Echipamente, scheme electrice pentru instalatii solare

Creat de bogdanminitehnicus, Octombrie 18, 2019, 10:17:19 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

OvidiuDP

Salut Crysty,

Pentru ca ne-ai cerut parerea o sa aduag si eu cateva comentarii.
1. Cred ca ai ales o varianta foarte costisitoare si nu neaparat, cred eu, cea mai eficienta. Dupa parerea mea, un controller bun (Victron SmartSolar de exemplu) te-ar fi costat mult mai putin si ar fi functionat mai eficient. Asa cum spunea si syRebekah, consumatorii ar trebui legati la bateria de serviciu (cu mici exceptii in caz ca vrei sa faci o plimbare cu o singura baterie), iar frigiderul (si alti consumatori mari) ar trebui legat direct pe iesirea controller-ului. Acest lucru iti va permite, odata ce bateria e incarcata, sa iei curent direct din panou pe timp de zi. Victronul nu mai produce curent (decat foarte putin pentru tensiunea de floating) atunci cand bateria e incarcata, decat daca ii ceri. In plus are un soft accesibil de pe smartphone prin bluetooth cu toate datele disponibile (Consum zilnic, productie de energie, tensiune min si max a bateriei, iti arata care este consumul in orice moment, etc. Poti deasemena sa ii setezi direct din telefon tensiunea la care sa tai alimentarea pentru a proteja bateria si sa modifici chiar tensiunile de incarcare, floating , etc. Am folosit inainte un Epever, dar Victron este clar mai evoluat.
2. Sunt surprins ca reusesti sa tii frigiderul cu o baterie de 75Ah. Mi se pare ca esti la limita si ca orice zi innorata sau ceva consumatori in plus te vor face sa treci pragul de 50-60% de descarcare a bateriei. Daca nu cumva chiar ti se intampla asta. Eu folosesc un CFX 26 (cel A++) si tot consuma 3,2A ! Am o baterie de 100 Ah gel si sunt dimineti cand tensiunea bateriei este de 12,2 v. E drept ca eu il folosesc si pe post de congelator si tin o temperatura de -6 grd. aprox. Pentru a optimiza sistemul, in general dupa masa, cand bateria este incarcata, " fortez" un pic frigiderul spre -8 grd pentru ca panourile pot produce inca, ceea ce imi da o ora -doua in care nu mai functioneaza noaptea pana ajunge la -6 grd si se reia ciclul.
3. Nu stiu ce motor ai dar o baterie de 100 A pentru motor mi se pare foarte mare. Eu am una de 75Ah de vreo 4 ani si pornesc fara probleme un Mercruiser V6 de 4,3L.
4. Chiar daca pentru noi e mai comod, e de preferat, pe cat posibil, o baterie mare, decat 2 mai mici in paralel. Daca nu se poate altfel, exista o serie de masuri pentru a optimiza bateriile in paralel, care trebuie sa fie neaparat identice si noi.
5. Cea mai simpa schema pentru incacarea bateriei auxiliare de la alternator este cu un releu, cu comanda manuala (intrerupator), leagata la un + dupa contact. Prin acel releu, legi practic in paralel (printr-o siguranta de 50-100 A), bateria auxiliara si cea a motorului - atunci cand doresti - si numai cu motorul pornit sau contact pus. Atunci cand sunt legate la alternator in functionare, deci cu tensiune peste 13V, bateriile in paralel nu se mai descarca una in alta, ci se incarca amandoua.  Cu contactul pus, poti folosi ambele baterii pentru a porni, in caz de probleme.
6. Baterille nu trebuie depozitate la cald ci mai degraba la rece.
7. Daca afisjul BM-ului este prin cabina (banuiesc) este util sa ai un mic voltmetru electronic in exterior, in zona unde stai, sa vezi tot timpul cum evolueaza tensiunea bateriei.
8. Frigideul meu (tot Dometic) are si el o functie de protectie a bateriei cu 3 paliere, presupun ca si la tine e la fel.
9. Eu am optat pentru firigiderul mai mic intrucat il folosesc, cum spuneam si mai sus si pe post de congelator. In fapt, in partea de jos a frigiderului sunt -6-8 grd, carnea este congelata, dar in partea superioara nu ingheata, deci e numai bun pentru o bere sau un roze!!! Cand mai merg in grup, cu alte barci, le mai tin si celorlalti cateva rezerve frigorifce in partea de jos pe care si le folosesc in lazile lor frigorifice pasive.
Din cate imi aduc aminte, vara ajung la un consum zilnic si de 450 - 600 Wh ceea ce inseamna aproape 50Ah!!; si 85% din acest consum este frigiderul. Tin sa precizez ca in fiecare zi ma deplasez 30-40 de min deci mai incarc bateriile si de la alternator.
10. Mi se pare ca un sistem cu 2 panouri de 110 W si o baterie de 60 - 100 Ah este oarecum dezechilibrat in sensul ca productia potentiala de energie este mult peste capacitatea de stocare???  Cu un singur panou de 100W, reusesc sa produc vara mai mult de 500 Wh si cred ca si toamna peste 300 Wh. Deci la prima vedere nu este prea echilibrat, dar poate ai vrut sa-ti lasi loc pentru mai tarziu sau sa nu stai prea mult in soare?

OvidiuDP

Salut Bogdanminitehnicus,

In primul rand felicitari pentru aceast subiect care intereseaza, cred, multa lume.
As face doua mici corecturi la cele expuse de tine.
1. In schema instalatiei propusa de tine este bine de precizat ca exista o iesire de tensiune si pe chargerul solar. In marea majoritate a situatiilor este bine ca aceasta iesire sa fie folosita pentru anumiti consumatori, de exemplu frigider. Eu am montat pe aceasta iesire un panou (vezi imaginea alaturata) de genul asta, cu precizarea ca voltmetrul este legat direct la baterie. 
2. In calculele facute de tine sau strecurat niste erori:
Citez:
Daca bateria este pe 24v
-dupa PWM va scoate 29V si 9.38Ah
-dupa MPPT va scoate 29V si 15Ah va scoate 12.4 Ah, cam 30% in plus asa cum ziceai.

Diferenta este 5.62Ah/ora 3Ah
                     44.6Ah/8 ore 24 Ah
                     1348Ah/30zile 720 Ah

Daca bateria este pe 12v atunci:
-un PWM va scoate la 14v  si 9.38Ah
-un MPPT va scoate la 14v si 30Ah va scoate 25.7 Ah
Diferenta este  20.62Ah/ora 16,32 Ah
                      164.96Ah/ 8 ore
                      4948 Ah/30zile

crysty

Salut OvidiuDP,
Multumesc pentru comentarii, eu nefiind de profesie am recurs la ceea ce am gasit si mi s-a parut mai bun cu o montare mai facila si inretinere zero.
Vin cu completari si in acest fel incerc sa raspund la intrebarile adresate.
Cel mai mult mi s-au descarcat bateriile inainte de a avea montat sistemul solar, si atunci tensiunea a coborat la 12.2V (dupa ce spunea GPSul), dar asta dupa 3 zile. De mentionat ca in fiecarezi mergeam cam 40 - 60 minute cu motorul - deplasare de la pensiune la locuri de pescuit. Dupa montarea sistemului solar nu mi-a coborat tensiune la bateria auxiliara mai jos de 12,5V. Pe afisajul BM-ului imi indica si cat este incarcata bateria si nu a coborat mai jos de 70% in conditiile a 2 zile ploaie, nori si toamna inceput (octombrie anul asta la inceput).
Am ales 2 panouri de 110W din dorinta de a avea un exces de putere pe timp insorit si o incarcare optima pe timp noros si ploaie ceea ce am reusit, zic eu. Cand am cumparat barca nu m-ama gandit si nu am fost sfatuit de nimeni, cumparand 2 baterii cea de 100A a venit livrata cu motorul si barca "as default" iar cea auxiliara am cumparat-o separat - la acea vreme visand sa mai pun un frigider pe barca. Visul de atunci s-a implinit si punand frigider (initial de imprumut) am constatat ca imi mai trebuie o sursa de incarcare baterii. Am tot intrebat in stanga si in dreapta colegii de pe electric si toti mi-au spus ca nu se pricep la instalatii solare - atunci mi-am luat inima in dinti si am incercat sa studiez singur luand deciziile care le-am luat. Pentru sezonul viitor vreau sa renunt la bateria de 100A pentru un AGM de 80 sau 100Ah daca va fi posibil deep cycle; atunci voi schimba bateria de 75A pe service si noua pe auxiliar.
Motorul nu este asa de mare ca al tau...numai 115Cp, iar din ceea ce spune constructorul poate debita alternatorul @ 35A care este cu muuult peste necesarul bateriilor (nu mai spun de o singura baterie).
Cand stateam la pensiune luam frigiderul de pe barca si-l bagam noaptea la 220V ducandu-l la -16°C, astfel a doua zi pentru ceva timp nu mai pornea, dar asta venea la pachet cu o mancare congelata (carnea) care era necesar sa o scot din timp din frigider sa o las sa se decongeleze. (avantaje/dezavantaje).
Pentru mine inca este neclar cum poate un MPPT sa aduca un + de energie - eu stiu ca orice se transforma are pierderi procentuale dar se pare ca acest MPPT aduce de undeva energie (face boost) dar s-ar putea sa fie ceva fals cu tenta comerciala numai.

bogdanminitehnicus

Citat din: OvidiuDP din Octombrie 24, 2019, 05:59:27 PM
Salut Bogdanminitehnicus,

In primul rand felicitari pentru aceast subiect care intereseaza, cred, multa lume.
As face doua mici corecturi la cele expuse de tine.
1. In schema instalatiei propusa de tine este bine de precizat ca exista o iesire de tensiune si pe chargerul solar. In marea majoritate a situatiilor este bine ca aceasta iesire sa fie folosita pentru anumiti consumatori, de exemplu frigider. Eu am montat pe aceasta iesire un panou (vezi imaginea alaturata) de genul asta, cu precizarea ca voltmetrul este legat direct la baterie. 
2. In calculele facute de tine sau strecurat niste erori:
Citez:
Daca bateria este pe 24v
-dupa PWM va scoate 29V si 9.38Ah
-dupa MPPT va scoate 29V si 15Ah va scoate 12.4 Ah, cam 30% in plus asa cum ziceai.

Diferenta este 5.62Ah/ora 3Ah
                     44.6Ah/8 ore 24 Ah
                     1348Ah/30zile 720 Ah

Daca bateria este pe 12v atunci:
-un PWM va scoate la 14v  si 9.38Ah
-un MPPT va scoate la 14v si 30Ah va scoate 25.7 Ah
Diferenta este  20.62Ah/ora 16,32 Ah
                      164.96Ah/ 8 ore
                      4948 Ah/30zile

Salutare,
Datele le-am luat de aici
https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-SmartSolar-charge-controller-MPPT-100-30-&-100-50-EN.pdf

Calculele le-am facut in conditii ideale, probabil pentru mai mult realism ar fi trebuit ca rezultatul sa-l inmultesc cu 75%

bogdanminitehnicus

Citat din: OvidiuDP din Octombrie 24, 2019, 05:25:07 PM
Salut Crysty,

Pentru ca ne-ai cerut parerea o sa aduag si eu cateva comentarii.
1. Cred ca ai ales o varianta foarte costisitoare si nu neaparat, cred eu, cea mai eficienta. Dupa parerea mea, un controller bun (Victron SmartSolar de exemplu) te-ar fi costat mult mai putin si ar fi functionat mai eficient. Asa cum spunea si syRebekah, consumatorii ar trebui legati la bateria de serviciu (cu mici exceptii in caz ca vrei sa faci o plimbare cu o singura baterie), iar frigiderul (si alti consumatori mari) ar trebui legat direct pe iesirea controller-ului. Acest lucru iti va permite, odata ce bateria e incarcata, sa iei curent direct din panou pe timp de zi. Victronul nu mai produce curent (decat foarte putin pentru tensiunea de floating) atunci cand bateria e incarcata, decat daca ii ceri. In plus are un soft accesibil de pe smartphone prin bluetooth cu toate datele disponibile (Consum zilnic, productie de energie, tensiune min si max a bateriei, iti arata care este consumul in orice moment, etc. Poti deasemena sa ii setezi direct din telefon tensiunea la care sa tai alimentarea pentru a proteja bateria si sa modifici chiar tensiunile de incarcare, floating , etc. Am folosit inainte un Epever, dar Victron este clar mai evoluat.
2. Sunt surprins ca reusesti sa tii frigiderul cu o baterie de 75Ah. Mi se pare ca esti la limita si ca orice zi innorata sau ceva consumatori in plus te vor face sa treci pragul de 50-60% de descarcare a bateriei. Daca nu cumva chiar ti se intampla asta. Eu folosesc un CFX 26 (cel A++) si tot consuma 3,2A ! Am o baterie de 100 Ah gel si sunt dimineti cand tensiunea bateriei este de 12,2 v. E drept ca eu il folosesc si pe post de congelator si tin o temperatura de -6 grd. aprox. Pentru a optimiza sistemul, in general dupa masa, cand bateria este incarcata, " fortez" un pic frigiderul spre -8 grd pentru ca panourile pot produce inca, ceea ce imi da o ora -doua in care nu mai functioneaza noaptea pana ajunge la -6 grd si se reia ciclul.
3. Nu stiu ce motor ai dar o baterie de 100 A pentru motor mi se pare foarte mare. Eu am una de 75Ah de vreo 4 ani si pornesc fara probleme un Mercruiser V6 de 4,3L.
4. Chiar daca pentru noi e mai comod, e de preferat, pe cat posibil, o baterie mare, decat 2 mai mici in paralel. Daca nu se poate altfel, exista o serie de masuri pentru a optimiza bateriile in paralel, care trebuie sa fie neaparat identice si noi.
5. Cea mai simpa schema pentru incacarea bateriei auxiliare de la alternator este cu un releu, cu comanda manuala (intrerupator), leagata la un + dupa contact. Prin acel releu, legi practic in paralel (printr-o siguranta de 50-100 A), bateria auxiliara si cea a motorului - atunci cand doresti - si numai cu motorul pornit sau contact pus. Atunci cand sunt legate la alternator in functionare, deci cu tensiune peste 13V, bateriile in paralel nu se mai descarca una in alta, ci se incarca amandoua.  Cu contactul pus, poti folosi ambele baterii pentru a porni, in caz de probleme.
6. Baterille nu trebuie depozitate la cald ci mai degraba la rece.
7. Daca afisjul BM-ului este prin cabina (banuiesc) este util sa ai un mic voltmetru electronic in exterior, in zona unde stai, sa vezi tot timpul cum evolueaza tensiunea bateriei.
8. Frigideul meu (tot Dometic) are si el o functie de protectie a bateriei cu 3 paliere, presupun ca si la tine e la fel.
9. Eu am optat pentru firigiderul mai mic intrucat il folosesc, cum spuneam si mai sus si pe post de congelator. In fapt, in partea de jos a frigiderului sunt -6-8 grd, carnea este congelata, dar in partea superioara nu ingheata, deci e numai bun pentru o bere sau un roze!!! Cand mai merg in grup, cu alte barci, le mai tin si celorlalti cateva rezerve frigorifce in partea de jos pe care si le folosesc in lazile lor frigorifice pasive.
Din cate imi aduc aminte, vara ajung la un consum zilnic si de 450 - 600 Wh ceea ce inseamna aproape 50Ah!!; si 85% din acest consum este frigiderul. Tin sa precizez ca in fiecare zi ma deplasez 30-40 de min deci mai incarc bateriile si de la alternator.
10. Mi se pare ca un sistem cu 2 panouri de 110 W si o baterie de 60 - 100 Ah este oarecum dezechilibrat in sensul ca productia potentiala de energie este mult peste capacitatea de stocare???  Cu un singur panou de 100W, reusesc sa produc vara mai mult de 500 Wh si cred ca si toamna peste 300 Wh. Deci la prima vedere nu este prea echilibrat, dar poate ai vrut sa-ti lasi loc pentru mai tarziu sau sa nu stai prea mult in soare?

