Motoare 2T interzise/limitate?!

Creat de bobinuta, Iunie 06, 2020, 03:52:46 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

bobinuta

Salutare tuturor,

Azi am avut o conversatie cu cineva din zona Mangalia care mi-a spus ca "stie" ca ar exista o prevedere (legislativa) recenta prin care utilizarea motoarelor in 2 timpi ar fi fost limitata sau chiar interzisa (?!!!) .
Mai mult decat atat, omul mi-a transmis ca "ar fi inteles" ca daca vrei sa inmatriculezi un sistem cu motor in 2T, capitania (care?! ) nu ar mai aviza aceasta operatiune.

Nu vreau sa creez panica si nici sa primesc injuraturi, dar m-ar interesa sa aflu daca stiti ceva de vreo astfel de prevedere. Omul care mi-a transmis cele de mai sus nu a stiut sa-mi precizeze clar care e sursa zvonurilor pe care mi le-a transmis, iar eu m-am convins de-a lungul timpului ca folclorul inventeaza multe basme.

Pentru ca acelasi om mi-a mai spus (timid) ca "de fapt, s-ar putea ca prevederile respective sa vizeze doar accesul in Delta Dunarii" ... am aruncat si eu o privire pe ORDINUL Nr. 111 din 30 ianuarie 2007 pentru aprobarea Regulilor privind accesul si circulatia pe canalele si lacurile interioare din perimetrul Rezervatiei Biosferei "Delta Dunării" , dar n-am gasit nimic de genul asta. In plus, ma intreb ce-ar face locuitorii Deltei, care folosesc in proportie covarsitoare motoare 2T ...

Asadar, ii rog pe toti cei care au informatii concrete, sa posteze un raspuns sau o parere.

Cu multumiri,
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

kama3

Pe aia cu "daca ai roata in trei prezoane nu poti sa iesi din tara cu masina", o stii?
Legenda a circulat inainte de libera circulatie, a fost inventata pentru Dacii si Oltcit-uri, dar "inventatorii" nu stiau pe atunci ca si Smart-ul are roata tot in trei prezoane.
Cat timp nu exista o prevedere legislativa, putem dormi linistiti.

bobinuta

Interesant e ca vad ca exista "Hotărârea nr. 464/2017 privind ambarcaţiunile de agrement şi motovehiculele nautice", în vigoare de la 27 iulie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 606 din 27 iulie 2017.

Link-ul de mai sus este chiar de pe portalul ANR, sectiunea Legislatie .
Cei interesati pot consulta intreaga sectiune aici :
https://portal.rna.ro/SiteAssets/Pagini/Legislatie

Ce spune HG464/2017 ?
La pag. 35 (in cadrul Anexei 1), avem:

Citat2. Cerinţele privind emisiile de gaze de eşapament
Motoarele de propulsie sunt proiectate, construite şi asamblate astfel încât, în cazul în care
sunt instalate corect şi utilizate normal, emisiile să nu depăşească valorile-limită prevăzute
la pct. 2.1 tabelul 1 şi pct. 2.2 tabelele 2 şi 3;

2.1. Valori aplicabile în sensul art. 49 alin. (2) şi al tabelului 2 de la pct. 2.2:


OK, pana aici e clar. Exista o limita a noxelor pentru motoare 2T (si pentru 4T), dar acestea trebuie masurate.
Cine le masoara ?

De asemenea, in cadrul aceluiasi document legislativ (HG464/2017), iata continutul Art.49:

CitatARTICOLUL 49
Perioada de tranziţie


(1) [...]
(2) ANR nu împiedică punerea la dispoziţie pe piaţă sau punerea în funcţiune a motoarelor de
propulsie AS outboard cu o putere inferioară sau egală cu 15 kW care sunt conforme cu limitele
de emisii de gaze de eşapament din etapa I prevăzută în anexa nr. 1 partea B pct. 2.1
şi care au
fost fabricate de către întreprinderi mici şi mijlocii, astfel cum sunt definite în Recomandarea
2003/361/CE a Comisiei Europene din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a
întreprinderilor mici şi mijlocii, şi care au fost introduse pe piaţă înainte de 18 ianuarie 2020.

