Importanta luminilor de navigatie

Creat de Zodiac, Septembrie 18, 2019, 02:30:57 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Aveti lumini de semnalizare pe barca ?

Da
10 (71.4%)
Nu
1 (7.1%)
Nu am dar vreau
3 (21.4%)
Nu ma intereseaza subiectul
0 (0%)

Numărul total de membrii care au votat: 14

Zodiac

Deschid acest topic nou plecand de la un alt topic :

https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,2880.msg53150/topicseen.html#new

Cred ca acest subiect ar trebui tratat in mod separat .
Plecand de la experienta in special la auto , cate accidente se intampla cu carute , biciclisti , pietoni imbracati in culori inchise sau alte ''chestii nesemnalizate'' ?
De curand am vazut asta si pe Dunare , pe intuneric ''vajaiau'' o gramada de barci fara nici o lumina , nici macar o vesta reflectorizanta , de cateva ori chiar era sa ne ''intersectam''...iar pe un ''nene'' fara lumini care mergea in blana...cautand ceva pe jos in barca l-am ocolit in extremis . Am mai vazut asta si mai demult prin Delta numai ca atunci nu conduceam eu barcile .

In plus reiau ceva care mi se pare important de pe topicul inserat :

"Luminile sunt obligatorii prin lege daca ai motor si depasesti 13 km/h !

REGULA 23: ,,Navele cu propulsie mecanică aflate în marş"

■3) luminile din borduri;
■4) o lumină de pupa
■2) În locul luminilor prevăzute la paragraful (a) de mai sus, o navă cu propulsie mecanică cu o lungime mai mică de 7 metri şi a cărei viteză maximă nu depăşeşte 7 noduri poate să poarte sus o lumină albă vizibilă pe întreg orizontul şi,dacă este posibil, să poarte luminile din borduri.

https://portal.rna.ro/SiteAssets/servicii/personal-navigant/PARTEA%20C.pdf

7 noduri sau aproximativ 13 km/h cred ca depaseste oricine are motor asa ca... ! "

In plus am vazut ca la vanzarea multor barci , unele chiar mai scumpe , se trec luminile de navigatie la optionale .
Sunt curios cati dintre colegi considera luminile de navigatie importante , mai ales ca pretul lor poate fi si de 2 pachete de tigari , din acest motiv am introdus si un sondaj .
Pentru mine personal cel mai important lucru e sa fiu vazut de catre ceilalti !


Alex1958

Salut,
Eu am lumini de navigatie, pentru ca erau in dotarea barcii.
Nu stiu daca le-am aprins de mai mult de 10 ori in 6 ani, pentru ca nu circul noaptea!
Mi se pare foarte periculoasa navigatia pe timp de noapte, avand in vedere obiectele plutitoare si/sau imersate de pe cursurile de apa pe care ma dau. Cunosc si multe cazuri de localnici care s-au innecat circuland de bezmetici seara/noaptea.
Cand stationez si de obicei pescuiesc folosesc o lumina alba foarte vizibila din orice directie.
Nu mai departe de joia trecuta, noaptea, s-a bagat un destept cu toate luminile pe el plus girofar ca era ambulanta intre barca mea si mal (15m) pe bratul Babina lat de minim 150m. Ori era baut ori
Initial avusesem intentia sa ma leg cu o saula de mal ca sa stabilizez barca dar nu mai stiu de ce am renuntat. Norocul meu!

Zodiac

Macar te-a vazut ! E important !

Postarea mea nu vreau sa fie perceputa ca un indemn la circulatie noaptea .
Dar sunt momente in care din cauza unor neplaceri sau alte motive sa fim nevoiti sa circulam pe amurg sau intuneric .
Si atunci ar fi bine sa...''avem cu ce'' ;D !

Mihai-Andrei Manea

Nu l-a vazut...sau l-a vazut in ultima clipa...nu avea ce sa caute cu barca-ambulanta glisata noaptea la 5-7 m de mal...noi eram la 100 m de Alex. Noroc ca a tipat la ei [emoji51] iar barca lui Alex e luminata bine bine in stationare...poate chiar exagerat [emoji23] atrage toate musculitele.
Eu folosesc aproape la fiecare iesire luminile de navigatie...chiar daca iesim 5 min sa nadim sau ne prinde noaptea la clonc la 3-4 km de locul de campare. Pe langa luminile de navigatie folosim o lanterna puternica care bate punct la cateva sute de metrii cu care luminam malul pentru a fi siguri ca pastram trasa pe mijlocul canalului. Pe timpul deplasarii in glisaj noaptea (nerecomandat!),inchid sonarul deoarece sunt deranjat de lumina acestuia, chiar daca reglez la minim intensitatea.


