AIS

Creat de calin1967, Noiembrie 01, 2017, 01:00:07 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

ion78

#15
Citat din: ghrt din Noiembrie 03, 2017, 08:57:49 PM
Cred că este o idee din start greşită că ai AIS şi te vor ocoli "cei mari".
"Direct" din punctul de vedere al celor mari, ideea unui tranceiver AIS,  macar, este salutara intrucat furnizeaza pozitia AISului transmitator ( ambarcatiune sau chiar balize de pescuit, cum intalnim in toata marea chinei) fara a fi conditionata de detectia RADARului, care asa cum stim cu totii este sensibila la conditiile meteo si nu in ultimul rand la reglajel mai bune sau mai putin bune ale aparaturii de catre maria sa Utilizatorul, in speta ofiterul de cart.
Prin urmare, daca este corect instalat si calibrat, AIS ul instalat pe barci, ambarcatiuni cu vele, pescadoare etc face o mare favoare navigatiei, in general, prin aceea ca esti vazut aproape in orice conditii meteo, pe o raza de 35-40 de mile marine, nemaipunand si caracteristicile vectorului de miscare transmise in eter.
AIS-ul se vrea de fapt o scula foarte desteapta, putand induce artificial "tinte virtuale", adica statiile de pe uscat pot transmite pozitia unor balize, marcaje, epave, pericole subacvatice etc astfel ele apar pe ecranele AIS-ului receptor si trasferate unitatilor RADAR si/sau ECDIS, avertizand utilizatorul final despre existenta lor.
Daca ar fi sa citez medicii dentisti care fac reclama la pasta de dinti X sau Y, as spune: recomand cu incredere instalarea unui AIS cel putin celor care se aventureaza dincolo de 12 mile de tarm. Apele interioare sunt inca mult prea primitive pentru o asa tehnologie.

pelicanul

Citat din: ion78 din Noiembrie 04, 2017, 10:56:30 PM
......................................
AIS-ul se vrea de fapt o scula foarte desteapta, putand induce artificial "tinte virtuale", adica statiile de pe uscat pot transmite pozitia unor balize, marcaje, epave, pericole subagvatice etc astfel ele apar pe ecranele AIS-ului receptor si trasferate unitatilor RADAR si/sau ECDIS, avertizand utilizatorul final despre existenta lor.
...................................
Asta e cea mai "mishto" chestie, la care nu m-am gindit pina acum.  :o Desi acum, dupa ce ne-ai spus ca se poate face, mi se pare evidenta... :)

ghrt

^^ ion78, un punct de vedere salutar.

Îmi amintesc totuşi de un post al lui nea Sandu (Lindor) care a trebuit să îşi schimbe direcţia deoarece give way vessel considera că poate să treacă unul pe lângă altul la doar câţiva metri.

Atâta timp cât vasul mare nu evită în mod automat o ţintă AIS, ci doar îi apare pe ecran, mi se pare greşit să ai încredere. Desigur, este un ajutor salutar, dar, din punctul de vedere al ambarcaţiunii de agrement, orizontul tot trebuie scanat la fiecare 10 minute.

s/y Lindor

din pozitia navelor mari tot ce spune ion78 e perfect adevarat , iar dotarea cu AIS tranceiver este obligatorie pentru toate navele comerciale de la pescador in sus indiferent de marime.
pentru ambarcatiunile de agrement  nu este obligatoriu, dar este recomandat functie de zona de navigatie,
pentru noi care ne balacim pe langa mal este mai mult o problema de buzunar decat de necesitate ,

ion78

Am atasat revista editata de  "The Nautical Institute" [http://www.nautinst.org/en/Publications/the-navigator/index.cfm](Issue 10 - Aids to Navigation) unde printre altele, se vorbeste despre aceasta sculosenie AIS si cam ce-i poate capul.
Spor!
n.b. Nu pot atasa direct documentul pdf intrucat e marisor....

pelicanul

Uite aici pdf-ul cu rezolutie mica. Luat tot de la ei: http://www.nautinst.org/en/Publications/the-navigator/

s/y Lindor


calin1967

A folosit cineva marinetraffic (aplicatia oncourse) pentru AIS? Din cate inteleg chiar daca ai semnal GSM nu apari pe AIS-urile navelor, cu alte cuvinte e ca apa sfintita...

https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/205327417-How-can-I-report-my-positions-using-OnCourse-

George563

Sa nu fie ca la aplicatia Boat Beacon, poti sa-ti inregistrezi barca dar apari doar pe harta celor ce au acea aplicatie instalata.

calin1967

Banuiesc ca e tot asa

iuliani

Desi nu sunt posesor de barca, incerc sa raspund in acest mesaj celor interesati de o solutie AIS.

Pentru inceput este de retinut ca dispozitivele AIS care pot fi montate pe o nava si care pot emite sunt doar cele certificate de Central Commissionfor the Navigation of the Rhine. Aici se regasesc informatiile despre AIS (sectiunea AIS equipment) http://www.ccr-zkr.org/13020500-en.html. De asemenea se gasesc si informatii despre sistemele radar certificate ce pot fi utilizate in navigatia pe ape interioare, daca cineva isi doreste asa ceva.

Este de retinut ca odata cu montarea unei echipament AIS la bordul unei nave, acesta trebuie inregistrat la ANCOM

In ceea ce priveste doar RECEPTIA semnalului AIS se pot folosi dongle-uri radio capabile sa decodeze semnalul in format NMEA 0183 . Deaorece exista doar receptie poate fi folosit in orice moment fara probleme, e nevoie de o antena VHF totusi (o antena lunga si elastica pusa undeva sus, ca cele de pe masini pe vremuri)

Referitor la chartplottere. Exista solutii comerciale scumpe spre foarte scumpe (Periskal, Innovative etc). Exista solutii free si open (OpenCPN).

Exista si o solutie comerciala romaneasca relativ ieftina cu care ma mandresc personal. Nu ii dau numele ca sa nu fie considerata reclama, daca cineva e interesat ma poate contacta privat. Daca moderatorul o considerea reclama il rog sa stearga acest mesaj.

Hartile:  -  Toate hartile inland sunt gratuite in Europa, vorbesc de navigatia pe Dunare in special. Nu se gasesc harti de navigatie decat pentru zonele comerciale (de exemplu bratul Sf Gheorghe nu are harta). Informatii si descarcarea  hartilor poate incepe de aici: http://afdj.ro/ro/harta-el-ro. In cazul hartilor marine un punct de plecare poate fi https://www.admiralty.co.uk/charts.

Echipament pentru chartplotter. Evident discutam despre un display si un pc. Poate fi si un stick pc, obligatoriu cu un port USB pentru conectarea dispozitivului AIS. O tableta decenta care ruleza Windows poate fi folosita. Atentie, marea majoritatea a solutiilor comerciale ruleaza pe sisteme Windows. Nu vorbim de solutiile extrem de scumpe (Kongsberg) care ruleaza pe console *nix dedicate.

In cazul in care cineva este interesat in mod direct de instalarea unui sistem AIS voi incerca sa-l ajut pe cit posibil si il rog sa ma contacteze.  In acelasi timp multumesc pentru informatiile de pe forum care m-au facut sa realizez ca visul de a avea o barca nu este chiar atat de indepartat.



Florio

Citat din: iuliani din Decembrie 01, 2017, 06:47:58 PM
.............................
Hartile:  -  Toate hartile inland sunt gratuite in Europa, vorbesc de navigatia pe Dunare in special. Nu se gasesc harti de navigatie decat pentru zonele comerciale (de exemplu bratul Sf Gheorghe nu are harta). Informatii si descarcarea  hartilor poate incepe de aici: http://afdj.ro/ro/harta-el-ro. In cazul hartilor marine un punct de plecare poate fi https://www.admiralty.co.uk/charts.
................

O mențiune: Navionics a realizat de curând un upload cu hărțile Dunării, întreaga semnalistică, adâncimi, denumiri de insule, tot necesarul de navigație. Sfântul Gheorghe  are și el adnotări de apă mică. Altceva nu există, brațul nefiind dotat cu balize și semnalistică de șenal navigabil. Un lucru curios dealtfel, fiindcă în afara bărcilor mici, de agrement, circulă și cursele comerciale de persoane, care fac legătura localității Sf. Gheorghe cu Tulcea.

pelicanul

Citat din: Florio din Decembrie 01, 2017, 09:54:33 PM
O mențiune: Navionics a realizat de curând un upload cu hărțile Dunării, întreaga semnalistică, adâncimi, denumiri de insule, tot necesarul de navigație. Sfântul Gheorghe  are și el adnotări de apă mică. Altceva nu există, brațul nefiind dotat cu balize și semnalistică de șenal navigabil. Un lucru curios dealtfel, fiindcă în afara bărcilor mici, de agrement, circulă și cursele comerciale de persoane, care fac legătura localității Sf. Gheorghe cu Tulcea.
Nu numai cu Tulcea ci si cu... Viena. :) Ultima oara cind am intrat din mare la Sfintu' partea de nord a intrarii era ocupata de vreo patru lotci cu plase care imi faceau semne disperate sa trec mai pe centrul senalului. In centru era insa o imensitate de vapor austriac plin cu turisti care mi-a cerut foarte autoritar sa-i fac loc cu citeva semnale de sirena, pentru ca vroia sa faca rondoul exact la varsarea Dunarii in Mare. Am trecut asa de aproape unul de altul ca deja ne imprietenisem cu citiva pensionari de pe punte.
Noaptea, cind trece cite unul din asta pe Dunare ai tendinta sa-i numeri vagoanele, pentru ca e luminat tot si arata ca "Trenul Prieteniei". :)
Exista citeva balize si pe bratul Sfintu Gheorghe si, apropos de Navionics, nu depinde decit de noi sa apara toate detaliile pe harti. De exemplu pe Razim au aparut deja unele chestii adaugate de utilizatori (digul submers de la canalul 5 adaugat de pethelp). Ca si la intrarea in Eforie (Gabytzu) etc.

ghrt

Apropo de a te baza pe aparate:
CitatConform unui raport Lloyd's, pe 9 ianuarie 2018, la ora 7.20, "Maersk Karachi" a intrat în coliziune cu "Oguz Sofuoglu", ambele nave aflându-se in drum spre Constanța, la aproximativ 14 mile marine nord-est de coastă, în apropierea Durankulak. Nici un membru al echipajelor nu a fost rănit, de asemenea, nu a fost raportată nici o poluare.

"Maersk Karachi" naviga din Chornomorsk, Ucraina spre Constanța iar "Oguz Sofuoglu" a plecat de la Diliskelesi, Turcia pe 7 decembrie spre aceeasi destinatie. Dupa coliziune ambele nave au continuat călătoria și au sosit în siguranță la Constanța unde s-au efectuat inspecții privind daunele si motivul accidentului.

Acuma să presupunem că una dintre nave este o ambarcaţiune de agrement care are echipamentul electronic bine pus la punct. Tare mă tem că finalul articolului ar fi "După coliziune cargoul a continuat călătoria şi a sosit în siguranţă ..., iar căutarea pe mare a supravieţuitorilor din ambarcaţiunea de agrement a fost sistată după 48 de ore de la accident fără a găsi pe nimeni".

A nu se înţelege că nu apreciez AIS-ul. Din contră, am şi eu şi îl folosesc noaptea sau offshore. Dar la maxim 10 minute trebuie inspectat orizontul (înainte verificam la 15 dar din experienţă trebuie la 10!).

Mihai Irimia

Pai si cum ai vrea tu, sa gasesti o groapa la somn, sa activezi un AIS si cineva sa dea cu 3.300 Cai inapoi sa te fereasca....stai in afara senalului