Întreținere motor outboard- impeller, pompă apă

Creat de Florio, Martie 15, 2019, 11:48:39 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Florio

Salut băieți! Am observat că secțiunea de motoare nu are pentru întreținere, subiecte separate, ușor de reperat la nevoie.
Propun o discuție punctuală, de întreținere, pe tema  sistemului de răcire: impeller, garnituri, tot kit-ul ce înseamnă pompa de apă.

Din ceea ce observ în cartea tehnică a motoarelor outboard, în tabelul de întreținere se specifică schimbarea impeller-ului, la 100 ore de funcționare sau 1 an. 
Evident cele 100 de ore de funcționare vizează uzura, iar cele 12 luni vizează îmbătrânirea materialului.
Aici aș avea ceva de spus: uzura în funcționare e dată desigur, de regimul de turație la care e supus motorul (la barca mea merge mai mult ralanti, 1200-1800 rpm). Iar schimbul la 12 luni nu pare să însemne neapărat îmbătrânirea materialului, fiindcă sunt impellere care stau mai mult de atât numai în depozite :) .
Dar dacă așa spune fabricantul, așa ar trebui să facem (deși mulți bănuim că e destul marketing implicat aici, nu știm exact cât, și nu vrem să riscăm).

Bun, așadar la intervalele acestea, schimbăm impeller-ul. Ce facem însă cu celelalte repere?
Un kit, conține:
-garnitură
- scoică
- placa metal, oglinda
- impeller
- pana
- o-ring
- șuruburi

Toate trebuiesc schimbate anual, sau în funcție de posibilitatea de uzură (ex. o-ringurile, garniturile, impeller-ul)?


Acum experiența proprie (sau Can-can-ul :) ).
Am cumpărat barca cu motor cu tot, iar după 8 ani de folosință, am schimbat impeller-ul. De ce? Fiindcă un mecanic cunoscut din București mi-a spus că nu e cazul să-l schimb dacă nu a dat nici cel mai mic semn că ar "obosi". Adică dacă jetul-martor este vânjos, nu e cazul să-mi schimbe impeller-ul.
Nu știu ce vârstă o fi avut impeller-ul când am cumpărat eu barca, dar după 8-9 ani de folosință, i-am zis lui Nea Tase la o revizie, să-mi schimbe și această piesă, dacă tot umblă la cizmă.
S-a dovedit că impeller-ul era în stare perfectă :) .

P.S.
Desigur, a fost schimbat. După încă 2 ani, am senzația că jetul-martor nu mai e ce era. O fi calitatea piesei sau o fi autosugestia mea, nu știu. Cert e că vreau să schimb din nou.
Întrebare: e cazul să schimb doar impeller-ul, sau tot kit-ul?
Sursa întrebării este un film de întreținere (youtube), în care Captain Drew Cavanough, arată că el schimbă tot, la 90 de ore de funcționare. El, personal, nu implică service-ul.
O fi util sau e excesiv?

pilu

Pe partile metalice in timp se sapa  mici denivelari , santuri ,daca au aparut atunci trebuie schimbat tot daca nu se poate schimba doar rotorul .
Pe la inceputurile mele de motorizat pe apa ,am cumparat un johnson vechi din germania care nu stiu daca avusese schimbat rotorul chiar inainte de al cumpara eu (desi ma indoiesc) dar cu care eu am umbla inca 6-7 ani fara sa-i schimb nimic(nu stiam ca trebuie impeler ,ulei cizma schimbat...) doar cand am ramas fara racire am schimbat rotorul ,am schimbat uleiul in cizma(care era necontaminat cu apa dar negru) si am mai mers vreo 3 ani dupa care l-am vandut.
Dpinde mult si in ce apa merge motorul ,daca e mal ,nisip apa tulbure murdara ,se uzeaza mult mai repede decat pe un lac curat  .Eu am observat si diferenta mare intre un impeller de origine si un aftermarchet , cel original la mine cel putin dupa un an arata ca nou ,cel aftermarchet avea usoare urma de uzura iar al doilea an a trebuit schimbat.
Eu zic ,parere pur personala, ca ar trebui inspectat anual si daca necesita se schimba daca nu se poate merge in continuare. ,acum fiecare face cum crede.

AdrianZUZ

Eu am o regula-
Cand iau motorul SH schimb kit-ul complet! Anul urmator, sau la 2 ani, doar pompa si gresez totul pe acolo. Urmatorul schimb (no3) se face cu kit complet. Decat sa defac chiulasa sa caut bucatele de cauciuc topit, mai bine dau 60 dolari pe un kit complet + ceva vaselina marina. In afara de asta, tin mereu in barca un impeller sau un kit de rezerva.

Apropo de marketing, vezi ca au aparut kit-uri pentru apa dulce, cu piese zincate si kit-uri marine cu piese inox!!!!
O sa revin cu poze sa vezi ce inseamna mecanici de service, pe sarite ... a durat doua zile sa schimb kit-ul de pompa la 150cp yamaha. Daca ai ghinion, o sa te distrezi si tu cu pana care blocheaza impellerul Yamaha lasa toleranta 0 acolo.
Au pierdut un surub din 8 si l-au inlocuit cu unul zincat ... care a devenit corp comun cu anodul si gaura din cizma, si au renuntat sa scoata pana intepenita pe ax ... au bagat niste silicon sub placa de uzura si au tras impellerul peste ... geniul italian vero!

timberland0910

In cazul in care se schimba doar rotorul , ma gandesc ca trebuie schimbata si garnitura , sau se pune cea veche ???

scm_ro

Eu am schimbat si garnitura.
Azi l-am bagat in butoi si l-am lasat sa mearga cam 30 min. A mers fara probleme si a scos apa pe cele 2 nari (selva 15cp). Daca a mers 30 min si a scos apa la toate turatiile cred ca inlocuirea pompei si a simeringurilor de pe langa ea s-a incheiat cu succes. Daca era ceva montat gresit nu cred ca mergea 30 de min.

Intersect

Citat din: scm_ro din Martie 17, 2019, 06:19:35 PM
Eu am schimbat si garnitura.
Azi l-am bagat in butoi si l-am lasat sa mearga cam 30 min. A mers fara probleme si a scos apa pe cele 2 nari (selva 15cp). Daca a mers 30 min si a scos apa la toate turatiile cred ca inlocuirea pompei si a simeringurilor de pe langa ea s-a incheiat cu succes. Daca era ceva montat gresit nu cred ca mergea 30 de min.
Uite o idee de test https://youtu.be/lOE_VRda52A
Born to fish,forced to work!!!

scm_ro

Mie mi-a fost frica sa il prind in bormasina ca sa nu stric canelurile, iar cu mana nu se invartea. A scos apa din prima, iar daca era sa frece ceva aiurea prin pompa nu cred ca rezista 30 min.

momaul

Salut.Pe vremuri aveam un batran Vihar de 18 hp,destul de bun dar foate migalos la demontarea cismei si schimbarea pompei de apa.De fiecare data si din cauza calitatii indoielnice trebuia sa schimb rotorul destul de des,nu montam cizma la loc pana nu faceam proba cu bormasina.In timp mi-am dat seama ca pana nu faceam pompa ca la turatia bormasinei de 1500rpm sa arunce apa pe verticala minim 2m motorul nu se racea cum trebuie.Motorul nu avea martor pentru pompa de apa ci o mica gaurica in partea din spate pe unde dadea un fel de vapori si cand puneai mana simteai cum se uda fara sa vezi apa.