barca fara osatura

Creat de Laurentiu N., Decembrie 28, 2011, 08:51:56 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Laurentiu N.

Am deschis pagina"constructii metalice si am ramas uimit de lipsa mesajelor.
Stiu ca sistemele clasice pe osatura implica multa manopera,sudura fara timpi morti [pentru racire ] si autogen pentru indoirea tablelor mai groase,dar totusi constructiile metalice sant departe de a fi apus.
In epoca rasinilor epoxidice si a aluminiului ambutisat,barcile de otel vin cu avantajele lor, deloc de neglijat
-Constructie f. solida
-Tehnologie accesibila oricui in aceste vremuri,daca timpul de executie nu e factorul hotarator.[asta nu scuteste pe nimeni de indemanare si experienta in prelucrarea metalelor.]
-Materialul nu e greu de procurat,mai ales pentru Galati ,Hunedoara,etc unde putem cumpara la pret de producator.
-Zero infiltratii.Condensul in schimb poate deveni o problema daca nu izolam peretii,dar asta se intampla si la barcile de fibra plina ori aluminiu[cel mai bun conducator termic]
-Barca poate sta fara griji acostata la un debarcader[cu exceptia timpului destinat intretinerii  operei vii]
Eu am cautat, de curiozitate, mult timp un velier metalic, de mici dinensiuni si am gasit un proiect pe care vreu sa-l supun atentiei dv.
LIZA JANE-proiect Atkins/co.Sloop costier.Lungime 6 m.Nu are sistem de osatura si nici nu e construit in sistemui origami.[inaccesibil pentru un constructor amator datorita preciziei cu care trebuie taiate tablele si apoi indoite]

Forma corpului se pastreaza datorita balastului[beton aprox.5ookg]ce constituie si podeaua barcii.Chila fixa spre pupa,calca la apa aprox 1 m.Fund in V"pronuntat.
Autodrenare=podeaua mai sus decat linia apei.
Cred ca este cel mai mic velier metalic de pe net.
Proiectantul spune ca in varianta metalica,48 de piese sant necesare pentru constructia corpului. Atasez cateva desene.[pret proiect 55 usd]

Vali

#1
Citat din: Laurentiu N. din Decembrie 28, 2011, 08:51:56 PM
Am deschis pagina"constructii metalice si am ramas uimit de lipsa mesajelor.

Poate din cauza ca acest sistem este (inca) prea putin raspandit la noi. Putem aminti doar de Decebal 1 si 2, trimaranul Dacia, si Neutrino, care au avut in comun tocmai supradimensionarea structurala, si implicit greutatea prea mare.
In plus, cine e pasionat de construit barci de obicei lucreaza in lemn, cine-si doreste barca "acum" alege ceva la gata din fibra, si doar pasionatii multivalenti, informati si doritori de ocean se orienteaza spre barci metalice, si acestia sunt foarte rari.

Citat din: Laurentiu N. din Decembrie 28, 2011, 08:51:56 PM
Stiu ca sistemele clasice pe osatura implica multa manopera,sudura fara timpi morti [pentru racire ] si autogen pentru indoirea tablelor mai groase,dar totusi constructiile metalice sant departe de a fi apus.
In epoca rasinilor epoxidice si a aluminiului ambutisat,barcile de otel vin cu avantajele lor, deloc de neglijat
-Constructie f. solida
-Tehnologie accesibila oricui in aceste vremuri,daca timpul de executie nu e factorul hotarator.[asta nu scuteste pe nimeni de indemanare si experienta in prelucrarea metalelor.]
-Materialul nu e greu de procurat,mai ales pentru Galati ,Hunedoara,etc unde putem cumpara la pret de producator.
-Zero infiltratii.Condensul in schimb poate deveni o problema daca nu izolam peretii,dar asta se intampla si la barcile de fibra plina ori aluminiu[cel mai bun conducator termic]
-Barca poate sta fara griji acostata la un debarcader[cu exceptia timpului destinat intretinerii  operei vii]

O barca metalica bine facuta poate fi superlativul absolut in materie de soliditate si calitati nautice. Cele mai bune exemple sunt barcile de amatori consacrate, din portofoliul lui Dudley Dix, Van de Stadt, Bruce Roberts sau Roberto Barros, plus atatia altii.
Cel putin barcile "radius chine" ale lui Dudley Dix sunt exemple de perfectiune in functionalitate, seaworthiness si design. Acestea au devenit cunoscute pe plan mondial dupa ce "fierarul" Wynand Nortje a scos cateva bijuterii plutitoare in atelierul sau din Africa de Sud. Website-ul lui e http://5psi.net/ .
Cea mai importanta calitate in opinia mea este obtinerea unei greutati minime a corpului, care avantajeaza performanta. Aceasta se obtine tocmai prin sistemul de constructie fara osatura, adoptat de Van de Stadt si Graham Shanon la constructia multigurna, sau Yves Marie de Tanton la origami (gama Imagiro).

Citat din: Laurentiu N. din Decembrie 28, 2011, 08:51:56 PM
Eu am cautat, de curiozitate, mult timp un velier metalic, de mici dinensiuni si am gasit un proiect pe care vreu sa-l supun atentiei dv.
LIZA JANE-proiect Atkins/co.Sloop costier.Lungime 6 m.Nu are sistem de osatura si nici nu e construit in sistemui origami.[inaccesibil pentru un constructor amator datorita preciziei cu care trebuie taiate tablele si apoi indoite]

Forma corpului se pastreaza datorita balastului[beton aprox.5ookg]ce constituie si podeaua barcii.Chila fixa spre pupa,calca la apa aprox 1 m.Fund in V"pronuntat.
Autodrenare=podeaua mai sus decat linia apei.
Cred ca este cel mai mic velier metalic de pe net.
Proiectantul spune ca in varianta metalica,48 de piese sant necesare pentru constrictia corpului. Atasez cateva desene.[pret proiect 55 usd]

Si totusi, 6 metri e cam prea mic in opinia mea ca sa merite sa fie facut din metal. La dimensiunea asta, cel mai simplu si rapid de facut e "stitch&glue", cum are Devlin atatea modele.
O barca metalica justifica efortul investit atunci cand ofera si confort, si performante. Ca o parere strict personala, Liza Jane e un compromis acceptabil doar atunci cand nu conteaza asa mult cele 2 calitati ante-mentionate. Poate fi folosit costier sau in ape interioare, insa pentru calatorii mai lungi e cam spartan si sigur destul de lent. Cred ca atractiv e faptul ca e o barca accesibila si foarte solida.
Mult mai potrivite mi se par pentru croaziere mai lungi Tom Thumb 24 si 26 ale lui Graham Shanon. Sunt barci frameless, verificate in practica, si mult mai actuale. Asta nu inseamna ca Liza Jane e "de lepadat", dar fiecare gen de barca are "targetul" sau, deci sigur si Liza Jane va avea fanii sai :).
Pentru a avea o idee despre calitatile ei, ne trebuie in primul rand deplasamentul si alti cativa parametri, ceea ce pe site nu gasim...

LE: Am mutat discutia la categoria "Frameless", si cu ocazia asta ii multumesc lui Laurentiu, care ne-a completat singura categorie ramasa pana acum goala a forumului, constructia metalica :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Laurentiu N.

#2
Acum ca rubrica a primit atingerea unui profesionist ,Valy,cred ca va avea parte de mai multa atentie.Iar trimiterile pe care le-a facut cred ca merita studiate chiar daca planurile noastre vizeaza alt tip de nava.
Vorbea B.P.la o alta rubrica ,despre teava de foraj pe post de catarg  ???!!! Asta visavi de supradimensionare.Constructorii respectivi nu cred ca au tinut seama de plan.[daca l-au avut].
In ce priveste- informatii despre proiect,acesta sau oricare altul ,al aceluias proiectant ,se pot abtine prin mail" de la d"na Pat Atkin.[APatkin@aol.com]
Mie mi-a raspuns amabil ,la fiecare intrebare pe care i-am adresat-o ,in max. 2 zile.[sper sa nu fiu acuzat de reclama,nu asta a fost intentia mea]
Toate cele bune !

Vali

Lasa Laurentiu ca mai am de tras muuuult stiren pe nas pana sa zic ca-s profesionist ;).
In nici un caz nu vreau sa spun ca Liza Jane nu e o barca buna. Chiar a fost o surpriza placuta ca am regasit-o mentionata la noi pe forum, fiindca e o barca de incredere, as spune chiar ca e echivalentul metalic al Flicka 20 :). Dupa forme e o barca suficient de seaworthy, si daca deplasamentul se apropie de cel al lui Flicka, ne putem astepta si la performante apropiate.
Pentru cineva care nu se grabeste, e o barca destul de buna, cu care se pot lua "in piept" valurile marilor apropiate noua - Marea Neagra, Egee, poate si Mediterana. Sa nu uitam ca Neutrino avea 5 metri, si a fost facuta ca sa ia in piept valurile Atlanticului, si doar nesansa coliziunii din Marmara a fost cea care i-a intrerupt parcursul.
Poate ar fi o idee sa o intrebam pe d-na Pat daca ne poate da date despre deplasament si suprafata velica, sa ne putem face o idee mai detaliata despre barca.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Laurentiu N.

