profesional si faci un calcul complet al propulsiei, din care rezulta diametrul si pasul optime. Metoda empirica de alegere a elicei nu e cea mai buna varianta.

Pe capcompas.ro predomina velistii sau proprietarii de barci glisoare usoare, cu motorizari mici (desi sunt si proprietari de barci similare cu a ta) . Deci daca nu vei gasi aici pe cineva cu care sa te consulti, solutia e sa apelezi la un specialist, care iti va presta un serviciu profesional, dar isi va asuma si raspunderea pentru rezultat.

Un calcul complet al propulsiei va lua in considerare multi parametri, intre care in primul rand geometria carenei (volumetrie, asieta, suprafata udata, unghi de stelaj etc), masa totala a barcii incarcate, puterea si turatia de regim ale motorului, raportul de demultiplicare in reductor, si in final viteza de croaziera dorita sau tangibila cu motorizarea existenta.

Problema e ca la noi sunt foarte putini oameni cu adevarat experimentati in calculul propulsiei la barci glisoare. As fi putut sa te ajut si eu la treaba asta, dar foarte multa treaba la constructia de barci, si prefer sa ma concentrez la ce am de facut.

Daca te vei hotari sa apelezi la cineva din domeniu, pot sa-ti dau pe privat datele de contact ale unui fost coleg de facultate, care e directorul si arhitectul naval al unei firme olandeze care activeaza in Romania, singura din tara care e specializata strict pe ambarcatiuni. Poti lucra direct cu el (nu prin firma), insa nu spun nimic pana nu il intreb intai daca are timp sa se implice. Noi ne consultam de multe ori cand ne lovim de probleme specifice domeniului, fiecare avand experienta complementara celuilalt.

Ramane sa ma contactezi daca te hotarasti, dupa care ramane sa-l contactez si eu pe el. Indiferent de varianta aleasa, iti doresc mult succes.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

atar

Multumesc pentru raspuns.
De ceva vreme tot citesc pe forumuri americane informatii. Din pacate in Romania nu am gasit decat doua forumuri dedicate, cat de cat active, dar cum spuneai si tu, gasesc mai mult informatii despre veliere si barci pentru pescuit (deschise sau cabinate), preponderent sub 100CP. Foarte rare informatii pentru runabout-uri si bowrider-e. Am incercat totusi si am intrebat aici.

Cred ca am sa incerc o elice cu 4 pale de la Turning Point.

valyxman

Întreb și eu aici pentru a nu mai deschide un topic.
Ce alternative as avea că elice la un Mercury 20M in 2timpi.
Momentan are pe email elicea originala care e 10 3/8 x 13P.
Pun și o foto. 10 caneluri.
Acum elicea arata încă ok dar astea să îmi iau o rezerva identica una cu un pas mai mare. Am tot citit despre elicopter dar începător fiind întreb și eu pe cei cunoscători.
Barca va fi varianta scurta a lui Vali. Cea de 4.3.
Bagaj eu 100kg , motorul 55, benzina rezervor de 25 plus 5 rezerva, și estimez un maxim posibil vreodată de alta 100 cu tot cu ancora comenzi distanta...și toate sarsanalele de pescuit.
Ideea e sa mă pot mișca cat mai repede fara a tine motorul la maxim ... asta după ce intra în glisare.
Repet întrebarea. Sa iau una identica sau altceva care sa meargă pe acest motor.

valyxman

Foto e prea mare... Deci pun o descriere de pe net a elici căutată după cod.

valyxman

Că și întrebare adițională... Ar fi ok sa iau și un turometru din acelea digitale.. in jur la 100 Ron care se înfășoară pe cablul ce duce la bujie?

radu andritoiu

nu da banii pe jucarele fara rost
so, keep floating for pleasure

toni tl

O elice identica cu cea din poza este la mine. Elicea este a colegului  dany si a ajuns la mine pentru a o proba pe un yamaha f25. La yamaha nu se potriveste dar am reusit sa aflu pentru ce motoare este buna. Informatia este de pe net; Propeller For Mercury Outboard 48-19640A40, 10 3/8X13

