GPS si AIS functional pe un OpenCPN

Creat de bluewave, Noiembrie 11, 2016, 09:40:30 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 11 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Vali

Am gasit ceva discutii de la inceputurile forumului barcaholic, cand acolo se discutau subiecte interesante despre mijloacele electronice de navigatie:

http://www.barcaholic.ro/showthread.php?t=77
http://www.barcaholic.ro/showthread.php?t=210

Multe postari au fost sterse, editate etc, dar inca mai sunt informatii interesante, desi multe sunt depasite. Daca aveti timp si chef, poate dati un ochi pe acolo cei interesati.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ghrt

Am Navtex. Nu am receptionat niciodata nimic interesant. Absolut nimic de la noi (staţie la Agigea? auzisem că noi transmitem prin amabilitatea staţiei din Varna), nu mai ţin minte daca o fi fost ceva de la BG. În schimb am recepţionat tot felul de mesaje, de la MOB la balize în derivă, de la staţia din Lesbos (GR).

Supărat de atâta linişte, am bifat la un moment dat toate literele şi toate staţiile.

Îl mai deschid când merg la motor, în rest nu merită consumul de electricitate.

Cred că multiplexarea NMEA se poate rezolva direct în tabletă, cu ajutorul unui hub usb pus peste wifi. NMEA este protocol serial deci merge pe USB (de altminteri AISul meu are şi ieşire USB multiplexată cu datele de la GPS). Însă unde să trimită mai departe datele?

Şi eu sunt interesat de un proiect de genul, adică aş vrea să scriu un soft de Android care să primească date de la GPS, log şi giruetă/anemometru şi să scoreze performanţa bărcii. Problema este că am deja echipamentele, dar fără NMEA, şi costă prea mult să le schimb, faţă de buget si de dorinţa mea de joacă cu gadgeturi.. Dacă mă apuc totuşi de programat, voi folosi pentru început doar datele din GPS şi surse dummy pentru restul perifericelor.

Părerea mea este că integrarea echipamentelor de navigaţie are un potenţial periculos deoarece creează puncte unice de defectare. De exemplu placa cu Arduino se poate defecta şi brusc nu mai ai lucrurile cu care erai obişnuit. Ideea ar fi să se colecteze date de la echipamente individuale: poziţia de la chartplotter, AIS-ul să se lege şi la chartplotter sau să aibă displayul propriu, windexul să aibă la fel şi un indicator prorpiu etc, astfel încât tableta să fie doar un repeater. Safety first.

cristizz

Pe siteul Radionav vad o harta care indica si Agigea ca emitator navtex http://www.radionav.ro/navtex.html . Acum ca zici ca ar emite numai din Varna ... eu inteleg ca avizele in lb. romana le transmite statia de coasta Constanta Radio pe 490 Khz. O confirmare ar putea fi http://www.ndblist.info/datamodes/navtexQSLaddresses.pdf

Pe de alta parte, sunt de acord cu ideea de backup a instrumentelor, dar asta scumpeste semnificativ sistemul. Daca financiar e posibil, e de preferat.

Si la capitolul instrumente de integrat, sa nu uitam autopilotul dar si statia VHF. Cea din urma poate avea AIS si/sau GPS integrate, dar si daca nu le are, majoritatea statiilor utilizeaza functia Position Request care mi se pare o treaba interesanta:
https://www.youtube.com/watch?v=5MW3ku3lw0A
In 2013 cand am fost cu Florio in Bg, la Varna trebuia sa-l gasim pe dl. comandant. Ne-a dat coordonatele GPS dar cel putin eu il avean setat in alt sistem de coordonate si cam orbecaiam. Daca atunci aveam pe statie/chartplotter aceasta facilitate ar fi fost de folos.

Una peste alta, toate aceste aparate/sisteme ofera foarte multe functii utile, noi sa invatam sa le folosim!



bluewave

am reusit sa imprietenesc receptorul AIS si un android (pe un S3).
testul cu vazut-ul vapoarelor am sa-l fac cand ajung acasa in C-ta.
"No Whistling on Board"

cristizz

Ca sa parafrazez, traiasca prietenia intre device-uri  :)

cristiantutuianu

Citat din: bluewave din Noiembrie 19, 2016, 11:21:07 PM
am reusit sa imprietenesc receptorul AIS si un android (pe un S3).
testul cu vazut-ul vapoarelor am sa-l fac cand ajung acasa in C-ta.

Felicitari !
Și scuze pentru ...chestia cu profesorul ! Am înțeles eu greșit.

deltasub

Sunt discutii pe aceasta tema pe forumul "amici della vela" , cum eu nu cunosc domeniul , pun mai jos link sper sa fie de folos:
http://forum.amicidellavela.it/showthread.php?tid=120955
Pentru a vedea toate foto trebuie sa fi inregistrat.

cristiantutuianu

Citat din: cristiantutuianu din Noiembrie 11, 2016, 06:04:37 PM
Adică o antena construita sa receptioneze intr-o anumita gama de frecvente.
AIS prin VHF folosește partea înaltă a duplexului de la doua canale radio 87B și 88B
Canalul A 161.975Mhz (87B)
Canalul B 162.025Mhz (88B)
Canalele simplex 87A și 88A utilizează o frecvență mai mică, astfel încât acestea nu sunt nici măcar afectate de această alocare și pot fi utilizate in planul maritim de frecvențe mobile
O antena se poate calibra cu ajutorul unui reflectometru sau poate fi construita în urma unor calcule pentru a recepționarea un semnal intre respectiv intre 161.000Mhz-162.000Mhz.
Dar în realitate cu ajutorul unui cablu coaxial de calitate doua bucăți de sarma de cupru de 3mm grosime 46 cm lungime recepționezI semnalul de la o nava aflata la 7 mile marine în anumite conditii(adică unde e cocoțată antena)
O antena cu trei brațe de 46cm așezate cum e semnul de la Mercedes semnalul receptionat e super clar fără paraziți și dacă e la 10 m fata de nivelul apei poti recepționa semnalul de la o nava aflata chiar la 21 de mile marine

Am promis ca vin cu "tutorial"
Imaginile explica clar modul de constructie a antenelor

ghrt

Îţi mulţumecs pentru schiţe! Explică de ce recepţionez doar semnalul AIS de la navele din vecinătate, deşi VHF-ul bate mai departe (nu am nici măcar 48 de cm...). O întrebare: antena la mine este comună (printr-un splitter). Dacă modific antena, radioul VHF va avea de suferit?

cristiantutuianu

Citat din: ghrt din Noiembrie 21, 2016, 01:38:27 PM
Îţi mulţumecs pentru schiţe! Explică de ce recepţionez doar semnalul AIS de la navele din vecinătate, deşi VHF-ul bate mai departe (nu am nici măcar 48 de cm...). O întrebare: antena la mine este comună (printr-un splitter). Dacă modific antena, radioul VHF va avea de suferit?
Cu placere !
Ce fel de antena ai?
Navele din vecinatate la cate mile sunt?
Urmareste chestia asta pe youtube https://www.youtube.com/watch?v=SdEglNHyHB4 poate iti dai seama daca afecteaza.Sunt convins ca poti sa faci o antena conform imaginilor postate de mine ai nevoie de un cablu coaxial si mufa de rigoare si o poti testa (e clar ,ca decuplezi antena veche din spliter si o cuplezi pe cea homemade...) .


bluewave

"No Whistling on Board"

ghrt

Citat din: cristiantutuianu din Noiembrie 21, 2016, 03:28:41 PM

Ce fel de antena ai?
Navele din vecinatate la cate mile sunt?

Arată şi are dimensiunile unui electrod de sudură. Cred că a fost mai lungă, a devenit casabilă din cauza vechimii şi la un moment dat s-a rupt (e o urmă de ruptură mai în lung). Eu am pilit-o frumos, ca să nu am colţuri în vârful catargului.

Nu am măsurat distanţe, dar vede la câteva mile, probabil limita de vreo 3 cum spui. Am bănuit că nu lucrează foarte bine receptorul, deoarece recepţiona, apărea ţinta pe Garmin, apoi dispărea, după un timp reapărea (receptorul foloseşte simultan ambele canale şi are pretenţii de calitate UK). Din ce citisem pe net ar fi trebuit să recepţionez de la zeci de mile cu acest receptor, de aia l-am şi luat, aşa că am fost un pic dezamăgit. Am mai vorbit cu un amic electronist despre antenă, mi-a cerut să verific impedanţa, voi redeschide discuţia, mai ales că trebuie să schimb un cablu din catarg.


sebba

Aaaa... Cum verifici impedanța?

Sent from my Mi-4c using Tapatalk

Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro

bluewave

si daca tot vorbeam de prietenie ... hai sa fie cercul complet...
tocmai am testat receptorul gps pe un "lindows" si se pare ca lucreaza si ca bonus am mai instalat si cateva programe ajutaroare...
receptorul ais il testam cand suntem langa ...vapoare...
"No Whistling on Board"

peb5

Sebba, impedanta nu se masoara, ea rezulta prin constructie.

Prima antena prezentata de Cristi este un monopol λ/4. In general acesta antena este luata ca referinta cu castig unitar.
A doua antena este un dipol simetric deschis, dar neadaptat (se poate realizata ca in clipul pus de Cristi mai sus). Acesta are practic o impedanta de 300 ohmi si este legata direct la cablul de 75 ohmi. Pentru adaptare se folosete o bucata din acelasi cablu coaxial. Realizarea o gasiti aici:
http://www.schemeelectronice.com/5/antena-dipol-deschis/
http://www.radartutorial.eu/06.antennas/Antena%20dipol%20simetric.ro.html
A treia antena este tot un monopol, dar caruia i s-a atasat un plan de masa (simularea pamantului).

O antena interesanta mi s-a parut "J Pole":
https://m0ukd.com/calculators/slim-jim-and-j-pole-calculator/
http://www.hamuniverse.com/jpole.html
https://www.youtube.com/watch?v=PtLEj1f773c
http://revista.infoelectronica.ro/articol-Antena_J_Pole_extins_144_%E2%80%93_146MHz-50.ie