Instalatie electrica de la zero- am nevoie de sprijinul celor priceputi

Creat de Sosoktm, Decembrie 29, 2016, 04:17:51 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Sosoktm

@peb5....da, dupa ce am studiat tabelul de la cristizzz, am constatat ca e muuult prea gros cablul de sudura pt ce amperaje imi trebuie mie. Aia e o sutica dusa pe apa sambetei, nu-i nici prima nici ultima, o trecem la taxe de scolarizare :).Si asa m-am speriat cand am vazut cat de greu e asta gros, ca are si o izolatie de cauciuc foarte generoasa. O sa il folosesc doar pentru legatura intre tablou si baterie. Macar am acum 10 metri de cablu sanatos, pe care o sa il fac pentru pornire auto. Am scris la inceput ca motorul are exclusiv pornire manuala. Din fericire insa, este dotat cu regulator/rectificator (nu stiu  cum sa traduc corect rectifier/regulator) , dar ar trebui sa scoata curent continuu stabilizat, in momentul in care are in circuit o baterie.
Deocamdata cel putin nu intentionez sa trec la pornire electrica, costul e mare, sau nu stiu eu de unde sa gasesc volanta,placa electronica de sub volanta si electromotor la un pret convenabil. Am gasit "la dezmembrari" din state pe ebay, ma costa cam 350 dolari acolo. Inca pot sa pornesc cotetul cu stanga din asezat pe scaun, e ok :)
La culori am incercat sa iau diferite pe fiecare dintre grosimile de care ziceam, tocmai pentru a exista o oarecare logica, adica macar plusul sa il am cu rosu iar minusul cu altceva. Oricum, voi folosi si termocontractil colorat corespunzator peste zonele de sertizare+inscriptionare cablu.

@acig....multumesc de linkuri, insa cred ca ar fi mai facil sa continuam conversatia pe privat. Orientativ, asa ceva se preteaza ?
http://www.adelaida.ro/intrerupator-basculant-auto-on-off-25a-12v-a5480-spts.html

Nu am reusit sa identific intrecupatorul de 6-8 lei la care te referi.

As prefera in intrerupator in genul acestuia, ideal si cu un led ceva pe capatul manetei, ca sa vad atunci cand trece curent prin circuitul respectiv.

@ziuamarinei.......nu imi e clar montajul din patere manoului de intrerupatoare. Logica imi spune ca pleaca un fir de pe plus (sau minus) de la baterie, ajunge in intrerupator, continua spre siguranta de unde merge la consumator. De la consumator firul merge la borna bateriei. In poza ta pare ca sunt in paralel  atat "intrarile" (ceea ce e ok, ca n-am de ce sa vin cu 10 fire de la baterie pana la panou), dar si "iesirile". Ajuta-ma sa inteleg, te rog.

peb5

Intre baterie si tablou tot maxim de 4mm este suficient.
Cu cablul gros iti faci cabluri de pornire pentru masina, daca tot il ai.
Daca te gandesti pe viitor la pornire electrica, trebuie sa vezi daca volanta e zimtata (daca nu e trebuie volanta), electromotorul, si releul de pornire (solenoid cum i se mai spune). E un tip din Bucuresti care dezmembreaza tot felul de motoare, e posibil sa gasesti ce-ti trebuie. Nu este nici o placa electronica sub volanta.
Ti-am atasat o poza de la al meu sa-ti faci o idee:

Sosoktm

@ peb5....merci de explicatie, insa eu ar trebui sa schimb volanta, capacul de plastic de peste volanta, sa iau electromotor si "urechea" de primdere pe bloc, releu de pornire si buton de pornire. Nu am investigat suficient problema sa vad daca pornirea electrica presupune si soc automat, de care m-as cam feri. Presupun insa ca se poate adapta doar pornirea electrica, insa nu am vazut pe modelul asta de motor pornire duala iar la pornirea manuala nu vreau sa renunt.


Ne intoarcem insa la subiectul topicului, ma tenteaza asa ceva, in principal pt ca sigurantele nu se ard, ci doar "sar".
http://www.epixmarine.ro/panou-seria-wave-cu-sigurante-automate
Are iluminare in butoane, e protejat la apa dar....e cam scump, mai ales ca vreau 6-7 butoane+ bricheta/usb. Alte sugestii, link-uri?  Nu ma deranjeaza sa fac singur panoul, ba chiar as prefera asa, dar doar daca ies la un cost semnificativ mai mic.


ziuamarinei

Sa incerc sa raspund pe rand, sper sa nu omit ceva.
Mentionez, nu sunt electrician de meserie dar ceva de c.c imi mai aduc aminte de prin atelierul de scoala generala ( ;)cine le mai tine minte) si de la orele de fizica, asa ca rog pe Nea Gica sau altii de meserie sa mai vina cu completari sau corecturi.
Eu spun cum am realizat singur inst electrica a barcii cu resurse finaciare minime si de unde m-am aprovizionat.
1. cablul de sudura la metru , l-am recomandat doar pentru cablurile de pornire pentru ca are intradevar o sectiune pretabila si pentru ca fiecare barca are alta compartimentare sau dispunere a diverselor accesorii, baterii, etc si nu cred ca sunt gata de cumparat pe diverse lungimi. Oricum daca l-ai achizitionat monteaza-l preventiv, niciodata nu stii cand poate aparea o oportunitate intr-un upgrade de motor sau sunt folositoare pt alimentarea unui electric sau winch prova.
2. despre alimentarea panoului: din baterie am venit cu un + cu care am alimentat panoul pe firul negru apoi fiecare siguranta cu intrerupatorul aferent . circuitul se continua catre fiecare consumator din piciorusele fara papuci dupa care din fiecare consumator minusul vine intr-o bara de distrib legata la - bateriei. Comutatoarele au si un led incorporat care trebuie alimentat separat de aceea foto de mai sus e putin complicata. Firele alea multe sunt o parte minusurile care se duc intr-o bara de distrib si mi-a fost lene sa le tai la lungimea optima asa ca le-am inghesuit pe acolo sa nu atarne si cablurile de la mp3 boxe.
Ai intuit perfect circuitul.
3. Linkul care l -am postat cu comutatorul de pe ali express a fost primul care mi-a iesit dupa cautare. Cu putina rabdare garantat gasesti exact ce iti trebui la preturi corecte.
4. Pompa de santina, daca barca nu sta la apa nu e necesara actionarea ei automata de flotor scoti dopul de drenaj si apa de scurge.  Oricum se pot cumpara actionari automate si atasate la pompe simple. Dar asa cum spune colegul peb5 o lasi o noapte la ponton sau stai la cort si ai parte de o ploaie torentiala cum au fost cele din toamna si ... (pacat ca nu am poze din port doua scufundate total dupa o noapte de ploaie, una era fosta barca a lui Bradutu, era plin portul de banchete, baloane, sticle si tot ce mai plutea din barci).
Nu mai zic de faptul ca ti se inunda motorul etc etc...
5. Lumina alba am observata ca deranjeaza pestii pasnici cat si rapitorii. Am multi crapi inecati langa barca noaptea cu proiectoarele aprinse sau am observat situatia cand doua barci, la douazeci de metri una de alta, la cea cu luminile stinse trasaturile erau prezente fata de cealalta in care era o sursa de lumina aprinsa.
Rapitorul nu mai vorbesc in special salaul pe care-l urmaresc in mod special e facut de la natura sa vaneze in conditii de lumina f scazuta sau deloc. Oricum ochii lor sunt sensibili la alte spectre fata de ochiul omului.
Alt motiv este ca prin trusa de voblere si cea de gume am multe cu vopsele sau pigmenti UV pe care le identific mult mai usor .
Asa ca am considerat necesara o lumina UV albastra in prova pentru asigurarea vizibilitatii in barca pe timpul pescuitului la rapitor pe timp de noapte si evitarea luminii albe sau a haloului acesteia care lumineaza barca si apa de jur imprejur.
La pescuitul stationar folosesc proiectoarele albe din pupa si alte lumini din barca doar cat arunc sau nadesc sau ceva monturi apoi la inchid.
6. Despre navigatia pe timp de noapte pe bratele mari si ape cunoscute iti recomand sa nu folosesti altceva decat luminile de navigatie, iar acestea montate in asa fel sa nu produca reflexii sau zone luminate prin barca. Ochiul se obisnuieste cu inturnericul f bine. Eu personal proiectoarele prova le folosesc numai cand acostez undeva sau intru pe canale.
Toate astea le consider necesare daca te deplasezi noaptea.
7. Eu am mascat ledurile sub copastie si se difuzeaza lumina f bine pe puntea prova. Ca idee poti cauta pe net profile de aluminiu speciale pentru benzi de leduri unele din ele avand si difuzoare opace. Iti va sigura o imprastiere mai buna a luminii pe castingdeck si va arata mai bine, in genul celor be bass americane cred ca aici vrei sa ajungi. Ceva de genul: http://www.top-led.ro/cumpara/profil-led-de-colt-tip-a204-pentru-montaj-aparent-lungime-2m-353 , trebuie cautat un profil care sa-l poti incastra eventual in castingdeck.
In final pun niste linkuri cu ce am luat de pe ali pentru barca la preturi mai umane decat prin magazinele noastre, Inca o data nu fac reclama dar barca devine o gaura de bani permanenta si fara frau o ia la vale 8) ;D.
https://www.aliexpress.com/item/mini-usb-car-charger-for-Samsung-Galaxy-S3-S4-for-iPod-Cell-Mobile-Phone-Charger-Adapter/1998689308.html?spm=2114.13010608.0.0.Qd53tL
https://www.aliexpress.com/item/2016-New-Arrive-Dual-USB-Car-Cigarette-Lighter-Socket-Splitter-12V-Charger-Power-Adapter-Outlet-Parts/32647240734.html?spm=2114.13010608.0.0.Qd53tL
https://www.aliexpress.com/item/2016-New-1800LM-6000-6500K-Cool-White-Mini-18W-6-LED-Car-Light-Bar-Off-road/32393599652.html?spm=2114.13010608.0.0.Qd53tL
https://www.aliexpress.com/item/Car-Antenna-Radio-AM-FM-Hidden-Amplified-Antenna-AM-FM-Signal-Amplifier-Booster-Windshield-Mount-Antenna/32645629478.html?spm=2114.13010608.0.0.SSpZpW
https://www.aliexpress.com/item/30W-Cree-U2-LED-Motorcycle-Motorbike-1200LM-High-Low-Flash-CREE-LED-Driving-Fog-Spot-Head/32573436527.html?spm=2114.13010608.0.0.SSpZpW
https://www.aliexpress.com/item/3-5-Gauge-Waterproof-Marine-Stereo-Audio-Watertight-Marine-Radio-FM-AM-MP3-Sound-System-for/615586724.html?spm=2114.13010608.0.0.y6r9OE
https://www.aliexpress.com/item/New-Pair-120Watts-6-5-2-Way-White-Marine-Boat-Waterproof-Speakers-for-Outdoor-Marine-Boat/787135291.html?spm=2114.13010608.0.0.y6r9OE
https://www.aliexpress.com/item/1100GPH-High-Flow-Submersible-Marine-Boat-Electric-Bilge-Pump-12V-3A-Free-Shipping/32422327317.html?spm=2114.13010608.0.0.wbwtdP
https://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-1100GPH-High-Flow-Submersible-Marine-Boat-Electric-Bilge-Pump-12V-3A-with-Bilge-Pump/32671976572.html?spm=2114.30010308.3.28.b3fHTw&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_10000009_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10037_10054_10033_10059_10032_10099_10078_10079_10077_427_426_10103_10073_10102_10096_10052_10107_10050_10106_10051,searchweb201603_1,afswitch_5_afChannel&btsid=c94beb0d-7cc4-4b8e-8d6b-05da3343e611
https://www.aliexpress.com/item/Bi-Color-Combination-Deck-Mount-Bow-Navbigation-light-from-ISURE-MARINE/32335371191.html?spm=2114.13010608.0.0.e0VeAM

https://www.aliexpress.com/item/New-5Pcs-Set-12V-20A-LED-Red-Cover-Push-Button-Auto-Rocker-Car-Truck-Boat-Control/32758610223.html?spm=2114.30010308.3.1.4bTKWk&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_10000009_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10037_10054_10059_10032_10099_10078_10079_10077_427_426_10103_10073_10102_10096_10052_10050_10107_10106_10051-10050,searchweb201603_1,afswitch_5_afChannel&btsid=6d5a1a8e-2c72-4456-85b2-dfc7ad108f2f
Ai mai sus un link cu un radio/mp3 marine la un pret rezonabil.
Oricum m-am obisnuit sa caut si pe ali macar pt comparatie de preturi.
Incearca sa-ti montezi suplimentar unul doua intrerupatoare cu ceva rezerva de fir pentru ca apar idei in timpul exploatarii barcii si montezi rapid un nou consumator.
Vezi ca tot pe Ali gasesti tot felul de sisteme de prindere din aluminiu pt teava rodunta sau cu baza plata de la goprouri la preturi de nimic numai buni pt proiectoare sau camera foto/telefon.
Pt sonar RAM Mount USA - nu exista ceva mai bun, au acum sistem Quickrelease pt Lowerance si Humi .
Apropo nu am comandat si nu m-am interesat de alte surse am vazut si neopren bun pt izolat tabla ca e galagioasa rau plus ceva mocheta cu inhibitori UV pt mochetat barci tot pe Ali. :).  repet nu le-am probat sau pipait. Daca ai ceva sursa in tara buna la pret si calitativa anunta-ma si pe mine te rog.
Cam atat.

Daca nu te pasioneaza sau nu ai timp de mestereala : https://www.aliexpress.com/item/6-Gang-LED-Car-Switch-Panel-Boat-Rocker-with-2-USB-Socket-Cigaretter-Plug-Voltmeter-Auto/32650502169.html?spm=2114.30010308.3.64.9kz9ki&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_10000009_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10037_10054_10033_10059_10032_10099_10078_10079_10077_427_426_10103_10073_10102_10096_10052_10107_10050_10106_10051-10102,searchweb201603_1,afswitch_5_afChannel&btsid=bf288b38-2b48-4359-bc90-8f1957bd0524








ziuamarinei

Am uitat,
As mai monta in barca daca as avea acces la 220V un redresor pentru baterie sau baterii cu functie de incarcare, intretinere si desulfurare.
Nu sunt asa grele dar te scutesc de caratul baterie pana la garaj. Asta vara dupa trei ture de carat o baterie de 110A pt un electric  am dat pe antiinflamatorii exact cat dadeam pe un redresor si am mai stat si blocat de coloana o saptamana.
Oricum bateria de 60A de pe barca o incarca motorul complet doar la un drum lung de Delta.

ghrt

Citat din: Sosoktm din Decembrie 30, 2016, 12:32:51 AM
@ghrt... Eu am scris consumul tuturor consumatorilor, insa nici macar teoretic nu se insumeaza [...]. Cred deci ca o baterie de 60Ah [...] va fi arhisuficienta pentru o zi (hai si doua, cand voi dormi in balta). In general ma deplasez frecvent in cautarea pestelui, cu 25 de pe barca mica am 2-3 ore de functionare a motorului/zi. Cu asta o sa merg la fel, deci o ora de incarcare la 6 amperi ar trevui sa imi dea o autonomie arhisuficienta. Chiar ma gandesc sa merg pe o baterie de 40 Ah sa mai castig 10 kile la greutatea totala.E o idee sa merg pe o prelucrare cnc la un aluminiu de 4-6 mm, dar ideea e ca vreau ca intrerupatoarele sa fie protejate la umezeala[...]

Câteva observaţii:
Consumul de curent efectiv va fi mai mare decât cel estimat. Mai ales că estimezi foarte optimist!
Nu cunosc motoarele, dar din ce m-am interesat de releu pt Suki al meu acei 6 amperi sunt aşa şi aşa. Nu te baza chiar pe 6... Apoi, bateriile PbAcid au o caracteristică de încărcare: ultimii 10-20%, în  funcţie de baterie, se încarcă foarte greu. La mine am un monitor de baterii şi stau cu orele pe la 1 amper încărcare de la alternator. Deci ultimii 6 amperi este posibil să se încarce în 6 ore.
Bateria trebuie să fie obligatoriu deep cycle. Înţeleg că bugetul nu îţi permite una cu litiu, aici chiar ar fi făcut o diferenţă.
Se găsesc întrerupătoare protejate la umezează , în Bucureşti pe str. Maica Domnului. Mi-am luat eu :) Imposibil să nu găseşti la distribuitorii de mărunţişuri electrice.
Siguranţe automate nu am căutat dar ştiu că găsisem pe undeva însă mi s-au părut prea scumpe.
Legăturile la întrerupătoare se fac exclusiv pe plus, iar pentru minus se face un bus bar (adică se leagă toate minusurile la o bară şi la masa bărcii).
USB-uri protejate la umezeală şi voltmetre de barcă găseşti fără probleme atât pe AliExpress (timp de livrare mare, calitatea... cum ai noroc şi cât de atent eşti la poze) cât şi pe Ebay (sugerez UK dar sunt şi pe DE, IT). Eu 99% din ce am avut nevoie la barcă mi-am adus din UK, pe aici nu găseşti sau sunt scumpe ori proaste. Şi am adus o grămadă de lucruri :)
Pompa de santină decentă are 2 circuite, unul manual dar şi unul automat, cu senzor de apă.

Sosoktm

Mda, deja ma gandesc in ce mod o sa car toata berea pe care o am de dat aici:)
Sunt pe telefon ,  revin cu raspuns, unele lucruri s au clarificat dar au aparut si intrebari noi.
@ziuamarinei....rammount e imbatabil, inclusiv pt alte accesorii. Din pacate quick release merge doar la gama elite, eu astept un hds9 carbon;). Da, va iesi un bassboat mai de saraci si mai adaptata unei utilizari pe valuri de dunare, de care sa nu imi fie mila sa sar plaurul din gaz:). Criteriul meu de baza a fost greutatea totala, tractez cu autoturism.

ziuamarinei

Citat din: ghrt din Decembrie 30, 2016, 03:56:57 PM

Legăturile la întrerupătoare se fac exclusiv pe plus, iar pentru minus se face un bus bar (adică se leagă toate minusurile la o bară şi la masa bărcii).


Exact asa am facut si eu dar din bus bar sau cum am botezat-o eu bara de distributie am plecat tot la minusul bateriei.
Nu inteleg cum adica masa barcii ???.

ziuamarinei

Citat din: Sosoktm din Decembrie 30, 2016, 04:12:03 PM
Mda, deja ma gandesc in ce mod o sa car toata berea pe care o am de dat aici:)
Sunt pe telefon ,  revin cu raspuns, unele lucruri s au clarificat dar au aparut si intrebari noi.
@ziuamarinei....rammount e imbatabil, inclusiv pt alte accesorii. Din pacate quick release merge doar la gama elite, eu astept un hds9 carbon;). Da, va iesi un bassboat mai de saraci si mai adaptata unei utilizari pe valuri de dunare, de care sa nu imi fie mila sa sar plaurul din gaz:). Criteriul meu de baza a fost greutatea totala, tractez cu autoturism.

Nu tractatul pe sosea e pb, rampele de acces la apa si greutatea pe care o cari dupa tine in deplasarea pe apa. Pe distante mari si in partide repetate frecvent conteaza, dar trebuie sa pui in balanta si utilitatea si confortul care ti-l creezi in barca.
Si eu studiez costurile unei table de max 4.3m amenajate de rapitor in regie proprie ;).

Citat din: Sosoktm din Decembrie 30, 2016, 04:12:03 PM
eu astept un hds9 carbon;). Da, va iesi un bassboat mai de saraci
ceva nu se potriveste mai sus.... :) :) :) :) ori esti modest


