De ce imbunatatiri sau "optionale" are nevoie o barca ?

Creat de Zodiac, Noiembrie 23, 2018, 01:23:05 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

AdrianZUZ

Nu ai ce sa faci cu proiector pe barca ... decat daca esti politia de frontiera ;D.
Nu trebuie sa ajungi sa te prinda NOAPTEA pe balta (teoretic nici nu este permisa navigatia barcilor de agrement dupa lasarea noptii in DD). Pe inserat merge mult mai bine cu luminile de navigatie si doar atat.

Am facut prostia, nu mai imi trebuie! La fiecare 2-3 iesiri in delta aud  de cate un accident grav pe timp de noapte .. culmea implicati fiind oameni care sunt nascuti in balta.

Am totusi prin bagaje un proiector auto led flood alimentat la bricheta si cu o prindere rapida quick-fist. L-am testat, este ok, sper sa nu am nevoie sa-l folosesc.

Pe mare nu ajuta de loc. Iti iei repere + GPS si ii dai mare. In Grecia nu am probleme sa vin acasa noaptea frecvent, in Croatia m-am cacat pe mine ... fiecare era in legea lui.

Florio

Salut băieți, am citit și eu câte ceva din topic, pe final discuția îndepărtându-se puțin de subiect, către zona de "safety" :) .

Opționale nu pot considera setul de accesorii trecut ca obligatoriu în legislație, adică lista aceea minimă:
Ancora cu saula si lant (una de rezerva e bine sa ai, ca pe prima s-ar putea sa o pierzi  )
Trusa pe prim ajutor
Stingator de incendiu
Veste de salvare si colac cu saula lunga
Rame ( eu am doua padele  )
Pavilionul de pericol, triunghiul si balonul prevazute de lege pentru semnalizare pe timp de ziua (ok, asta nu e pentru șalupele de Dunăre :) )
Fluier de ceata sau claxon cum spunea un coleg
Lanterna sau reflector
Carlig de acostare
Ispol (alaturi de pompa de santina )
Un rezervor extra
Elice de rezerva
Bujii rezerva
Impeller rezerva
Trusa de scule
Saula de pornire manuala a motorului
Stație VHF acolo unde legislația impune....și acolo unde nu impune, aș adăuga eu. Se poate comunica sau asculta comunicația navelor, pe timp de vizibilitate redusă, de exemplu. Devine foarte important câte o dată, să existe măcar stație manuală.

Dar aș pune ca opționale de care ar avea nevoie o barcă, următoarele:
-Sonar, și este destul de clar de ce :)
-Compass...măcar unul mic. Într-o călătorie pe Dunăre chiar, nu mai știam decât unde-i sus și jos. În jur, era un "nimic" foarte gros în care abia vedeam la nici 50m adesea. Știu că fiecare are un GPS pe telefon, dar nu se compară cu viteza de reacție a unui compass.
-Un sistem electric cu autonomie bună, prize, încărcare auxiliară (în afară de cea a motorului).


Despre siguranță în navigație: lumină de tip reflector trebuie să existe pe barcă, pentru anumite situații. Personal nu folosesc reflector la deplasare, ci doar luminile de navigație, tot din motive de siguranță:
-ochiul distinge mai bine după ce s-a obișnuit cu întunericul. Altfel văd în fascicul și sunt orb pentru orice nu e în raza lui. Utilizez o lumină suplimentară acolo unde am nevoie de detaliu, la o acostare, la o eventuală întâlnire (dar nu luminez spre nava opusă).
-Risc să orbesc pe altcineva, iar lucrul acesta poate fi grav.

Desigur, fiecare va naviga așa cum se simte mai în siguranță, fiindcă este singur răspunzător la acest capitol. De aceea am spus părerea mea personală și nu o "rețetă" de urmat :) .
Am navigat în tot felul de condiții și pe mare și în ape interioare, cu precădere pe Dunăre. Mi-este mai bine pe întuneric, utilizând doar luminile de navigație, sau când sunt cu caiacul, o lumină mare albă, vizibilă dar nu deranjantă (tipul de lampă de la Decathlon/ ieftin și bun :D ).

AdrianZUZ

Citat din: Florio din Noiembrie 27, 2018, 08:40:54 AM

Un rezervor extra


Si o linie completa de alimentare - de obicei moare pompa de amorsare sau mufele nu mai etanseaza. E bine sa poti schimba repede sursa de alimentare. In caz de contaminare sau mai intalnit ... de golire.

Florio

Citat din: AdrianZUZ din Noiembrie 27, 2018, 10:09:23 AM
Si o linie completa de alimentare - de obicei moare pompa de amorsare sau mufele nu mai etanseaza. E bine sa poti schimba repede sursa de alimentare. In caz de contaminare sau mai intalnit ... de golire.

Uite un lucru interesant pe care l-am observat. Cu ani în urmă, într-o furtună serioasă pe Marea Neagră, am fost extrem de atent cu schimbatul liniei de la un rezervor la celălalt, fiindcă vântul de 53-55 nd (100 km/h) m-ar fi destabilizat rapid. Așa că am făcut o pregătire chinuitoare în ruliul acela, am oprit motorul, iar schimbarea a fost de câteva secunde.
Ulterior am realizat că nu trebuie să opresc motorul, schimbarea mufei de alimentare nu îi întrerupe mersul.
La fel, decuplarea de la acumulator, nu afectează mersul motorului, care își produce singur propriul curent.

Motorul e un Yamaha 50cp High Thrust. Probabil cele 4 carburatoare și sistemul de alimentare, conțin suficient carburant cât să meargă 2-3 minute fără a fi legat la rezervor.

Am uitat să pun în lista de opționale, ceea ce am deja ca rezervă: un furtun de alimentare, cu pară.

Zodiac

#19
In primul rand va multumesc tuturor pentru suport  ;D ! De asta imi era si putin teama , daca iau tot ce e obligatoriu...nu stiu daca mai am loc in barca de 310 cm si 95 de cm la interior  ;D !
Ma gandeam si la un telefon rezistent la apa si socuri de genul :
https://www.emag.ro/telefon-mobil-cat-s41-32gb-4g-black-cat-s41-ss/pd/DSMH30BBM/
Daca toti au...si poarta vesta...mai e nevoie de colac de salvare ?
A folosit cineva vreodata trusa de prim ajutor clasica ? Are doar niste fase si niste plastice...asta daca e similara cu cea auto !
Ce inseamna carlig de acostare ?
Ce inseamna statie manuala ?
Sistemul de incarcare auxiliar ce inseamna...solar sau generator ?

PS - Personal , cel putin pentru inceput nu imi propun sa merg noaptea...desi nu se stie niciodata . Dar nu pot uita ca pe ape , cel putin dimineata sunt niste "ceturi" de nu vezi la 2 metri , de aici si presupusa mea nevoie de proiectoare . In plus nu vreau sa deranjez pe nimeni cu luminile , am cumparat proiectoare care se regleaza 180 de grade pe inaltime si 360 de grade circular .

pelicanul

Colacul de salvare (prevazut cu saula de vreo 10 m) poate fi folosit si in timpul operatiunii de salvare / scoatere din apa. E mult mai usor pentru persoana din apa sa vada / apuce colacul (portocaliu si cu zone reflectorizante) decit o saula aruncata undeva "pe acolo".

Cirligul de acostare ar fi cangea: http://www.epixmarine.ro/cange-telescopica.

Statie manuala ar fi un walkie - talkie marin: https://www.anico.ro/hajozas_92/kezi_hajoradiok_93

Sistemul de incarcare auxiliar e cam greu de pus pe o pneumatica. Eu as zice solar.

Trusa de prim ajutor e foarte utila la bord. Cea auto e suficienta, daca ai grija sa pui si spirt in sticluta din interior. La multe truse exista recipientul dar lipseste spirtul. "Doar niste fase" se pot dovedi extrem de utile in mijlocul pustietatii.

PS Cel mai bine e sa nu circuli noaptea decit in mare larga. Orice zona aglomerata sau intrare intr-un port necunoscut e mai bine sa fie abordata ziua. Pe ceata proiectorul cred ca mai mult te incurca, ca si faza lunga de la masina. Pe ceata foarte densa devin utile compasul, urechea si goarna. Pe Dunare e mai bine sa iesi din senal si sa mergi incet pe linga mal.

AdrianZUZ

Ce clasa este omologat RIB-ul?
Unde îl înmatriculezi?
Dacă ai nevoie de colac, kit semnalizare... trusa... este și în funcție de omologare. Pentru 3mm sunt unele dotări minime obligatorii pentru 12mm sunt altele. În Ro se cer unele în alte tari sunt altele necesare.
Poți sa le ai doar la inspecție,  sau chiar sunt necesare.

Florio

Citat din: Zodiac din Noiembrie 27, 2018, 11:15:49 AM
In primul rand va multumesc tuturor pentru suport  ;D ! De asta imi era si putin teama , daca iau tot ce e obligatoriu...nu stiu daca mai am loc in barca de 310 cm si 95 de cm la interior  ;D !

Ai dreptate și tu, barca are limitele ei :) .
Răspunsul meu era la întrebarea generală a topicului: "De ce imbunatatiri sau "optionale" are nevoie o barca ?"
Acum, după tipul de barcă, mai tăiem de pe listă sau mai adăugăm :)

În linii mari, după discuțiile purtate în topic, s-a cam tratat subiectul.
Decizia de a nu naviga noaptea este una foarte bună. Tot sezonul avem zile lungi, timp destul. Chiar acum, în perioada post-echinocțiu, când soarele apune devreme, rămâne ceva lumină după trecerea lui sub orizont. Până la urmă un RIB accesează apele mai sigure de lângă mal, unde nu riști să te scufunde vreun convoi, iar luminile ar trebui să te ferească de ceilalți barcagii. Condiția e să se navigheze fără viteză, cum au spus și colegii mai înainte.
Dar topicul fiind despre accesorizare, nu văd multe lucruri de adăugat. La un RIB și două vâsle sunt suficiente ca motor de avarie.
Aș mai putea spune că am văzut în portul din Avdira acum 3 luni, că aproape toate ambarcațiunile (bărci cu motor, șalupe, RIB) aveau pe lângă motorul principal, un auxiliar de 2,5-5 cp.
Zona aceasta grecească seamănă cu zona lagunară de la noi: au râuri, deltă, mare. Poate găsesc timp iarna asta să povestesc, e destul de interesantă o incursiune din aceasta, cu similitudinile, posibilitățile, rezolvările lor :) .

scm_ro

Toate sunt importante, dar nimic nu e mai important ca inca o elice de rezerva , saiba , piulita si splint pentru ea.

DoiNomazi

#24
Vorbind din pozitia unuia care nu poate pretinde ca se pricepe dar care, in acelasi timp, nu ezita sa care orice tip de echipament considerat in mod subiectiv necesar, desi categoriile raman in principiu aceleasi: orientare, semnalizare, comunicare, prim-ajutor, depanare, hrana, adapost, documentare, aparare si vicii personale, cantitatea si tipul fiecarui echipament depind direct de "teatrul de operatii"... :)

Daca ies pentru cateva ore pe o "garla" cu oarece trafic, unde exista comunicare si din doua pagai ies inapoi la mal si o bere rece sa-mi treaca supararea ca s-a oprit motorul, nu mai car cu mine "artileria grea" pentru ca volumul respectiv poate fi utilizat mai eficient pentru o bere, un sandwich, sau macar un RB.

Daca ies mai departe de oameni si la o adica totul depinde exclusiv de mine, incerc sa car si proverbiala "chiuveta din bucatarie" pentru ca vreau sa mor impacat ca am incercat tot ce a depins de mine.

Lasand glumala o parte, ideea este ca nu exista o lista valabila in oricare situatie. Unele articole sunt necesare pentru a ramane in litera legii. Paza de coasta va dori sa vada daca am rachete de semnalizare ne-expirate, steag portocaliu, fluier sau claxon, uneori si extinctor cu data de expirare valabila. Car din narav pe pneumatica si o elice de rezerva si bujii noi si vreo cateva tipuri de petece si adezivi, cateva scule strict necesare.

Si pe pneumatica si pe U-boat, pompa manual de apa, ancora de fund, ancora de deriva, binoclu, busola magnetica,  VHF marin, baterii de rezerva, un GPS "de buzunar", steag portocaliu, cateva saule de rezerva, etc.

In anumite ture, adaug PLB, InReach, telefon satelit, tabelul flux/reflux.

Legat strict de proiector, subscriu la ideea evitarii circulatiei de noapte. (Desi padelatul uniui kayak noaptea pe un ocean linistit este superb!) Chiar si cand este innorat ochiul se adapteaza si vezi destul de bine fara o sursa de lumina.

Am vrut sa adaug in arsenal un FLIR si am renuntat datorita costului unui FLIR decent care si filmeaza intr-o rezolutie potrivita integrarii intr-un video ulterior. Daca chiar trebuie circulat noaptea, un FLIR cu o rezolutie decenta poate fi mai util decat un proiector.

Oricum am intotdeauna o frontala pentru ce am de facut in jurul meu si o lanterna portabila de mare putere care pana acum nu mi-a folosit concret niciodata.
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

Zodiac

Citat din: AdrianZUZ din Noiembrie 27, 2018, 02:20:13 PMCe clasa este omologat RIB-ul?
Clasa C !
Citat din: AdrianZUZ din Noiembrie 27, 2018, 02:20:13 PMUnde îl înmatriculezi? 
Inca nu stiu ! As risca in Romania .
Citat din: AdrianZUZ din Noiembrie 27, 2018, 02:20:13 PMDacă ai nevoie de colac, kit semnalizare... trusa... este și în funcție de omologare. Pentru 3mm sunt unele dotări minime obligatorii pentru 12mm sunt altele. În Ro se cer unele în alte tari sunt altele necesare.
Stiam de 6 mm , acolo va fi , e mai mult decat suficient pentru mine !
Citat din: AdrianZUZ din Noiembrie 27, 2018, 02:20:13 PMPoți sa le ai doar la inspecție,  sau chiar sunt necesare.
Chiar as vrea sa am tot ce imi trebuie .

Zodiac

Citat din: pelicanul din Noiembrie 27, 2018, 01:23:08 PM
Sistemul de incarcare auxiliar e cam greu de pus pe o pneumatica. Eu as zice solar.
Solar nu am loc pentru panouri . Am generator mic daca va fi nevoie sau voi lua o baterie suplimentara .
Citat din: pelicanul din Noiembrie 27, 2018, 01:23:08 PM
Trusa de prim ajutor e foarte utila la bord. Cea auto e suficienta, daca ai grija sa pui si spirt in sticluta din interior. La multe truse exista recipientul dar lipseste spirtul. "Doar niste fase" se pot dovedi extrem de utile in mijlocul pustietatii.
Ma refeream la trusa clasica . Oricum noi plecam peste tot cu o geanta de medicamente , fase , etc.


Zodiac

Citat din: Florio din Noiembrie 27, 2018, 03:29:19 PM
Dar topicul fiind despre accesorizare, nu văd multe lucruri de adăugat. La un RIB și două vâsle sunt suficiente ca motor de avarie.
Aș mai putea spune că am văzut în portul din Avdira acum 3 luni, că aproape toate ambarcațiunile (bărci cu motor, șalupe, RIB) aveau pe lângă motorul principal, un auxiliar de 2,5-5 cp. .
Din pacate am ales cea mai puternica motorizare acceptata de producator iar oglinda ingusta dintre flotoare nu mai permite nici un motor , deci va trebui sa ma limitez la vasle , am inteles ca pe Dunare un motor electric e ca "un pistol cu apa" .

Zodiac

Citat din: DoiNomazi din Noiembrie 27, 2018, 05:53:12 PM
..............................................
Am vazut filmele voastre si am observat ca sunteti mega "blindati" cu echipamente ;D !

AdrianZUZ

Citat din: Zodiac din Noiembrie 27, 2018, 09:29:09 PM
Clasa C !Inca nu stiu ! As risca in Romania .  Stiam de 6 mm , acolo va fi , e mai mult decat suficient pentru mine !Chiar as vrea sa am tot ce imi trebuie .
C nu inseamna automat 6mm, cel putin nu la ANR ... la mine la Gommonautica cu toate omologarile de Italia ptr 6mm au trecut 3mm, "ca e periculos dom'le pe mare" desi nu avea nici ruleta.
Inca ceva, la noi trebuie sa ai o vesta / cap de om omologat in certificat barca! La mine sunt 12 acum si erau 9 sau 10 in RIB-ul vechi! Daca bag 12 veste umplu un compartiment ...
Semnalele luminoase si rachetele sunt diferite la 3mm, si mai putine. Cum o sa iesi cu ea din tara iti recomand sa ai minimul necesar stipulat international - trusa medicala, kit de semnalizare minim, extinctor, veste pentru ocupanti ....

Vaslele la RIB sunt degeaba, nu ai cum fizic sa vaslesti. Poate utilizabile sunt 2 pagai in mainile a 2 oameni  :D Oricum daca adie vantul nu ajungi nicaieri. Mai buna o statie VHF fixa sau portabila si numere de telefon din zona. Ca recomdare de statie - Standard Horizon HX870 - eu am varianta fara GPS (nu mai stiu modelul, si statia a ramas in Gr).
Cangea sau cu i-o mai zice este iarasi inutila, ai bord liber egal cu diametrul balonului, aprox 40cm, poti sa culegi orice parama sau fixed buoy cu mana.

Mai zic pe masura ce imi trec prin minte... incet si greu :(