Raid Romania

Creat de x_petrolist, Aprilie 20, 2011, 09:06:45 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 5 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Rumpi

Cea mai buna explicatie pentru tertarolat vela cu speteaza am vazut-o aici: htttp://slidercat.com/blog/wordpress/wp-content/uploads/2009/01/renatorigging.jpg

Pe mine insa ma intereseaza sistemul traditional mediteraean asa cum au lotcile si barcile pescaresti din grecia. tare recunoscator as fi pentru niste detalii  :)

acig

#391
@byteworks
Stimate domn sunt fascinat de ce ati realizat!!!!!
Felicitari din toata inima!!!!
Revenind la vele;sunt intr-o faza similara; Pot supune atentiei dvs. urmatoarele:
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

byteworks

Multumesc acig esti prea generos!
Prefer totusi sistemul traditional cu parus deoarece e foarte simplu, e usor de armat si dezarmat, pentru mine vela va fi distractie ocazionala si nu mijloc de tractiune preponderent - poate doar la urmatorul Raid!

acig

Succes byteworks!!!
Eu mai cantaresc;pana la primavara mai este;
Toate cele bune!
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

x_petrolist

#394
Pina acum nu am vazut sau auzit despre un sistem de tertarolare traditional.
Greementul traditional pe care ni l-a descris Paul Condrat in 2010 si documentat ulterior cu poze la fata locului de Mike Hanyi (primele 4 poze atasate) implica noduri pe dreuca (mast) sus - jos si inca unul aproape de virful ghionderului (nod de ham daca-mi amintesc bine). In principiu orice nod care nu aluneca este ok.
Prima incercare de tertarolare am facut-o in ziua premergatoare raidului 2012. La cirma este Dl. Pof. Gabriel Nistorescu. Am folosit linia de tertarola aratata intr-o postare anterioara. Datorita materialului subtire, baierele de tertarola au permis parusului (velei) sa cada pe alocuri pe latura de jos. Deasemenea, ghionderul care-i sustinut doar de latura superioara a velei a avut o pozitie prea joasa. Aici ar fi ajutat sistemul cu scripete folosit de Marian Bunea.
Cu toate neajunsurile (deriva mare, forma velei necorespunzatoare, greutate in guvernarea lotcii), am reusit totusi sa parcurgem aproape jumatate din distanta Jurilovca - Cap Dolosman. Extenuati fiind de experiment, am decis sa ne intoarcem tractati de Lotca lui Paul la motor.

Florio

La parusul cu schita atasata de Aurelian, o tertarolare simpla ar fi strangerea in corset, cum am atasat mai jos.

Totusi parusul e o vela mare, eu as incerca o tertarolare in mai multe praguri, pentru a gasi suprafata ideala pentru acel moment.
La vantul Razelmului, am vazut amandoi ca tertarolarea cu 2m din cei 10, este de departe insuficienta :) . In plus de asta, ghionderul va balansa in rafale, dand ruliu mare lotcii.

Asadar pentru tertarolare, firesc imi pare sa reduc pe latura dreapta, care nu afecteaza forma velei. Singura latura dreapta este cea de pe dreuca, cea "de invergare" cum s-ar numi.  Asta se face in cel mai simplu mod, rotind dreuca si infasurand vela . Nu trebuie decat un sistem la fel de simplu, de blocare, sa nu se desfasoare din forta vantului. Un cui, un opritor.

  Sunt convins ca un lipovean s-ar uita la asta sceptic si s-ar scarpina in cap ca de o dracie fara noima :) .
Cu toate astea sistemul e simplu si eficient, unii il folosesc pe mici catarge cu roller la baza (baza facuta lagar din tub de PVC in tub de PVC ca sa alunece bine ).
Tertarolarea eficienta o vad facuta cu suprafata velica apropiindu-se de catarg. Altfel din forma arboradei lotcii, vela iese mult in afara bordului iar rafalele o destabilizeaza .

P.S.
  Mai e varianta pe care am facut-o cu Aurelian in vara asta, la nevoie. Parusul infasurat pe ghionder cu o saula si lasat liber atat cat e nevoie :) .

x_petrolist

#396
O alta metoda de tertarolare este cea gindita de Florio mentionata in P.S. la postul anterior si aplicata cu success in a doua zi de raid precum si in zilele urmatoare. Reducerea velei se face simplu prin pliarea si legarea acesteia de capatul superior al ghionderului. Precum se poate observa in prima poza, se poate folosi si o parima intre mast si ghionder pentru a reduce intinderea velei si deformarea acesteia. In varianta reducerii drastice a velei, forma acesteia nu permite decit deplasarea cu vint purtator. Cind aceasta tertarolare se face mai moderat, desi afecteaza forma velei, permite totusi deplasarea cu vint de travers. Nu am incercat sa urcan in vint dar probabil performanta nu va fi grozava vela nefiind aplatizata cum trebuie.

Referitor la infasurarea velei pe catarg, m-am gindit la ea dar prevad ceva neajunsuri:
-   La o tertarolare mai drastica vela poate depasi inaltimea mastului
-   Ghionderul va avea o pozitie mai apropiata de verticala. La valuri mari acesta poate forta barca sa aibe un ruliu mai aceentuat
Deasemenea, solutia cu tubul de PVC nu se poate aplica deoarece mastul are forma patrata la partea inferioara. Oricum, am de gind sa testez acest sistem la proxima ocazie.

Doua tertarolari inedite sint cele facute de Marian Bunea. Prima a fost adoptata dupa ce vintul a facut ghionderul sa se roteasca pe dupa mast. Atunci Marian a eliberat scota superioara (abla) si a legat vela la jumatatea mastului. Asa a strabatut distanta de la Sarichioi la Insula Popina. Pentru etapa dintre Popina si Canalul Lipovenilor, asa cum se observa in ultima poza, Marian a inodat doua din colturile velei a slabit abla si a obtinut o tertarolare care si ea este buna doar pentru vint purtator.

Dupa mai multe discutii si luind in consideratie si necesitatea de a putea urca in vint cind lotca este tertarolata si pentru a limita deriva, cea mai buna solutie este folosirea mai multor vele in functie de intensitatea vintului. Trei vele ar fi ideale dar la nevoie se poate face fata si cu doua. A doua, cred eu, nu ar trebui sa depaseasca 3-4mp.

gvincentiu

Multa vreme se va povesti de aceasta editie a RAID-ului... Citind astazi o legenda nu m-a lasat inima sa nu v-o supun atentiei, mai ales ca la final am retrait traseul RAID-ului de anul trecut. Nicio clipa nu m-am gandit ca asa cum v-am povestit la pagina 25, am dormit o noapte pe patul de marmura al Heracleei, apoi am mers pe Sf. Gheorghe, pe drumul unde a fost fugarit balaurul iar iesirea pe Marea Neagra ne-a fost interzisa de Tauctis...
Si am avut cu noi o Legenda...
Ganduri bune !

solpet

Putin off-topic, dar iata o serie de barci supersimple,
construite la costuri minime si inrudite, intr-o oarecare masura cu lotcile Deltei
Гонки на самодельных парусниках за $100



byteworks

Astia-s neam de varegi dupa cum arata barcile si ei insisi.

capitanu

Dragi prieteni ai Raidului a sosit momentul sa va anuntam ca in ultima saptamana a lunii Mai asa cum ne-am obisnuit vom porni RAID 2014, pe un traseu combinat de canale si lac descis cu iesire la Marea Neagra. Regulamentul s-a modificat putin fata de anii anteriori si este urmatorul:

Pentru ca in orice facem trebuie sa existe o ordine si pentru ca numai un regulament ne poate aduce o buna dispozitie si o buna organizare in ceea ce facem in fiecre zi am stabilit un minim regulament care este bine sa incercam sa il respectam nu pentru a ne face reguli si in concediu ci doar pentru a ne simti cu totii cat mai bine.
Regulament de inscriere:
La expeditiile organizate de Asociatia Raid Romania se vor inscrie capitanii de ambarcatiuni cu ambarcatiunile pe care le vor carmui . Acestia au responsabilitatea constituirii propriului echipaj, pe care il vor alege in asa fel incat la bord sa fie o atosfera destinsa fara tensiuni sau certuri care sa strice voia buna pe care ne-o dorim cu totii.
Fiecare capitan de ambarcatiune va inscrie ulterior echipajul conform formularului de inscriere pe care il va transmite pe e-mail la adresa: rtoscuta@yahoo.ca
Capitanul este raspunzator(ca de aceea este capitan) de echipajul ales, de necesarul de hrana pentru acesta precum si de asigurarea hidratarii optime a lui, in tot acest timp facand totul pentru mentinerea unei atmosfere placute pe toata durata desfasurarii evenimentului. Tot capitanii de ambarcatiuni vor fi responsabilil de asigurarea protectiei mediului in care navigam, asigurandu-se ca la plecarea din fiecare loc unde poposim nu raman deseuri care nu sunt usor biodegradabile si pe parcursul deplasarii nu sunt eliberate in natura asemenea deseuri.
In functie de ambarcatiunea cu care se doreste prticiparea, capitanii de ambarcatiuni se pot inscrie la una din cele trei clase:
A.1 – First Class – ambarcatiuni propulsate cu vasle si vele, fiind interzisa folosirea motorului inclusiv canoe sau caiace;
A.2 – Second Class – ambarcatiuni propulsate cu vasle si vele, fiind posibila folosirea motorului in functie de dorinta conducatorului;
A.3 – Motor Class – ambarcatiuni propulsate cu motor, fiind interzisa deplasrea cu viteze mari si facand valuri imense, ceea ce ar fi in opozitie cu scopurile asociatiei si in totala nepotrivire cu atmosfera pe care o dorim. La aceasta clasa se pot inscrie numai capitani care au avut cel putin o participare la una dintre expeditiile organizate anterior, Raid sau Acartar.
Nivelul alcolemiei trebuie pastrat in limita care sa nu conduca la accidente sau evenimente nedorite care ar putea strica frumusetea expeditiei.

Formularul de inscriere, impreuna cu valoarea taxei de participare care este influentata de conditiile impuse de ARBDD,neprimite inca, precum si traseul propus,  le puteti avea in urma solicitarii la rtoscuta@yahoo.ca Orice alte detalii pot fi soicitate la aceeasi adresa de e-mail si la telefonul 0720 50 50 50 preferabil dupa ora 5,30 cand terminam cu munca cea aducatoare de venituri necesare micilor distractii.

Asteptam cu drag participare voastra si in acest an.
Sa ne vedem cu bine pe apa.

gvincentiu

#401
Am reusit sa fac o schita a drumului si a modului de deplasare (al meu), pentru RAID 2013. Anul acesta cum va fi oare?
Au fost aproape 200 km strabatuti, jumatate la vâsle, 50 la motor si 50 la vela.
Ganduri bune !

Gabytzu

salut,

Chiar nu pot participa si alti doritori ? daca nu au fost la alte expeditii ?

Florio

Citat din: Gabytzu din Martie 29, 2014, 08:52:40 PM
salut,

Chiar nu pot participa si alti doritori ? daca nu au fost la alte expeditii ?

Gabi, vino omule si nu te mai framanta atat ! :)
Da-mi un telefon si stabilim detaliile .

byteworks

#404
Interesant Vincentiu! Anul acesta cred ca va fi 90% vaslit.

Mi-am comandat rame!