Forum > Veliere

Drumul catargelor

(1/6) > >>

VladIndigen:
Salutare dragilor!

Am inceput sa lucrez la un proiect cu bataie lunga, iar acum sunt in faza in care ma documentez cat pot de mult.M-am gandit ca aici pe forum pot gasi cea mai relevanta informatie, asa ca iata:

Pe vremea corabiilor,adica pana acum o suta si ceva de ani, cand a aparut motorul cu abur, Romania era unul din principalii exportatori de lemn de corabie in Europa, respectiv la mare cautare erau catargele din larice, sau zada. Catargele se taiau din muntii Moldovei, se faceau plute, plutele coborau pe valea Bistritei(de pe la Vatra Dornei), dupa care pluta intra pe Siretul mare, si asa catargele ajungeau la Galati. De la Galati, erau livrate in Europa, evident cu ajutorul corabiilor.Lemnul de corabii ajungea pana in marea Britanie, din cate stiu,si asa mai departe.  Caut sa aflu mai multe despre acest subiect, respectiv atestari istorice, scrieri si documente pe aceasta tema.Orice informatie ajuta.  Ce ziceti?

Va multumesc!

Florio:

--- Citat din: VladIndigen din Decembrie 01, 2017, 10:57:10 am ---Salutare dragilor!

Am inceput sa lucrez la un proiect cu bataie lunga, iar acum sunt in faza in care ma documentez cat pot de mult.M-am gandit ca aici pe forum pot gasi cea mai relevanta informatie, asa ca iata:

Pe vremea corabiilor,adica pana acum o suta si ceva de ani, cand a aparut motorul cu abur, Romania era unul din principalii exportatori de lemn de corabie in Europa, respectiv la mare cautare erau catargele din larice, sau zada. Catargele se taiau din muntii Moldovei, se faceau plute, plutele coborau pe valea Bistritei(de pe la Vatra Dornei), dupa care pluta intra pe Siretul mare, si asa catargele ajungeau la Galati. De la Galati, erau livrate in Europa, evident cu ajutorul corabiilor.Lemnul de corabii ajungea pana in marea Britanie, din cate stiu,si asa mai departe.  Caut sa aflu mai multe despre acest subiect, respectiv atestari istorice, scrieri si documente pe aceasta tema.Orice informatie ajuta.  Ce ziceti?

Va multumesc!

--- Terminare citat ---

E un demers interesant, de făcut o arhivă coerentă cu acest subiect.
Eu unul nu știu nimic despre exportul de lemn pentru corăbii, dar nu exclud să existe informații scrise cu privire la asta.
Pădurile României au particularitatea de a crește rapid, mult mai rapid decât cele din Austria, Germania, Anglia, etc...,  datorită climatului. Problema la noi este calitatea lemnului, în special nodurile. Dar o selecție atentă, o rezolvă.
Aștept să văd reacția și cunoștințele colegilor de forum :)

Thor:
Să înțeleg că este vorba despre o documentare istorică? Altfel... păduri, astăzi, la noi?

Thor:

--- Citat din: Florio din Decembrie 01, 2017, 12:07:52 pm ---
Pădurile României au particularitatea de a crește rapid, mult mai rapid decât cele din Austria, Germania, Anglia, etc...,  datorită climatului.

--- Terminare citat ---

Cred că acesta este și motivul defrișărilor de la noi, nu-i așa? La ei nu prea crește și atunci „hai să-i radem pe ăia, că ei ARE”.

pelicanul:
@VladIndigen
Ar fi extrem de interesant daca ne-ai prezenta niste date mai concrete in privinta exportului de "lemn pentru corabii" din Tarile Romane.
Ca se exporta lemn este arhicunoscut si se vede si azi, portul Constanta este plin de cherestea. Nu am intilnit insa nicaieri vreo mentiune despre folosirea acestui lemn romanesc la construirea navelor, nici macar in Arsenalul din Cornul de Aur din Istanbul sau in cel din Venetia.
Despre nordul Europei pot sa-ti spun ca principalii furnizori de lemn erau Tarile Scandinave, Polonia si Rusia. Si nu era vorba numai de lemn, la fel de important era catranul obtinut din distilarea lemnului si folosit pentru a preveni putrezirea lemnului dar si a lungimilor kilometrice de parime din cinepa folosite pentru manevrele fixe si mobile ale corabiilor. Productia de catran a fost una din principalele industrii ale Suediei timp de citeva sute de ani. https://en.wikipedia.org/wiki/Tar
O mare parte a dezvoltarii economice a Olandei in secolul XVI se datoreaza inventarii si perfectionarii joagarelor actionate de vint, ceea ce le-a permis olandezilor sa ofere cea mai buna cherestea (cu dimensiuni standard si taiate perfect drept) la cel mai mic pret. De altfel, doar o mica parte din "morile" de vint din Olanda erau folosite pentru a macina cereale, majoritatea erau joagare pentru cherestea si pompe pentru desecarea zonelor aflate sub nivelul marii. Materia prima pentru aceste joagare se aducea din Rusia si Polonia. Mai multe amanunte se pot afla vizitind Muzeul De Delft din Rotterdam. https://www.facebook.com/museumdedelft/
Despre Anglia iti pot spune ca a avut prima lege a padurilor (cu referire mai mult la vinatoare) de pe vremea lui Wilhelm Cuceritorul si apoi le-au tot taiat pentru Royal Navy astfel incit pe la 1700 erau deja dependenti de lemnul din America de Nord si Norvegia.
Se spune ca pierderea coloniilor americane care erau un mare furnizor de lemn (in special de stejar) si catran a dus la declansarea revolutiei industriale. Mai intii prin impunerea carbunelui pentru incalzirea casnica (era mai ieftin decit lemnul de import), apoi prin dezvoltarea industriei siderurgice (care initial folosea mangal apoi a trecut pe carbune), folosirea aburului si in final constructia vapoarelor din fier. Spre sfirsitul aventurii sale imperiale, la momentul votarii noii legi a padurilor in 1919, Anglia ramasese cu aproximativ 5% din suprafata impadurita de la anul 1100.
Exista date complete pentru construirea faimoasei HMS Victory intre 1759 si 1765 si astfel putem afla ca pentru o nava de 100 de tunuri se folosea lemnul de la aproximativ 6000 (sase mii) de copaci, 90% stejar. Ca principali furnizori de lemn sint Coloniile Americane, Tarile Baltice si Norvegia. Se mentioneaza si problemele aparute in aprovizionarea cu lemn pentru navele construite dupa Victory, din cauza pierderii coloniilor americane.
https://web.archive.org/web/20120501012513/http://www.hms-victory.com:80/index.php?option=com_content&task=view&id=131&Itemid=184

Navigare

[0] Indexul de Mesaje

[#] Pagina următoare

Du-te la versiunea completă