reconditionare velier DC20 mk3 - partea I - cabina

Creat de calin1967, Martie 20, 2016, 08:08:55 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Vali

@calin1967: dpmdv cel mai bine era daca aveam cum sa examinam impreuna zona aia cu crapatura. La mine cel putin conteaza cel mai mult sa vad lucrul "live", nu doar poze etc. Problema e ca nu am nici o posibilitate sa ma deplasez pana la barca in perioada asta, fiind ca de obicei foarte ocupat in aprilie si mai.

Totusi, daca barca nu ia apa cred ca poti s-o folosesti pe ape protejate in vara asta, iar din toamna sa ramana sa lucrezi la zona sensibila a santinei. Nu uita ca omul gospodar isi face iarna barca si vara sania, asa ca daca tot a venit caldura, mai bine plimba-te pe ape mai protejate. Daca apar probleme la barca, le vei putea depasi mult mai usor decat daca ai fi de exemplu pe mare. La o adica doar tragi la mal, urci barca pe peridoc si o repari acasa in siguranta, pana la urmatoarea iesire.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

calin1967

Pai oricum am in plan sa ajung in delta cu ea vara asta, asa ca iti dau un semn cand trec prin Galati!


calin1967

Am reparat si crapatura din cabina prova - vedeti atasamentul. Cred ca nu e chiar ce trebuie, se vad bule de aer... Azi am si vopsit paiolul si partea verticala a banchetelor si in fine arata ca o barca. Maine pun poze.


pelicanul

#34
Citat din: draken din Aprilie 19, 2016, 11:53:52 PM
Ce e ala paiol?
Podeaua (pardoseala) unei nave aflata deasupra chilei si a structurii de rezistenta a fundului navei. Intre paiol si fundul navei se afla santina. La navele mari (*) santina (care se mai numeste dublu-fund) este impartita in mai multe compartimente, numite tancuri de balast, care se pot umple cu apa cu ajutorul unei instalatii speciale, pentru a controla pozitia navei (asieta navei) atunci cind este goala sau incarcata doar partial cu marfa.
La barci compartimentele santinei pot fi umplute cu diferite materiale pe post de lest (plumb, beton) sau pe post de rezerva de flotabilitate (spuma), in functie de tipul barcii.
La barcile mici paiolul poate fi un simplu gratar din lemn (detasabil) sub care se poate aduna apa intrata accidental in barca si pe care poti sa calci fara a sta cu picioarele in apa.

L.E.
(*) Si la McGregor se foloseste un compartiment al santinei pe post de tanc de balast, pentru echilibrarea sub vele.

calin1967

La sfaturile lui Rumpi m-am apucat sa fac o mica bucatarie. Am folosit ce aveam prin curte, diverse stinghii de lemn, niste suruburi autofiletante, o bucata de coltar de lem pentru manere, plus ceva placaj baituit. M-am gandit asa: in cutia de jos vor sta tigaile si vesela, cutia de sus se fixeaza pe cea de jos cu piciorusele care functioneaza ca niste ghidaje, in cutia de sus sta aragazul protejat de vant si in dreapta un compartiment pentru tacamuri, desfacatoare de bere/vin si alte maruntisuri. Capacul vreau sa il prind pe o balama, astfel incat sa stea in doua pozitii (cum se vede in poze) - una in dreapta cand se gateste, si una peste aragaz, cand bucataria e in stand-by, ca sa poti pune diverse chestii pe ea, gen binoclu, telefon, statie... n-am gasit inca o balama corespunzatoare dar sper ca la urmatoarea vizita la dedeman/hornbach/etc sa imi vina inspiratia. Ma gandesc sa renunt la gaurile pentru sticla de whisky sau pahare, dar daca o sa consider esential pun un placaj gaurit. O testez de 1 mai la croaziera Zimnicea-Giurgiu.

