Gaff rig

Creat de Bogdan, Ianuarie 04, 2019, 03:51:28 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Bogdan

La multi ani tuturor forumistilor!
Are cineva experienta cu acest tip de arborada?  Avantaje si dezavantaje? Sincer, am cautat pe net informatii dar in majoritatea cazurilor am dat peste tot felul de grafice la care m-am uitat ca matza la calendar.

Vali

Salut Bogdan si la multi ani. Fara sa ma consider experimentat in velatura tip gaff, am sa incerc sa scriu cate ceva din ce am mai aflat si eu de-a lungul timpului. Mai ales ca sunt un mare fan al acestui tip de velatura.

Sunt cateva motive si avantaje pentru care se opteaza de obicei pentru gaff. E o velatura low-tech, deci nepretentioasa si accesibila financiar. Arborada se face de obicei din lemn, si foarte rar din aliaje de aluminiu, carbon etc.

Manevrele fixe sunt putine si simple, fara crucete, sarturi intermediare etc. Manevrele mobile sunt putin mai complicate (o funga distribuita pentru ridicarea picului), dar fara a fi ceva prea SF.

Avantajul principal al velaturii gaff este obtinerea unei suprafete velice generoase in conditiile unui centru velic coborat. Asta inseamna ca la aceleasi deplasament, lest, pescaj si suprafata velica, un greement gaff va oferi barcii un cuplu de redresare mult mai bun fata de un greement bermudian, deci o stabilitate mai buna si un ruliu mai scazut.

Exista unele pareri critice care spun ca velatura gaff nu prinde la fel de bine vantul in partea superioara a velelor precum un greement bermudian (intensitatea vantului crescand odata cu inaltimea fata de suprafata apei). Solutia este adoptarea la nevoie a randunicii, adica vela triunghiulara de deasupra picului randei:



Un mare avantaj e ridicarea sau coborarea usoara a catargului, fiind facuta cu mijloacele bordului (un vinci obisnuit). De asemenea, inaltimea redusa a catargului permite usor solutia catargului implantat, nu sprijinit pe roof. Catargul implantat e mult mai sanatos, fixandu-se in contrachila barcii, si avand o diagrama de eforturi mult mai buna decat un catarg sprijinit pe roof, cum e la majoritatea velierelor actuale.

Alt avantaj e ca din cauza centrului velic coborat, nu e nevoie de o chila prea adanca pentru a asigura cuplul de redresare necesar. Asta inseamna pescaj diminuat, implicit acces usor in zone cu adancimi mici,

Ca dezavantaje, nu e o velatura pentru barci performante, ci pentru barci cruise mai lente, dar foarte seaworthy. Mai ales ca greementul gaff este de obicei adoptat in conjunctie cu o chila lunga de pescaj mic, ceea ce inseamna suprafata udata mare a operei vii, si implicit rezistenta de frecare marita, deci potential mediocru de viteza. Prin urmare, barcile gaff nu sunt foarte rapide, dar comportamentul nautic superlativ compenseaza de obicei viteza mai mica.

Nu se obtine acelasi profil al randei ca la un sloop bermudian performant, implicit performantele cu vant strans sunt mai slabe la gaff, mai ales ca picul mai ramane uneori in urma ghiului. La vant portant in schimb, picul o ia inaintea ghiului, scapand o parte din presiunea pe randa. Aceste probleme se diminueaza mult prin adoptarea unui unghi al picului cat mai apropiat de verticala, cum e de exemplu greementul gaff de tip Huari sau Gunter Rig:



Cam atat mi-a venit deocamdata in minte, daca imi mai amintesc mai scriu. Daca ai ceva in program vizavi de gaff rig, poate-mi povestesti si mie odata :). Te salut cu drag. 
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

pelicanul

Ce grafice? Baga aici, sa comentam!

Se spune ca velatura bermudiana este mai eficienta la aceeasi suprafata velica din cauza asa numitului "aspect ratio", adica raportul dintre inaltimea catargului si suprafata velica.

Pe de alta parte, in cazul "gaff rigged" centrul velic este mai jos, ceea ce duce la un moment de rasturnare mai mic.

Daca te uiti la unele poze ( https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pen_Duick_sailing.jpg ), acel "gaff" seamana cu o "balena" (putin) supra-dimensionata.

Vad ca a postat si Vali, mai elaborat dar in esenta cam acelasi lucru.  :)

Bogdan

@Vali. Multumesc ! Am reintrat in cautari, din motivul pe care il voi preciza mai jos si mi-a sarit ochi o frumusete. Pretul e pe masura dat fiind anul de fabricatie si arhitectii navali Freeman and Wyatt. M-a surprins faptul ca in anul 2002 se mai construiesc barci cu astfel de greement.
@ Pelicanul. Dupa ce am vorbit astazi, m-a sunat expertul in survey din Franta. A fost la barca si imi trimite raportul saptamana urmatoare cu mentiunea ca ori mai negociez la pret si ma apuc de reparatii ori renunt la achizitie. Trebuiesc inlocuite bolturile chilei, pentru ca arata ciudat , schimbata linia axiala sau refacuta (nu am inteles exact) pentru ca are o bataie suspecta. In plus barca a fost lovita in zona pupa si reparata. Voi avea pozele in raport.
Asa ca nu ma apuc de reparatii nici mort. Am mai trait filmul asta si stiu ce inseamna.


deltasub

Sunt și eu interesat de subiect. La vara vreu sa fac niste probe:

https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,2728.0.html

Bogdan

Stiam ca v-ati apucat de barca sa o modificati, dar nu mai stiam stadiul lucrarilor. Vad ca ati reusit sa faceti un greement pretabil si la sistemul junk rig (asta chiar e controversat).