Trim tabs

Creat de mariusm piesenoi111, August 16, 2019, 02:44:46 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

mariusm piesenoi111

Epix mi-a livrat o elice care nu se potrivește si niște trim tabs inutile și am rămas cu ele ca cica nu mai am ambalajul original....(a facut femeia de serviciu curat....cum ar fi sa ii opresc acum 1200ron din salariu?)
Asa ca....ma uit la ele...

siad

Ce trim tabs-uri? Pune o poza si niste caracteristici ca poate te scap de ele. Oricum voiam sa-mi iau.

mariusm piesenoi111

Citat din: siad din August 16, 2019, 03:04:56 PM
Ce trim tabs-uri? Pune o poza si niste caracteristici ca poate te scap de ele. Oricum voiam sa-mi iau.
Salutare
Eu le-am luat pt ca am crezut că îmi rezolva problema cu înclinarea barcii in stanga la accelerare brusca
Problema era la barca și a rezolvat oarecum producatorul
Asa ca le-a dat jos după 5 min de proba
Astea sunt ,varianta de 60 apăsare
https://www.epixmarine.ro/stabilizatoare-accesorii-motor/flaps-trim-tabs-ambarcatiuni-cu-motor-flapsuri-automate

siad

Aceeasi problema o am si eu, dar nu la accelerare ci in mars. Se pare ca este de la cuplul motorului si nu de la barca. Hai sa ducem discutia in PM ca sa nu stricam topicul initial. Ti-am lasat un numar de telefon.

Alex1958

Salut,
Discutia e de interes. L-as ruga pe Vali de un topic separate.
Eu folosesc trim-taburile la anularea miscarii sinusoidale a barcii si la echilibrarea stanga dreapta datorata incarcarii barcii sau vantului lateral. Lucreaza cu finite.

Vali

Cu ceva intarziere am separat posturile despre tab-uri.

Cat despre mine, parerea mea o stiti vizavi de taburi, hydrofoil, suporti exteriori, jackplate-uri etc: o barca bine echilibrata nu are nevoie de aceste artificii ca sa performeze la potentialul ei.

Aceste corectoare sunt bune exact pentru ceea ce semnifica denumirea lor, anume corectarea comportamentului hidrodinamic - asieta in mars, instabilitate longitudinala (porpoising), distributie gresita a maselor in barca (longitudinal sau transversal) etc.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

siad

Citat din: Vali din August 26, 2019, 11:09:36 AM
Aceste corectoare sunt bune exact pentru ceea ce semnifica denumirea lor, anume corectarea comportamentului hidrodinamic - asieta in mars, instabilitate longitudinala (porpoising), distributie gresita a maselor in barca (longitudinal sau transversal) etc.
Nimic mai adevarat. Dar pot fi privite si ca niste optionale la masina(snorkel, eleron, discuri de frana mai mari, etc). Nu cred totusi ca vom vedea un producator de barci sa spuna ca ambarcatiunea produsa de el functioneza cu motoare intre 50hp si 75hp, dar gliseaza si cu 40 daca ii pui taburi sau hydrofoil.

Citat din: Alex1958 din August 19, 2019, 09:06:05 AM
Eu folosesc trim-taburile la anularea miscarii sinusoidale a barcii si la echilibrarea stanga dreapta datorata incarcarii barcii sau vantului lateral. Lucreaza cu finite.

Alex, le ai cumva electrice? Ca m-am documentat putin si, in functie de asezarea incarcaturii in barca, taburile trebuie reglate individual. Electric este ok dar, la cele cu reglare manuala, trebuie sa aplici mai multa presiune pe partea unde ai incarcatura mai mare. O setare initiala identica pe ambele parti, probabil ca te ajuta sa intri in glisaj mai repede, dar nu va corecta asieta.

Vali

Mie mi-au placut foarte mult tab-urile pe care le-am testat in timp, pe diverse barci, inclusiv pe una din barcile AN. Sunt cele mai eficiente corectoare hidrodinamice, in sensul ca au efect maxim si totodata induc cea mai mica rezistenta aditionala.

Spre deosebire de hydrofoil, nu e vorba de rezistenta de apendice, ci de o marire (nesemnificativa) a suprafetei udate, deci a rezistentei de frecare. Atentie, asta in conditiile alinierii taburilor cu linia fundului barcii.

In momentul cand taburile sunt actionate, induc o mica turbulenta in zona unde actioneaza. Efectul acesteia este neimportant, insa foarte important este efectul indus barcii de portanta data de taburi, astfel:

- cand barca este apupata, taburile sunt actionate in jos, iar portanta lor ajuta la obtinerea unei asiete eficiente pentru glisare, fara a induce rezistenta de apendice a unui hydrofoil de exemplu.
- cand barca e bine echilibrata, actionarea taburilor in jos de obicei nu ajuta la imbunatatirea asietei sau suprafetei udate, ci dimpotriva. In acest caz cel mai bine e ca taburile sa fie in linie cu linia fundului barcii.
- cand barca e aprovata, actionarea taburilor in sus (la cele care permit asta) creeaza o suctiune (portanta negativa) care corecteaza asieta in sens invers, tragand pupa in jos.

Atentie, in toate aceste situatii tab-urile sunt necesare atunci cand nu se poate rezolva asieta optima doar din actionarea trim-ului motorului. Tab-urile ajuta deci trim-ul, si jucandu-ne cu trimul si cu taburile ajungem sa obtinem de obicei cea mai buna asieta, atunci cand avem viteza maxima la o anumita turatie a motorului.

Tab-urile au efect bun si in caz de probleme mai usoare, si in caz de probleme mai grave.
Problemele usoare sunt distributia gresita a maselor, longitudinal sau transversal, sau un unghi nepotrivit al oglinzii (prea apropiat de verticala).
Problemele grave sunt porpoising-ul (instabilitatea longitudinala, sau miscarea sinusoidala cum ii spune Alex1958), sau o arhitectura a operei vii nepotrivita pentru glisarea eficienta.

Porpoising-ul are mai multe cauze, dar cea mai greu de remediat este exact arhitectura gresita a carenei (operei vii).

Am intalnit multe cazuri in care, din ratiuni de marketing, diversi producatori s-au apucat sa "imbunatateasca" opera vie cu felurite artificii, gen mini-redane transversale pe gurna, sau redane longitudinale de sectiune mare si intrerupte mult inaintea oglinzii.

Un alt caz des intalnit este ridicarea liniei gurnei spre oglinda, care afecteaza volumetria carenei in jumatatea pupa, adica exact acolo unde e nevoie de coeficient prismatic maxim (valoarea fiind 1). Acest din urma caz cel mai des provoaca porpoising agresiv.   

La viteza mare, aceste artificii induc niste suctiuni sau turbulente care afecteaza serios hidrodinamica glisarii. Se ajunge astfel la bandari excesive la viteza mare, sau porpoising, sau asieta necorespunzatoare, desi aparent barca e bine echilibrata. Cea mai buna solutie in aceste cazuri s-au dovedit a fi tab-urile.

Personal m-am convins de calitatile tab-urilor pe una din primele barci AN, cand experimentam versatilitatea regimurilor de mars. Aceasta versatilitate a fost provocarea principala pe care mi-am auto-lansat-o atunci cand m-am apucat de barca AN, acum 8 ani. Despre aceasta insa intr-un post viitor, ca sa nu va ametesc prea tare cu atatea detalii tehnice :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

NessyRO

Ba amețește-ne Vali, chiar te rog!
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

Alex1958

Citat din: siad din August 26, 2019, 09:07:50 PM
Alex, le ai cumva electrice? Ca m-am documentat putin si, in functie de asezarea incarcaturii in barca, taburile trebuie reglate individual.
Da le am electrice. Un buton le ridica pe amandoua, un altul le coboara si mai am doua butoane care merg pe cate unul. Din astea corectez pozitia orizontala a barcii (data de incarcatura si/sau miscarea pasagerilor prin barca- eu le tot spun sa stea locului dar se pare ca n-am autoritatea necesara, ca n-am pedepsit drastic pe niciunul!). Am si rezervorul de benzina pe o parte. Exista si niste indicatoare care indica pozitia actuala a fiecarui trim-tab. Data viitoare, daca nu uit, fac o poza tabloului de comanda.
Cand am vant din fata sau trebuie sa merg cu prelata de mars ridicata (ploaie) apare un o componenta a fortelor care imi ridica prova barcii si favorizeaza intrarea aerului sub chila si apare porpoising-ul. Atunci cobor trim-taburile pana anulez miscarea. Interesant este ca, pastrand turatia, viteza scade foarte putin, sub 1-2 km/h. Mai pot incerca si coborarea motorului din trim, daca nu e deja coborat la maxim. La mine porpoisingul apare (Horea m-a lamurit de asta!) din cauza aerului care intra progresiv sub chila si ridica botul, la un moment dat e compensat de greutatea barcii si comprimat- atunci se lasa in jos botul, dar aerul e compresibil si iar ridica si tot asa. Coborand trim-tab-urile oblig prova sa coboare si nu mai intra aer in exces sub chila si se calmeaza miscarea.
Am invatat in timp sa imi corectez pozitia barcii, la inceput nu prea umblam la ele.
Acum cand schimb directia, intru pe un canal sau brat intai ridic tim tab-urile din butonul up, observ comportamentul barcii si corectez corespunzator.
Uneori din cauza valurilor de la alte ambarcatiuni incepe porpoising-ul, care de obicei se calmeaza singur. Daca acesta continua cobor putin ambele trim-tab-uri si totul revine la normal.
De aceea sunt foarte multumit de ele!