Alex1958

Arunca vasele de aluminiu!
Celulele creierului afectat de Alzeimer contin mult mai mult aluminiu decat celulele creierului sanatos.
In rest cred ca trebuie sa insisti un pic pe finisaje...

calin1967

Stiu si eu daca cele cateva gateli pe an in vase de aluminiu fac vreo diferenta? De acord cu tine pentru vesela de acasa.

Asa e, nu e prea frumoasa cutia. Asta a fost tot ce am putut sa scot taind cu soricelul. O s-o mai iau la slefuit un pic si la baituit.

calin1967

Vara, soare, vant. Am pus barca pe mare, la Mangalia, curios sa vad cum se comporta pe vant si valuri si ce crapa. Am prins vant de 20 de noduri.

De bine ar fi asa: barcuta e sprintena, rapida, raspunde bine la comenzi, pare inchegata bine.

De rau:

1. se bandeaza cam mult comparata cu o barca cu derivor fix lestat (a mea are derivorul rabatabil facut dintr-o tabla de fier - barca are 800 kg din care chila vreo 300 si derivorul 80). Oricum, inca nu ne-am imprietenit foarte tare, trebuie sa o mai invat, studiez Dedekam.

2. Mi-a pleznit focul, care era uzat binisor, dar credeam ca ma mai tine un sezon-doua. Am cumparat un foc de pe ebay care e intr-o stare buna (75 euro + 15 euro transportul), dar care nu are carabine si sarma pe bordul de atac, ci un tiv de vreo 3 cm. Ma gandesc sa bag o parama de 6 mm prin tiv, la capete sa las o bucla si sa o prind cu un nod de gasa de ochet, ca in poza, dupa care sa bat niste capse intre parama si cusatura tivului prin care sa bag carabinele. Ce parere aveti, ar fi ok? Ma gandesc ca nu ar rezista ochetele din colturile de funga si mura la solicitare, focurile cu carabine au intarituri solide acolo.

3. Derivorul balangane cam rau. Ma gandesc ca bucsele sunt uzate. E prins cu un bulon care nu pare prea usor de scos. As lasa operatiunea de reparare pentru toamna, nu pare ceva simplu.

Acum barca e pe peridoc la Mangalia, o dau la apa de fiecare data ceea ce e o placere pe rampa lor, care e cea mai buna din cate am vazut (in portul turistic).


Florio

Citat din: calin1967 din Iunie 17, 2016, 12:15:58 PM
Vara, soare, vant. Am pus barca pe mare, la Mangalia, curios sa vad cum se comporta pe vant si valuri si ce crapa. Am prins vant de 20 de noduri.

De bine ar fi asa: barcuta e sprintena, rapida, raspunde bine la comenzi, pare inchegata bine.

De rau:

1. se bandeaza cam mult comparata cu o barca cu derivor fix lestat (a mea are derivorul rabatabil facut dintr-o tabla de fier - barca are 800 kg din care chila vreo 300 si derivorul 80). Oricum, inca nu ne-am imprietenit foarte tare, trebuie sa o mai invat, studiez Dedekam.

2. Mi-a pleznit focul, care era uzat binisor, dar credeam ca ma mai tine un sezon-doua. Am cumparat un foc de pe ebay care e intr-o stare buna (75 euro + 15 euro transportul), dar care nu are carabine si sarma pe bordul de atac, ci un tiv de vreo 3 cm. Ma gandesc sa bag o parama de 6 mm prin tiv, la capete sa las o bucla si sa o prind cu un nod de gasa de ochet, ca in poza, dupa care sa bat niste capse intre parama si cusatura tivului prin care sa bag carabinele. Ce parere aveti, ar fi ok? Ma gandesc ca nu ar rezista ochetele din colturile de funga si mura la solicitare, focurile cu carabine au intarituri solide acolo.

3. Derivorul balangane cam rau. Ma gandesc ca bucsele sunt uzate. E prins cu un bulon care nu pare prea usor de scos. As lasa operatiunea de reparare pentru toamna, nu pare ceva simplu.

Acum barca e pe peridoc la Mangalia, o dau la apa de fiecare data ceea ce e o placere pe rampa lor, care e cea mai buna din cate am vazut (in portul turistic).

Salutari :) .

1. Nu stiu cu ce barca te gandesti sa faci comparatie, a ta se comporta normal pentru dimensiunea ei, la un vant de 20 nd.  Aici nu avem multe de dezbatut :) 
2. Pentru foc nici nu trebuie sarma, e suficienta o grandee textila, cusuta in pliul lasat special pentru asta. Daca va fi din saula de 6 mm, asta o dicteaza spatiul acelui pliu. Important este sa pui una a carei tesatura nu permite elongatie. Pe cat se poate, dintre saulele folosite pentru navigatie (sunt mai scumpute, dar sunt cele mai bune). Iti dai seama de asta nu numai tragand, dar si apasand pe saula: e bine sa fie mai rigida, adica sa nu se turteasca.  Toate laturile velei ar trebui sa aiba aceasta intaritura, pentru a-i da rezistenta. Pe marginea de cadere si cea de intinsura, grandeea trebuie sa fie mult mai subtire, nu are rost una groasa.
Un foc genovez poate avea pe marginea de cadere, un micut sugrumator din PVC, in care poti bloca grandeea asa cum iti este mai bine, in functie de vant, sa nu fluture acest capat al velei.  Pentru randa exista balenele cu acest scop. Pentru foc se rezolva cu grandeea stransa.
3. Te-ai gandit bine. Las-o pentru toamna, cand vei sti si  exersa mai multe cu barca. Aproape toate derivoarele mobile au un joc, el se aude mai suparator cand stai la ancora. De aceea la ancora preferi sa-l ridici :)

Sezon placut !

home made

slaut ! unde esti vecine? :) ma gasesti la pontonul din stinga,a doua pe dreapta......n-am cu cine sa pun tara la cale pe aici.......baga un semn !

calin1967

1. Am comparat cu alt velier de 23 de picioare cu derivor lestat... inca nu m-am hotarat daca e o oportunitate sau o amenintare... deocamdata imi antrenez muschii sfincterului la fiecare bandare mai nervoasa :)

2. Asa m-am gandit si eu... nu mi-e clar daca ar trebui sa intaresc colturile de mura si funga.

3. Asa fac si eu, ridic derivorul cand stau la ancora sau la ponton.

Planific un weekend prelungit de joi... se mai nimereste cineva prin zona?



cristizz

#42
Uneori senzația de bandare excesivă este mai neplăcuta decât bandarea in sine. Catargul înalt care pare sa cada mult dincolo de bordul bărcii poate induce aceasta senzație.
Poate este bine sa montezi un inclinometru si astfel vei vedea exact câte grade a bandat.
Dacă ești in domeniul 15 - 20 grade ești ok.
De asemenea, aseaza-te pe bordul din vânt si nu uita sa ai la îndemâna scota randei. Bărcile mici sunt foarte receptive la mutarea echipajului de pe un bord pe altul.
La rafala ori slăbești scota ori intri puțin in vânt din timona/eche.
După un timp ajungi sa simți schimbările si chiar sa le anticipezi.
Barcile sunt calculate si dacă nu s-a umblat la planul de vele ... ăla e caracterul ei.

calin1967

Am citit mica disputa de pe topicul etap vs dehler referitoare la achizitionarea de barci sh si reconditionarea lor, versus constructia in regie proprie si am vrut sa raspund si eu. La rugamintea lui Vali sa nu continuam in acel topic, am vrut sa deschid unul nou, dar, avand in vedere ca nu se refera doar la anumit tip de barci, n-am gasit o categorie care sa mi se para potrivita. Si, avand in vedere ca nu consider ca detin vreun adevar absolut ci doar o experienta proprie limitata m-am decis sa scriu aici concluziile mele dupa un sezon de navigat cu velerul meu achizitionat in toamna trecuta de pe ebay, intr-o stare ce lasa de dorit.

La cumparare mi-am analizat bugetul de bani, timp si resurse si, in conditiile in care nu sunt bogat, am la dispozitie ceva timp dar nu oricat, si nu am curte sau atelier, am decis ca o barca sub 7 m (fara inmatriculare, fara taxe), cu derivor rabatabil (fara macara la bagat si scos din apa si usor tractabila), cu defecte minore sau reparabile usor sau ieftin, cu dotari minime, dar care pot fi imbunatatie, e ceea ce imi permit. Mi-ar fi placut sa o construiesc singur dar, pe langa lipsa de spatiu si experienta insuficienta, la un calcul sumar costurile constructiei in regie proprie sunt muuuult mai mari decat un sh, cel putin la un velier.

Asadar pentru mine n-a fost o alegere intre cele doua optiuni, ci intre a avea sau a nu avea o barca, cel putin acum. Sigur ca exista si optiunea "mai astepti niste ani", dar din experienta proprie e doar teoretica, in practica foarte putini oameni reusesc sa stranga ani de zile bani pentru un proiect de tipul asta (mai ales cand ai familie), sacrificand altele. Plus ca, dupa parerea mea, in momentul in care investesti foarte mult efort in realizarea unui vis, risti sa nu te mai bucuri de el. Nu ii critic sub nicio forma pe cei care isi gasesc bucuria in proiectul in sine si nu in rezultatul lui, si eu fac multe proiecte de dragul lor, nu pentru finalitate (ultimul a fost o sursa de tensiune reglabila de laborator, de care nu prea am nevoie, si pe care o poti cumpara de pe aliexpress la o fractiune din cat te costa materialele pentru realizarea ei in regie proprie), spun doar ca e o chestiune de alegere.

Pana acum am scris despre socoteala de acasa. Hai sa vedem si ce s-a intamplat in targ, cu mintea de dupa un sezon:

Cum am adus barca in tara am dat-o la apa la Giurgiu. Am vazut ca  intra un pic de apa printr-o crapatura, ca mai trebuie niste parame, chei, ca are focul cam uzat, ca partile de lemn din interior sunt partial putrezite, ca are un strat de mucegai in cabina si alte maruntisuri. In iarna am slefuit, curatat si vopsit cabina (cu vopsea de latex pentru pardoseli), am reparat crapatura, am scos partile de lemn putrezite si le-am inlocuit (cu placaj de fag de interior de 6 baituit si lacuit), am bricolat celelalte maruntisuri. Cred ca e vorba de 30-40 de ore de lucru si 4-500 lei in materiale. Pana acum consider ca a fost buna decizia de a folosi vopsea latex (s-a mentinut foarte bine), proasta decizia de a folosi placaj de interior la usa cabinei (s-a deformat de la umiditate) si ok cea de a-l folosi la peretii dintre cabine (nu a dat semne de deformare sau exfoliere).

In primavara am dus-o la mare. La prima iesire focul s-a rupt si a aparut o crapatura intre coca si punte. Am cumparat un foc sh, tot de pe ebay (100 euro) si, neavand curaj sa repar o chestie structurala, am apelat la un atelier pentru reparatia crapaturii (300 lei).

Peste trei saptamani era iarasi in apa si de atunci am petrecut acolo cate weekend-uri am putut, ceea ce mi-a adus nu numai bucurii, ci si o intreaga lume, prieteni, locuri, experiente, greu de exprimat in cuvinte.

Acum ma gandesc sa o pun la iernat si sa fac lista de lucrari pentru iarna/primavara. Ar fi urmatoarele: inlocuit ceva lemnarie cu placaj de exterior, carma noua, vopsit puntea, scos spuma veche din compartimentele etanse, bricolat senzorul de viteza vantului si un indicator de directie, mici maruntisuri. Cel mai probabil n-o sa vopsesc puntea (poate doar o reparatie la o zona de vreo 20x40 cm care arata mai urat), si n-o sa fac o carma noua, lasandu-le pentru iarna viitoare.

Vali

In speranta ca nu voi fi off-topic, azi fiind si sarbatoare, si avand de asteptat polimerizarea diverselor rasini, m-am gandit sa scriu si eu aici, pe topicul lui Calin.

Imi place si ma bucur foarte mult atunci cand pot ajuta, macar cu sfaturi, ca o barca sa se nasca sau sa renasca. Nu conteaza ca e sh, regie proprie, velier sau cabinata cu motor etc. Important e sa se vada pasiunea cu care barcagiul respectiv isi trateaza jucaria plutitoare. Intotdeauna se simte cand cineva e pasionat sau dimpotriva, cand isi trateaza barca drept o simpla scula de furat cat mai mult peste.

In ce ma priveste, prefer sa ma dau cat mai mult cu barci facute de mana mea. Bineinteles ca ma dau cu tot ce prind, din asta invat continuu, dar pentru placerea navigatiei prefer sa ma dau cu barci de-ale mele. E cea mai buna cale de a evolua ca si constructor de barci. Asta nu inseamna ca trebuie sa fie toata lumea la fel, fiindca in felul asta marangozul n-ar mai avea de treaba :).

Ce ma nemultumeste in schimb este atitudinea superficiala din ce in ce mai frecventa a unora, care repeta la infinit intrebari adresate de zeci si sute de ori pe forumuri. In plus, ma nemultumeste comportamentul unora care vin numai sa ceara, fara sa ofere ceva in schimb. Mai e si obiceiul unora de a se incanta la cine stie ce epave bune doar de aruncat, gandindu-se ca economisesc, pe cand de fapt mai mult ii costa reparatiile decat daca ar lua o barca mai scumpa, dar in stare buna.

Nu ma deranjeaza sa povestesc pe forum despre reconditionarea oricarui tip de barca, insa ma deranjeaza cand primesc mesaje private de la tot felul de obscuri, cu felurite cereri. Asta mi se intampla foarte rar pe capcompas, dar foarte des pe barcaholic. Din cauza asta si din altele prefer sa nu mai scriu acolo, decat doar daca e urgenta nevoie.

In fine, ce mi-as dori sa povestim mai mult pe forum:
- Cum sa invatam sa ne optimizam velele pentru performante cat mai bune. E vorba de geometria velelor (profil, raport de aspect, raport de roach, rapoarte intre centrii velici si de deriva etc), de confectionarea lor (materiale, tehnici, tutoriale etc) etc.
- Cum sa invatam sa ne facem singuri sau sa modificam o arborada de calitate, cu tot ce implica ea.
- Cum sa optimizam un anumit velier pentru comportament fulminant pe apa, de exemplu daca vrem sa ne dam cu el la regate.
- Daca ne dorim o barca facuta de noi, cum sa obtinem cea mai buna hidrodinamica raportat la cerintele din caietul de sarcini, dupa care ce tehnica de constructie sa folosim pentru soliditate maxima la minimul de greutate.
- Ce arhitecturi si dimensiuni de multicoca s-ar preta cel mai bine la conditiile de navigatie de la noi.
- Care sunt prevederile ORC pentru stabilirea handicapului la o barca ce se doreste a fi inscrisa la regata, si cum se fac masuratorile, astfel ca sa stim unde sa umblam si unde nu, ca sa obtinem maximul din barca pe care o avem.

Astea sunt doar cateva exemple de subiecte provocatoare pentru cei interesati de pasiunea velelor de exemplu. Sunt si o multime de alte subiecte interesante de discutat la motorizate, fie glisoare, fie utilitare, fie de semideplasament etc.

Asa ca sper sa ajungem sa discutam asemenea subiecte, dupa care sa le punem in practica, decat sa raspundem continuu la intrebari gen "ce parere aveti de barca asta, se merita sa dau atata pe ea" sau "cum imi fac si eu o barca pe care s-o pun pe masina, sa gliseze cu 5 cai si 4 oameni inauntru, si sa coste maxim 200 de euro" ;).

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau