tub etambou

Creat de nicu, Octombrie 18, 2011, 12:06:41 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

nicu

salut
cum arata un tub etambou?
caut o schita ,proiect ,plan pentru un tub etambou si nu gasesc .


blue marlin

Incearca sa cauti cu "stern tube" pe Google
Nothing is impossible...

Vali

Salut Nicu, banuiesc ca te intereseaza instalarea unui inboard la barca ta. In cazul asta, trebuie sa te gandesti la tot ansamblul propulsiei (motor, reductor, cuplaj, linie axiala, elice), care trebuie sa fie optimizat. Eu de exemplu am un inboard diesel Ruggerini, complet echipat din fabricatie cu ce am scris mai inainte.

In ziua de azi s-a raspandit la inboard-uri solutia tubului etambou inundat, si anume: la partea tubului dinspre motor se monteaza presetupa, care poate fi de mai multe tipuri (cel mai des cu vaselina), si are rolul de lagar de frictiune, plus etansare a axului port-elice. La capatul tubului dinspre elice se monteaza un lagar special din neopren cu caneluri, care la fel functioneaza prin frictiune, iar canelurile au rol de a asigura lubrifierea direct cu apa din balta.

Mai spune-ne cateva detalii despre modul cum vrei sa-ti instalezi inboardul pe barca, sa te putem sfatui la obiect :).

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

nicu

inca nu am inversor dar caut unul cu un raport de 2.1  sau 2.5 la 1 (am ceva promisiuni)
la elice vreau sa ajunga maxim 900 ture
am schimbator de caldura ,am gasit si pompa auxiliara
si asta este motorul
http://www.kubotaengine.com/products/pdf_en/04_d722_36.pdf
http://www.dieselenginemotor.com/drawings/d722-e.htm
o sa pun un cadru peste cateva varangi prevazut cu tampoane de cauciuc pentru motor
si mai multe nu stiu sa ajung acolo...

Vali

Parerea mea: intai inversorul, dupa care ramane de rezolvat restul in functie de inversor. O treaba importanta (pe care cred ca ti-a spus-o si nea Nicu) este ca motorul, inversorul si tubul etambou sa aiba asigurata coliniaritatea printr-un cadru rigid care le sustine pe toate 3.
Vei avea nevoie de ax plus elice, care elice sa se potriveasca turatiei si puterii utile. Presetupa cred ca se poate face la strung, bucsa de neopren de tip Vetus se gaseste pe net, elici am vazut la scoruri bune pe eBay, si ramane deci de rezolvat teava pentru tub si axul port-elice plus cuplajul. Daca vrei, te pot pune in legatura cu cineva care si-a facut singur toata linia axiala, exclusiv din materiale autohtone.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

nicu

inversorul inainte normal !
inversorul il caut  il cumpar si stiu cum trebuie sa arate
tubul nu prea aveam idee cum arata ma refer la partea tehnica si strang informatii
am aflat (si nu tin pentru mine) de la cei care au bricolat singuri tubul etambou pe la noi prin Romanica ,ma rog comenzi la strungar ,meseriasi si unde mai este nevoie ...
un ax plin pe care stau 3 sau 4 rulmenti la extremitati cu presetupa intre rulmenti, gresoare ,spatiile umplute cu vaselina si la capete seibi groase cu filet exterior sistem strangere ca la flex(personal nu inteleg la ce rost mai au seibile) sper sa ma lumineze cineva
o sa dau comanda la un strungar dar trebuie sa stiu ce sa cer.
daca ai un prieten care a facut linia axiala sa ne explice si noua ,poze ponturi si asa suntem putini macar sa ne ajutam intre noi...


blue marlin

Am schimbat presetupele la o nava din lemn. Sistemul de etansare era foarte simplu: capacul(3) presa presetupa(2) (facuta din mai multe snururi, cred ca erau din bumbac dens, taiate la lungime egala cu circumferinta axului) in spatiul dintre tubul etambou(4) si ax(1). Snurul, cu diametru apropiat de dimensiunea spatiului dintre ax si tub, le impregnam bine cu vaselina.
In mod surprinzator mult timp(cateva luni) nu a luat nici o picatura de apa. Cand a aparut picatura s-a rezolvat infiletand capacul inca o jumatate de tura. Etansarea era solicitata destul de mult (motoarele erau de 1000CP iar elicea avea cam 80-90cm)
Nu am avut posibilitatea sa vad ce mai era in tub in spatele presetupei dar nu cred ca erau atat de multi rulmenti
Era o nava facuta intr-un santier italian in anii '70
Nothing is impossible...

Vali

Modelul descris de blue marlin e cel mai simplu tip de presetupa, care se foloseste si azi cu rezultate foarte bune. E vorba de un lagar de frictiune cu toleranta specifica, plus etansarea prin compresia fibrelor de bumbac (infiletarea capacului presetupei). Din ce am vazut la diferite barci, de cele mai multe ori tot ansamblul e format doar din presetupa in partea dinspre motor, plus bucsa de neopren in partea dinspre elice. Deci tubul etambou e inundat pana la presetupa, lubrifierea facandu-se cu vaselina la presetupa, si cu apa la bucsa de neopren.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

workaholic_ro

#8
O presetupa industriala carbura/carbura nu merge pe post de element de etansare ? E lubrifiata si racita de fluidul pe care il separa (izoleaza).

Vali

Nu cunosc detalii despre tipul de presetupa de care ne spui. Poti sa ne explici mai pe larg despre ce e vorba? Daca nu sunt interdictii vizavi de utilizarea in mediul marin, nu vad de ce n-ar fi potrivit. Depinde acum si daca se "pupa" cu dimensiunea axului port-elice, diametrul interior al tubului etambou etc.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

workaholic_ro

#10
Sunt foarte multe variante constructive, ceea ce am folosit eu este de tipul cu arc si burduf, pentru etansarea unei pompe care lucreaza cu acid azotic. Materiale: 316L, fluorocarbon (Viton sau alt brand), carbura, materiale compatibile cu aproape orice mediu. Pompa are un ax subtirel, de 14 mm. Voi intreba la furnizor daca are si dimensiuni "adevarate".
Sunt mai multi furnizori in tara, eu iau etansarile astea de la Proingserv Valcea. Firme mica si fara fumuri, preturi bune si un patron deosebit de amabil. Daca-i de folos, revin cu date de contact si eventual niste poze.
Pentru documentare pe larg cautati dupa "mechanical seal".
Asta-i varianta cea mai comuna si mai ieftina, cu arc si burduf. (nu am folosit chinezesti, e poza cea mai clara pe care am gasit-o acum pe net)

Vali

Suna interesant, insa trebuie sa ne asiguram ca e certificat pentru aplicatii marine. Nu coroziunea ar fi neaparat problema, ci eventuala electroliza, care e marele dusman al componentelor de barci care nu se potrivesc electrochimic.
Inca nu stiu suficient despre acest tip de presetupa, nici nu stiu daca e cineva care sa-l certifice pentru uzul marin, asa ca singura solutie ar fi sa fie folosit de cineva, dar pe o barca nescufundabila ;D.

Mai tin minte si acum cum intr-o zi de vara din 1996 am ramas masca atunci cand n-am mai vazut Hoinarul lui Marian Popovici la locul lui de la malul Dunarii: barca era pe fundul apei, se vedea doar jumatatea superioara a catargului, din cauza presetupei care nu mai etansa, iar barca se umpluse de apa. Au venit scafandrii, iar Marian a "sarit la cap" substantial, plus munca enorma de renovare a interiorului imbibat de apa. Morala: cand ai inboard, tre' sa fii tare-n presetupa :P.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

workaholic_ro

#12
- 316 este otelul inoxidabil naval standard; 316L e varianta pentru uz chirurgical, nu e cazul aici, mi-a scapat mie "L"-ul.
- carbura de wolfram este virtual indestructibila, avand ca unici dusmani ciocanul si acidul fluorhidric; nu cunosc insa aplicatiile din marina;
- fluorocarbonul (mai cunoscut dupa brandul firmei Dupont drept Viton) era cel mai rezistent dintre toate cauciucurile pana la aparitia perfluorocarbonului (tot Dupont la origini, botezat de ei Kalrez, pentru ca denumirile frumoase fusesera confiscate de industria farmaceutica ;D); nu stiu cum e privit din punct de vedere naval, dar la nevoie exista si etansari cu cauciucuri sintetice mult inferioare, dar acceptate in marina, cum e cel policloroprenic, alintat de noi cu muzicalul "Neopren".
Acuma ajungem la povestea aia cu certificarea materialelor. Cine trebuie sa o dea, ca eu habar n-am ? Si cine aproba piesa ca atare ? Sunt absolut convins ca as putea sa fac un tub etambou farademoarte, in situatia asta ar trebui sa mi-l aprobe cineva ca sa mi-l pun pe barca ? Si ce-mi face daca n-am patalamaua?

M-am mai documentat un pic, se pare ca la presetupele pentru barci se foloseste grafit/carbura in loc de carbura/carbura si nitril in loc de fluorocarbon. Si costa pe la doua-trei sute de dolari, in loc de 60-100 de lei. Asta pentru variantele ieftine, produse in tari fara super-traditie. O presetupa industriala Burgmann incepe si ea pe la 200 Euro in varianta carbon/carbura-Viton-316L, carbura/carbura n-au fost in stare sa-mi aduca in timp util. Binevenita intarziere, marfa spaniola arata mult mai bine si e (comparativ) gratis.

Edit: am si eu o intrebare/mirare/nedumerire legata de subiect: oricat ar fi de desteapta o presetupa, daca are elementul de etansare spart se comporta ca un robinet deschis. (Nu prea are cum sa inunde o barca doar in urma uzurii). De ce nu se foloseste un element de etansare suplimentar, de siguranta, de tip Simering ? Si chiar si asa, inca se mai poate adauga un element de etansare static, pentru perioadele lungi de stationare, ca sa racim si iaurtul. 

workaholic_ro

 Intr-o lume ideala, tubul meu ar arata asa:
1. guler de ingustare a spatiului dintre ax si tub (asa ca sa ramana doar o fanta circulara subtire)
2. camera cu apa filtrata, usor presurizata (pentru cei care stiu, ceva similar cu incintele unde nu trebuie sa patrunda praful), pentru protectia presetupei (alimentata din balta cu filtru si pompa)
3. etansarea mecanica (presetupa)
4. zona tampon intre fluide, cu senzor pentru scurgeri si capac de vizitare
5. simering, rulment radial/axial (sau cate unul din fiecare), lubrifiant, rulment radial, simering.
6. etansare statica pentru timp de repaus prelungit.
7. cuplaj elastic, urmat obligatoriu de cardan cu cruci la ambele capete.

(5.) poate avea diverse alte configuratii, cu lagare din polimeri sau alte tipuri de etansare, stiinta asta ofera acum nenumarate solutii, dar ati inteles idea.

Vali

Multumim pentru detaliere :). Se pare ca stapaniti bine domeniul presetupelor. Despre certificarea uneia neconventionale nu ar fi vorba de hartia propriu-zisa, ci de siguranta in exploatare si de "peace of mind", in conditiile dure din mediul marin. Sunt pe piata diverse linii axiale pentru ambarcatiuni, care contin tubul etambou, presetupa, lagarul de neopren, dar nu prea am vazut solutii complexe precum cele pe care le-ati mentionat.
Din ceea ce am mai studiat de-a lungul timpului, se pare ca solutia actuala de tub etambou inundat s-a raspandit odata cu aparitia reductoarelor de generatie noua, cu rulmentul de presiune incorporat, astfel ca rolul tubului etambou a ramas doar de "interfata" intre motor si mediul marin. Mai ales pe o barca, simplitatea e cel mai bun aliat.
Cauza pentru care velierul prietenului meu s-a scufundat a fost ca nu s-a mai strans filetul presetupei de o perioada lunga, astfel ca snurul de bumbac nu a mai etansat bine, apa s-a prelins, pana a ajuns sa inunde barca.
Singurul dezavantaj al presetupei simple cu filet si bumbac e ca barca trebuie ridicata din apa atunci cand se schimba snurul respectiv. In rest, cred ca pentru un barcagiu amator e o solutie simpla, ieftina, fiabila si la indemana.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau