Instalatie electrica de la zero- am nevoie de sprijinul celor priceputi

Creat de Sosoktm, Decembrie 29, 2016, 04:17:51 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

peb5


Intersect

Citat din: peb5 din Decembrie 31, 2016, 08:48:08 AM
Asa a patit un coleg de pe Barcoholic (link-ul pus si mai sus):
http://www.barcaholic.ro/showthread.php?t=5624&highlight=cizma
Bine că a avut bani de investit. Era necesara o protecție galvanica (transformator 220/220) nu punți de diode și altele. Lucrurile cât mai simple îți fac viața plăcută și fără cheltuială.
Born to fish,forced to work!!!

acig

Sunt de acord cu colegul Intersect si intaresc afirmatia lui: pe ambarcatiuni corpul nu este folosit
ca parte componenta a instalatiiei electrice;Cele doua polaritati sunt izolate din motive de siguranta de corp !!!!
Problema coroziunii corpului tine de curentii galvanici care sunt generati in corpurile metalice de de discontinuitati in structurile placilor care il compun si de zonele de imbinare ale acestora cand mai apare si adaousul rezultat prin procesul de sudura. Acesti curenti se inchid prin apa in diverse zone ale operei vii producand un fenomen similar folosit in galvanoplastie; in acest caz parte dim materialul corpului la nivel molecular incepe sa se ,,consume"rezultin coroziunea bordajului. Solutia este aplicarea de calupuri pe opera vie avand contact electric cu aceasta, dintr-un material cu o conductivitate superioara materialului din care este confectionat corpul.Pozitia si marimea lor este stabilita de proiectant! Materialul cel mai des utilizat este zincul.
In cazul ambarcatiunilor cu corp din material electroizolant (ABS,fibra de  sticla),apendicii metalici de sub linia de plutire se interconecteaza  in interior cu conductori de Cu cu sectiune mare pentru ca fiecare apendice sa se afle la  acelasi potential si a evita aparitia curentilor galvanici.In mod suplimentar se aplica si zincuri pe suprafata lor.
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

peb5

La Sorin oricum minusul va fi comun cu barca.
Componetele electrice si electronice ale motorului sunt legate la masa; altfel nu ar avea loc scanteia. Iar motorul, prin intermediul brachetului (menghina) va face contact cu barca de aluminiu. Doar sa imbrace oglinda in zona de prindere a motorului cu material izolator (placi de plastic, teflon, textolit, sticlotextolit...)

Intersect

Citat din: peb5 din Decembrie 31, 2016, 10:37:06 AM
La Sorin oricum minusul va fi comun cu barca.
Componetele electrice si electronice ale motorului sunt legate la masa; altfel nu ar avea loc scanteia. Iar motorul, prin intermediul brachetului (menghina) va face contact cu barca de aluminiu. Doar sa imbrace oglinda in zona de prindere a motorului cu material izolator (placi de plastic, teflon, textolit, sticlotextolit...)

Te rog frumos nu îl induce în eroare,sub nici o formă minusul nu este comun cu barca!!!!!  La motor este altceva și nu are rost sa intrăm în alte amănunte. Plus ca motorul la bărcile de aluminiu trebuie sa fie complet izolat de barca prin niște manșoane de cauciuc.
Minusul este conectat ca și comun individual de barcă, nu trebuie sa atingă corpul bărcii sub nici o circumstanță. 
Băiatul ala de pe Barcoholic și a distrus 2 cizme din cauza unor sfaturi improprii.
Eu sunt adeptul pentru apelat la un electrician autorizat care sa facă instalația. Cel de pe Barcoholic sta pe o bombă cu ceas, cu ce consumatori are și  instalație se poate considera norocos că a cumpărat numai 2 cizme și nu a luat foc.

Born to fish,forced to work!!!

black

Intersect a rezumat tehnic foarte bine cum trebuie sa fie instalația electrica la barca ta. Mare grija cu cine rezolvi problema am întâlnit suficienți electricieni de uscat care habar nu aveau ce trebuie sa facă.  Ferește te de chinezarii și turcisme ieftine la aparataj

peb5

Asta a zis si eu, ca daca nu izoleaza motorul de barca (ceea ce acum nu cred ca e), minusul se va transfera si la barca.
Si pe barcoholic am comentat in acelasi mod cum ai spus si tu mai sus: izolator galvanic inseamna transformator 1:1

peb5

Iar manualul postat de Sebba este o lectura foarte buna care cred ca poate fi un indrumar foarte bun  pentru cei care au instalatii electrice mai complexe si mai ales daca utilizeaza ambarcatiunea in mediul marin.

Mai postez inca odata link-ul de unde poate fi luat manualul (am incercat sa-l ridic direct dar nu merge):
http://www.barcaholic.ro/showthread.php?t=5610&p=69687#post69687

Vali

Sau pentru cine are alergie la barcaholic (ca mine :D ), puteti sa-l dati jos de aici: https://we.tl/pX287oe3eH
Aveam cartea in comp de prin 2010, dar abia acum m-am apucat s-o studiez mai in detaliu. Contine chestii interesante, incepand de la bacterii, iluminat, si pana la frigotehnie.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

peb5

Multumesc Vali de ajutor.
E o carte la nivel de clasa a X-a, sper pe intelesul tuturor.
Spune chiar si despre protejare la trasnete, mai ales necesar pe veliere.

ghrt

Mulţumesc şi eu pt explicaţii. Barca mea are corp de fibră şi anod de sacrificiu, pentru instalaţia de 12V. Minusul este pe motor. Instalaţia de 220V de la ţărm am izolat-o galvanic la modul că folosesc o sursă în comutaţie, care e conectată la 220V şi dă mai departe 13V.

În situaţia de mai sus practic trebuie izolate toate prinderile metalice ale consumatorilor de 12V. Dar atunci nu apar potenţiale diferite între corpul bărcii şi cel al motorului sau alte lucruri conectate la minusul instalaţiei de 12V? De exemplu proiectorul etc.

peb5

Barca daca e de fibra de sticla (nu de carbon :) ), ea este in sine un izolator. Sticlotectolitul (cablajele electronice) este tot o tesatura de fibra ipregnata cu rasini si apoi aplicata sau aplicate foliile de cupru.
Deci, nu trebuie izolat consumatorul fata de corpul de fibra.
Si in alta ordine de ideii, daca e un proiector cu led, acesta are o sursa in comutatie de la 12V la tensiunea de deschidere a LED-ului sau grupului de LED-uri. Ca urmare este izolat galvanic (cel putin asa am constatat cand am desfacut un proiector)

Sosoktm

La  ulti ani!
Bun, deci sa inteleg ca ar trebui ca nici un consumaror& motorul nunar trebui sa se atinga de barca? La barca de acum(dar si la alte barci pe care le am mai studiat, nu am vazut nici un fel de izolatie intre menghina motorului si oglinda. Stiu ca se recomada , la table folosite in mediul marin, aplicarea sub linia de plutire a unui anod de sacrificiu ce ar trebui sa aiba contact cu partea metalica a barcii. Nu insa pt apa dulce. In plus, motorul are si el anod, tocmai pentru a proteja de efectele electrolizei asupra cocii.
Din resrul meu de cunostiinte pe domeniu (asa departe sunt anii de scoala....) , nu e necesara impamantarea daca vorbim de un circuit de tensiune mica, in care alimentarea vine de la un acumulator. Asa-i? Minus si plus utilizate sunt cele ale bateriei.
Pentru situatiile in care , la ponton, voi trage un cablu de 220 la un redresor digital ( cica detecteaza el daca e baterie sub un amperaj sau peste, pt a da curentul potrivit si are diverse functii pt o intretinere bun a bateriei), ar trebui sa adaug in instalatie si alte componete sau sa o realizez intr-un anume mod? Sau cel mai sfant ar fi sa decontectez complet bateria de instalatia barcii in timpul incarcarii?
Cu privire la incarcarea bateriei de catre motor, nu imi e clar daca releul in cauza "stie" cand baterie e incarcata ca sa nu mai dea curent sau o imcarca in continuare ca prostul?

Sosoktm

asa, intre viscole, am primit coletul de la constanta cu diverse acarete. Am mers pe panou "de-a gata", 6 butoane si sigurante resetabile, buton separat pentru pompa santina cu auto-off-manual, priza 2 usb separata, lumini navigatie prova pe led. Are sens sa cositoresc capetele cablurilor inainte de a le prinde in papucii de conectare?

ziuamarinei

Daca ai posibilitatea si rabdarea necesara da cositorestele, previne aparatia fenomenului de oxidare, contactele sunt mult mai bune si mai sigure.
Eu nu am avut posibilitatea (a se citi rabdarea) de a le cositori, am montat direct papucii dar o data pe an verific vizual panourile si contactele. Ca sa previn formarea oxidului folosesc un spray de curat contacte.
E important sa ai acces usor pt intretinere si depanare.