yola ozana

Creat de navigator, Noiembrie 11, 2022, 12:43:23 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.


Don Basilio

pretul e plin de tupeu, ca sa fiu elegant

bobinuta

Citat din: navigator din Noiembrie 11, 2022, 12:43:23 PM
Salutare! Ce stiti despre acest tip de ambarcatiune?
Salut,
Cu siguranta exista pe aici mai multi colegi care stiu mai multe despre barcazul acela, dar la momentul in care ma interesasem eu de el, am inteles ca au fost produse in serie mica undeva pe la Galati.
Barcutele respective le poti intalni in prima jumatate a statiunii Mamaia, pe timp de vara plimba turisti.
"Cartierul general" e in Golful Pescarilor, de unde pleaca si unde se retrag. Initial fusesera gandite ca velier, dar baietii le-au modificat (chila retezata, catargul ramas de expozitie) si acum, sunt echipate cu motoare de 15-20CP cu care fac ture de la mal si pana la digurile aflate la aprox. 300m mai spre larg.
Ai mai jos un clip in care apare o astfel de struto-camila, prezentata sub numele de "vaporas"  8)

https://www.youtube.com/watch?v=PpLHSWBC-o0

De stiut, nu am idee despre caracteristicile tehnice, dar forma cocii va permite doar deplasament la viteze mici, nu te astepta la mai minuni.
Probabil ca vreo 6 noduri ar putea scoate, la o adica (in functie de puterea motorului si incarcatura).

Dupa cum spunea si Vasile, 4500 EUR e o suma ridicol de mare pentru coaja aia cu pretentii de barca.
Gandeste-te ca un BlackSea Fishing 510 sau Romcraft 510 costa intre 2300-3300 EUR (noi) si acelea sunt barci care permit si glisare.
Daca vrei velier, atunci tinteste catre unul adevarat, chiar daca e de mici dimensiuni.
Cu banii respectivi, poti cumpara un velier in stare de functionare, gata de navigatie (dar la care vei mai avea de investit ceva bani pentru a-l reconditiona si amenaja dupa gusturile tale).
Oricum, nu-ti recomand sa te incurci cu chestia aia din anunt. Poate, doar daca o primeai cadou, sau s-o fi cumparat pe vreo suma modica.

Succes!
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

byteworks

Atentie, ii raspundeti lui Paul C. din Jurilovca  ;D

navigator

Multumesc pentru informatii! Pentru plimbat turisti ma interesa si pe mine, dar cu vela. Independent de pretul de vanzare (), cred ca este costisitor s-o echipezi pentru sailing.

bobinuta

Citat din: navigator din Decembrie 05, 2022, 12:40:38 PM
Multumesc pentru informatii! Pentru plimbat turisti ma interesa si pe mine, dar cu vela.
Banuiesc ca pe mare sau pe vreun lac pe care e vant, ca altfel...
Apoi, plimbat turisti pe vela, trebuie sa va conformati unor conditii (legale) si de asemenea, tehnice.
Cu o "iola" ca aia, n-as iesi mai mult decat ies baietii care se joaca cu motoare pe ele. Pardon, n-as iesi cu turisti :)
Cred ca intelegeti ce vreau sa sugerez.
Citat din: navigator din Decembrie 05, 2022, 12:40:38 PM
Independent de pretul de vanzare (), cred ca este costisitor s-o echipezi pentru sailing.
Chiar si daca ar avea doar arborada instalata, restul o sa coste (manevre fixe, mobile, vele si alte auxiliare care sa intregeasca greementul).

Banuiesc ca v-ati uitat pe OLX, Okazii, ProBarca si alte medii in care sunt publicate anunturi cu veliere de vanzare.
Asa, ca sa va faceti o idee de preturi (cerute) la noi in tara :)
Unele sunt realiste, altele nu !

Nu intamplator au dezarmat barcile alea, noii lor proprietari. Cu chila fixa, nu le puteau trage la tarm. Echipate cu vele, n-aveau spatiu suficient pentru manevrarea acestora, in conditiile in care luau la bord un numar suficient de turisti care sa justifice financiar cursa respectiva. Asa ca velele complicau activitatea. De aia le-au "lobotomizat", ca sa rentabilizeze coca.

Pe de alta parte, daca veti cumpara un velier (dedicat) mic (sub 30'), spatiul din cockpit va fi insuficient pentru numarul de turisti care ar reprezenta ceva rentabil ptr. cursa respectiva. Apreciez eu, un numar minim de 4. Daca socotim si skipperul, sunt 5. Turistii trebuie sa stea comod, nu sa se inghesuie, altfel nu merge. Iar skipperul, daca n-are experienta si o ambarcatiune care sa-l ajute, va avea nevoie de un asistent, atunci cand va executa diverse manevre cu velele, in special la volte si la acostari in conditii delicate. Plus ca un om in echipaj ar fi necesar mereu, mai ales cand vietile altora sunt in mainile tale. Daca pica vreunul in balta, rezulta MOB - ce faci? Treb sa te intorci dupa el, e nevoie de cineva care sa se ocupe de recuperare, nu poti lasa barca neguvernata. Asadar, 6 oameni minim.
Pe o barca sub 30', devine cazul ca in romanul "Trei intr-o barca (fara a mai socoti si cainele)"  8)

Eu cred ca ptr. turisti, va fi nevoie de ceva de la 30' in sus, ceea ce se incadreaza la alt capitol de investitii.
Asta, daca pomenim strict de ambarcatiune...
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

Vali

Salutare Paul si scuze de intarziere :).

Iola Ozana a fost fabricata la Cooperativa Bratesul Galati in anii 80, pentru folosire preponderent la mare. Pentru ape interioare exista modelul iolei Crizantema, de 4,20 m, asa ca Ozana de 8 metri a fost din start gandita pentru agrement la mare, sau pe marile lacuri din complexul Razelm-Sinoe, recunoscute pentru conditii mai dure decat lacurile interioare.

In vara lui 2000 m-am dat cu o iola precum cea din anunt, la plaja la Mamaia, in zona specificata de Bobinuta. Pe atunci inca se faceau plimbari contra cost cu iola cu vele, dupa care cam toti proprietarii au renuntat la velatura, din motive de comoditate si cerere majoritar pentru plimbari la motor.

Mie mi-a placut foarte mult cum se misca barca, desi pasagerii erau cam timorati de bandarea ei (avea derivor mobil, deci lestul era alcatuit mai mult din pasageri, iar acestia nu prea stiau cum sa se miste la volte :) ).

Cred ca s-ar mai putea gasi pe la vechii proprietari un greement complet (arborada si velatura), poate nu toti le-au aruncat. In acest caz, s-ar putea scapa de bataia de cap cu constructia de la zero a unui greement, dar important e sa aiba si derivorul (mobil) original.

E bine de stiut totusi ca majoritatea iolelor Ozana care au avut velatura au fost echipate cu catarge si ghiuri manufacturate din lemn stratificat, cu sarturi si straiuri din sufa galvanizata, si vele din dacron portocaliu de Iasi. Cu toate astea, si-au facut treaba foarte bine la vremea lor, si atata vreme cat nu se doreste performanta maxima, ci comportament bun la plimbari de agrement, cred ca se poate refolosi cu succes un greement de acel tip.

Eu am urmarit de-a lungul anilor cum evolueaza aceasta barca, inclusiv la motor, si mi-a placut mult cum sta pe valuri. In ultimele 3 veri am urmarit o asemenea barca la Eforie - "vaporasul Matteos", si se comporta excelent inclusiv atunci cand are pasageri pe platforma superioara (care are rol de umbrar).

Acum cativa ani am descoperit in curte la Bratesul si matrita barcii, care era pregatita pentru dezmembrare, si m-am inteles cu seful de acolo sa mi-o lase mie, cu gandul ca poate-mi torn si eu vreodata un corp. Desi e cam ingusta la pupa pentru standardele actuale, e o barca extrem de buna dpdv hidrostatic, hidrodinamic si ca seakeeping, si cred ca ar fi si mai reusita daca s-ar turna cu bordul liber ceva mai inalt (cat teuga suprainaltata din prova).

Nu ma pronunt vizavi de pretul din anunt, dar la nivelul pretului de azi la materiale devine pe zi ce trece mai costisitor sa-ti faci o barca, si din cauza asta am observat ca si preturile sh au luat-o in sus. Ar trebui vazut in ce stare tehnica e barca, si daca e ok, poate mai e spatiu de negociere.

Daca s-ar gasi un greement folosit, iar pretul barcii ar fi acceptabil pentru cumparator, cred ca ar fi o treaba reusita, fiindca barca e foarte buna. Cred ca ai putea sa intrebi lumea din zona pescariei Mamaia care mai are asa ceva, cred ca e foarte probabil sa gasesti ori o barca la pret bun ori macar un greement cu care sa se poata face treaba.

Daca esti interesat de aceasta varianta, la nevoie merg cu tine sa ne uitam. Daca eventual aflu de vreun greement disponibil, te anunt. Indiferent de rezultat, te rugam sa ne tii la curent daca poti. Succes :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

navigator

Multumesc, Vali! Toate cele bune!