Sent from my iPhone using Tapatalk

DoiNomazi

Adevarul este ca depinde de cat de important este sa navigi noaptea. Daca chiar trebuie sa iesi noaptea si se intampla sa fie si o ceata groasa, luminile devin cvasi-inutile.

O combinatie serioasa radar/sonar la care se adauga reducerea vitezei si familiaritatea cu topografia locului pot asigura conditii decente. (am calatorit noaptea ca pasager curios pe un vas de pescuit in conditii de ceata deasa si a redus viteza pe la 12 noduri intr-un senal, dar nenea ala statea cu ochii lipiti de ecrane, vizibilitatea afara nu trecea de prova).

Asa, daca stam sa ne gandim, cei de pe submarin circula doar "noaptea", ba mai dau o tura si sub calota polara fara sa priveasca afara... :)
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

Zodiac

Pana la radar si sonar eu cred ca ar trebui sa incepem ...cu inceputul .
Aici pe forum sunt oameni responsabili , preocupati de siguranta si cred ca indiferent din ce motiv ajungem sa mergem noaptea sau seara , luminile de navigatie reprezinta un minim , mai ales ca exista si variante foarte ieftine , pentru buzunarul oricui .
Din pacate o majoritate importanta a barcagiilor...ca sa nu zic majoritatea , umbla fara lumini .
Chiar si pe ceata luminile si macar o lanterna mai puternica reprezinta un mare plus fata de NIMIC !
Pana acum din ''72 de citiri'' ale topicului doar eu si 3 colegi spun ca au lumini si le folosesc .

DoiNomazi

#6
Citat din: Zodiac din Septembrie 18, 2019, 09:22:46 PM
Pana la radar si sonar eu cred ca ar trebui sa incepem ...cu inceputul .
Aici pe forum sunt oameni responsabili , preocupati de siguranta si cred ca indiferent din ce motiv ajungem sa mergem noaptea sau seara , luminile de navigatie reprezinta un minim , mai ales ca exista si variante foarte ieftine , pentru buzunarul oricui .
Din pacate o majoritate importanta a barcagiilor...ca sa nu zic majoritatea , umbla fara lumini .
Chiar si pe ceata luminile si macar o lanterna mai puternica reprezinta un mare plus fata de NIMIC !


Imi cer scuze, cred ca vorbim de lumini cu functii diferite. Vina mea ca n-am specificat.

Daca vorbim de luminile care ne fac vizibili altora suntem in absolut acord. Ar trebui ca toti barcagii nevoiti (motivele nu conteaza) sa iasa noaptea pe apa sa foloseasca lumini. Oriunde ar fi pe apa.

Daca vorbim de proiectoare, sau in general lumini care ne ajuta sa vedem mai bine in conditii de vizibilitate redusa, nu renuntam la ele, dar trebuie sa luam in consideratie ca pot exista situatii in care devin ineficiente si ne gandim cu ce alte sisteme ar putea fi suplimentate proiectoarele/luminile respective.

Cam asta am vrut sa spun. Inca o data, imi cer scuze daca nu asta s-a inteles.
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

Zodiac

Da topicul este despre luminile minime de navigatie prevazute in regulament , verde/rosu/alb .
Dar putem discuta si despre proiectoare si orice alte surse de lumina care sa ne ajute in orice fel de situatii .
Eu cel putin sunt interesat si stiu ca ai facut numai recomandari foarte bune .

mariusm piesenoi111

Ca sa crească raportul:) raportez.....am lumini de navigație și de ancora și banda led de jur împrejurul coastei și le folosesc INTOTDEAUNA în condiții de vizibilitate reduse(a se citi noaptea,ceata etc)

scm_ro

Eu cred ca majoritatea de aici au lumini si le si folosesc caci altfel nu ne-am regasi pe acest forum.
Dar ca sa se noteze, am luminile minime obligatorii si le si folosesc chiar cand nu sunt necesare fiindca le aprind copii.
Legat de proiectoare, am avut si de ceata si de faza lunga cu becuri de 55w. In afara de navigatia pe canale, unde te ajuta sa te feresti de crengi si de perioadele cu ceata unde sper ca ma ajuta sa fiu vazut, in rest sunt aproape inutile si mai rau te incurca. Dar poate nu le-am nimerit pe cele bune.

Zodiac

Pentru cei care afirma ca proiectoarele mai mult incurca am o intrebare .

Ati folosit/folositi proiectoare cu led ?

Nu am experienta cu proiectoarele pe apa dar pe auto am experimentat cam tot ce e pe piata :
- intr-adevar cele albe cu halogen mai mult incurca
- exista niste halogene cu un amestec de lumina galbena/albastra/violet care sunt bunute si ofera o vizibilitate suplimentara
- cele cu xenon fac diferenta de la cer la pamant , am vrut sa-mi pun dar necesitau niste balasturi scumpe si baterie serioasa + existenta unei tensiuni destul de mari
- cele cu led bun se situeaza intre xenoane si cele albastre

DoiNomazi

Citat din: Zodiac din Septembrie 19, 2019, 11:44:18 AM
Pentru cei care afirma ca proiectoarele mai mult incurca am o intrebare .

Ati folosit/folositi proiectoare cu led ?

Nu am experienta cu proiectoarele pe apa dar pe auto am experimentat cam tot ce e pe piata :
- intr-adevar cele albe cu halogen mai mult incurca
- exista niste halogene cu un amestec de lumina galbena/albastra/violet care sunt bunute si ofera o vizibilitate suplimentara
- cele cu xenon fac diferenta de la cer la pamant , am vrut sa-mi pun dar necesitau niste balasturi scumpe si baterie serioasa + existenta unei tensiuni destul de mari
- cele cu led bun se situeaza intre xenoane si cele albastre

Ar trebui sa ne amintim ca orice tip de proiector devine mai eficient cand lumina lui intalneste in cale un obiect care s-o intoarca  catre retina noastra.

Pe un canal, sau o sosea cu pomi, malurile contribuie la eficienta proiectorului. Pe ape deschise, in aer, sau in desert/campii intinse fara denivelari, eficienta proiectorului scade.

Nu voi uita niciodata senzatia stranie din desert cand 4 proiectoare pe acoperisul masinii, care pe o sosea vegetatie pe margini fac lumina ca la salonul de chirurgie, pareau sa se piarda in "infinit". M-am uitat sa vad daca chiar sunt aprinse.

Pe ceata deasa si pe mare si pe uscat, o mare parte din lumina se intoarce la retina si obtii o buna iluminare in jurul tau, dar nu neaparat mai departe in fata ta. Exista multe mituri despre asa zisele "faruri de ceata". Prin anii '70-'80-'90 erau "la moda" alea galbene apoi au scos si variatii de culoare... :)

Asta nu inseamna ca proiectoarele sunt inutile ci doar ca trebuie sa ne adaptam la conditiile momentului. Nu este precaut sa intri noaptea in glisaj indiferent ce proiector ai. Poti incerca sa te deplasezi noaptea cu oarece viteza daca esti obisnuit sa navighezi bazat pe instrumente si le ai.

Simplificand si radarul si sonarul si F.L.I.R.-ul tot un fel de "proiectoare" sunt, dar in functie de conditii pot fi mai eficiente decat ceea ce numim in mod curent proiector.

Ca un exemplu extrem avem submarinul care nu are nevoie "sa vada" afara si totusi naviga cu exactitate unde are nevoie. La fel si in aer unde pilotii nu se bazeaza pe proiectoare si pe ceea ce pot "vedea afara".
Daca chiar exista necesitatea deplasarilor nocturne in conditii de ceata se poate naviga bazat exclusiv pe "instrumente".

Cred ca e timpul sa ne intrebam cat de des si unde suntem nevoiti sa navigam noaptea. Eu cel putzin nu pot justifica in nici un fel nevoia de proiectoare performante si cu atat mai putzin instalarea instrumentelor de navigatie... :)

Dar imi plac si mie la nebunie "jucariile" si visez sa ajung sa le folosesc. Nu m-am vindecat inca. Noroc ca reducerile din bugetul naval imi ingradesc entuziasmul... :)
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

Zodiac

Sa le luam incet pe ''caprarii'' !

Eficienta unui proiector depinde de mai multe caracteristici :
- puterea
- culoarea luminii
- tipul de iluminat bec , led , xenon si mai nou cu laser
- locul de montare al sursei de lumina pe inaltime
- marimea spatiului de iluminat si obiectele din jur

Cele ''4 proiectoare din desert'' probabil erau orientate spre distanta maxima posibila si deloc in jos pentru obtinerea unui spot luminos convenabil .

Pe ceata exista mai multe amanunte interesante :

- ceata reprezinta o masa de vapori aflata in aer...un fel de nor pe pamant ;D
- la faza mica , in functie de tipul de iluminat...preferabil in ordine crescatoare led , xenon sau mai nou laser poti avea o vizibilitate decenta daca farurile sunt orientate corect
- cea mai proasta ''afacere'' e cu faza mare pe halogen , atunci iluminezi toate particulele de apa si nu mai vezi NIMIC
- si cel mai important lucru REGLAJUL , vezi multi cu o lumina naprasnica de...''cad ciorile din zbor'' ;D , dar ei nu vad nimic(ca si cele 4 proiectoare ;D)

Principiul de functionare al proiectoarelor indiferent de sursa de lumina :
- intre asfalt si ceata exista un strat ''curat'' , in functie de diferenta de temperatura dintre asfalt/pamant si vapori in medie intre 30 - 50 de cm , din acest motiv proiectoarele sunt asezate cat mai jos sa maximizeze lumina pe acest spatiu
- TIR-urile , mai nou si turismele folosesc proiectoarele de sus de pe cabina orientate in jos in fata cabinei speculand exact acelasi spatiu dintre ceata si asfalt , iar turismele noi au integrat proiectorul in far (reduceri de costuri) orientat tot in jos
- chiar acum caut dar nu gasesc nicaieri care ar fi stratul liber intre apa si ceata , daca e mai mare sau mai mic fata de asfalt-ceata

In nici un caz nu vorbim aici ca pe baza unor proiectoare sa ne aventuram in glisaj noaptea ci sa vedem putin mai mult si sa fim vazuti . Nu stiu cine spunea...noaptea nu se merge in glisaj indiferent de vreme !

Submarinele au radare , gps , sonare...orice si harti batimetrice...in plus se intalnesc rar cu alte ''nave'' . In plus majoritatea sunt militare si se pot intalni doar ...ei...intre ei .
Pilotii avioanelor mici folosesc si proiectoare . La avioanele mari in nici un caz nu cred ca merg pe ''ce pot vedea afara'' . Au trasee de zbor stabilite , inaltime de zor stabilita , comunicatii permanente cu turnurile de control , nu fac ce vor ei ci respecta regulile si drumul legal  , pe baza aparatelor de bord .

Dar sa revenim la barci , pana la submarine si avioane mai e... ;D

La foarte putini colegi , poate cei care vor sa treaca mari si oceane se justifica radare&comp. .
Aud multi colegi ca nu e bine si nu navigheaza noaptea . Oare o fi adevarat ?
Conform regulamentelor noaptea e de la apus la rasarit . Iar eu cred ca multi pescari pleaca inainte de rasarit...pentru a prinde un loc bun si se intorc dupa apus...poate...mai pica ceva ;D .
De aici cred eu o minima confuzie intre mers noaptea si seara sau dimineata pe intuneric , care conform regulamentelor si conditiilor de mers e...acelasi lucru !
Nici eu nu voi naviga ''noaptea'' ci am instalatia de lumini + proiectoare + semnalizare luminoasa suplimentara pentru cazurile in care sunt nevoit sa merg pe intuneric , seara sau dimineata devreme .
Spor !

DoiNomazi

@Zodiac

Asa-i cum spui. Ai dreptate. Am fi putut asuma ca cei care s-au straduit sa-si monteze un proiector aveau o minima idee despre orientarea lor... :)

Nu ma refeream la avioanele de pasageri care zboara si singure ca pe sine cand pilotii isi beau cafeaua sau stau pe chat (caz autentic) dar asta este deja cu totul alta discutie care nu-si are locul pe forumul asta. M-a entuziasmat excesiv subiectul si am intrat intrat in deriva... :) Mea culpa. E un narav vechi sa ma intind la taifas si sa ajung de la ratuste de cauciuc, la portavioane. Cat o sa ma mai suporte Vali ca-i incarc inutil spatiul pe forum... :)

Daca ma gandesc mai bine, nici macar nu pot pretinde ca sunt barcagiu... doar am avut ocazia sa ma dau in barci cateodata.

Sunt convins ca vei gasi solutii optimizate pentru tipul de iesiri pe care intentionezi sa le faci.

Succes si toate cele bune.
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

Zodiac

Citat din: DoiNomazi din Septembrie 19, 2019, 04:16:40 PM
@Zodiac
Asa-i cum spui. Ai dreptate. Am fi putut asuma ca cei care s-au straduit sa-si monteze un proiector aveau o minima idee despre orientarea lor... :)

Nu am zis ca cei care au orientat proiectoarele nu se pricep ci ca le-au reglat pentru ALTCEVA . Nu cred ca le-au orientat pentru ceata , nici pentru iluminarea drumului ci pentru a prinde tot ce se poate...peisaje...animale...etc. ;D . Pe drumuri la noi proiectoarele de pe masinile de off-road oricum sunt interzise pe drumurile publice...stiu sigur ;D ca am luat si amenda pentru asta in Austria . Pentru drum sunt convins ca aveau si faruri  ;D .
Eu vorbeam despre ceata , o neintelegere in comunicare .

PS - Nu stiu cine pleaca in desert pe ceata serioasa ;D !

Toate cele bune si tie !