Izvor 11 - un catamaran romanesc. Proiectul

Creat de gvincentiu, Decembrie 19, 2011, 08:10:22 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

solpet

#45
Citat din: gvincentiu din Noiembrie 29, 2012, 08:18:44 PM
... Nu mi-e clar de ce am inaltimile metacentrice asa de mici

Citat din: blue marlin din Noiembrie 30, 2012, 07:15:15 AM
Freeship-ul da uneori erori la calcule? E ciudat sa ai stabilitatea longitudinala mai mica decat cea transversala

Vincentiule,
inchide volumul ( prin atasarea unei oglinzi) si probabil ca Freeship iti va returna valori realiste,
atat pt. pozitia metacentrului cat si pentru coeficientii prismatici.

Operatia este in principiu simpla
- selectezi modul de vizualizare wireframe

- selectezi 3 puncte (adiacente) si atasezi o suprafata noua (new face), dupa care
   - "rectifici" colturile (--> atributul corner unde este cazul)
   - "rectifici" muchiile  (--> atributul crease la intersectia dintre carena si viitoarea oglinda)
   - imparti coarda rezulatata in doi (punctul singular, selectat in Exemplul 1  atasat)
   - muti punctul respectiv in planul de simetrie (introduci 0 pentru coordonata Y, ca in Exemplul 2) si in fine

- generezi (prin subdivizari si introducerea de puncte auxiliare) oglinda, pe care o aloci unei noi suprafete,
  ca in Exemplul 3
  (nu-i obligatoriu dar este mai sanatos sa ai suprafetele  distincte / separate).

In fine poti verifica " lucrarea" ( Tools -->Check model) si daca nu ai "perforatii" (leak points)
incepand cu acest moment calculele vor fi corecte

Nota: ar trebui sa existe si un mod de vizualizare a discontinuitatilor (view only leak points
dar nu-l zaresc la prima vedere (eu utilizez de regula DelftShip Pro, e similar si totusi "putin" diferit , sunt obisnuit cu ribbon-ul aceluia... )

Succes in continuare !

Vali

De acord cu blue marlin vizavi de pescaj, dar acesta trebuie scazut odata cu mentinerea lungimii la plutire. Se mai poate folosi un plan de forme derivat, de exemplu pe site-ul delftship e un plan bun de la un Lagoon.

Tabelul de parametri atasat nu e cel calculat in Freeship, ci e foaia de Excel redactata de Terho Halme, si publicata pe boatdesign.net si multihull.de. Nu stiu exact metoda de calcul, si implicit motivul pentru care unii parametri suna "ciudat". Insa razele metacentrice sunt aproape egale din cauza ca s-a marit bine distanta dintre corpuri. Terho Halme chiar spune undeva ca, pentru raze metacentrice egale, in conditiile unui prismatic de 0,6, distanta dintre axele de simetrie ale corpurilor trebuie sa fie aproximativ jumatate din lungimea lor maxima.

Daca distanta dintre ele e mai mare, implicit raza metacentrica transversala e mai mare decat cea longitudinala. Din cauza asta, se prefera raze metacentrice egale, alegandu-se distanta optima intre corpuri. Daca nu, la solicitari extreme, barca poate face tumba ori lateral, ori longitudinal, anume unde are raza metacentrica mai mica.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gvincentiu

#47
Maine, pe seara o sa testez un pic de design. Pana atunci voi reflecta la doua subiecte: http://www.catamaransite.com/catamaran_hull_dimensioning.html in special la paragraful cu "About 25 years ago we sailed two identical 24ft Striders next to each other" dar și la: http://www.aeroyacht.com/catamaran-learning-center-2/wave-piercing-bows/, prescum si la discutiile de pe: http://www.boatdesign.net/forums/multihulls/wave-piercing-bows-42697.html. Pai daca-l proiectez eu (cât mă pricep), de ce sa nu-i fac reverse bow? La valurile (din MN sau Mediterana), cu o etrava suficient de inalta cat sa nu ude prea mult puntea, nu s-ar potrivi mai bine? Am in vedere in permanenta o prognoza favorabila, caci de vreme rea sunt satul si vorba lui Richard Woods cu a lui mamă la bord, ar fi putin mai linistit voiajul? Daca e full bridgedeck, va uda mai putin in cockpit?
Is curios cum vor iesi parametri de calcul la o astfel de carenă... Timp avem, caci iarna-i lungă si de-abia a venit
Ganduri bune !

gvincentiu

#48
Gata, am definitivat designul, pe asta lucrez. Cel putin mi-au iesit din calculele hidrostatice (atat cat stie FreeShip-ul) niste rezultate pe masura asteptarilor. O mai bibilesc putin si trec la macheta. Ori fac ceva, ori nu mai fac nimic. Pareri?
Initial mergeam pe designul lui Richard Woods cu etrava in unghi, cu incidenta de 8-10 grade pentru a nu stropi si a castiga rezerva de flotabilitate. Insa era susceptibil de hobie horsing (parca asa e termenul). Reversul asta asigura cel putin o intrare lina in val, dar si o iesire pe masura atenuand socurile. Oricum, este diminuat cu mult pericolul de a intra sub val datorita suprafetei puntii prova, ce permite alunecarea apei cand ma prinde vreo deferlare.
Ganduri bune !

iliviu

#49
Vince vad ca stii cu FreeShip-ul, spune-mi te rog, se pot scoate formele dintr-o barca proiectata in FreeShip? Ma refer la proiectia unor sectiuni transversale, pe toata lungimea barcii, astfel incat sa pot extrage cate forme vreau si la ce distante vreau eu? M-ar interesa planul de forme pt. constructia unei barci de genul celei din foto.
Din cate vad eu, cred ca din poza 18_2 as putea sa scot formele, dar nu stiu sigur,
Schulze Surfrider 15-115hp

lipan

Eu m-am dus cu freeshipul la un barcagiu ce are un plotter cu AutoCad, şi am scos planurile de forme la ultima barcă pe care şi-a făcut-o Vince.
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

iliviu

Multumesc. Instalez freeship-ul si incep sa ma joc cu el.
Schulze Surfrider 15-115hp

Vali

@Vince: arata foarte bine rezultatul final. Nu am studiat pana acum etrava inclinata invers, asa ca nu pot comenta despre asta, decat ca are ca avantaj o lungime maxima la plutire, care te ajuta la viteza.
Asteptam sa facem o proba cu modelul. Daca ne-am organiza putin, cred ca am putea face o proba inclusiv la bazin la facultate ;).

@iliviu: dupa cum am promis, iti voi trimite planul de care spuneam pe topicul despre bordajul in clin. Am o mica problema cu laptopul meu (am planul stocat doar acolo), si imediat ce o rezolv, iti voi trimite planul pe mail.

Despre sectiunile transversale in Freeship, e foarte simplu: la "Intersections" alegi intervalul dintre cuplele transversale, iar cand iesi din fereastra trebuie sa bifezi iconita de sus, care iti arata cuplele in cele 3 proiectii. Sectionarea pe cuple incepe de la oglinda (de la stanga), si daca vrei, poti alege si sectiuni individuale, pe care poti sa le pui unde-ti convine mai mult.

Tot ce urmeaza sa faci e sa dai un "Export dxf" la proiectia pe planul maestru, iar programul iti va exporta deci in format CAD transversalul planului de forme. Acest plan de forme in .dxf se poate imediat plota in marime naturala la orice plotter de dimensiune adecvata. Asa am facut si eu de mai multe ori, inclusiv la barca de fibra pe care o am la avatar.

In plus, daca dai "mirror" la fiecare cupla, si apoi un offset care sa iti scada grosimea bordajului, poti inclusiv decupa numeric coastele din foi de placaj, la un cutter-plotter. Important e sa desenezi in AutoCAD latimea fiecarei coaste, si nestingul optimizat pentru consum minim de placaj.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

iliviu

Multumesc Vali. Mi-ar fi de mare ajutor planurile, ca in FreeShip "mi-as prinde urechile".
Schulze Surfrider 15-115hp

Ciby

Citat din: gvincentiu din Decembrie 12, 2012, 08:44:27 PM
Gata, am definitivat designul, pe asta lucrea. Cel putin mi-au iesit din calculele hidrostatice (atat cat stie FreeShip-ul) niste rezultate pe masura asteptarilor. O mai bibilesc putin si trec la macheta. Ori fac ceva, ori nu mai fac nimic. Pareri?
Initial mergeam pe designul lui Richard Woods cu etrava in unghi, cu incidenta de 8-10 grade pentru a nu stropi si a castiga rezerva de flotabilitate. Insa era susceptibil de hobie horsing (parca asa e termenul). Reversul asta asigura cel putin o intrare lina in val, dar si o iesire pe masura atenuand socurile. Oricum, este diminuat cu mult pericolul de a intra sub val datorita suprafetei puntii prova, ce permite alunecarea apei.
Vince, arata bine siamezu'. Daca-l vedem si pe apa esti tare!
Oricum, cand spui "Izvor", spui "Apa"!

Citat din: iliviu din Decembrie 13, 2012, 12:58:13 PM
Multumesc Vali. Mi-ar fi de mare ajutor planurile, ca in FreeShip "mi-as prinde urechile".
Daca esti in stare sa postezi pe forum, cu siguranta nu-ti vei prinde urechile cu Free Ship-ul!
Este ca si mersul pe bicicleta, te tii de garduri pana inveti si apoi te miri cum de este asa usor.  ;)
Joaca-te in Free Ship, fa orice barcuta iti trece prin cap, sau si alte chestii, mai studiaza o carte de constructii ambarcatiuni, ca s-au tot postat si vorbim pe urma. Are si Help, are si cativa utilizatori aici pe forum ce te pot ajuta, autodidacti, fiecare dintre ei, ca nu cred sa existe vreo facultate de Free Ship!
Asa ca: "curaj gaina ca te tai"
Cam off-topic, dar asta este!


gvincentiu

Ultimul brainstorming de anul trecut din 30 decembrie intre mine, Vali si Vali mi-a adus mai multe intrebări decât răspunsuri. Atfel am schițat un necesar de materiale pentru corp, de aici rezultând atât greutatea corpului gol, cât și muuulte nelămuriri. Astfel:
1. Pentru categoria B (offshore) un catamaran sub 7m, trebuie să aibă în jur de 2 T, mult pentru o așa dimensiune. Chiar și umflat cu toate cele, greu de ajuns cu 7m la offshore. Asa ca limita de 7m se impune a fi depasită.
2. Până atunci, estimăm niscaiva calcule pentru 7m:
- folosind stripuri de 1cm la corp + adeziv = 225 kg
- imbrăcatul în bidirecțional cu rășina aferentă = 150 kg
- placajul pentru punte și suprastructura = 244 kg
- amenajări interioare, finisaj corp, vopsea, antivegetativ = 200 kg
- catarg, velatura, accesorii navigatie = 100 kg
3. Cu un deplasament al navei goale de 0,9 t, este departe de a intra in categoria B, așa că Izvor 11 rămâne un proiect viabil numai pentru categoria "C". O să fac și un calcul pentru un cost estimativ. Până atunci, la recomandarea lui Vali, m-am înscris pe forumul de discuții al lui Bernd Kohler, fiindca Eco 7 mi-a mers la inimioară, planurile fiind mai mult decât ieftine: http://www.ikarus342000.com/ECO7page.htm, rămânând să mă dumiresc ce înseamnă"The  boat is designed for extended coastal cruising" și costurile construcției, urmând a le compara cu cele ale lui Izvor 11.
Ganduri bune !

gvincentiu

#56
 Thank you for your interest on our ECO 7.5 design.
According to your order ***cenzurat***.
If you have any question concerning the design, do not hesitate to ask.

Best regards

Bernd Kohler
K-designs
The Netherlands
Ganduri bune !

Vali

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gvincentiu

Am facut niscaiva calcule preliminare: costul corpului catamaranului pare abordabil, mai ales daca timpul alocat constructiei se intinde pe doi-trei ani, iar sumele devin esalonate. Preturile materialelor sunt cele oficiale, numai la Holver introducand un oarecare discount standard, pe care-l dau ei. Orice negociere, inseamna scaderea costurilor  :). Estimarea este de 10% (+/-). Cum apreciati un corp nou de catamaran, la pret de monococa SH de cateva decenii?
Ganduri bune !

Rumpi


sincer nu stiu ce sa zic. mie costul mi se pare cam mare. nu pentru ca ai fi gresit tu undeva ci din cauza raportului calitate pret. daca placajul si epoxiul ar fi marin as zice excelent cost, dar placajul e "de exterior" plop cu fete de okume, si epoxi-ul de pardoseala (inclusiv ala de la polydis e de pardoseala).
Parerea mea e ca daca vrei sa ramai la constructia din placaj ar trebui sa studiezi ceva placaj alternativ, ori plop oficial, ori mesteacan. Eu as studia de asemenea posibilitatea constructiei strip-plank. Eco 7,5 e simetric asa ca n-ai probleme deosebite la redesenare. poate o face kohler direct pe bani putini. ar trebui recalculata greutatea sa vezi daca te poti incadra in cele 750kg indicate de el. eventual un strip-plank cu plop, sau amestec plop molid.
Dupa parerea mea (n-am facut calcule amanuntite) in Romania cea mai ieftina metoda de constructie moderna (cu adezivi adica, nu maragonzerie traditionala) este strip plankul. Pana nu gasim un placaj usor, de calitate si ieftin singurul avantaj al placajului ramane rapiditatea constructiei, dar asta nu intereseaza aici daca te gandesti sa te intinzi pe 2-3 ani. Ar mai fi de studiat costurile de constructie cu panouri sandwich infuzate cu poliester dupa metoda lui Kelsall, dar nu stiu unde e "point of diminishing returns" in raport cu lungimea, am impresia ca e o metoda mai avantajoasa la o barca mai mare decat asta.
Incearca eventual sa calculezi greutatea corpului pentru strip-plank plop sau brad 8mm cu 450g fibra/epoxi pe ambele parti. Din punct de vedere structural ar trebui sa ajunga. daca te incadrezi in 750kg sigur o sa fie mai ieftina constructia. placaj as folosi doar mobilierul interior si la bulkhead.
In orice caz felicitari pentru achizitia planurilor.