Salutari, parerea mea este ca in cazul existentei a 2 baterii esti mai safe, bateria de motor ramane doar pt pornirea motorului si bateria auxiliara se foloseste pt ceilalti consumatori. Chiar daca consumi bateria auxiliara, mai poti porni motorul fara probleme.
Poti folosi urmatorul produs penru incarcare a 2 acumulatori, fara ca acumulatorul de pornire sa dea curent la ceilalti consumatori
https://www.darcomenergy.ro/protectii-si-izolatoare-de-baterii/izolatoare-argo-cu-diode-argodiode-80-2sc-2-batteries-80a

OvidiuDP

Salut ,
Cand faci calculele trebuie sa tii cont ca daca un panou are 360 W, el produce doar 360 W! Deci, daca tensiunea este de 29V, curentul maxim va fi 360/29= 12,43 A.

Sper ca m-am exprimat corect. Recomand doua baterii, una pentru motor una auxiliara.
Nu recomand ca bateria auxiliara sa fie formata din 2 baterii in paralel. E mai bine una mai mare.

Pentru incarcarea simultana a bateriilor de la alternator exista mai multe sisteme.
Cel cu diode, pe care il propune si Victron are un singur inconvenient. Diodele (chiar Schottky) au o cadere de tensiune de cca 0,45 -0,6 V pe ele, deci incarcarea se va face cu o tensiune ceva mai mica. Tehnic vorbind, cu  doua diode se obtine acelasi rezultat si costul va fi modic (cred de 20-30 de lei). Diode Schottky de putere gasiti relativ usor pe net sau la un magazin de elctronica. Este cel mai simplu montaj posibil. Sunt convins ca exact asta se gaseste si in interioul cutiei Victron. Se folosesc diode Schottky pentru ca au cea mai mica cadere de tensiune. Alte diode au o cadere de 0,6-1V.

Eu am folosit metoda cu releu - am sa postez o schema - pentru ca la vremea respectiva caderea de tensiune pe diode mi se parea inacceptabila. Intre timp nu mi se mai pare chiar asa inacceptabila, intrucat am constatat ca si la relanti, alternatorul da o tensiune de 13,8-13,9 V, care ar permite o pierdere de 0,5V, deci cred ca se poate folosi fara grija. Motorul meu are un randament foarte bun la relanti (consum 2,4L/h) deci folosesc aceasta metoda pentru a incarca bateriile daca e nevoie.



OvidiuDP

Salut Crysty,
Mppt-ul nu produce nici un boost. Se apropie doar de puterea nominala a panoului transformand surplusul de tensiune in curent, pentru a ma exprima pe intelesul tuturor. Bogdanminitehncius a explicat bine functionarea chiar daca erau niste greseli la calcule.

Alternatorul de 35A nu produce 35A decat la turatii mari ale motorului. Si oricum bateria nu va "trage" 35 de amperi din alternator. Daca ar trage 35 A, alternatorul ar muri repede. Apropo, BM-ul tau iti indica curentul de incarcare al bateriei de la alternator, noaptea sau cand e foarte innorat si panourile nu produc ?
Sunt surprins ca panourile au facut fata si pe ploaie ! Te-a plouat o zi intreaga sau a plouat doua ore  dupa care s-a mai inseninat?

Personal, cand voi inlocui bateria auxiliara, cred ca o sa iau una LiFePo. La 90Ah am vazut Winston la vreo 400$. Nu necesita prea multe modificari ale instalatiei, si ai disponibila 90% din capacitate, adica 81A. Se incarca la curenti foarte mari, deci foarte repede. Va trebui chiar sa limitez curentul de la alternator pentru a-l proteja. Al meu este de 70A, deci ma gandesc ca la jumate ar merge.
Este usoara, cam 12 Kg, deci o iei acasa si o incarci 100% cu un incarcator dedicat din cand in cand.
Si daca ti-e teama, desi tehnologia LiFePo este cea mai putin periculoasa, ii pui un senzor de temperatura cu alarma si o poti baga intr-o cutie de inox. In cazul tau nu stiu ce modificari constructive sunt necesare, conteaza foarte mult daca poti sa schimbi parametri de incarcare din controller.

bogdanminitehnicus

Citat din: OvidiuDP din Octombrie 25, 2019, 11:21:37 AM
Salut Crysty,
Mppt-ul nu produce nici un boost. Se apropie doar de puterea nominala a panoului transformand surplusul de tensiune in curent, pentru a ma exprima pe intelesul tuturor. Bogdanminitehncius a explicat bine functionarea chiar daca erau niste greseli la calcule.

Alternatorul de 35A nu produce 35A decat la turatii mari ale motorului. Si oricum bateria nu va "trage" 35 de amperi din alternator. Daca ar trage 35 A, alternatorul ar muri repede. Apropo, BM-ul tau iti indica curentul de incarcare al bateriei de la alternator, noaptea sau cand e foarte innorat si panourile nu produc ?
Sunt surprins ca panourile au facut fata si pe ploaie ! Te-a plouat o zi intreaga sau a plouat doua ore  dupa care s-a mai inseninat?

Personal, cand voi inlocui bateria auxiliara, cred ca o sa iau una LiFePo. La 90Ah am vazut Winston la vreo 400$. Nu necesita prea multe modificari ale instalatiei, si ai disponibila 90% din capacitate, adica 81A. Se incarca la curenti foarte mari, deci foarte repede. Va trebui chiar sa limitez curentul de la alternator pentru a-l proteja. Al meu este de 70A, deci ma gandesc ca la jumate ar merge.
Este usoara, cam 12 Kg, deci o iei acasa si o incarci 100% cu un incarcator dedicat din cand in cand.
Si daca ti-e teama, desi tehnologia LiFePo este cea mai putin periculoasa, ii pui un senzor de temperatura cu alarma si o poti baga intr-o cutie de inox. In cazul tau nu stiu ce modificari constructive sunt necesare, conteaza foarte mult daca poti sa schimbi parametri de incarcare din controller.

Asa e, alternatorul de 35 A, produce atata doar in conditii de fortaj, acumulatorul de plumb datorita rezistentei interne nu va trage mult curent la incarcare, la litiu se schimba situatia el va trage curent cu nemiluita si cam poti arde alternatorul daca n-ai limitare la curent. Uite un test interesant https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug
din cate stiu testul e facut la noi in romania:)

Pana acum nu am avut probleme cu acumulatorii de litiu fier de la victron, am tras de ei cat am putut, nici macar nu s-au incalzit, eu i-am facut o cutie de fibra de sticla in care am pus si electronica aditionala, pentru ca atunci nu aveau disponibila varianta litiu superpack fara cablare aditionala adica asta :
https://www.victronenergy.ro/batteries/12,8v-lithium-superpack
https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-12,8V-&-25,6-Lithium-SuperPack-EN.pdf
Nu stiu prin ce prezentare am auzit ca la sisteme solare clasice pt casa cu acumulare  litiu fier de la victron durata acumulatorilor ar fi de cel putin 14 ani (in functie de incarcari, descarcari, temperatura, etc- nu intram in detalii), eu cred ca pentru barca unde descarcarile nu ar fi asa dese ca ar duce spre 20 ani- parerea mea

bogdanminitehnicus

am gasit un filmulet interesant mppt victron versus mppt china versus pwm china
https://www.youtube.com/watch?v=C0VZTqwE4Ls

Voi ce ati alege?

syRebekah

Citat din: crysty din Octombrie 25, 2019, 08:07:16 AM
Pe afisajul BM-ului imi indica si cat este incarcata bateria si nu a coborat mai jos de 70% [...]
Pentru sezonul viitor vreau sa renunt la bateria de 100A pentru un AGM de 80 sau 100Ah daca va fi posibil deep cycle; atunci voi schimba bateria de 75A pe service si noua pe auxiliar.[...]
Pentru mine inca este neclar cum poate un MPPT sa aduca un + de energie - eu stiu ca orice se transforma are pierderi procentuale dar se pare ca acest MPPT aduce de undeva energie (face boost) [...]