Vali

Din ce scrie Alex si din ce am observat si eu in timp, tab-urile sunt utile pe barcile mai grele, la care efectul actionarii trim-ului motorului nu este la fel de intens ca la o barca usoara. Intr-adevar se vede utilitatea lor la o barca si ceva mai grea, si incarcata in conditiile expeditiilor de pescuit la stationar.

Tab-urile sunt intr-adevar utile, dar pentru cei care chiar au nevoie de ele. La mine de exemplu cel mai important e sa elimin orice complicatie care mi-ar putea crea probleme sau defectiuni pe apa (si nu numai). Din cauza asta prefer o balie simpla si functionala, fara briz-briz-uri, cu o drujba robusta in 2 timpi la spate, care daca crapa, dau la lopeti si gata :)
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Ca sa revin la ce spuneam mai sus, in 2012 am testat extensiv modelul initial al barcii AN 510. Ideea fusese pentru o carena potrivita cat mai bine la cele 3 regimuri de mars - deplasament, tranzitie, glisare. Am scris la acea vreme si pe topicul barcii despre cum intentionam sa o folosesc, inclusiv cu taburi la nevoie.

Ce am constatat in practica:
- la deplasament barca se misca perfect la viteza de 10-11 km/h, fara schimbare de asieta
- la tranzitie s-a comportat cel mai bine, trecerea intre regimuri fiind aproape imperceptibila, iar raportul turatie motor /viteza s-a schimbat foarte putin in raport cu barcile dedicate de glisare (care au un "hump" pronuntat).
- la glisare barca se misca mai bine decat ma asteptasem, avand suprafata udata mult redusa fata de o barca glisoare dedicata. Manevrabilitate buna, exploatare economica, insa si neajunsuri, la care intrucatva m-am asteptat, si pe care stiam ca va trebui sa le corectez intr-un fel. Detalii in continuare.

Prima problema a fost porpoising-ul atunci cand era un singur om in barca, la guvernarea la eche. Cu o persoana in prova, sau cu guvernarea la distanta nu erau probleme. Am pus deci tab-uri, impreuna cu Tudor, si comportamentul s-a corectat imediat. Posibil sa fi fost si un pic de unghi nepotrivit la oglinda, dar odata ce am rezolvat, nu mi-am mai batut capul.

Alta problema a fost una la care nu ma asteptasem: la eche sau chiar si cu comanda avansata, asieta usor apupata a barcii la glisare, desi avea avantaje importante dpdv al economiei in exploatare (motor mic), introducea si o problema, descrisa in continuare.

Contactul operei vii cu apa se facea aproape de cuplul maestru, acolo unde unghiul de stelaj era deja mic, ceea ce pe valuri dadea socuri neplacute. Era asadar nevoie sa cobor etrava mai mult, ca sa ajung in zona mai ascutita a ei la contactul cu apa. Am rezolvat si aceasta problema cu ajutorul taburilor, cu o pierdere imperceptibila de performanta (banuiesc din cauza ca nu aveam un rocker prea agresiv la pupa).

Deci taburile si-au facut treaba, atunci cand barca era echilibrata, dar arhitectura carenei nu era de barca glisoare dedicata. Eu am fost foarte multumit de comportamentul general al barcii in acea varianta, si nu numai eu, dovada ca azi sunt destule barci de acest tip in exploatare.

Mi-am facut damblaua si am obtinut ce-mi propusesem, o carena versatila, cu mici corectii la nevoie, desi n-a gresit deloc ala care a spus ca nu se poate si cu ..., si cu sufletu-n rai :). Cel mai frica mi-a fost de tranzitie (sunt firme mari de design care au dat rasol la carene de tranzitie), insa aici am reusit. Iar la glisare, daca tot sunt atatea barci cu tab-uri pe ape, ce mai conteaza una in plus :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

siad

   Eu in cazul de fata sunt intr-o ceata totala. Nu stiu de la ce se trage inclinatia barcii spre stanga in mars. Am tot citit despre cuplul motorului, pe forumuri americane, ca poate da acest comportament dar cauzele pot fi multiple.
   Cand sunt singur in barca nu am nici cea mai mica problema cu asieta. Daca mai urc pe cineva in stanga mea (fara alte bagaje, doar greutatea persoanei) plimbarea incepe sa devina neplacuta. Este posibil sa montez taburile degeaba, nu am de unde sa stiu, dar este singura corectie la care m-am gandit momentan.
   Daca Alex le poate comanda individual sa rezolve problemele, lui Marius i-a fost rezolvata problema de catre producator (eu nu ma duc in Franta) iar la tine Vali era clar ca o rezolvi singur, eu sunt in faza de testare si as putea sa dau gauri in oglinda degeaba prin montarea taburilor. Pana la primavara oricum nu pot sti daca fac alegerea corecta.

   Sa auzim de bine.