Intretinere acumulatori

Creat de Florio, Septembrie 01, 2016, 06:25:13 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

DoiNomazi

Citat din: Gabytzu din Ianuarie 29, 2017, 12:57:25 AM
Salutare !
Detin o baterie Optima Deep cycle 75 ah pt a mentine lada frigorifica , o incarc cu un suzuki de 50 cp . In 2 ani nu am intalnit nici o problema .
Numai bine

Eu am pus una galbena yellow top ( deep cycle) pe masina, desi nu este indicat ca baterie principala (starter) si a intrat in al saselea an de viata... inca merge. Piate o schimb in toamna.

Se spun multe lucruri bune si unele lucruri rele despre Optima. Cu albastre (marine) si rosii (auto - starter) nu m-am jucat, dar cu yelliow m-am tot jucat la masina.
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

ghrt

Optima BlueTop este identică la interior cu Yellow, diferă doar bornele.
În ambele game există unele de gri închis care sunt exclusiv de start şi celelalte gri deschis care sunt deep cycle.

Am şi eu BlueTop 66Ah. Bună şi pentru start şi pentru deep cycle. Problema majoră o reprezintă preţul din RO. Apropo, am impresia că cele vândute în Europa sunt grey imports! Iar încărcătoarele lor nu le fabrică decât pt 110V.

iulian_cioclin

      Sa inteleg ca folositi bateriile deep cycle fara nici o problema. Se incarca la motorul barcii, fara vreo problema.
Nu inteleg afirmatia din manualul motorului, unde scrie negru pe alb ca motorul nu intentioneaza sa incarce baterile de deep cicle.

Voi merge pe varianta AGM - deep cicle din motive financiare. M-am orientat catre un acumulator minnkota de 80-100 ah AGM in jur de 6-700 ron

Multumesc de raspunsuri!

ghrt

Atenţie la regula celor 10%. Se consideră că amperajul de încărcare trebuie să fie de 10% din ratingul AH al bateriei.

IceC

Citat din: ghrt din Ianuarie 30, 2017, 03:44:22 PM
Atenţie la regula celor 10%. Se consideră că amperajul de încărcare trebuie să fie de 10% din ratingul AH al bateriei.

10% ah este incarcarea optima, dar nu se intampla nimic daca folosesti mai putini. Problema este cu cat este mai descarcat acumulatorul, si probabil recomandarea din manual se referea sa nu incerci sa incarci un acumulator din care ai tras pana la 10.5V ca nu o sa ai nici o sansa

home made

10% la incarcare si 14,1-14,2v,asta e valabila pentru bateriile normale,pentru cele deep se poate si 50% sau chiar mai mult si 15-15,5 v. pe baterii scrie fabricantul curentul de incarcare,tensiunea,temperatura optima....acu' depinde si de firma.unii explica alti.......:)

Florio

Citat din: home made din Ianuarie 30, 2017, 04:52:34 PM
10% la incarcare si 14,1-14,2v,asta e valabila pentru bateriile normale,pentru cele deep se poate si 50% sau chiar mai mult si 15-15,5 v. pe baterii scrie fabricantul curentul de incarcare,tensiunea,temperatura optima....acu' depinde si de firma.unii explica alti.......:)

Intr-adevar, foarte important ce zice Nicu aici. Există caracteristici generale, însă e bine să fie luate în calcul caracteristicile acumulatorului.
De exemplu privind acum un deep cycle de pe barca mea, scrie marja tensiunii de încărcare între 14,1 și 14,4 V.

ghrt

Se poate şi sub 10% AH dar devine trickle charger, adică face mentenanţă nu încărcare. Dacă bateria este descărcată se poate ca să nu reuşească să ducă tensiunea la 14V.

Alex1958

#38
Eu am pus o Varta Professional Dual Purpose pentru pornire motor si consumatori electrici prin barca.
Se incarca din motor dar si dintr-un panou solar de 60 W. Incarcarea din panou e permanenta printr-un regulator.
Il folosesc deja de un an iar inainte am avut o baterie auto Bosh de 120 AH care a tinut vreo 8 ani (din care 3 la mine). Am schimbat-o pentru ca nu mai dadea tensiune suficienta pentru incalzire.

iris

@ghrt Scuza ignoranta,dar nu exista alternative la panourile solare,gen generatoare pe motorina sau benzina?care sa consume -relativ-putin,si pe care sa le folosesti indiferent daca afara e soare sau nu?
   Panourile solare s-ar folosi datorita pretului mai mic de stocare a energiei electrice sau pentru ca nu fac zgomot/tre sa iei benzina cu tine pentru generator,e zgomotos?

Florio

Citat din: iris din Ianuarie 31, 2017, 08:14:58 PM
@ghrt Scuza ignoranta,dar nu exista alternative la panourile solare,gen generatoare pe motorina sau benzina?care sa consume -relativ-putin,si pe care sa le folosesti indiferent daca afara e soare sau nu?
   Panourile solare s-ar folosi datorita pretului mai mic de stocare a energiei electrice sau pentru ca nu fac zgomot/tre sa iei benzina cu tine pentru generator,e zgomotos?

Desigur. Dar exista și alte soluții alternative.
1. Turbina eoliana. Când e nor și soarele nu încarcă, e vânt. Încarcă turbina.
2. Turbină hidraulică. E cea mai eficientă. Se poate folosi în mers pe mare, ori chiar la ancoră, pe Dunare de exemplu :)

Am scris eu un topic la începuturile Cap Compas, despre acestea.
https://forum.capcompas.ro/index.php?topic=16.0

iris

multumesc,Florio,cea hidraulica pare foarte eficienta,mai ales la Dunare.
   Dar un generator mic,unul mic de tot care l-ai pornit si iti da curent in momentul ala,vreo avarie,sau e noapte sau ,ma rog,cred ca ar fi binevenit pe barca,sigur,ca masura de rezerva...
 

Florio

Citat din: iris din Ianuarie 31, 2017, 09:17:21 PM
multumesc,Florio,cea hidraulica pare foarte eficienta,mai ales la Dunare.
   Dar un generator mic,unul mic de tot care l-ai pornit si iti da curent in momentul ala,vreo avarie,sau e noapte sau ,ma rog,cred ca ar fi binevenit pe barca,sigur,ca masura de rezerva...


Cu condiția să funcționeze :) .
Barcă, umiditate, perioade lungi de nefolosință, avarie, Murphy => ? ? ?
Am scris aici o ecuație în al cărei realism cred, cu veselia nebunului :) .

Dar ai observat că răspunsul meu a fost afirmativ încă de la postul anterior. 

ghrt

Am fost interpelat...
Cred că nimănui nu îi plac zgomotul şi vibraţiile unui motor termic. Şi, aş adăuga, nici şuieratul eolienei. Hidrogeneratorul are nevoie de viteză relativ mare (peste 6 nd) şi un preţ foarte mare - cele cunoscute ca fiind performante. Ultima dată am văzut ceva funcţional la peste 4000€.

Ce mai rămân sunt bineînţeles panourile solare. Asigură confort maxim. Costul iniţial este suportabil. Au durată de viaţă mare, de obicei pot fi mutate pe altă barcă în caz de upgrade. Problema este spaţiul disponibil pentru instalare.

Restul opţiunilor (alternator, generator termic, eoliană, hidrogenerator) le văd ca backupuri.

Din moment ce topicul este despre întreţinerea acumulatorilor, avem o temă de discuţie. Tocmai mi-am comandat acumulatori LiFePo4 de 400AH, respectiv 4 elemenţi de 3.2V fiecare. Marca GBS. Buni pentru descărcări domoale, vreo 70% utilizabili pentru durată de viaţă maximă (nu se ştie cât de mult că genul ăsta sunt pe piaţă doar de vreo 7-8 ani). Urmează să îi transport într-un container, TVA şi vamă, alte costuri dar am zis să fac o aroganţă şi să am soluţia tehnică cea mai mişto. Sunt importaţi în Europa de InnoPower.de, urmează să văd dacă e aceeaşi calitate sau din China se vând rebuturile :)
Am comandat şi un device care poate monitoriza voltajul a maxim 8 elemenţi (un iCell 8M), are alarmă şi poate acţiona un releu pt decuplarea bateriei.
Ar mai trebui un aparat care să măsoare AH încărcaţi şi consumaţi. Voi folosi pe moment BM1-ul existent, chiar dacă este pt baterii SLA.

Mă gândesc cum să refac instalaţia electrică. Desigur că am de (re)citit manualul electricianului amator :) şi apoi de povestit cu un amic electronist. Dar mă tentează să pun bateria să fie administrată de controllerul MPPT, un Victron 100/15. Asta înseamnă că voi putea să scot maxim 15 amperi, dar are cutoff la voltaj mic şi algoritm programabil la încărcare (vreau să pun 13.8V la toate stadiile). Asta mă scuteşte de treaba cu releul.
Voi reface oricum circuitul în barcă, deoarece vreau să pun bateriile sub linia de plutire, în compartimente unde au temperatură optimă.

Bateria mă gândesc să o folosesc cu bottom balancing, mi se pare optim.