In acelasi timp, iata ce se poate gasi tot in cadrul HG464/2017 , ARTICOLUL 6 - Libera circulatie (pag.5):

Citat(4) ANR nu poate restricţiona punerea la dispoziţie pe piaţă sau punerea în funcţiune pe
teritoriul României a niciunuia din următoarele motoare de propulsie:

a) motoare, montate sau nu pe ambarcaţiuni, conforme cu prezenta hotărâre;
b) motoare montate pe ambarcaţiuni şi omologate în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.
332/2007 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi
montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru
transportul rutier de persoane sau de marfă şi stabilirea măsurilor de limitare a emisiilor gazoase
şi de particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei atmosferei, cu modificările şi
completările ulterioare, care sunt conforme cu etapele III A, III B sau IV ale limitelor de emisii
pentru motoarele AC utilizate în alte aplicaţii decât propulsia navelor pentru navigaţie interioară,
locomotivelor, automotoarelor, astfel cum se prevede în anexa nr. I pct. 4.1.2 a directivei
respective, conforme cu prezenta hotărâre, cu excepţia cerinţelor privind emisiile de gaze de
eşapament prevăzute în anexa nr. 1 partea B;
c) motoarele montate pe ambarcaţiuni şi omologate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr.
595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2009 privind omologarea de
tip a autovehiculelor şi a motoarelor cu privire la emisiile provenite de la vehicule grele (Euro
VI) şi accesul la informaţii privind repararea şi întreţinerea vehiculelor şi de modificare a
Regulamentului (CE) nr. 715/2007 şi a Directivei 2007/46/CE şi de abrogare a Directivelor
80/1.269/CEE, 2005/55/CE şi 2005/78/CE, conforme cu prezenta hotărâre, cu excepţia cerinţelor
privind emisiile de gaze de eşapament prevăzute în anexa nr. 1 partea B.

Inca nu imi este clar , din tot hatisul birocratico-legislativ de mai sus, cum se incadreaza motoarele 2T pentru barci, cum se masoara emisiile lor de noxe si de asemenea, emisiile sonore (care sunt de asemenea luate in considerare).

Ca sa fie si mai complicat, iata mai jos si HG332/2007 .

HOTĂRÂRE nr. 332 din 28 martie 2007
privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfă şi stabilirea măsurilor de limitare a emisiilor de gaze şi de particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei atmosferei


In cadrul acestui HG332/2007 , vad ca exista Art.9 , ale carui alineate (1) si (2) cred ca ar merita studiate putin:

Citat(1) Autoritatea competenta nu poate să refuze introducerea pe piaţa a motoarelor, indiferent dacă sunt deja instalate pe maşini sau nu, dacă acestea îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri.
(2) Sunt permise introducerea pe piaţa şi, după caz, înregistrarea motoarelor noi, montate sau nemontate pe maşini, doar dacă acestea îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri. Autoritatea competenta nu eliberează certificatul tehnic de navigaţie interioară pentru navele de navigaţie interioară, stabilit prin legislaţia naţionala care transpune Directiva 82/714/CE privind stabilirea condiţiilor tehnice pentru navele din navigaţia interioară, acelor nave ale căror motoare nu respecta cerinţele prezentei hotărâri.

Asadar, ramane de vazut daca motoarele in 2T respecta sau nu cerintele prevazute in HG-urile de mai sus.
Evident, n-am avut timp sa sap in tot continutul acestora si de asemenea, nu stiu daca pot interpreta dpdv tehnic toate datele prezentate acolo. Mai ales in ceea ce priveste regimul noxelor.

Sunt curios ce pot spune cei care se pricep in domeniu, precum si colegii care poate au sesizat pana acum prevederile legislative pe care le-am citat, dar pe care poate nu le-au analizat cu amanuntire.

Cu multumiri,
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

gabriel.c

Deja la înmatriculare la capitanie fac figuri la 2T .Daca vine motorul împreuna cu barca de la vânzător le mai accepta. Oricum cred ca încet ne forțează sa le scoatem de pe bărci .

Intersect

De ce nu sunati la capitanie sau mergeti pana la ei si clarifica toata situatia. Personal nu am auzit a exista o problema la inmatricularea motoarelor in doi timpi de generatie mai noua aflate sub standard european de functionare si eliberare noxe.
Born to fish,forced to work!!!

gabriel.c

@intersect :foarte corect ce zici cele cu norme CE le înmatriculează fără probleme. Doar dacă nu ai Certificat CE atunci începe dansul miresei .

bobinuta

Citat din: Intersect din Iunie 06, 2020, 02:57:58 PM
Personal nu am auzit a exista o problema la inmatricularea motoarelor in doi timpi de generatie mai noua aflate sub standard european de functionare si eliberare noxe.
Citat din: gabriel.c din Iunie 06, 2020, 03:46:41 PM
@intersect :foarte corect ce zici cele cu norme CE le înmatriculează fără probleme. Doar dacă nu ai Certificat CE atunci începe dansul miresei .
Aha! Pai, vedeti domnilor, dvs. deja stiati ceva referitor la norme CE. Eu unul, a trebuit sa sap in tot hatisul legislativ, ca sa am doar o vaga idee.
Presupun ca un 2T de 35CP bazat pe carburatie, de prin 1988, nu prea ar fi incadrat in normele CE, gresesc ? Daca gresesc, va rog sa precizati unde, pentru ca orice informatie valida e binevenita, nu doar pentru mine.
La fel, presupun ca 2T-urile cu norma CE, ar putea fi doar modernele DFI si EFI, care tocmai ce au fost scoase din fabricatie ?

