reconditionare velier DC20 mk3 - partea I - cabina

Creat de calin1967, Martie 20, 2016, 08:08:55 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

ghrt

Velele fac în general diferenţa dintre bărci similare, aşa că întrebările referitoare la vele şi optimizările arboradei sunt foarte mişto, ar fi super să fie contributori generoşi.

Am căutat de curând soluţia pentru un genovez de rezervă. Mi-ar fi plăcut, desigur, să fie mai performant decât cel actual. Din păcate nu sunt mulţi croitori de vele pe la noi, şi cei de care am auzit nu au spaţiu pentru croit vele, doar pentru reparaţii. Costurile unor vele performante din materiale specifice sunt cele pe care le ştim. Cu alte cuvinte este greu de experimentat. Până la urmă m-a salvat eBay-ul, şi acum am o velă mai uşoară, care trage excelent pe vânt slab. Însă va rămâne de rezervă, deoarece lenea şi furlingul îşi spun cuvântul.
Experienţa de a cumpăra o velă SH este mai dificilă, deoarece nu există în realitate caracteristici standardizate de unde să deduci performanţa şi forţa de tracţiune. Nu există de regulă nici poze cu vela întinsă în vânt, doar pe jos în parcare (şi deseori doar colţurile şi eventualele defecte/ reparaţii). Sunt curios cum calculează producătorii forţa de tracţiune a velelor atunci când dimensionează arborada. Bănuiesc că destul de mult din experienţă.

Deocamdată experimentez cu un tangon extensibil de genovez, numit şi spinakerul săracului :)) Nu am măsurat diferentele de performanţă, deoarece de abia învăţ să lucrez cu el.

pelicanul

Citat din: ghrt din Noiembrie 08, 2016, 06:18:03 PM
.............................
Sunt curios cum calculează producătorii forţa de tracţiune a velelor atunci când dimensionează arborada. Bănuiesc că destul de mult din experienţă.

.........................

Cam statistic, da. :)
Uite un site interesant: http://www.wb-sails.fi/hs-fs/hub/209338/file-13855460-htm/news/sailpowercalc/sailpowercalc.htm
Despre metoda, capitolele 7 si 8 din "Principles of Yacht Design" Larsson & Eliasson. https://drive.google.com/open?id=0B_ftb3fiPWFKSTQ2NzhYYWwteUk

ghrt

Exact programul acesta de calcul l-am aplicat pe toate velele SH oferite la vânzare de C&J Marine (UK) :)) C&J au croit genovezul curent şi au o ofertă largă de vele SH la preţuri decente. Impresia mea a fost că este pur teoretic. Nu ai cum să specifici decât dimensiunile standard, dar importante mi se par curburile care sunt obţinute din ferţe, deoarece acestea creează de fapt tracţiunea.
Apoi, am observat diferenţele dintre genovezul curent, mai greu (şi crossline) şi cel de rezervă, mai uşor (şi mitre). Sunt considerabile la vânt slab.

Chestia asta se observă cel mai bine la velele de windsurf, unde la aceleaşi dimensiuni variază foarte mult atât performanţele cât şi aspectul. Desigur că în rest nu se pot face comparaţii deoarece se utilizează diferit.

Florio

Citat din: ghrt din Noiembrie 08, 2016, 06:18:03 PM


Deocamdată experimentez cu un tangon extensibil de genovez, numit şi spinakerul săracului :)) Nu am măsurat diferentele de performanţă, deoarece de abia învăţ să lucrez cu el.

Mai degraba spinnakerul lenesului :D . Eu asa ma simt in relatia cu vela asta.
Sa ridici si reglezi un spinnaker, e ceva agitatie. Anul acesta am preferat sa pun tangon la genovez, decat sa scot gennakerul . Diferenta de eficienta nu e atat de mare, in schimb diferenta de comoditate e notabila. In plus de asta versatilitatea unui genovez mare tangonat, face tot deliciul atunci cand nu e vant constant.

Stiti cum se glumeste pe seama spinnakerului, care evident se ridica la vant purtator slab, cu efort din partea echipajului:
-"Spinnakerul este vela care tine echipajul ocupat, in timp ce barca sta pe loc" . :D

Vali

Cel mai bine e sa separam discutiile pe "caprarii". Sunt si eu foarte interesat de treaba cu velele. Momentan insa am treaba, o sa facem separarea in perioada urmatoare.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau