Atelier(e) scoala

Creat de charlie, Noiembrie 15, 2020, 02:36:56 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

charlie

Ma tot gandesc ca ar fi multi mai multi "curajosi" in ale constructiei si/sau reparatiilor daca ar avea posibilitatea sa invete practic si supervizat tehnicile de baza. Este un pas greu de facut de la tastatura la rumegus de lemn si/sau rasini si/sau fibra.

Poate o asociatie care are in statut promovarea activitatilor nautice (sic!) sau poate un voluntar inimos ar putea initia o astfel de scoala. Pentru fiecare sesiune, este descrisa tema si necesarul de scule si materiale, doritorii se inscriu, platesc, primesc materialele acasa si eventual un minim de suport de curs urmand apoi sa participe online la demonstratiile din partea instructorului sincron sau nu cu ceea ce face "elevul". E simplista descrierea, e clar ca trebuie organizat in detaliu,  dar sper ca se intelege cam unde bat :)

Cu timpul astfel de ateliere se vor putea organiza live dar pentru moment cred ca si remote schooling e ok. Lucruri simple gen trasat de pe plan pe placaj, prepararea rasinii epoxidice si utilizarea acesteia pentru a proteja placajul sau pentru crea o lipitura, diverse tipuri de fibra si cum se lucreaza cu ele etc.


syRebekah

În primul rând presupune birocraţie. Chiar şi ca ucenicie, nu mai zic de varianta învăţământ. Şi trebuie să o faci, deoarece lucrând cu neofiţi probabilitatea unui accident care să necesite tratament medical este suficient de mare. Lipsa formalităţilor poate să însemne dosar penal cu toată bunăvoinţa rănitului.

De asta cel mai bine este invers - cel care vrea să înveţe, să o facă pe un proiect la realizarea căruia îi cheamă el pe profi. În felul acesta el îşi asumă răspunderea.
fost ghrt.

charlie

Nu am spus ca este simplu sau ca ar trebui facut fara respect pentru siguranta si fara asumarea raspunderii participantilor. Da, parte din dificultate este si "birocratia", nu mai poate nimeni sa faca fapte bune fara sa puna beneficiarii sa semneze un acord BINE intocmit de juristi specializati  :'(

In ce priveste convocarea specialistilor la amator la atelier eu sunt primul care ma inscriu doritor! Nu cred insa ca este posibil ca fiecare potential constructor sa cheme un profi sa-i arate practic cum poata de exemplu obtine pasta de rasina de consistenta corecta si cum sa produca un "filet" de epoxidica ingrosata pe doua bucati de placaj, dupa ce a reusit cumva sa identifice si sa achizitioneze toate materialele si consumabilele necesare acestui "experiment scoala".

Invers, un profi care proiecteaza lectia,  creaza "kitul" de matreriale necesare in cantitati mici si apoi "preda" aceasta lectie poate ajuta o multime de oameni simultan si poate face asta cu compensarea investitiei sale de timp si fara sa se expuna fizic. Eu unul as plati petru astfel de lectii dar cine stie daca este cu adevarat fezabil. Subiect de gandire, de aceea e un forum de discutii  ;)

syRebekah

Lumea priveşte chestia asta cu "acordurile" şi "hârtiile" ca pe ceva inutil sau un rău necesar. Poţi însă să înţelegi că multe regulamente sunt scrise "cu sânge", cum se spune la cfr şi în aviaţie, altele sunt rezultatul experienţei colective, iar instructajele corect făcute au menirea tocmai să prevină alte accidente. Doar dintr-o impardonabilă eroare pot fi reduse la a semna o hârtie fără să o citeşti.

Şi dacă mergi pe ideea că îţi pui salopeta pe tine şi eşti liber măcar în ţara ta să faci ce vrei, să îţi practici un hobby etc, pune-te în altă situaţie: îţi construieşti o casă, iar poliţia te întreabă ce e cu omul ăla în salopetă care a căzut de pe schela de la tine din curte.
fost ghrt.

pelicanul

Cosmo Kramer: "Make your own Pizza"

https://www.youtube.com/watch?v=b9o7DFFimKo

George: "You can't have people shoving their arms into a 600 degree oven!"
Kramer: "It's all supervised!"

:) :) :) :) :)

Am mai avut o discuție asemănătoare pe forum:

https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1684.120.html

Nu am acoperit atunci și aspectele legate de protecția muncii, așa că această completare e binevenită.

charlie

Citat din: pelicanul din Noiembrie 16, 2020, 09:20:17 AM
Cosmo Kramer: "Make your own Pizza"

https://www.youtube.com/watch?v=b9o7DFFimKo

George: "You can't have people shoving their arms into a 600 degree oven!"
Kramer: "It's all supervised!"


... si sa nu uitam replica lui Poppie: "Yes, but we cannot give the people the right to choose any topping they want ?!"

https://youtu.be/b9o7DFFimKo?t=233

pelicanul

 :) :) :)
Poppie e conservator (trumpist s-ar spune acum), în timp ce Kramer e liberal (normal  :) )

Discuția alunecă spre dreptul femeilor de a avorta (pro-life / pro-choice ar spune un american):

Kramer: "It's not a pizza 'til it comes out from the oven!"
Poppie: "It's a pizza the moment you put your fist in the dough!"

:) :) :)

Pentru bărcile "stich and glue" discuția ar trebui adaptată:

Kramer: "It's not a boat until you launch it on the water!"
Poppie: "It's a boat the moment you cut the first piece of plywood!"

:) :) :)


diles

e plin netul de tutoriale de toate felurile,dar nici unul nu e bun daca ai 2 maini stangi/aici nu ma refer la tine in particular/ca sa duci un proiect de genul asta la bun sfarsit trebuie sa pui ceva si de la tine,nu poti invata totul din tutoriale sau forumuri,trebuie sa te adaptezi sa gandesti si sa improvizezi,asta face parte din farmecul constructiei.capacitatea constructorului de a realiza o lucrare de acest fel se va reflecta in calitatea produsului finit.

Florio

O să fie o ocazie excelentă de a vedea etape, metode, materiale, acum, când Bogdan (Negara) începe construcția unei bărci deosebite, acel transatlantic de 5,8m.  :)
ClassGlobe 5,80

Bogdan

#9
Va fi o buna ocazie sa vezi si sa iti doresti sa nu mai construiesti barci!  ;D ;D ;D

Pentru ca va trebui sa respect intocmai specificatiile privind materialele de constructie, in vederea certificarii in clasa 5.80, costurile devin alarmante pentru o barca de dimensiunile acestea.

Dar se va putea vedea pe site in sectiunea classmini580, cam tot procesul de construire. Am sa realizez si filmulete pe care am sa le postez pe youtube, iar linkurile vor fi pe site si chiar pe forum.

De fapt, toti cei 30 (pana acum) inscrisi in nebunia asta, suntem obligati sa avem un blog unde sa postam foto sau filmulete pe "faze determinante" cum ar spune Florio.

Asadar, unii sunt mai avansati, altii...cam ca mine.  Ii puteti urmari aici:
https://www.classglobe580.com/builders-blog/
Va recomand cu caldura blogul japonezului Shinici Sonoda. Japan, made in Japan.
Cel mai avansat este Piotr, care construieste barca lui Don McIntyre si il puteti urmari aici: https://www.facebook.com/pczarniecki1



charlie

Da, simt ca e necesar sa precizez ca nu imi este teama ca nu ma voi descurca, multumesc colegilor care mi-au confirmat ca ma vor ajuta cu sfaturi oricand voi avea nevoie.

Am deschis subiectul, se pare ca sub o forma sau alta mai fusese deschis si in trecut, cu intentia de a revitaliza pofta de constructie si de a promova un pic spiritul de grup. Nici macar nu e un moment propice "taberelor de creatie", din motive de temperatura si de pandemie, dar parea un moment bun sa discutam despre ele si eventual sa gasim alternative adaptate timpului si timpurilor. Ma gandeam si la copiii nostri / tineri ce ar putea gasi in lectiile astea practice si gandite echivalentul kiturilor de modelism sau a radioului cu tranzistori cu care cel putin eu am crescut si care m-au ajutat sa descopar placerea de a crea ceva. Cu timpul a venit si placerea de a proiecta, de a invata lucruri noi prin studiu individual dar scanteia a fost acolo, primul model lipit cu grija si vopsit atent, primul gajait de la radioul la care lipisem si dezlipisem seri la rand si primul program de rezolvat ecuatia de gradul 2 in basic copiat din revista si "imbunatatit" :)

@Bogdan: Voi urmari constructia si daca pot ajuta cu ceva sunt gata sa gasesc timp pentru o astfel de cauza. Proiectantul de la care am luat barcuta la care lucrez este unul din furnizorii de kituri cnc pt clasglobe 5.80 (in state) si de acolo am aflat initial de asta si am inceput sa urmaresc bloguri de constructie


Vali

Sa ma bag si eu putin in discutie :).

Dupa cum multi colegi stiu, eu lucrez "profi" barci din fibra si lemn, dar culmea e ca lucrez si ca amator, din pasiune, in anumite tehnici mai exotice, in lemn si epoxy.

Tot ceea ce stiu in prezent am invatat in urmatoarele moduri:

1. Pe parte de poliester armat cu fibra am fost norocos sa am de mic tangenta cu tehnologia, astfel:
- In 1980 la Casa Pionierilor a fost prima oara introdusa tehnica de laminare a corpului de model din poliester si fibra, si deci atunci am "batut" si eu fibra prima oara.
- In 1982 s-a infiintat prima sectie de productie articole de poliester armat in Galati, iar taica-miu a fost unul dintre primii clienti de lotca de fibra. In anii urmatori la locul lui de munca s-a incropit un atelier de mentenanta a barcilor de fibra, si acolo am mai invatat si eu cate ceva, pe langa marangozeria clasica in lemn.
- In 1986 cand am inceput liceul, m-am cerut la practica la fostul IMNG exact la sectia de barci de salvare, facute bineinteles in fibra si poliester. Acolo am mai invatat cate ceva pe langa ce stiam.
- incepand din 1991 si pana prin 2005 am invatat multe "tips and tricks" la Spat Galati, unde mergeam deseori si lucram voluntar, numai ca sa am acces la ultimele noutati in domeniu.
- In toata aceasta perioada am lucrat mult si la jucariile mele plutitoare, de multe ori experimentand pe propria cheltuiala pana am descoperit ce sa fac si ce nu.

2. Pe parte de lemn cu epoxy, a fost un fel de continuare a activitatii de modelism din copilarie si adolescenta, dar la o scara mult mai mare. Norocul a fost ca aveam deja mana formata la lucrul de finete in lemn, placaj, adezivi, vopsele etc, iar trecerea la epoxy s-a facut de la sine.
- Ce am avut de invatat si mi-a fost destul de greu pana am reusit a fost tehnica de lucru specifica pentru fiecare rasina.
- Exista de exemplu rasini epoxidice foarte bune, dar cu timp lung de polimerizare si fluiditate mica, excelente pentru stratificari in lemn, dar total contraindicate la laminarea fibrei pe lemn, din cauza ca se scurg si lasa bule.
- La fel, unele rasini mai vascoase sunt bune la imbracat corpul in fibra, dar nu la fel de bune la stratificat precum cele fluide. Necazul e ca, spre deosebire de poliester, nu exista agenti eficienti de tixotropizare, decat cel mult filleri care ingroasa rasina in scop de lipituri sau chituiri.
- Oricum, mai am de invatat pe partea asta, dar baza am ajuns s-o stapanesc bine exclusiv prin munca si pe banii mei. N-am avut pe nimeni care sa ma invete, mai ales ca atunci cand am pornit nu existau tutoriale pe Youtube, decat cel mult cateva site-uri din preistoria internetului, cu poze mici si ceva experiente relatate de diversi amatori. Cand am avut acces prima oara la "Gougeon Brothers on Boat Construction" aveam deja peste 10 ani de practica in lucrul cu lemn si epoxy.

Ca sa nu zica lumea ca-mi scriu aici cv-ul :), vreau sa spun ca nu constructia de barci este marea mea pasiune, ci hidrodinamica ambarcatiunilor. Constructia de barci este doar mijlocul prin care ajung la finalitatea dorita - anume barci optimizate la maxim dpdv hidrodinamic si de seakeeping.

Concluziile la ce am scris aici, raportat la ideea lui Charlie privind instruirea amatorilor de catre profesionisti:

1. Exista extrem de putini oameni cu adevarat priceputi, care sa merite sa fie luati in calcul la o asemenea intreprindere.
2. Dintre acesti si asa extrem de putini, si mai putini ar fi dispusi sa se implice in activitati educative. Eu de exemplu cand gasesc ceva timp, prefer sa lucrez la proiectele mele personale, si in rest exclusiv pe forum, telefonic (mai rar) sau chiar live cand e nevoie (foarte rar).
3. Un amator care reuseste este exclusiv produsul propriei perseverente si al muncii sustinute. Nici un instructor nu garanteaza vreo reusita, cata vreme amatorul nu este suficient de motivat si perseverent. Eu si altii ca mine am pornit tot ca amatori, intr-o vreme cand era infinit mai greu decat azi sa obtii materializarea viselor nautice. Ceea ce suntem azi e exclusiv rezultatul acelei perseverente si munci de care spuneam.

Daca vreodata se ajunge la "o masa critica" in solicitarea de formare profesionala la amatori, am sa iau in considerare sa ma implic, dar pana atunci ramane ca acum - pe forum, la telefon sau fata in fata.
Am si alte idei in directia asta, as vrea sa scriu si sa public carti de specialitate, fiind o lipsa cronica de asa ceva, iar cultura nautica incredibil de slaba, te ingrozesti numai daca dai un ochi pe facebook.

Mai povestim, mai scrieti si voi ce idei mai aveti. La mine nu e batut nimic in cuie, poate pornim ceva, dar pentru asta intai ne facem bine lectiile fiecare in dreptul lui.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Intersect

Citat din: Vali din Noiembrie 18, 2020, 12:02:50 PM

Am si alte idei in directia asta, as vrea sa scriu si sa public carti de specialitate, fiind o lipsa cronica de asa ceva, iar cultura nautica incredibil de slaba, te ingrozesti numai daca dai un ochi pe facebook.

Mai povestim, mai scrieti si voi ce idei mai aveti. La mine nu e batut nimic in cuie, poate pornim ceva, dar pentru asta intai ne facem bine lectiile fiecare in dreptul lui.

Foarte tare ar fi daca ai publica. Mult succes,abia astept sa te citesc pe hartie.
Born to fish,forced to work!!!

Vali

Citat din: Intersect din Noiembrie 18, 2020, 07:01:14 PM
Foarte tare ar fi daca ai publica. Mult succes,abia astept sa te citesc pe hartie.

Deocamdata am treaba cu asociatia. Desi (inca) nu am scris, treaba merge inainte. Am sa revin curand cu toate noutatile.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Intersect

Citat din: Vali din Noiembrie 18, 2020, 07:37:33 PM
Deocamdata am treaba cu asociatia. Desi (inca) nu am scris, treaba merge inainte. Am sa revin curand cu toate noutatile.
Si? A ramas sa ne auzim la telefon.
Born to fish,forced to work!!!