Constructie Marissa Eco 18 - B&B Yaht Designs

Creat de charlie, Octombrie 10, 2019, 12:13:01 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

charlie

Am sa incep aici jurnalul de constructie, imediat dupa achizitia proiectului. Fiind un incepator absolut in domeniu sunt convins ca voi avea nevoie de sfaturile voastre inca de la aceasta etapa :)

In linii mare intentia este de a
1. intelege cat mai bine proiectul si pasii de urmat pt constructia propriu zisa
2. identifica materialele si surse pentru achizitia acestora

Spatiul de constructie este si el o problema la care lucrez deja de cca o luna, sper ca va fi disponibil spre finalul acestei luni. Pana atunci ma concentrez pe primele doua obiective (mai sus).

3. Decid daca tai placajul manual (print pe ploter, transfer pe placaj, taiat la soricel) sau preced barca de o masa de taiat CNC 1.25mx2.5m. Nu e un proiect extrem de scump sau dificil (macar am experienta) si ar putea fi o "incalzire" buna.

4. start cutting and gluing  ...


charlie

Progresez in ce priveste pasul 1 desi documentatia primita este foarte saracacioasa in detalii (desen si cateva adnotari pe acesta). Ma asteptam la mult mai mult ceva intre un step by step for dummies (la care speram) si ... ce am primit.
Chiar si asa am identificat o neconcordanta in lista de materiale fata de desene si am primit destul de prompt lamuriri: initial a exisitat un strong-back, o structura de sprijin si aliniere la care ulterior s-a renuntat pentru simplificare. Am primit totusi si vechiul proiect de suport si am decis sa il folosesc, ma gandesc ca isi va dovedii utilitatea cand va trebui sa scot barca din garajul aflat la subsol pentru a o intoarce.

La capitolul identificare materiale sunt foarte surprins de ce descopar: Nu exista placaj certificat bs1088 in Romania (sau nu il gasesc eu) iar ce este cat de cat aproape de acesta (teboply si okoume combo) nu le gasesc la grosimea ceruta de proiect (9mm) si sunt surprinzator de scumpe. Am gasit ceva prin UK la pret cat de cat decent dar nu cred ca este fezabil pt 17-19 foi sa organizez un transport individual.
Tot la studiu materiale am descoperit cu surprindere ca PVA-ul rezistent la apa (norma europeana D4) pare sa castige lupta adezivilor in probe concrete de rezistenta. Nu ma apuc acum de schimbat lumea, voi folosi in general rasina epoxidica dar la prelungirea foilor de placaj sincer ar fi un loc foarte potrivit de folosit PVA mai ales la o imbinare in pieptene sau oblica in grosime (scarf joint). Ma gandesc atat la rezistenta lipirii cat si la elasticitatea acesteia ce ar contribui la obtinerea unor curbe fara zone plate la imbinari.


iris

Notepad - Sommerfeld+Thiele GmbH.webloc
oakum & caulking cotton at Toplicht.webloc

charlie

Citat din: iris din Octombrie 14, 2019, 11:29:31 AM
Notepad - Sommerfeld+Thiele GmbH.webloc
oakum & caulking cotton at Toplicht.webloc

Multumesc! Cu germana mai greu ma descurc dar am inteles ca okoume pt corpul barcii este la capitolul "HYDRO BOOTSBAUSPERRHOLZ" in timp ce okoume pt interiorul barcii pare sa specifice utilizare "Bootsinnenausbau". Tot 8mm sau 10mm in loc de 9 va trebui sa aleg. Diferenta de pret pe mp e semnificativa (31euro/mp  vs  22.5euro/mp pentru cele de 8mm) dar dincolo de aceasta diferenta si formatul foilor la placajul pentru corpul barcii este mai mare 310x153. In cazul meu asta ar cere o repozitionare in foaie sau pierderi semnificative de material. Aspectul pozitiv ar fi mai putine "prelungiri" pt laterale si fundul barcii daca reusesc sa repozitionez. Negativ - mai multa munca si taiat manual (nu mai incape pe masa CNC)

charlie

E limpede ca va trebui sa umblu la grosimea placajului: in proiect am aproape tot specificat 9mm (3/8", deci 9.52mm original, redus chiar de proiectant pt Europa la 9mm). Cum okoume nu gasesc de 9mm pe nicaieri va trebui sa substitui fie cu 10 (barca mai grea, indoiri mai dificile) sau cu o combinatie de 10 pe fund si ceva mai putin pe laterale. (din nou sugestia proiectantului: pentru maxim 20hp - 5mm pt laterale sunt ok).

In alta ordine de idei am vazut preturile la okoume pentru corpul barcii si am realizat ca e un proiect scump. Poate prea scump pentru cat de nepriceput sunt in domeniu

syRebekah

Pentru transport din UK îţi recomand DirectUK, dar va trebui să te grăbeşti să nu te afecteze Brexitul (taxe vamale plus TVA).
fost ghrt.

diles

aracetul e un adeziv foarte bun daca piesele sant in contact perfect si presate,dar nu e bun unde raman spatii sau goluri care trebuie umplute de aceea e mai bun epoxi pentru inbinari la placaj.daca continui cum ai pornit barca asta te va costa o mica avere,mai bine arunca o privire si la placajul de mesteacan de la welde.

charlie

Citat din: diles din Octombrie 15, 2019, 08:26:02 AM
aracetul e un adeziv foarte bun daca piesele sant in contact perfect si presate,dar nu e bun unde raman spatii sau goluri care trebuie umplute de aceea e mai bun epoxi pentru inbinari la placaj.
Am înțeles. Tocmai pentru îmbinările cu contact bun  și unde pot asigura presare uniforma iau în  consideratie utilizarea aracetului in forma rezistenta la umiditate ridicata. Mă refer la îmbibarea pe lungime a laturilor bărcii precum și eventuala laminare a unor foi de placaj in cazul in care am nevoie de așa ceva.
Citat din: diles din Octombrie 15, 2019, 08:26:02 AM
daca continui cum ai pornit barca asta te va costa o mica avere,mai bine arunca o privire si la placajul de mesteacan de la welde.
Ai dreptate. Mă uit și la welde (nu sunt preturi online la ei insa), mă uit și la holver la plop ....

timberland0910


Vali

Salut Adrian. Spune-ne te rog mai multe despre tehnica de constructie a barcii, e pe osatura sau se imbina desfasuratele? Se imbraca in fibra doar pe exterior, sau si pe interior?

Renunta la okoume si alte mofturi scumpe ale celor de afara. Mergi pe un placaj de exterior ieftin si bun, plus o rasina epoxidica accesibila, si vei iesi foarte bine la costuri. Despre placaje am mai povestit eu aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,3103.msg53127.html#msg53127
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

charlie

Citat din: timberland0910 din Octombrie 15, 2019, 09:18:28 AM
are si holver mesteacan de 6mm si 9 mm

Are, chiar acum ma uitam la el. Pret atractiv prin comparatie cu okume, e in stoc, dar inteleg ca este mai greu si mai dificil de "curbat". In plus cele de 6 si  9 mm par sa fie orientate cu fibra pe latime (pe fete banuiesc). Asta nu cumva e o problema avand in vedere curbura preponderent pe lungime? 

charlie

Citat din: Vali din Octombrie 15, 2019, 09:33:18 AM
Salut Adrian. Spune-ne te rog mai multe despre tehnica de constructie a barcii, e pe osatura sau se imbina desfasuratele? Se imbraca in fibra doar pe exterior, sau si pe interior?

E pe osatura. chila din lemn, coaste din placaj, longitudinale lemn pe osatura iar placajul se imbraca pe toate acestea. Detalii despre fibra nu prea am, doar o lista de materiale si desenul cu detalii de montaj din care deduc benzi de fibra la interior si probabil o imbracare pe exterior



Citat din: Vali din Octombrie 15, 2019, 09:33:18 AM
Renunta la okoume si alte mofturi scumpe ale celor de afara. Mergi pe un placaj de exterior ieftin si bun, plus o rasina epoxidica accesibila, si vei iesi foarte bine la costuri. Despre placaje am mai povestit eu aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,3103.msg53127.html#msg53127

Cu mult drag renunt la mofturi. 

timberland0910

Citat din: charlie din Octombrie 15, 2019, 09:41:47 AM
Are, chiar acum ma uitam la el. Pret atractiv prin comparatie cu okume, e in stoc, dar inteleg ca este mai greu si mai dificil de "curbat". In plus cele de 6 si  9 mm par sa fie orientate cu fibra pe latime (pe fete banuiesc). Asta nu cumva e o problema avand in vedere curbura preponderent pe lungime?

se curbeaza usor pe lungime, pe latime spre deloc

charlie

#13
@timberland0910:  pe lungimea foii sau pe lungimea fibrei de pe feţe? La holver  placajul pare sa fie orientat "pe lat" din faptul ca dau lungime 1250 latime 2500 pt placajul de 9 si de 6

430kg/mc pt okoume (materialul cu care a fost proiectatata barca), 670kg/mc pt mesteacan. 55% mai greu, nu suna foarte bine. Eventual sa merg cu 6mm in loc de 9 si tot iese mai grea decat in proiect. Poate daca combin mesteacan pentru corp si coaste cu plop pt punte / consola / dubluri etc ... se complica treaba

Deplasamentul de 768kg si greutatea calculata in proiect de 480-520 (echipata).

Ma gandesc la plopul de 6 si de 4 mm ce este de asemenea pe stoc, orientarea fibrelor e ok si pe care l-as putea lamina la 10mm in acelasi pret cu mesteacanul de 9. La o densitate de 350-500kg/mc as fi destul de aproape de designul initial dpdv greutate

Editare ulterioara: conform greutatii declarate de holver la placa de plop de 6mm greutatea pe metru cub e de 449.9kg. Acelasi calcul la teboply (okoume) rezulta 550kg/mc. Cel putin din punctul de vedere al greutatii finale solutia cu plop cu un milimetru mai gros pare sa fie cea mai apropiata de specificatiile originale. Din punct de vedere rezistenta, din nou teoretic, plopul este o idee mai slab decat okoume la capitolul rezistenta la rupere (69.7MPa vs 75Mpa) si cam aceasi rezistenta la strivire (38Mpa vs 36.2MPa). Rigiditate mai mare la plop vs okoume dar nu ceva de speriat (modul elasticitate de 10.9GPa vs 8.47Gpa). Ce zic colegii cu experienta practica de ideea folosirii placajului de plop? Merita mai degraba mesteacanul in ciuda greutatii semnificativ mai mari?

O editare si mai tarzie: Sa fie comparatia pana la capat, bazata pe datele de la holver, placajul de mesteacan e declarat la 600kg/mc. 33% mai greu decat placajul de okoume

timberland0910