Alegere Baterie

Creat de radu_t, Iunie 29, 2017, 03:17:42 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Florio

#15
Citat din: Thor din Martie 20, 2018, 01:57:25 PM
Păi... Florin este arhitect-navigator... nu negustor de baterii...

Las" că dau din casă, sub rezerva de experiență proprie :)


Citat din: pauli din Martie 20, 2018, 12:42:18 PM
Florin tu ce tip de baterie recomanzi pe barca? Sunt in situatia de a inlocui una din baterii si nu stiu catre ce sa ma indrept

Așa cum zisei mai sus, vorbesc doar din experiențele trăite, că sfaturi nu-mi permit să dau :)
Uite, eu am avut un acumulator cu acid lichid, pentru vitali (motor, stație radio, GPS, Sonar, Chart-plotter, lumini de navigație). Din dotarea bărcii.
Iar pentru consumatorii casnici (prize, lumini interior, frigider, etc...) am cumpărat un altul cu gel, 165 Ah (Victron energy).




Experiența face ca fără întreținere sau grijă de îngheț, acumulatorul "ud" să țină, bănuiesc vreo 10 ani (8 la mine). L-am înlocuit acum 2 ani, cu un acumulator AGM, 110 Ah, pentru motoarele Minn Kota (se găsesc la Decathlon). Despre ăsta nu spun nimic, e prea nou.
Acumulatorul cu gel, este acum în al optulea an de utilizare și se află în stare perfectă (verificat la firmă specializată pe acumulatori).

Bottom line, cred că e foarte importantă întreținerea în timp, dată de starea de încărcare. Iar aici am avut pentru fiecare câte un sistem (panou solar și regulator). Ideea ar fi ca acumulatorii să fie păstrați pe cât posibil în starea de încărcare 100%, fără a fi supra-încărcați.

P.S.
Despre acumulatori se spun foarte multe, de către specialiști, iar unele lucruri sunt chiar contrarii.   De aceea am spus că nu pot da sfaturi, mai departe de cele trăite personal.

pelicanul

Citat din: Thor din Martie 20, 2018, 01:57:25 PM
Păi... Florin este arhitect-navigator... nu negustor de baterii...

Tocmai de aia... Pentru ca este un utilizator mediu, ca oricare dintre noi. Tocmai asta e rostul forumului. Sa aflii ce au facut altii in domeniu. Altii fiind doar pasionati, nu neaparat specialisti in domeniu, care sa traiasca din asta.

Intr-un negustor de... ceva as avea cea mai putina incredere pentru ca va incerca intotdeauna sa-mi vinda produsul sau. Altfel nu ar mai fi un negustor adevarat. :)

Thor

Citat din: pelicanul din Martie 20, 2018, 02:46:50 PM
Tocmai de aia... Pentru ca este un utilizator mediu, ca oricare dintre noi. Tocmai asta e rostul forumului. Sa aflii ce au facut altii in domeniu. Altii fiind doar pasionati, nu neaparat specialisti in domeniu, care sa traiasca din asta.

Intr-un negustor de... ceva as avea cea mai putina incredere pentru ca va incerca intotdeauna sa-mi vinda produsul sau. Altfel nu ar mai fi un negustor adevarat. :)
Clar! Am înțeles!  Deci, Florine, mai dă din casă cu bateriile! Mai mult...

calin1967

Citat din: pelicanul din Martie 20, 2018, 02:46:50 PM
Intr-un negustor de... ceva as avea cea mai putina incredere pentru ca va incerca intotdeauna sa-mi vinda produsul sau. Altfel nu ar mai fi un negustor adevarat. :)

Au cam trecut vremurile alea... acum un negustor adevarat ar trebui sa inteleaga ce ai nevoie si sa-ti recomande produsul care ti se potriveste, chiar daca nu-l vinde el. Si asa va construi o relatie, nu va castiga pe termen scurt.

Florio

Domeniul, deși tehnic, mi se pare că deține prea multe dubii în materie de "așa e corect".
Mai nou, am înțeles de pe un site pe care l-a postat colegul nostru mai experimentat, Vasile Antip (Delta Sub), că raportul preț-calitate ar fi net de partea acumulatorilor clasici cu acid. La "calitate" considerând  număr de cicluri de descărcare, care induce durata de viață.
Și că termenul "baterie marină" este doar o expresie care nu are nimic concret la bază. :)
Este prima dată când aud această opinie, iar argumentele folosite în spijinul ei, sunt destul de consistente.

Dar pe lânga asta, mai există parametri care diferențiază acumulatorii. De exemplu cei AGM sau cu Gel, permit descărcări mai profunde, fără a le dăuna. Să nu uităm totuși că și AGM este un acumulator cu acid lichid, singurul lucru în plus fiind împâslitura de fibră de sticlă dintre elemenții de plumb, care are menirea de a nu lăsa acidul să se miște dezordonat, odată cu barca. Deduc că descărcările profunde sunt date doar de supradimensionarea plăcuțelor de plumb. Asta se vede pe greutatea acumulatorului.

Prietenul  nostru Ghrt a preferat să cumpere un banc de acumulatori  cu Litiu, pentru descărcările profunde permise și greutatea redusă. El a mers pe varianta calibrării unui număr mare de Amperi/oră, fără sursă de încărcare neconvențională, alegerea fiind dată de faptul că are nevoie de 3 zile de autonomie până la primul port unde va avea electricitate pentru refacerea rezervei.

Eu am calibrat acumulatorii de pe Nemo, căutând să echilibrez consumurile cu aportul panourilor solare. Calculul meu (făcut cu cunoștințele proprii din liceu, fizica de clasa a X-a :) ) s-a dovedit timp de 8 ani, a fi fost extrem de bun, în utilizare permanentă, croaziere 2-3 săptămâni. Niciodată nu a fost nevoie să încarc de la țărm.

Am dat exemplele acestea, pentru a vedea că "rețete" diferite, funcționează pentru cerințe diferite. Acolo unde barca n-a permis instalarea unui grup de panouri eficient (Ghrt) s-a mers pe supradimensionarea grupului de acumulatori. Iar unde spațiul pe roof n-a fost o problemă (la mine), soluția eficientă a fost cea de mai sus.

În alegerea acumulatorilor, pentru mine a fost importantă durata de viață în cicluri de descărcări și calitatea produsului. Mai există un parametru: greutatea. Pentru barca mea nu a fost important, dar poate deveni, la alte bărci. Greutatea mai mare, arată o calitate mai bună și o durată de viață mai mare... dar și prețul e pe măsură. Eficiența va fi calculată după dorința de cheltuială a fiecăruia.

pelicanul

Citat din: calin1967 din Martie 20, 2018, 10:42:19 PM
Au cam trecut vremurile alea... acum un negustor adevarat ar trebui sa inteleaga ce ai nevoie si sa-ti recomande produsul care ti se potriveste, chiar daca nu-l vinde el. Si asa va construi o relatie, nu va castiga pe termen scurt.

Ar trebui...

Florio

Citat din: pelicanul din Martie 21, 2018, 09:06:37 AM
Ar trebui...

:D :D :D
Băieți...la obiect!
Ce știți despre acumulatori, ce aveți pe barcă, ce experiențe?

Mai învățăm unii de la alții

scm_ro

#22
pe barca, strict pentru motor, lumini de navigatie, sonar folosesc o baterie auto, se preteaza cel mai bine la incarcarea alternatorului de la barca.

pe rulota - ai carei consumatori se aseamana cu cei de la o barca in stationare, o baterie cu gel.

Alex1958

#23
Eu pe barca am pus o singura baterie pentru motor si consumatori stationari(lumini, pompe, incarcare telefon, lap-top, sonar, GPS, Ebenspaecher). Bateria din poza a inlocuit un Bosh auto de 100 AH.
O incarca motorul in cele 2-3ore dus respectiv intors si un panou solar de 60W.
Pana acum (din primavara 2016) e totul OK.

pelicanul

Citat din: Florio din Martie 21, 2018, 10:23:14 AM
:D :D :D
Băieți...la obiect!
Ce știți despre acumulatori, ce aveți pe barcă, ce experiențe?