La Capitanie, pur si simplu n-am avut cand sa intreb. De chestia cu excluderea/limitarea utilizarii motoarelor 2T am discutat aseara si de aceea, Google si forumul au fost mai la indemana.

Pana la urma, de aia e forum, nu ?  Sa impartasim informatii, ceva experienta...
Daca voi obtine ceva raspunsuri de la vreo capitanie, voi reveni cu noutati. Daca nu, ii rog pe colegii care vor vedea subiectul sa incerce sa ne precizeze daca exista sau nu niste prevederi stricte legate de 2T , eventual cine face masuratorile de noxe, etc.

Cu multumiri,
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

gabriel.c

Sincer eu nu știu sigur dar la capitanie când mi-am înmatriculat barca prima data au întrebat dacă motorul e fabricație după 2004. Atunci mi-au cerut cerut certificatul CE.
Cred ca înainte de 2004 n-aveau norma CE ...poluare.etc

diles

e normal sa fie asa,motoarele vechi in 2 t sant foarte poluante,mai nou si motoarele de motociclete si cele de drujba sant cu injectie electronica in fereastra de admisie pentru a se incadra in limitele de noxe stabilite in ue.cat despre delta nu mai gasesti un motor in 2t la localnici de ani de zile doar la turisti.

Vali

In primul rand ultimul loc unde veti gasi informatii corecte si de buna credinta e capitania.

Nu mai departe de acum 2 ani ANR a facut acel artificiu cu avizul pentru navigatori care obliga toate barcile de pe senal sa fie inmatriculate.

Niciodata un aviz pentru navigatori nu va avea putere peste o prevedere legala din legislatia primara, unde sunt legiferate clar aceste aspecte. Singurul lor scop a fost sa mai stoarca bani de la cei neinformati.

Iar despre 2T: conform art 1, HG 464 se refera la punerea pe piata a barcilor si motoarelor nou fabricate, care intr-adevar trebuie sa respecte CE. Aceasta HG face adaptarea legislatiei romanesti la noua directiva UE privind barcile si motoarele production nou construite.

La motoarele noi in 2T pe carburatie nu se pot atinge limitele minime de emisii, din care cauza acest tip de motoare noi nu se mai importa si nu se mai inmatriculeaza pe teritoriul UE. Singurele motoare noi 2T acceptate sunt cele pe injectie, care reusesc sa respecte limitele de noxe.

De aici a plecat insa o marlanie tipic romaneasca, conform careia nici un motor 2T pe carburatie nu se mai inmatriculeaza. Interesant e ca sunt capitanii unde se inmatriculeaza fara probleme, in timp ce sunt altele unde nici nu vor sa auda.

Dpdv legal insa, HG 464 nu are nici un efect asupra motoarelor sh, la fel ca si directiva originala europeana. Dovada ca in Europa nu exista interdictii vizavi de motoarele 2T de generatie mai veche, aflate deja in circulatie. Numai noi ca de obicei suntem (sau vrem sa fim) mai catolici decat papa.

Solutia la problema ramane insa tot tipic romaneasca: daca vrea cineva sa inmatriculeze un 2T pe carburatie, cel mai bine merge la capitaniile cunoscute ca fac acest lucru. Din pacate e (inca) solutia care salveaza timpi, nervi si bani.

Iar despre diversi "binevoitori" care-si dau cu parerea ca "stiu ei sigur" ca exista o prevedere legala etc, cine ii baga in seama nu va avea decat de pierdut. Singurul detinator al adevarului juridic e LEGEA, si nu diverse personaje "bine informate".

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

bobinuta

Citat din: Vali din Iunie 06, 2020, 08:56:37 PM
In primul rand ultimul loc unde veti gasi informatii corecte si de buna credinta e capitania.
[...]
Iar despre diversi "binevoitori" care-si dau cu parerea ca "stiu ei sigur" ca exista o prevedere legala etc, cine ii baga in seama nu va avea decat de pierdut. Singurul detinator al adevarului juridic e LEGEA, si nu diverse personaje "bine informate".
Vali, multam frumos pentru confirmari si sublinieri , extrem de utile si salvatoare de timp pierdut !
Fara comentarii in rest, hi hi.

Toate cele bune si multa sanatate !
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube