Canoe solara

Creat de bogdanminitehnicus, Noiembrie 14, 2016, 04:26:36 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

bogdanminitehnicus

Credeti ca ar fi de interes sa deschid un topic strict pt scheme electrice folosite in instalatiile solare?



byteworks

Da, oamenii pun din astea pe veliere, foarte important adaos!

lipan

Citat din: bogdanminitehnicus din Octombrie 16, 2019, 01:44:31 PM
Credeti ca ar fi de interes sa deschid un topic strict pt scheme electrice folosite in instalatiile solare?

Eu am mare interes, mie experienţa ta îmi poate fi de folos dacă nu la o bărcuţă, la o instalaţie pentru casă.
Am un acoperiş la casă relativ bine orientat spre soare (50% spre sud-est şi 25 % spre sud vest care poate "primi" cel puţin 30 de panouri. Dar nu ştiu de unde şi cum să încep, ce probleme se pun. Bănuiesc că se găsesc firme unde poţi afla informaţii, dar e bine să fi şi tu informat.
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

scm_ro

Firme se gasesc sute. Problema este calitatea panourilor pe care le gasesti la noi.
Eu ma joc cu ele in curte de ceva vreme si le tot schimb pe garaj. Rar gasesti sa dea efectiv jumatate din puterea declarata.
Dar hai sa nu ii poluam topicul.

timberland0910

Citat din: scm_ro din Octombrie 17, 2019, 12:24:23 PM
Firme se gasesc sute. Problema este calitatea panourilor pe care le gasesti la noi.
Eu ma joc cu ele in curte de ceva vreme si le tot schimb pe garaj. Rar gasesti sa dea efectiv jumatate din puterea declarata.
Dar hai sa nu ii poluam topicul.

cu victron te-ai jucat ??

scm_ro

Da. Am pus 2 bucati din noua  lor serie pe camper, combinate si cu un mppt.
Diferenta de pret s-a regasit in putere, ei sunt printre cei rari.

timberland0910

Citat din: scm_ro din Octombrie 17, 2019, 02:09:45 PM
Da. Am pus 2 bucati din noua  lor serie pe camper, combinate si cu un mppt.
Diferenta de pret s-a regasit in putere, ei sunt printre cei rari.

multumesc


syRebekah

Cred că domeniul pentru case este foarte diferit faţă de cel pentru bărci. La casă poţi alege dintr-o gamă mult mai largă de panouri şi ai nişte date clare, ce ţin de spaţiul disponibil şi caracteristicile locului respectiv: insolaţie, zilele însorite din an pentru fiecare anotimp, unghiul faţă de soare. Nu sunt specialist, am dat peste lucrurile astea citind pentru barcă.
Există panouri adaptate pentru diversele combinaţii. Adică combinaţii de celule mono şi policristaline, laminarea gândită şi ea adecvat, diode la nivel de panou sau la nivel de celulă, bypass etc. Nu există o singură soluţie optimă peste tot, trebuie studiat profilul locului respectiv şi în funcţie de el sunt alese panourile.
Aici mă tem că sunt puţini specialişti în firmele autohtone. Lumea vrea panouri fără să diferenţieze, şi atunci un astfel de specialist are toate şansele să rămână neplătit pentru munca lui sau, dacă e patron, să rămână cu Panasonicurile cu garanţie de 25 de ani pe stoc. Eu aş căuta pe net să învăţ diversele repere şi apoi prin firmele de profil să văd dacă am cu cine discuta, care să cunoască datele zonei respective şi să recomande argumentat o soluţie. Şi aici e o problemă, nu îţi va recomanda de la concurenţă. Dar măcar va aduce ce se potriveşte cât de cât.

La bărci însă e foarte diferit; se aseamnă cu camperele. La Bogdan e o idee mai simplu, că nu are greement. Pe velier devine şi mai complicat. Unghiul faţă de soare, umbrirea parţială sau totală, fluctuaţiile permanente şi relativ ample influenţează.

Dacă are cineva chef să facă experimente, am pe barcă panouri Victron de 50W monocristaline (instalate permanent) şi un policristalin, tot V. de 50W. Am zis de mult că să mă apuc să fac o comparaţie, dar nu am mai avut motivaţia. Deci dacă vrea cineva să se joace cu ele am hardware-ul, asigur şi cazare pe barcă :))
Din ce am observat, policristalinul de 10W de la NASA (o firmă britanică de calitate cost-conscious) dă curent în orice condiţii, inclusiv nori sau acoperit parţial, proporţional cu suprafaţa iluminată. Fiind puterea mică, nu am putut să fac mari diferenţe între însorit şi înnorat. Nu ştiu dacă are diode la nivel de celulă sau bypass.
Monocristalinele de la Victor furnizează okish (vreo 80%, poziţia nefiind optimizată) când sunt iluminate complet, dar acoperite de umbra unei şcote scad dramatic la cota de avarie (vreo 20%?). Se comportă foarte prost chiar şi atunci când sunt acoperite infim. Dacă e acoperită complet o (singură) celulă, nu mai ai panou.
Am făcut un alt experiment cu toate panourile. Nu vă gândiţi la cine ştie ce: 2 mono poziţie fixă, 1 poli şi 1 din ăsta pliabil chinezesc (dublu ca bani faţă de fixe), orientate cât de cât optim. Toate de 50W. Randament 75% în cele câteva ore de maxim, concordă cu ce spune Bogdan. Nu am mai testat riguros, dar am impresia că cel pliabil produce mai puţin.

Cred că o soluţie electrică pentru leisure care să asigure independenţa 100% nu se poate instala decât pe catamaranele mai mari. Înţeleg prin asta inclusiv plite cu inducţie pentru gătit, frigider mare, aer condiţionat dacă e cazul şi ce accesorii mai sunt necesare astăzi unui trai confortabil. Dacă renunţăm la consumatorii mari, devine posibil şi pe o monococă.

Cât despre propulsia navală, există hibride de la Beta în sensul celor de la Ford, adică între motor şi cutie este inserat un motor electric, atât starter, cât şi propulsie şi generator, de câţiva kw. Ai nevoie de viteză mică şi ai curent electric disponibil în baterii, mergi electric. Dai mai tare de manetă sau nu mai ai curent, porneşte dieselul. Avantaje şi dezavantaje. O propulsie pur electrică mi se pare un simplu moft şi potenţial periculoasă. De exemplu am prins un curent de peste 3 noduri din prova, fără vânt. Dieselul a mers două ore fără probleme, dacă eram pe electric cu kilowaţii socotiţi aruncam ancora şi sunam să mă tracteze cineva.
fost ghrt.


bogdanminitehnicus

Salutari calduroase, in ultima vreme barca e trasa pe uscat, din primavara vedem ce imbunatatiri s-ar mai putea aduce plutitoarei. Intre timp cei de la Victron au considerat ca sunt un subiect interesant: https://www.victronenergy.com/blog/2019/11/21/start-with-a-solar-canoe-end-up-with-a-solar-cat-or-two/

bogdanminitehnicus

intrebare:

Cum pot sa calculez incarcarea maxima a unui flotor aflandu-i volumul interior?

pelicanul

In primul rind stabilești ce pescaj și ce bord liber vei avea la fiecare flotor. Pescaj + bord liber = înălțimea de constructie.
Un bord liber mai mare îți oferă o stabilitate mai bună și este mai sigur pe valuri, dar vei avea o suprafață mai mare expusă vîntului și eventuale probleme la manevră.
Să zicem că ai o inălțime de construcție de 35 cm și stabilești un bord liber minim de 15 cm. Asta îți va da un pescaj maxim de 20 cm.
Așezi flotorul pe o suprafață plană și orizontală, sprijinit lateral ca să stea drept și îl umpli cu apă pînă la nivelul pescajului pe care l-ai calculat (de exemplu 20 cm, ca mai sus). Volumul de apă care a intrat pînă la nivelul respectiv reprezintă capacitatea de încărcare a flotorului. Se transformă direct un litru de apă dulce = un kilogram. In apă de mare capacitatea de încărcare crește cu vreo 3%.



bogdanminitehnicus

Salutari, am nevoie de un sfat am un prieten csre si-a cumparat o remorcuta din anglia, acolo nu se 8nmatriculeaza si nici nu are vreun act de vanzare cumparare. Pentru inmatriculare i-au cerut un act la mana care sa ateste vanzarea cumpararea, cum poate proceda cel mai usor, ?


scm_ro

ii da un mail englezului sa ii trimita prin curier un act de mana semnat.