Istorie

Creat de Thor, Ianuarie 14, 2015, 02:36:33 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Thor

 Daca va intereseaza, istoria recenta si adevarata (1989-2012) a flotei romanesti o gasiti la adresa:  http://www.magazin-nautic.ro/?p=2833 
De altfel, sunt si multe alte documentare interesante.

Florio

Chiar interesanta expunerea.

"De la 11 ianuarie 1993 şi până în anul 2001, Statul Român (prin F.P.S., ulterior AVAS) s-a străduit să falimenteze companiile ,,Navrom" şi ,,Romline" şi să vândă flota de 82 nave, cu o capacitate totală de 4.096.750 tdw., a C.N.M. ,,Petromin", fără să pună altceva în loc. Astfel, România a devenit singura ţară care a reuşit performanţa de a ieşi de pe harta maritimă a lumii, distrugând, în mai puţin de un deceniu (1993-2003), flota pe care, cu enorme sacrificii financiare, tehnice şi umane, s-a străduit să o formeze – prin achiziţii şi construcţii – în decursul unui secol!"

Fritz

Trist si adevarat.
Am disparut ca flota din mapamond in 93...Am disparut si ca industrie...in aceeasi perioada...
Nu sunt minerii vinovati !!!. Bunicuta a facut cartile... Sper sa-i vina nota de plata pe lumea asta...








pelicanul

Intr-adevar, interesant articolul. Si mai interesant ar fi insa un articol despre navele controlate de patroni romani (sau firme din Romania) care naviga sub pavilion strain.

De exemplu aici http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_merchant_navy_capacity_by_country scrie despre UK ca are 40,7 milioane DWT sub Union Jack in timp ce "actual UK interest in merchant navy worldwide consits of 59.4 million GRT and 75.2 million DWT". Deci aproape acelasi tonaj circula sub pavilion strain cu toate ca e controlat din UK.

Grecia de exemplu, e in criza si se injura cu Germania, dar nu e in stare sa impoziteze cea mai mare flota din lume, pentru ca navele sint inscrise sub alte pavilioane. Vezi http://greece.greekreporter.com/2014/05/06/greek-merchant-fleet-tops-world-tonnage-ranking/ sau http://www.immigration-usa.com/world_fleet.html.

Pe de alta parte Republica Moldova este pe locul 45 in lume ca pavilion https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2108rank.html dar nu se stie cit e in realitate controlat de patroni sau firme din Moldova. Oricum, este "in zona" cu Spania, Finlanda sau Portugalia si mult inaintea Australiei sau Irlandei. Deci, toata treaba e relativa ...

LE: Am gasit si numarul de nave inscrise in Romania, adica 5 (cinci) si numarul de nave controlate din Romania dar inscrise sub alte pavilioane, adica 31. Asta spune multe despre cit de mult il doare la dos pe statul roman de nave si navigatie. Detalii aici: http://www.theodora.com/wfbcurrent/romania/romania_transportation.html

Florio

Citat din: pelicanul din Ianuarie 14, 2015, 05:49:59 PM
Am gasit si numarul de nave inscrise in Romania, adica 5 (cinci) si numarul de nave controlate din Romania dar inscrise sub alte pavilioane, adica 31. Asta spune multe despre cit de mult il doare la dos pe statul roman de nave si navigatie.

Pai ce, nu-i clar ? :)
Modelul asta este urmat in trend crescator si pentru barcile de agrement.
Cand masurile statului devin tot mai vitrege, se cauta solutii in afara.

kir_gutzakis

#5
Salut,
1.Pai pavilionul Romaniei nu e cedat unei firme din Cipru?Parca si de istoria asta nu s-a mai auzit nimic....
2.Sa vorbim nitel si de flota de pescuit a Romaniei....trasa la mal....stiu pe cineva care pe la douazeci de anisori colectiona artefacte de pe "Polar" ...desigur, nu banuia , de exemplu,  ca lochul mecanic cu repetitor electric aruncat la fiare vechi o sa devina si el o bucata de istorie... :o
"Cea mai buna barca e cea pe care o ai sau daca inca nu ai una, cea pe care ti-o poti permite azi; nu pierde timp asteptand sa-ti poti lua barca visurilor. Ia-ti o barca si pleaca azi. O barca de 8 m azi e mai buna decat una de 20 peste 5 ani."-Romeo zis Skipper

Vali

Haideti sa va spun si eu cate ceva din industria navala, auzite din discutiile la care particip deseori.

In prezent exista niste norme extrem de draconice pentru navele noi care se construiesc, vizavi de eficienta, poluare, integritate structurala etc. Numai in ultimii cativa ani s-au modificat in mod incredibil regulile registrelor si societatilor de clasificare, mai ales la capitolul emisii, si se ridica incontinuu stacheta pentru emisii cat mai scazute. Fata de domeniul auto de exemplu, aici rigoarea e mult mai mare, din cauza ponderii mari a emisiilor navelor in totalul emisiilor de gaze cu efect de sera (nu-mi mai amintesc exact procentul, dar e mare oricum).

In plus, cercetarea pe parte de hidrodinamica, structuri navale si propulsie a progresat imens in ultimele 2 decenii, schimbandu-se dramatic tehnologia. Asta a facut ca in prezent admiterea in marea majoritate a porturilor lumii sa se acorde doar navelor de ultima generatie, care respecta standardele actuale. In aceste conditii, fosta flota romaneasca nu era altceva decat un grup de dinozauri ai transportului naval, cu uzura fizica si morala semnificativa, care nu le-ar fi permis accesul in porturile importante ale lumii civilizate. Am vazut impreuna documentarul despre transportul maritim pe Marea Neagra, "marea rusinii", doar in asemenea zone navele depasite tehnologic isi mai gasesc locul.

Concluzia e ca si cu navele noastre s-a intamplat acelasi lucru ca si in celelalte state foste comuniste: din cauza cheltuielilor mari de exploatare (tehnologie energofaga, poluanta, taxe mari etc), au ajuns in mod natural in alte forme de proprietate, restrangandu-si activitatea in zonele care (inca) le mai accepta. Din fericire, tranzitia la capitalism a industriei noastre navale este una din putinele povesti de succes, fiind un segment foarte dinamic, cu cerere permanenta de forta de munca, si cu comenzi asigurate pe termen lung.

Si o poveste interesanta despre flota de pescuit oceanic (IPO), relatata de unul din cei mai "grei" profesori de la Arhitectura Navala, proprietar printre altele al uneia din cele mai tari firme de proiectare din tara:

Rolul pescadoarelor si traulerelor noastre, alaturi de celelalte nave de pescuit oceanic ale statelor foste comuniste, nu a fost deloc pescuitul. Acesta era acoperirea pentru adevarata activitate: toate navele erau echipate cu sonare care urmareau submarinele americane, comunicand direct prin satelitii sovietici cu Armata Rosie la Moscova. Eficienta economica a activitatii de pescuit oceanic a fost intotdeauna foarte slaba, iar flota (flotele) de pescuit oceanic functiona(u) datorita stipendiilor venite de la Moscova. Astfel ca dupa caderea URSS din 1991, oprindu-se sursa de bani, s-a dus pe copca si mult-laudata IPO...

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Thor

Citat din: Vali din Ianuarie 14, 2015, 09:29:55 PM
Rolul pescadoarelor si traulerelor noastre, alaturi de celelalte nave de pescuit oceanic ale statelor foste comuniste, nu a fost deloc pescuitul. Acesta era acoperirea pentru adevarata activitate: toate navele erau echipate cu sonare care urmareau submarinele americane, comunicand direct prin satelitii sovietici cu Armata Rosie la Moscova.

Pai nu era tot <<pescuit>>?