9.9 & 15 (4-Stroke) BigFoot 1999-2004
20 & 25 HP (2-Stroke) Classic 1980-2006
SeaPro/Marathon 25 HP
10 Tooth Spline
Este o elice folosita si daca va intereseaza luati legatura dany si eu o trimit

Intersect

Citat din: valyxman din Februarie 03, 2018, 04:04:09 PM
Că și întrebare adițională... Ar fi ok sa iau și un turometru din acelea digitale.. in jur la 100 Ron care se înfășoară pe cablul ce duce la bujie?

Un turometru este vital pentru a alege elicea și pentru o funcționare adecvata a motorului. Personal am luat barca cu turometrul stricat și din cauza asta nu am putut ca să îmi fac  comanda pentru o elice nouă. După instalarea turometrului și dacă ai posibilitatea ca să testezi o gamă mai largă de elice îți poți da seama de ce îți trebuie după numărul de turații în sarcină. Apoi poți adapta elicea care îți trebuie pentru condițiile de folosință ale bărcii.
Born to fish,forced to work!!!

valyxman

Sa înțeleg că cea mai buna varianta ar fi eventuala schimbare a elici ulterior punerii motorului pe barca și deștelor in sarcina doar raportat la turație vs performante.
Calcul (estimare de către cunoscători) înainte de asta nu prea e posibil... mai ales că nu am nici turometru ???

Vali

Parerea mea e ca pasul de 13 e cam la limita superioara. Ai nevoie de un pas care sa-ti permita flexibilitate, adica performante bune la incarcari diferite. Asta bineinteles daca vei merge si cu barca incarcata.
Daca intentionezi sa mergi mai mult singur, din experienta mea cel mai bine e sa te opresti la pasul de maxim 13 tzoli.

Ca sa alegi bine pasul, in afara de turometru ai nevoie sa stii si raportul reductorului. Calculul si alegerea propulsorului (elicei) tine cont de putere, turatia maxima la motor, raportul din cizma, masa maxima a barcii incarcate, coeficientul de alunecare si viteza uzuala dorita.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

teo pes

Citat din: valyxman din Februarie 03, 2018, 04:04:09 PM
Că și întrebare adițională... Ar fi ok sa iau și un turometru din acelea digitale.. in jur la 100 Ron care se înfășoară pe cablul ce duce la bujie?
Da ! nu are cum da erori ! numara  doar niste impulsuri prin inductie de pe fisa ! important este sa l setezi cum scrie la manual in functie de tipul motor ! ;)
Viata i grea !!  Dar trece !!

Zodiac

Mi-a venit si mie elicea si sunt profan in acest domeniu .
Motorul e Honda BF 50 pe un RIB care ar cantari (barca+motor) aproximativ 250 kg .
Pe elice scrie Honda 23 , 13 , 111x14 .
E o elice de viteza , de tractiune ? Pe scurt am vazut ca profesionistii pot calcula si viteza/glisajul barcii in functie de incarcatura .
E potrivita pentru barca mea ?

peb5

Este o elice Solas cu 13 caneluri, diametru de 11,1 inch si pas de 14.
Este peste media ca pas dar se poate si mai mare tinand cont ca barca e usoara.
Solas Honda BF35A, BF40A, BF40D, BF45A, BF50D, BF50A, BF60A
Propeller Dimension
B   D           P   R   Honda Part Number
3   12 1/4   7   R   59130-ZV5-007AH
3   12 1/4   8   R   59130-ZV5-008AH
3   12 1/4   9   R   59130-ZV5-009AH
3   11 5/8   11   R   59130-ZV5-011AH
3   11 3/8   12   R   59130-ZV5-012AH
3   11 1/8   13   R   59130-ZV5-013AH
3   11 1/8   14   R   59130-ZV5-014AH
3   11        15   R   59130-ZV5-015AH
3   11        16   R   59130-ZV5-016AH
3   11        17   R   59130-ZV5-017AH