Aş fi foarte circumspect în legătură cu cât afişează BM-ul. Face şi el nişte aproximări. Un voltmetru de calitate (din păcate scump) (şi dacă ai câteva ore de relache pentru baterie înainte de măsurare) te va ajuta mult mai mult.

Părerea mea este că Optima 75Ah este overkill pentru pornirea unui motor de 115CP. Pe de altă parte, de ce să cumperi un AGM de 80 sau 100 "dacă va fi posibil deepcycle"? Deja ai cel mai bun AGM din lume deepcycle, această Optima 75Ah. Dacă vrei şi eşti din Bucureşti eu am chargerul Optima, putem să o punem pe el ca să îi rejuveneze spirele. Deci dacă vrei starter plus AGM de 80AH, ia doar o baterie de start oarecare dar mai solidă (să reziste la mişcările de pe apă date de valuri, nu doar la vibraţii) şi ai setup-ul gata cu un cost minim.

MPPT nu adaugă, este doar mai performant decât PWM. MPPT ia de la panouri Voltaj X Amperi şi scoate un alt voltaj, mai mic, iar de diferenţă dă amperi în plus. Dar dacă primeşte să zicem 22 volţi x 2 amperi, scoate 2.78 amperi @ 14,2 Volţi, asta incluzând şi o pierdere de 10%. 22 x2 =44; 44*90%/14,2. Bine, e puţin mai complicat dar asta e ideea; cele de la Victron sunt performante la un preţ decent.
Pe de altă parte din 22V x 2A un PWM va scoate 14,2V (cât e setat la încărcare) dar numai 2 amperi (cât primeşte amperaj de la panouri), practic îţi aruncă toată diferenţa de voltaj. Deoarece încărcarea se face uzual la 14.2V, un PWM îţi va arunca diferenţa de la 14.2 la cât dau panourile: 22V monocristaline în paralel. Practic nici nu are rost să pui panouri în serie, pe când un MPPT te ajută mult la asta, deoarece punând în serie măreşti voltajul păstrând amperaj mic, adică poţi folosi cabluri mai subţiri şi ai pierderi mai mici.

OvidiuDP, există Sony Fortelion pentru casă.
Momentan nu a testat nimeni LFPurile că ţin 20 de ani, experienţa de fapt e amestecată, dar lumea şi le pune pentru că sunt mult mai bune decât FLA chiar şi aşa. Totul e să nu le omori în 3-4 ani.
LE: să îţi iei un sistem cu electronică de la o firmă serioasă, gen Victron cu sistemul complet (costă f mult în realitate) sau Trojan Trillium etc. În nici un caz China.
fost ghrt.

scm_ro

Apropo de electronica serioasa in regulator. Pe rulota unde nu avem nevoie de foarte mult curent am pus un PWM chinezesc. Scoteam in jur de 8A din panou in soare puternic, drept pentru care am pus pe legatura catre baterie o siguranta de 10A. Consumatorii erau legati direct pe baterie.
Ulterior am reparat un Steca PR2020 (tot PWM) si l-am inlocuit pe cel chinezesc. La prima iesire a ars siguranta de 10A, deci nu va zgarciti la regulator.

OvidiuDP

O baterie winston de 12v/90 Ah costa cam 450 $. Este vanduta ca atare (ca o baterie compacta, cu doua borne +si -, nu 4 elementi separati) deci pentru aplicatia noastra nu are nevoie de BMS intrucat este fabricata din celule identice. Pentru siguranta putem utiliza un mini BMS Victron (50 Euro) si un Cyrix-Li-ct obligatoriu (70 Euro) pentru a putea incarca ambele baterii de la alternator.Anexat schema. Total vreo 520 euro, pare rezonabil dar nu iefin. Si usurezi barca cu 15 kg. O baterie Victron smart de capacitate echivalenta este peste 1000 Euro si nu ecocnomisesti decat mini BMS-ul care este incorporat. De restul oricum ai nevoie.
Personal nu fac calcule pe 20 de ani pentru ca lucrurile se pot schimba mult in acest interval de timp. Din punctul meu de vedere chiar si la 500 Euro investitia este discutabila intrucat cu 5-600 lei iti iei o baterie auto de 120 Ah noua care oricum te va tine 2 ani, si deci poti sa o schimbi pana te plictisesti. Si instalatia se simplifica mult, nu mai ai nevoie de toata electronica aferenta.

bogdanminitehnicus

Citat din: OvidiuDP din Octombrie 25, 2019, 03:46:36 PM
O baterie winston de 12v/90 Ah costa cam 450 $. Este vanduta ca atare (ca o baterie compacta, cu doua borne +si -, nu 4 elementi separati) deci pentru aplicatia noastra nu are nevoie de BMS intrucat este fabricata din celule identice. Pentru siguranta putem utiliza un mini BMS Victron (50 Euro) si un Cyrix-Li-ct obligatoriu (70 Euro) pentru a putea incarca ambele baterii de la alternator.Anexat schema. Total vreo 520 euro, pare rezonabil dar nu iefin. Si usurezi barca cu 15 kg. O baterie Victron smart de capacitate echivalenta este peste 1000 Euro si nu ecocnomisesti decat mini BMS-ul care este incorporat. De restul oricum ai nevoie.
Personal nu fac calcule pe 20 de ani pentru ca lucrurile se pot schimba mult in acest interval de timp. Din punctul meu de vedere chiar si la 500 Euro investitia este discutabila intrucat cu 5-600 lei iti iei o baterie auto de 120 Ah noua care oricum te va tine 2 ani, si deci poti sa o schimbi pana te plictisesti. Si instalatia se simplifica mult, nu mai ai nevoie de toata electronica aferenta.
bateria litiu superpack Victron are incorporat si bms , echilibrare cat si battery protect
https://www.victronenergy.ro/batteries/12,8v-lithium-superpack

syRebekah

Ovidiu, am răspuns mai pe larg unui alt coleg coforumist ref la bateriile LFP, inclusiv astea de care zici. Crede-mă că lucrurile nu stau aşa cum par, iar bateriile astea funcţionează ok doar dacă ştii bine ce se întâmplă cu ele. Nu sunt poveşti de succes (peste 5 ani) de la cei care le-au pus pur şi simplu în barcă. Trebuiesc formatate, echilibrate periodic, verificate cu atenţie şi la încărcare şi la descărcare. De exemplu la bateriile mele de 400AH tensiunea creşte peste 3.45VPC doar pentru ultimii 5-10AH. La fel şi la descărcare, sub 2.9VPC nu mai am mare marjă. Între 2.5VPC şi 2.75VPC nu am aproape nimic.
Chiar şi atunci când ai elemenţii echilibraţi din fabrică, încărcătoarele de pe piaţă vor merge pe ghicite şi cel mai posibil vor supraîncărca. Iar la descărcare va trebui să fii atent la acei 12V, iar dacă un element scapă mai jos ceilalţi îl kilăresc urgent şi irevocabil.
fost ghrt.

bogdanminitehnicus

Pana la urma decizia de cumparare a unui produs sau altul tine in primul rand de dorinta personala, cunostinte, experienta si abia apoi de buget (parerea mea)
Eu propun Victron pentru ca  le-am folosit intens produsele si chiar functioneaza, pana acum nu am avut experiente negative. La catamaranul solar am inteles ce inseamna sa ai produse in care poti avea incredere mai ales cand am ales sa tai calea unui convoi de barje chiar inaintea podului de la Cernavoda.

O alta cale care ar putea fi investigata sunt acumulatorii masinilor electrice lovite. Un cunoscut importa nissan leaf lovite in special pentru acumulatori pe care ii desfacea si isi forma pack-uri dupa propria dorinta. Aici e vorba de acumulatori litiu ion.