Sfat elice

Creat de kama3, August 26, 2017, 09:37:05 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

kama3

Salutare!
Se da urmatorul ansamblu:
Barca papuc, 3.80 ×1.5 m, aprox 120 kg, glisoare, unghiul deadrise 18 grade(aprox)
Motor Evinrude 15cp, an 1988, 2t, cizma scurta si hidrofoil, aprox 37 kg, comanda la distanta.
@Vali - problema care mi-a facut nervi 3 zile era de la o garnitura care s-a deteriorat la demontarea carbului. Am facut alta si n-am mai avut probleme, motorul mergand foarte rotund.
Elice (destul de uzata) inscriptionata 9 1/2 cu pas de 8.
Cu ansamblul asta si in plus 10 l de benzina in rezervor, ancora de 3 kg si scaunele care impreuna cu bancheta cred ca au vreo 10kg, singur in barca (eu 85 kg) am obtinut 19 km/h in amonte pe Dunare si max 26 km/h in aval -masurati pe GPS.
Cu inca o persoana in barca ( inca 60kg) aprox 14 km/h in amonte si 19km/h in amonte. Vitezele de mai sus au fost obtinute cu acceleratia la maxim.
As vrea sa schimb elicea, in primul rand pt ca e uzata.
In al doilea rand ma gandesc sa schimb si pasul in ideea in  care as putea imbunatati viteza maxima obtinuta. Ca si incarcare maxima ar fi doua persoane si bagaje pt o plimbare sau o partida de pescuit soft.
Pentru motorul asta am vazut ca se gasesc elice cu pas de la 7 la 11.
As vrea un sfat cu privire la pasul elicei si daca as putea imbunatati dinamica barcii.
Are sens sa incerc sa fac din tantar armasar sau pasul elicei nu ar influenta cu mult dinamica si ar trebui sa ma orientez catre un motor mai mare? Producatorul spune ca barca suporta max 25cp, dar am vazut o barca identica pe Olx cu motor Tohatsu 2t de 40cp. Din pacate era prea departe ca s-o vad live.
Multumesc!

Vali

La unghiul de stelaj de 18 grade iti trebuie putere destula ca sa scoti barca in glisare "curata".

Eu zic sa incerci intai cu un motor de 15 cai "in toate mintile". Eu cu Marinerul meu "scafandru", cu elice de 9 1/2 x 10 1/2 depasesc 40 km/h, singur in barca mea de 4,30 pe 1,65 si 100 kg. Daca ai cizma scurta, putem face o proba cu "scafandrul".

Daca se misca bine, cautam o elice buna (nu uzata) pentru Evinrude, cu pas apropiat de pasul Marinerului, si facem proba. Daca nu se va misca bine, inseamna ca mai trebuie sa umbli la motor, sau sa-l schimbi.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

kama3

Nu stiu daca poate fi aplicata regula de 3 simpla si la pasul elicei, dar daca sa zicem ca s-ar aplica, daca cu pas de 8 obtin 26km/h, cu pas de 10,5 as obtine 34 km/h, fara sa iau in calcul si diferenta de diametru si uzura.
Mai luam in calcul si faptul ca unghiul de stelaj cere putere mare precum si diferenta de greutate, a mea avand vreo 40 de kg in plus, s-ar apropia.
Multumesc Vali pentru oferta de proba cu motorul tau, dar sincer cred ca e deranj mare. Ar trebui sa dau jos motorul, sa-i decuplez comenzile (care au multe adaptari hand-made), plus ca ar diferi si pozitia de conducere... Nu stiu daca merita atata deranj.
Oricum ar fi elicea trebuie schimbata ca e uzata tare, dar nu stiu daca sa risc sa iau cel mai mare pas disponibil la elice (11) (oricum barca nu va fi foarte incarcata).
Ca planuri de viitor, functie de ce gasesc si de ce bani o sa dispun, as vrea un Yamaha autolube de 25 cp... motor care pentru necesitatile si timpul pe care-l petrec pe apa ar fi suficient chiar si in eventualitatea in care schimb barca.

pilu

La mine la mercury ,cautand in manualul de reparatie pe "Boatinfo librari", am gasit un tabel  in care se dau pasii elicei ,greutatea si lungimea barcii ,si posibilele viteze atinse ,asta pentru a alege pasul corect ,poate gasesti si in manualul pt motorul tau.

NessyRO

Nu cred că este o idee prea bună un pas prea mare, riști să "îngenunchezi" motorul - a se citi "să nu mai urce în turație" - așa cum am făcur eu anul ăsta cu Yami/4T prin trecerea la pas 12 de la pas 11. Este drept că motoarele 4T au altă dinamică în comparație cu 2T dar... În mod sigur, la aceeiași putere și un pas mai mare vei obține glisajul mai greu indiferent de încărcare. Eu te sfătuiesc să încerci un pas de max.10, altfel... mai multă putere. Absolut de acord cu Vali în ceea ce privește analiza relativă la unghiul de stelaj.
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein