Echipamente, scheme electrice pentru instalatii solare

Creat de bogdanminitehnicus, Octombrie 18, 2019, 10:17:19 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

12iuli34

Buna seara. Cositorul  nu se investește, ceea ce vedeți verde este oxid de cupru, care apare tocmai din cauza acidului pe care îl contine pasta decapantă.  Pentru a evita formarea acestuia este bine sa anulat  acțiunea acestuia prin clătirea lipiturii cu putina apa și uscarea cu aer cald. Apoi izolarea cu tub termo contractil.

crysty

#16
Buna dimineata,
Am atasat schema electrica a instalatiei electrice de pe barca. Schema include si panourile solare.
Cand am facut practic legaturile, a trebuit sa trec de la un singur heblu la 2 deoarece primul punea in paralel cele doua baterii si nu era ok pentru ce urma. A trebuit sa modific si conexiunile pentru firele groase. Cum am procedat - am sertizat papuc la capul firului si am cositorit. Ca si tehnica de cositorire - incalzit papucul la o temperatura necesara topirii fludor-ului (incalzire folosind un letcon cu flacara); la acea temperatura cositorul se topeste si patrunde in snopul de fire de cupru curgand printre acestea pana sub papuc si chiar ducandu-se mai mult. Cand de jur imprejururul cablului la iesire din papuc a fost cositor am oprit incalzirea si am lasat sa se raceasca. Am pus apoi @ 5 - 8 cm de termocontractibil cu adeziv si l-am incalzit pana a luat forma conexiunii (am avut grija ca termocontractibilul sa fie peste partea sertizata a papucului si deasemeni peste izolatia originala a cablului cel putin 3cm). Inverzirea aratata de colegi este datorata unei lipituri "seci" adica nu s-a obtinut temperatura optima pentru lipire si parte a firelor de cupru au ramas expuse atmosferei - da este vorba de oxidarea cuprului care este accentuata in cazul cablurilor sub tensiune (cocleala).

bogdanminitehnicus

#17
Care e bateria in montajul tau?
Nu cred ca ar fi trebuit sa iei minusul direct din panouri spre busbar, ar trebui luat direct din baterie sau dupa chargerul solar

shuntul e cel de la victron cu care poti citi datele din circuit?
ce e bm1

crysty

Bateriile sunt cele ce au pe + heblu. Numai bateria de start are montat pe + pana in heblu conexiunea pt pompele de santina fata si spate. Practic minusul se intalnestepe acea borna a lui D250SA care este minusul general - minusul fiind comun pentru toata schema, iar prin intermediul impamantarii motorului este pusa la pamant.
Shuntul este cel din kitul CTEK 140A - am gasit tot intr-un pachet si mi s-a parut mai avantajos decat sa le cumpar separat.
BM1 este acel afisor care imi arata statusul bateriei de service (nu principala) si se leaga la shunt conform schemei atasate.

syRebekah

Minusul panourilor - crezi că e ok să îl legi la minusul sistemului? Adică poate influenţa funcţionarea controllerului.
Nu văd minusul de la Smartpass 120.
Aş fi legat BM1 la +ul bateriei (după heblu), astfel încât să ştiu permanent ce e în baterie. Aşa, când taie Smartpass-ul, nu mai ştii nimic. Consumul ar trebui să fie infim dacă e Nasa BM1.

Nu înţeleg o chestie. Ai 2 baterii, una clar de start şi cealaltă cu shunt, pt frigider. De ce nu ai mutat echipamentele pe cea cu shunt? Din schemă rezultă că le ţii pe bateria motorului. Eu am ajuns la concluzia că pe bateria motorului să rămână strict motorul şi restul am pus pe bateria  de consum. De la alternator iau printr-un separator cu diode. Asta îmi permite să iau pentru motor orice baterie care i se potriveşte. Pe când dacă ai consumatori, trebuie să iei deep cycle cu capacitate suficientă (văd 40A max) la alţi bani, şi oricum se dublează cu aia pt frigider care trebuie să fie tot deepcycle şi să ţină frigiderul peste noapte.

Ca să nu descarc bateria motorului accidental, dacă vreau să iau curent pt consum din ea trebuie să leg nişte fire, nu e cu un simplu heblu. Asta a fost ideea mea. Dapdv, în schemă bateria motorului apare ca nemonitorizată deşi ai consumatori de maxim 40A.
fost ghrt.

crysty

Minusul...da, asa trebuie - este prevazut in cartea tehnica a controllerului.
Smartpass nu are minus.
Ai dreptate in ce priveste legarea BM1 ..... dar, am preferat sa il leg acolo pentru a putea vedea daca este alimentat frigiderul sau nu. Imi este mai usor sa imi arunc un ochi sa vad daca mai merge BM1 decat sa ridic capacul la frigider. Rolul Smartpass in cazul meu este de a taia alimentarea la frigider in conditii de siguranta pentru baterie - nu lasa consumarea totala a bateriei.
Cele 2 baterii sunt diferite una de cealalta in sensul ca una are 100A Cyclon - fabricatie RO si una este AGM Deep Cycle Optima de 75A fabricata in USA - cea de service. Bateria motorului este cea de 100A. Ai dreptate cand te referi la bateria de start ca are legati toti consumatorii traditionali, dar am avut in vedere ca in timpul mersului, D250SA cu Smartpass 120 sunt ca si power manager si distribuie incarcarea dupa necesitati; nefiind probleme cand motorul merge. Problema apare cand motorul este oprit iar power managerul are in vedere mereu mentinerea bateriei de start incarcata si apoi incarca bateria de service. Cand stationez nu folosesc nimic in afara de frigider si uneori aparat de radio in surdina, care consuma fff putin. CTEK nu furnizeaza curent din bateria de start pentru a ajuta bateria de service - practic sunt izolate una de alta.
O proprietate f buna a ansamblului CTEK este ca permite ajutorarea bateriei de start numai o singura data, din bateria de serviciu,  cand prima nu poate porni singura motorul.

syRebekah

Înţeleg ideea. O să vezi cât îţi ţine bateria de 100Ah. La maşini e contraindicat să laşi muzica să meargă pe bateria uzuală de start. S-ar putea să se sulfateze rapid.

Eu am altă filozofie şi am pus un trickle charger pe bateria motorului, iar solarul bagă tot în bateria de consum. Toţi consumatorii sunt şi ei numai la bateria de consum (inclusiv santina) cu întrerupătoare individuale iluminate ca să le văd. Cu santina m-am lecuit să o las sub tensiune după ce am găsit una arsă şi topită de la mers în gol. Oricum dacă e să se spargă o presetupă de la îngheţ nu va face faţă.
fost ghrt.

crysty

Ce sa zic.... bateria de 100 era deja bolnava dupa numai 1 an de fuctionare - cred ca in urma legarii in paralel cu cealalta - si nu mai tinea curent peste iarna stand la caldura in casa. Cealalta nu are treaba si chiar dupa iarna nu necesita incarcare. Ai dreptate cu muzica pe masina si la fel este pe barca - eu am incercat vara ce doar a trecut si a mers fara probleme, anul ce vine planuiesc sa o schimb.
Referitor la santina, eu nu tin barca pe apa decat atunci cand sunt in delta la pescuit, altfel barca sta pe peridoc. Inca nu am avut probleme cu pompele de santina cu toate ca una mi-a pornit automat cand era barca prea incarcata si a dat afara apa din santina. Barca este deja la a 3-a iarna si nu s-a intamplat nimic pana acum cu inghetul (de obicei suflu toate gaurile de pe corpul barcii cind o bag la iernat - cele 2 pompe de santina, scurgerile pluviale, scurgerea de la livewell si cele aspiratia pompelor de pe fundul barcii, la fel procedez cu motorul). Sper sa nu se strice "inca"....om vedea la primavara cand facem o inspectie la tot.
Nu consuma mult acele iluminari ale butoanelor? Butoanele mele nu sunt luminate si nici nu am simtit nevoia de a le ilumina - nu merg noaptea iar daca mai intarzii pe undeva si ma prinde seara....ma descurc si fara. Imi pare rau de pompa aceea si multumesc pentru sfat; cred ca am sa pun un led de semnalizare in bord (chiar daca butoanele de comanda ale pompelor sunt iluminate la functionare) pentru a putea identifica cand functioneaza pompa de santina....aprins cand functioneaza.
Schema prezentata este functionala de 1 an - fara probleme.

syRebekah

Sunt nişte leduri de 12V. Habar n-am cât consumă. La panou solar de 100W şi baterie cu 4kw disponibil de putere am ignorat problema.

Dacă bateria de 100Ah este sulfatată cred că îţi va trage cam mult din ce dau panourile. Lumea în general e mulţumită cu un panou de 100W la un frigider din ăsta, deci ai rezervă, dar dacă îmi permiţi un sfat, când schimbi bateria mută consumatorii şi panourile exclusiv pe Optima şi ia o baterie adecvată motorului. Decât 100Ah la motor mai bine 45Ah la motor şi 2x66Ah Optima la house, asta pe termen lung.

Am şi eu Optima blue 66A, sunt foarte ok. A mea are 4 ani de funcţionare, am lăsat-o ca starter, am un diesel mic de 13cp.
La mine barca stă permanent în apă dar toate presetupele au robineţi exceptând sonda lochului.
fost ghrt.

lipan

Salut!
Felicitări pentru iniţiativă.
Deja a trecuit o zi şi topicul este activ.
Poate acum s-o prinde ceva şi de mine!
Mulţumesc!
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

bogdanminitehnicus


Sico

Citat din: syRebekah din Octombrie 20, 2019, 03:49:57 PM
Sunt nişte leduri de 12V. Habar n-am cât consumă. La panou solar de 100W şi baterie cu 4kw disponibil de putere am ignorat problema.

Un LED de 3-5mm la 12v, consuma in medie 20 mA/h adica 0,24W.



crysty

Frigiderul ia cam 5A la 5,2A cand merge, iar pe timp de vara porneste des chiar si noaptea. Totul este functie de temperatura ceruta a fi mentinuta in frigider, eu merg pe +2°C si atat berea cat si mancarea este ok.
Inca ma mai gandesc pentru a schimba bateria de la motor si anume cred ca voi opta pentru un AGM de 75-80A dar asta mai la primavara (sa fie mai proaspata).

sofinel65

O barcă este o gaură în apă, înconjurată de fibră de sticlă, în care arunci bani ...

crysty