Sosoktm

@ghrt.... Cum adica e mai mare consumul efectiv?Se minte ca si la masini cu start/stop, sau cum?:)   Nu vad o tragedie sa am 36 ah (din 40) ramasi in baterie, asa cum spuneam, consumatorii cei mai frecvent utilizati vor fi probabil sonarul, audio si luminile pe leg, in ordinea asta. In general seara trag la mal localitatile din delta, nu o sa ma doara mana sa scot bateria si sa o incarc peste noapte. Repet, nu folosesc si nici nu planuiesc deocamdata motor electric, nu vad care sunt sugativele de curent din lista mea.
Am inteles cu minusul, dar nu imi e clar de ce se face asa. Sa nu apara incarcare statica daca nu se descarca in barca? Sa fie cumva si cu rol de "impamantare"? Cum zice si colegul, imi scapa explocatie.Merci de sugestie pt furnizor de intrerupatoare,imi e f aproape strada aia, o sa caut magazinul. N am zis ca nu se gasesc furnizori, ci doar ca nu stiu eu ce sa aleg. Adica, poate ma uitam pe xyz.ro si imi parea ok sa dau 30 lei pe un switch de 10 lei la alt magazin, de exemplu. M am uitat si dupa baterie LiPo de 40 Ah si ce sa vezi, e peste 500 usd:)))). NU, clar nu, prefer sa schimb o baterie o data la 2 ani, daca e cazul. O sa iau ceva deep cycle si aia e. Voi verifica si detaliile pt pompa de santina, are logica ce spui, sa fie pe auto dar sa poti face si start fortat. 
@ziuamarinei....in ordinea  numerelor
1. Asa ma si decisesem, pun din asta gros de la baterie in prova pt viitor troller/winch. E greu ca dracu cablu, daca voi schimba vreodata motorizarea sau pun e-start pe asta...trag cabluri sanatoase la momentul respectiv
2. Cum se alimenteaza ledurile din butoane? +- separate?
3. Sap deja, pun bookmarks, dupa care ....aprovizionarea:). Sau imi bag picioarele si iau panoul de-a gata:)))
4. Nush' cum sa explic, dar dopul de golire e fix langa chila, jos de tot. Va fi sub casting deck si destul de inghesuit ca sa il pot scoate in mars, pentru ca daca il scot in stationare...nu i bine, e sub linia de plutire.nasoala povestea cu ploaia, nu am avut bucurii din astea pana acum. Voi merge pe pompa auto cu posibilitate de actionare si manuala. Clar, nu are sens altfel. Eu insa ma gandeam ca inchid din intrerupator general cand plec de la barca noaptea. Oricum, daca scot din barca bateria...tot aia e.
5. Merci delamuriri, proiectoare pupa nu vor fi iar luminile din barca vor bate in jos. Nu sunt cu stationarul iar la salau..pe curent..nu prea mai dai "pe fir". Iti impartasesc opinia privind pescuitul de noapte si lumina.Oricum, cred ca o sa pun si banda mov(uv) daca gasesc. Pentru castig deck uri inca nu am luat luminile, ci doar pentru zona dintre ele, care va avea podeaua 35-40 cm mai jos. Cu siguranta insa ca va fi un halou rezidual, mai ales daca merg pe vinil (imi pare prea pretentioasa mocheta la intretinere)
6. Pai eu as vrea sa pun 2 lumini tip "lacrima, aplicate pe bordaj , pe exterior, la 20-30 cm de la prova si la un 30 cm sum copastie, deci zero reflexii in barca. Nu merg noaptea de placere, ci doar de nevoie. Pe brate prefer sa merc fara lumina(de fapt doar cu o lampa frontala dar care bate mai sus de orizontala), dar pe canale prefer cu lumina.  Oricum, evit sa merg noaptea. La pupa nunas pune baston, ci doar o banda led aplicata pe exterior.
7. O sa revin cu niste poze cu barca in stadiu actual, ca sa ne orientam mai usor in spatiu:). M am gandit si eu la ceva profil aplicat, dar n am gasit nimic suficient de finut. Adica, sa nu iasa mai mult de 1 cm in interiorul barcii. Probabil ca o sa accept o iluminare mai slaba ca sa am peretele lateral "curat". Multumesc mult pt link uri, am de studiat serios acum. Cu privire la sisteme de prindere, raman pe ram, le folosesc de mult in alte hobby uri si nu prea au rival. Intre cele doua deck uri, pe lateral, va exista un perete vertical( pt a asigura sprijin suficient bordajului, deoarece am renuntat la bancheta din mijloc) care va genera 2 "polite f inguste , 6-7 cm spre prova si 10-12 spre pupa. Acolo o sa prind si bilele de la ram, ceva cup holdere, acolo, o maslina, un campari:). Nu prea am unde sa pun teava si nici nu prea imi place. Nu contest insa utilitatea, mai ales pt prinderi a diversilor suporti.
Cu privire la zgomotultanlei, eu practic nu voi mai vedea tabla decat de la deck uri in sus. Sub podina centrala va fi bagat extrudat, sub deckuri bag bagaje si n are cum sa cada jigul in pescuit iar in mers, oricum auzi vantul si motorul mai tare. Totusi, sa sti ca nu i chiar asa cu zgomotul, la asta mica am ramas pe formula spartana si am pus doar un covor de cauciuc de 3 mm, mai mult ca sa intretin curatenia mai usor. Evident, a taiat complet si zgomotul. Intentia mea e sa merg pe vinil, dar daca vad ceva mocheta la pret vun iti spun. Daca vrei sa vezi cum misca barca mea mica (430/155) , oricand dupa ce se dezgheata la snagov sau pe langa buc. Evident, si pe asta, cand o fi gata.
Pt ce imi trebuie mie , aluminiu e barca suprema iar 14 ft e perfecta de pescuit cu maxim 1 partener.

