Restaurare velier din lemn

Creat de VladIndigen, Aprilie 22, 2017, 12:59:04 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

VladIndigen

da, ideea cu magnetul e excelenta, nici nu mi-a trecut prin cap... traim in Romania, si asta ne ocupa tot timpul...

...cu inoxul inca nu sunt convins, pe navele mari din lemn nu se folosesc tije din inox in chile, deoarece sunt casante. Sunt convins ca exista tot felul de aliaje, dar totusi raman cat mai apropiat de metoda originala de constructie... oricum sunt deschis la orice discutii despre treaba asta, mi se pare deosebit de interesant oricum. Invat din mers, si asta imi place cel mai mult.

...tijele filetate din otel nu se folosesc la restaurari profesionale, si asta nu din cauza ca nu rezista la rupere. Otelul de inalta calitate mai mult ca sigur e mult mai rezistent decat inoxul sau bronzul, la rupere, tensiuni laterale, etc... dar: tija de otel intra in chila de lemn, si orica de mult ai etansa gaura in care intra, apa va patrunde in final, si tija va rugini. in momentul in care rugineste, piulitele se blocheaza complet. Pe Maria Cornelia trebuie sa tai cateva piulite din otel cu flexul, ca sa pot demonta chila, pentru ca sunt ancrasate(si se vede clar ca au fost tratate initial). In tot ce am citit, si am vizualizat ca si filmulete de restaurari, tija din otel pentru chila e considerata materialul saracului, si ultima solutie. Totusi se folosesc. Barca la care lucrez, a luat premiu pentru restaurare in 1998, in Olanda, la un show cu barci de lemn. Si are tije din otel, varza, si varangi din brad, netratate cu nimic...si altele.. o sa va mai arat, dar totusi nimic asa grav.  Multumesc tare mult pentru toate sfaturile, tuturor!  Mai bine intreb de 10 ori, inainte de a lua o decizie, si cand intrebi ceva, e tare fain cand ti se raspunde din mai multe parti cu mai multe variante. 

solpet

Citat din: VladIndigen din Septembrie 20, 2017, 09:39:41 PM
...cu inoxul inca nu sunt convins, pe navele mari din lemn nu se folosesc tije din inox in chile, deoarece sunt casante. Sunt convins ca exista tot felul de aliaje
Bineinteles ca exista !
Daca iti permite teschereaua si bugetul cumpara ori bare filetate de bronz marin sau bare,  pe care dupa calibrare (pe strung) le poti fileta.
Nu devin casante, nu se corodeaza - au un singur neajuns- sunt scumpe !

VladIndigen

da,pana acum am gasit bare simple din bronz, in doua locuri din tara,pe care le pot comanda prin curier, deci mai greu de verificat cu magnetul. De bronz marin n-am auzit, da suna cel mai bine. Probabil asa voi face, voi lua bare, cu care voi merge la strungar. Totusi poate gasesc tije filetate pe undeva. Mai trebuie sa scornesc o solutie de a gauri balastul din otel, si de a fileta gaurile in care vin tijele din bronz, o provocare, avand in vedere ca diametrul gaurii va fi destul de mare, si adancimea la fel. Nustiu inca cum ma duc eu la strungar cu o placa de otel de 400 kg... :) Din fericire de strungari meseriasi nu ducem lipsa, si preturile sunt decente.

lipan

Oare acoperit metalic cu nichel sau altceva nu merge? 
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

teo pes

Citat din: VladIndigen din Septembrie 21, 2017, 08:04:31 AM
da,pana acum am gasit bare simple din bronz, in doua locuri din tara,pe care le pot comanda prin curier, deci mai greu de verificat cu magnetul. De bronz marin n-am auzit, da suna cel mai bine. Probabil asa voi face, voi lua bare, cu care voi merge la strungar. Totusi poate gasesc tije filetate pe undeva. Mai trebuie sa scornesc o solutie de a gauri balastul din otel, si de a fileta gaurile in care vin tijele din bronz, o provocare, avand in vedere ca diametrul gaurii va fi destul de mare, si adancimea la fel. Nustiu inca cum ma duc eu la strungar cu o placa de otel de 400 kg... :) Din fericire de strungari meseriasi nu ducem lipsa, si preturile sunt decente.
Ce treaba are strungarul cu placa !? :o
Viata i grea !!  Dar trece !!

pelicanul

In cartea "Elements of Boat Strength" pe care ti-a indicat-o si Vali la bibliografie apare o lista cu metalele care pot fi folosite pentru cuie, suruburi etc la constructia de barci din lemn.
In ordinea rezistentei la coroziune:

- monel - aliaj cupru-nichel, la noi il gasesti sub denumirea de nichelina;
- bronz fosforos - aliaj cupru-staniu cu continut de fosfor;
- bronz cu silicon sau aluminiu;
- aquamet - otel inox special http://www.aquamet.com/aquamet22.nxg ;
- inox 316;
- inox 304 sau 302;
- otel galvanizat (zincat);
- alama - total contraindicata din cauza continutului de zinc; in general orice aliaj Cu - Zn cu mai mult de 15% Zn este contraindicat la barci pentru ca se produce dezincificarea: https://www.corrosionpedia.com/definition/384/dezincification ;

Ca furnizor de bare din bronz: http://bare-bronz-alama.ro/produse/produse-bronz/bara-bronz-2/

VladIndigen

Excelent site-ul cu bare din bronz, multumesc! Am sa comand de aici

VladIndigen

Citat din: teo pes din Septembrie 21, 2017, 08:34:22 AM
Ce treaba are strungarul cu placa !? :o

Placa din otel vreau sa o duc la un atelier de strungarie pentru a scoate tijele filetate vechi, cele din otel, si pentru a fi gaurita, si gaurile filetate, pe o masina de gaurit cu coloana, industriala, pentru noile tije de bronz

ghrt

Nu poţi să încerci să refoloseşti găurile existente? Să scoţi resturile de bare filetate din lest şi să le faci pe cele noi pe acelaşi filet.

pelicanul

Citat din: ghrt din Septembrie 21, 2017, 09:37:30 PM
Nu poţi să încerci să refoloseşti găurile existente? Să scoţi resturile de bare filetate din lest şi să le faci pe cele noi pe acelaşi filet.
Daca sint ancrasate de rugina nu prea merge! S-ar putea ca si filetul din derivor (lest) sa fie distrus daca fortezi. Ar fi o speranta daca umpli o cada mare cu motorina si le uiti acolo pina la primavara, sa se moaie.  ;)

teo pes

Trebuie sa mergi la atelierul mechanic , la strungarie sunt numai strunguri !.
Sa mai gasesti o radiala atat de mare incat sa ti intre sub brat ...cam greu , mai nou piesele agabaritice se gauresc cu masini cu talpa magnetica
Daca vrei detalii si modul de scoatere a ,,dintilor rupti" vorbim !
Viata i grea !!  Dar trece !!

Florio

Citat din: ghrt din Septembrie 20, 2017, 09:22:45 PM
Am citit că în apă sărată oţelul 316 devine relativ rapid (chestie de câţiva ani) suficient de casabil încât să nu mai reziste la şocuri. Discuţia era în legătură cu lanţul de ancoră şi concluzia era ceva de genul că pentru un lanţ ţinut permanent în apă este recomandat fierul galvanizat.

Iaca o noutate care mă pune pe gânduri puțin. Casant?!
Eu am între lanț și ancoră, o cheie de împreunare inox marin . 316 presupun.
Dar pe linia de ancoră rostul lanțului este tocmai de a amortiza șocurile, așadar nu văd un pericol real.

teo pes

Citat din: Florio din Septembrie 22, 2017, 01:01:25 PM
Iaca o noutate care mă pune pe gânduri puțin. Casant?!
Eu am între lanț și ancoră, o cheie de împreunare inox marin . 316 presupun.
Dar pe linia de ancoră rostul lanțului este tocmai de a amortiza șocurile, așadar nu văd un pericol real.
Da si eu m am mirat putin , nu suporta nici imbatranire nici tratament , ce se mai gaseste la noi otel inoxidabil sa fie ,,casant" numai refractarul ...dar ...!! de obicei este invers !
Eu as scoate tot, as majora gaurile daca se sterge filetul,si fara frica direct inox (nu este lemnul atat de rezistent incat sa poata alungi cateva tije fara sa se smulga cu masa lemnoasa !!)
Viata i grea !!  Dar trece !!

VladIndigen

Citat din: pelicanul din Septembrie 22, 2017, 10:45:08 AM
Daca sint ancrasate de rugina nu prea merge! S-ar putea ca si filetul din derivor (lest) sa fie distrus daca fortezi. Ar fi o speranta daca umpli o cada mare cu motorina si le uiti acolo pina la primavara, sa se moaie.  ;)

:) hehe, daca aveam o cada mare cu motorina, eram in Delta acuma, pierdut pe undeva cu kayakul

VladIndigen

Citat din: teo pes din Septembrie 22, 2017, 12:17:28 PM
Trebuie sa mergi la atelierul mechanic , la strungarie sunt numai strunguri !.
Sa mai gasesti o radiala atat de mare incat sa ti intre sub brat ...cam greu , mai nou piesele agabaritice se gauresc cu masini cu talpa magnetica
Daca vrei detalii si modul de scoatere a ,,dintilor rupti" vorbim !

Piesa nu este atat de mare. Are un metru si ceva, iar inaltimea e de 40 de centimetri. Eu cred ca incape sub o masina de gaurit cu coloana, atata tot ca are 400 de kile, si e greu de manevrat. Dupa ce o dau jos, am sa sa ii construiesc un cadru de lemn, ca o sanie, ca sa poata fi manevrata. Legat de gauri asa m-am gandit si eu, tijele vechi sunt prea ancrasate ca sa poata fi desfiletate, asa ca am sa le tai si voi folosi aceleasi gauri, largite, cu filet nou. Sau aveti vreo idee mai buna?