Mai învățăm unii de la alții

Bosch Silver 80 Ah (mai mare nu incape in cutie... :) ). O am de patru ani si inca mai merge... No maintenance, zice ca e... :)

Consumatori: citeva becuri cu led, pompa de apa de la chiuveta, un radio CD auto si frigiderul de 15 l cu compresor. Motorul porneste "la ultima sfoara" deci nu are nevoie de baterie separata.

Incarcare: panou solar de 50 W si motorul care baga 60 W in instalatie cu un redresor/regulator de scuter. Motorul trebuie pornit citeva ore doar cind e foarte cald afara, ai nevoie de o bere rece si frigiderul a consumat toata "zeama" din baterie.

Pentru a evita descarcarea completa a bateriei regulatorul panoului solar taie consumul daca tensiunea la borne scade sub 11.8 V. Frigiderul de asemenea are o protectie care taie consumul sub 12 V.

Pe cutia bateriei am un voltmetru de 5 lei de pe aliexpres, care imi permite si mie sa aproximez gradul de descarcare al bateriei dupa tabelul:

12,6 V = bateria este încărcată 100 % ;

12,4 V = bateria este încărcată  75 %  ;

12,2 V = bateria este încărcată  50 %  ;

12,0 V = bateria este încărcată  25 %  ;

11,9 V = bateria este descărcată;

Asta e!

Don Basilio

sub 11,5 V devine material refolosibil. doi: recomand, in ciuda costurilor, acumulatorii Litiu Fier PhosPhat (Fosfat in Ro) sunt la un alt nivel, incomparabil, la toti parametri

bogdanminitehnicus

Citat din: Don Basilio din Martie 22, 2018, 02:33:32 PM
sub 11,5 V devine material refolosibil. doi: recomand, in ciuda costurilor, acumulatorii Litiu Fier PhosPhat (Fosfat in Ro) sunt la un alt nivel, incomparabil, la toti parametri

intr-adevar acumulatorii de lipepo4 sunt de vis la toti parametrii vizavi de plumb, insa costurile sunt ceva mai mari, un acumulator de litiu fier tine intre 2000-5000 cicluri, in functie de cat de adanca e descarcarea, insa necesita electronica pt egalizare, protectie, bms, iar controller-ul solar trebuie sa stie litiu fier
http://prowatt.ro/bluesolar-mppt-10030-1224v30a-p-114
http://prowatt.ro/lithium-battery-128v90ah-bms-p-210
http://prowatt.ro/pdf/12,8_Volt_lithium-iron_phosphate_batteries.pdf

Bineinteles electronica de la victron te va tine o viata, bateria la fel, de amortizat se amortizeaza clar, insa costul initial e destul de mare, insa merita. Eu am testat   destule sisteme de incarcare in special victron si pot raspunde la intrebari daca va fi cazul.

Acumulatorii de plumb sunt ieftini si usor de intretinut, dar la sarcina nu tin voltajul si chiar si cei cu descarcare adanca e bine sa nu-i descarci mai mult de 50% din capacitate. De exemplu un acumulator de pb de 12 v incarcat, la o sarcina constanta de 40 ah, are voltajul de 10,7V, pe cand cei de litiu isi pastreaza voltajul pana la finalul descarcarii cu mici fluctuatii si pot fi descarcati aproape integral.

Sam

In asteptarea (tot mai grea...) a barcii mele din vis (ca sa-l citez pe Iulian Cioclin), imi tot fac de lucru cu diverse chestii conexe; de exemplu am cumparat deja un sonar si am inceput sa ma gandesc la ce baterie ar fi mai nimerita pentru a-l alimenta.
Motorul pe care l-am cumparat este cu pornire la sfoara si nu poate incarca bateria in mers.
Vreau sa folosesc bateria doar pentru a alimenta sonarul si eventual o pompa de santina; sonarul ia un curent maxim de 0,9 A si as vrea sa-l folosesc, la o iesire in delta, cam 6 zile, timp de 4-5 h/zi. In aceste conditii, este corect calculul: 0,9 A x 5 h/zi x 6 zile = 27 Ah? Daca da, ma gandesc ca o baterie de 25 – 30 Ah ar trebui sa fie suficienta.
Primul gand ar fi sa cumpar o baterie auto, dar am vazut in alte postari ca mai recomandate ar fi cele cu gel, insa sunt considerabil mai scumpe. Avand in vedere ca bateria va fi folosita doar pentru a alimenta sonarul, considerati ca merita sa cumpar una cu gel?
O alta varianta la care ma gandesc ar fi sa cumpar o baterie de capacitate mai mica (mai ieftina si mai usoara) plus un sistem mobil de incarcare solara. Ce parere aveti despre varianta asta?
Multumiri anticipate!

bogdanminitehnicus

Citat din: Sam din Mai 16, 2019, 09:43:43 PM
In asteptarea (tot mai grea...) a barcii mele din vis (ca sa-l citez pe Iulian Cioclin), imi tot fac de lucru cu diverse chestii conexe; de exemplu am cumparat deja un sonar si am inceput sa ma gandesc la ce baterie ar fi mai nimerita pentru a-l alimenta.
Motorul pe care l-am cumparat este cu pornire la sfoara si nu poate incarca bateria in mers.
Vreau sa folosesc bateria doar pentru a alimenta sonarul si eventual o pompa de santina; sonarul ia un curent maxim de 0,9 A si as vrea sa-l folosesc, la o iesire in delta, cam 6 zile, timp de 4-5 h/zi. In aceste conditii, este corect calculul: 0,9 A x 5 h/zi x 6 zile = 27 Ah? Daca da, ma gandesc ca o baterie de 25 – 30 Ah ar trebui sa fie suficienta.
Primul gand ar fi sa cumpar o baterie auto, dar am vazut in alte postari ca mai recomandate ar fi cele cu gel, insa sunt considerabil mai scumpe. Avand in vedere ca bateria va fi folosita doar pentru a alimenta sonarul, considerati ca merita sa cumpar una cu gel?
O alta varianta la care ma gandesc ar fi sa cumpar o baterie de capacitate mai mica (mai ieftina si mai usoara) plus un sistem mobil de incarcare solara. Ce parere aveti despre varianta asta?
Multumiri anticipate!

salutare, in niciun caz nu lua un acumulator auto, el are elementi grosi pentru a debita curent mare pt pornire auto, daca-l descarci de 3 ori maxim iti iei adio de la el. Trebuie retinut ca dintr-un acumulator de plumb, chiar si cu descarcare adanca nu poti scoate decat jumate din capacitatea lui, adica daca acumulatorul are 60 Ah capacitate, poti trage maxim 30 ah, dupa aceea voltajul scade sub 8 volti iar placile incep sa se sulfateze daca nu este reincarcat repede.
Pot sa-ti recomand doar ce am folosit pana acum si nu am avut  probleme

https://www.darcomenergy.ro/acumulatori/victron-energy-12v60ah-agm-deep-cycle-batt

Exista si varianta mai scumpa, dar mult mai durabila pe li-ion sau preferatul meu litiu fier LFP, curenti de descarcare mult mai mari, nu se sulfateaza, greutate mica, cu toate protectiile incluse etc. Daca un acumulator de litiu are 60 Ah capacitate, poti consuma 60 Ah din el nu 30 ca la plumb

https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-12,8V-&-25,6-Lithium-SuperPack-EN.pdf
cu variantele la 12 v de 20 ah, 60 ah, 100ah

Daca vrei mai multe detalii putem vb in particular. Toate cele bune

Sam

Iti multumesc, Bogdan!
Intr-adevar, acumulatorii auto nu sunt indicati pentru ce-mi trebuie mie! M-am mai documentat si eu si asta e concluzia la care am ajuns!
Cel mai nimerit tip de acumulator pentru ce vreau eu sa fac cu el pare sa fie AGM, deep cycle.
Toate bune!

Sent from my SM-G965F using Tapatalk