Eu cred ca si tractatul e problema, nu prea compari un 400 kile +peridoc cu 150kile si peridoc usor. De recuperat...nu mai zic. De carat permanent "balast"....ma feresc la maxim.
Cu hds ul...ce sa zic, daca vezi cat e scorul pt ceva care aduce asa , mai de la distanta, a bass boat...o sa fi de acord cu mine. Ce vreau eu sa scot din coaja mea, e sh in zona 15-25k, desigur cu motorizare 4t si cu barca de maaxim 10-15 ani. Dar obeze ca dracu, doar barca sare de 450 kile, fara motor. Nu e pe cerintele mele, chiar daca are avantaje in unele situatii.


ghrt

Nu-s electrician. Aşa mi s-a explicat şi aşa am procedat. Am văzut acest sfat şi în alte discuţii. La fel e şi la auto. Bănuiesc că funcţionează ca o împământare, da.

Cu consumul: am procedat ca tine: aia plus ailaltă etc. Monitorul de baterie a arătat însă un pic mai mult! Dacă vrei să faci un calcul, măsoară-le cu aparatul. Sfatul meu este să le pui pe toate pe barcă înainte să îţi iei bateria. Pui o baterie auto (că nu vei sta cu orele) şi monitorizezi consumul, ca şi aportul bobinei de pe motor. După aceea dimensionezi bateria, astfel încât consumul estimat pe baza măsurătorilor să reprezinte 30% din capacitatea bateriei.
Spui că nu vei sta peste noapte în baltă şi vei lua o baterie mică. Ţine-te de chestia asta, deoarece dacă intri tare în baterie îi scazi urgent durata de viaţă.

ziuamarinei

Eu sincer nu as lega minusul instalatie electrice la barca ca si o impamantare. Poate apare relativ usor un fenomen de electrocoroziune, parca s-a discutat un caz in barcaholic.
Uite fenomenul explicat pe larg aici http://www.boatus.com/seaworthy/galvanic/
E totusi o barca de aluminiu cu o instalatie de 12 v cc . Bateria are minus deci nu gasesc logica, imi scapa mie cred, impamantarea e utila la nave mari cu corp de otel si anozi de sacrificiu, tensiuni mari cu aparatura generatoare curenti alternativi..... alta caciula.
Barcuta asta eu o vad toata un anod.
Ledul din intrerupator se alimenteaza tot din plusul cu care vii din baterie in panou.
Dopul de drenaj se scoate numai cand barca e pe uscat nu in mars e normal, iar daca bateria o scoti de pe barca pentru incarcare nu mai ai cum sa alimentezi pompa de santina, asta e.
Merci de invitatie dar m-am mai dat cu table si imi plac cum gliseaza. Cat despre 14ft pentru doi la rapitor e suficient mai ales daca zici ca ai renuntat la o bancheta si eficientizezi spatiul de sub castdeck. Am vazut astia pe afara tot asa le antifoneaza pe interior si apoi capitonate cu vinilin sau mocheta.
Ca si sfat : nu te complica simplu, ieftin si usor de depanat pe balta.
Oricum succes in amenajare.

