arborada pentru catamaran

Creat de iris, Februarie 14, 2017, 08:14:50 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

iris


pelicanul

Citat din: iris din Februarie 18, 2017, 12:26:24 AM
o sa cer preturile.
  Dar tu zici ca s-ar potrivi orice catarg?Inca odata,scuza-mi ignoranta(vezi bine ca e omniprezenta),dar iau  orice catarg sh si il pun pe barca si e ok? Nu ar trebui sa aibe anumite caracteristici/specificatii pentru un tip de barca?
Sau doar lungimea lui conteaza?
    Tu cum ai alege?Cum il fixez in locul lui,vine-sau nu- cu vreo talpa de fixare,sa ne gandim ca e o piesa foarte solicitata.
   Stiu,intrebari de superincepator,dar...hai,fi milos,oi fi fost si tu asa odata.
   Multumesc mult.
   


Problema nu este catargul si suprafata velica, nici macar talpa si modul de fixare. Problema este daca pe planuri este indicata pozitia unde ar trebui sa fie centrul velic. Daca stii treaba asta poti sa jonglezi (intre anumite limite) cu diferite modele de catarge, vele etc Daca nu, e mai greu... :)

iris

este clar dat pe plan unde sa pun catargul(asta ar fi centru velic)?

pelicanul

Citat din: iris din Februarie 20, 2017, 08:37:01 AM
este clar dat pe plan unde sa pun catargul(asta ar fi centru velic)?

Vezi paginile 22, 23, 24 din pdf-ul "Sail and Rig Tuning" pe care l-am pus la topicul "carti despre navigatia cu vele".

iris


Florio

#20
Citat din: iris din Februarie 20, 2017, 08:37:01 AM
este clar dat pe plan unde sa pun catargul(asta ar fi centru velic)?

Acum, dacă te-ai lămurit cu ceea ce este centrul velic, este foarte posibil să nu te atragă ideea de a jongla cu acesta.
Pe mine unul, nu mă atrage, deoarece consider insuficiente cunoștințele mele  cu privire la aerodinamică și dinamica solidului rigid (aplicație directă la deplasarea ambarcațiunilor cu vele).
În continuare consider proiectanții de ambarcațiuni cu vele ca fiind de neegalat aici în Romania, necunoscând eu vreunul care să aibă experiență practică și notorietate.
De aceea sunt de ideea de a respecta proiectele întru totul, pentru a nu altera nimic din calitățile viitoarei bărci.
Așadar, personal aș proceda așa:
1. Identificarea cu exactitate a locului pentru talpa catargului. Dacă nu este trecut pe planuri (greu de crezut), atunci întrebat direct proiectantul.  Mutarea acestuia câțiva centimetri numai, poate face barca mult prea ardenta ori mult prea moale, la limita inutilizabilului. Cunoaștem cazuri apropiate, așadar putem folosi expresia clasică "prietenii știu de ce" :)
2. Respectarea lungimilor pentru catarg, ghiu, crucete. Proiectantul le-a definit cu siguranță. Atunci se poate achiziționa un catarg cu ghiul aferent, care la această mărime are desigur și "talpă" cu articulație. Vezi topicul despre articole second hand Olanda, pe care l-a scris DBR. Pare de departe cea mai buna sursă până în prezent. Un alt avantaj ai avea în faptul că sunt calibrate totodată și ca grosime, fiind fabricate de serie. Bașca pot veni și cu sarturi/straiuri, ca să împuști toți iepurii dintr-un foc.
3. Ultimul iepure de pe imaș este găsirea velelor. Aici este mai simplu. Având înălțimea catargului de la "goose-neck" și lungimea ghiului, randa o ai definită. Știind și distanța de la baza catargului la prova, se definește singur și focul, având a treia dimensiune, bordul de atac cu lungimea dată de straiul prova. Aceeași sursă te poate ferici și cu găsirea velelor.

Baftă la realizare și răbdare la studiu :)

iris

@Florio,multumesc inca odata de sfaturi.Proiectantul zice precis unde sa pun catargul,ce inaltime are.
   Am cerut o oferta de pret si la lista facuta de pelican,sa vedem ce-or zice.
    Ma apuc de studiu serios.