peb5


Intersect

Citat din: ziuamarinei din Decembrie 30, 2016, 10:37:00 PM
Eu sincer nu as lega minusul instalatie electrice la barca ca si o impamantare. Poate apare relativ usor un fenomen de electrocoroziune, parca s-a discutat un caz in barcaholic.
Uite fenomenul explicat pe larg aici http://www.boatus.com/seaworthy/galvanic/
E totusi o barca de aluminiu cu o instalatie de 12 v cc . Bateria are minus deci nu gasesc logica, imi scapa mie cred, impamantarea e utila la nave mari cu corp de otel si anozi de sacrificiu, tensiuni mari cu aparatura generatoare curenti alternativi..... alta caciula.
Barcuta asta eu o vad toata un anod.
Ledul din intrerupator se alimenteaza tot din plusul cu care vii din baterie in panou.
Dopul de drenaj se scoate numai cand barca e pe uscat nu in mars e normal, iar daca bateria o scoti de pe barca pentru incarcare nu mai ai cum sa alimentezi pompa de santina, asta e.
Merci de invitatie dar m-am mai dat cu table si imi plac cum gliseaza. Cat despre 14ft pentru doi la rapitor e suficient mai ales daca zici ca ai renuntat la o bancheta si eficientizezi spatiul de sub castdeck. Am vazut astia pe afara tot asa le antifoneaza pe interior si apoi capitonate cu vinilin sau mocheta.
Ca si sfat : nu te complica simplu, ieftin si usor de depanat pe balta.
Oricum succes in amenajare.


Niciodată nu trebuie legată barca la minusul bateriei. Dacă faci acest lucru și barca este în apă sărată ca procesul  sa fie accelerat dimineața o sa fie plina de surprize, fenomenul o sa arate ca și  dizolvarea unei pastile într-un pahar cu apa.
Cred că se face o confuzie intre punere la masa și conectat la masă.
În instalația de față vorbim de curent continuu, un plus și un minus. Când faci instalația electrică nu o complica mai mult decât trebuie cabluri trase,busbar și altele.
În panou minusul de la baterie îl tragi comun dacă vrei prin niște conectori rapizi sau îți cumperi o bucată de platbanda de cupru filetezi minusul pe ea. Barca fiind de aluminiu nu uita sa  izolezi prin niște tampoane de cauciuc prinderea barei de conexiuni . Barca nu trebuie sa intre în contact cu minusul bărcii. Nu uita asta.
Apoi plusul îl aduci în același panou de siguranțe și îl treci printr-o siguranță generală. Apoi mergi la consumatori. Nu uita sa lași cel puțin 2 întrerupătoare libere ca sa le ai de rezervă.
Nu te complica pentru că o transformi barca într-o mare pastile efervescenta( coroziune galvanica).
Legarea la masa este altceva înseamnă al treilea cablu legat la corpul bărcii, de regulă pe cablul asta nu trec curenții doar atunci când ai o defecțiune la unul dintre echipamente.
La navele făcute din otel unde se folosește curent alternativ împământarea are același rol ca și mai sus,de protecție și doar atat. Prin cablul de împământare nu trece curent în condiții normale de exploatare. La navele mari normal ca se mai întâmplă să fie din lumini sau chiar și consumatori mari puși la masă și implicit scurgeri de curent în chila navei, dar pentru asta avem anozi de sacrificiu plus un sistem de compensare ICCP (alta discuție)
Concluzia este ca nu folosi corpul bărcii ca un conductor
Păstrează instalația cât mai curată și simplă. Minusul nu este sinonimul împământării.
Born to fish,forced to work!!!

Intersect

Citat din: ghrt din Decembrie 30, 2016, 03:56:57 PM

Legăturile la întrerupătoare se fac exclusiv pe plus, iar pentru minus se face un bus bar (adică se leagă toate minusurile la o bară şi la masa bărcii).

Nu fa asta niciodată minusul trebuie sa fie separat de masa bărcii. Am o poză luată de pe un forum din State unde din cauza unei greșeli proprietarul a rămas fără amândouă motoarele inboard.  Corodate până la nivelul apei,arăta frumos cum au fost secționate dar nu cred că și proprietarul a avut același gând când și-a văzut barca.
Born to fish,forced to work!!!