Vali, te rog sa o intrebi personal. Eu am facut asta de cateva ori,pentru alte proiecte si nu vreau sa creada ca sant vreun curios disperat",ceea ce nu e prea departe de adevar, dar nu tin sa afle si d"na Pat A.
Nu uita sa mentionezi ca esti administratorul unui forum de specialitate,unde discutam,chiar acum acest proiect.Poate are si vreo foto cu barca....sa nu uit -grosimea bordajului ? ;D

Laurentiu N.

#5
Aici pe forum sant oameni ,precum Florio de ex.carora nu trebuie sa li se traduca nimic. Ma gandesc insa ca cei mai multi iubitori de barci si apa isi doresc ceva mic,fara cheltuieli prea mari si care sa faca bucuria lor si a familiei.
Termenii ,in engleza, folositi aici si care fac parte din limbajul profesionistului [epitet" pe care din modestie il respingi] vor avea efectul de ai indeparta pe incepatori si asa speriati ,cred, de multimea cuvintelor ce trebuie retinute doar vizavi de structura barcii.Asa ca vin cu sugestia de a infiinta o rubrica gen dictionar de termeni marinaresti.
Plus ca e posibil sa nu fiu singurul care DACA AM DE ALES intre ceva : strain si acelas lucru facut de romani,poate mai slab calitativ,il aleg pe cel din urma chiar daca are lipsa.... "butonul de vibratii" :) :D ;D

gvincentiu

#6
Lasa ca nu toti sunt profesionisti. Insa aici e ca la baschet: antreneaza-te cu cei mai buni daca vrei sa inveti sa joci bine!
Ganduri bune !

Vali

Si totusi, cred ca n-am s-o deranjez pe d-na Pat cu vreun mail, fiindca stiu cum e sa ma intrebe cineva ceva si apoi sa "dispara in ceata" :D. Oricum, din cele 3 desene de pe pagina web: http://www.atkinboatplans.com/Sail/LizaJane.html , cine e interesat isi poate face singur niste calcule aproximative:
1. Se iau offset-urile din planul de forme si se importa chila, gurna si copastia in Freeship, respectandu-se proportiile, dupa care se alege "design hydrostatics" si se obtine deplasamentul aproximativ. Se pot scoate si desfasuratele corpului, se pot face calcule de greutate etc.
2. Se aplica geometria de clasa a 6-a si se calculeaza suprafata velica, aflandu-se astfel si rapoartele si comportamentul barcii.
3. Din cartea lui Dave Gerr se obtine si un esantionaj aproximativ, care ne da si grosimile, si implicit cantitatea de material.
Treburile astea sunt cateva exercitii interesante pentru un pasionat, ca sa nu mai spunem ca am cunostinte care din astfel de desene sumare au redactat planuri complete, si ulterior au si construit barci in marime naturala :).

Iar despre rubrica de dictionar, putem (puteti) oricand porni un topic unde sa discutam absolut orice nelamurire, sau putem discuta de exemplu la acest topic: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,317.msg3230.html#new . Oricum, in timp vom contribui la strangerea de informatie, in asa incat pasionatii sa nu se simta vreodata intimidati de limbajul specific.
Eu momentan am o (mica) pauza, dupa care fug inapoi la treaba, dar poate cineva are mai mult timp si mai mult chef :P, si punem putina ordine in termenii specifici, in romana, engleza, franceza etc...
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Laurentiu N.

#8
Treaba cu "disparutul in ceata"nu se aplica in acest caz.Rugamintea de a primi 1-2 date de la un proiect nu te angajeaza la nimic si face apel doar la amabilitatea celor din firma.Nici daca platesti pentru -planul de studiu,15 usd. in cazul de fata, nu inseamna ca te obligi  sa cumperi planul-55 usd. Asa ca poate fi vorba de neseriozitate doar atunci cand iti iei un angajament si nu-l respecti ,sau cand sugerezi macar ca vei cumpara si ...

blue marlin

Citat din: Vali din Decembrie 29, 2011, 03:02:16 PM
3. Din cartea lui Dave Gerr se obtine si un esantionaj aproximativ, care ne da si grosimile, si implicit cantitatea de material.

Cum se numeste cartea? Daca o are cineva scanata poate sa o salveze pe forum? Multumesc
Nothing is impossible...

menestras

Ma bag si eu nitel in ciorba si zic asa. Nu va fie frica de taiatul tablei. Exista mai peste tot in ziua de azi masini de taiat cu plasma cu comanda numerica ce pot taia foile de otel la precizie de sub un mm. Asa ca problema taierii exacte este cea mai usor de realizat. Iar foi de otel  se gasesc pe toate drumurile la preturi intre 650 si 700 euro/ tona.

gigitolan

Buna, tehnica de constructie se numeste "origami". Iata aici http://www.freewebs.com/origamiboats/apps/photos/album?albumid=2880124 un album care ilustreaza pas cu pas "nasterea" unei astfel de barci. Exista doua grupuri de discutii pe Yahoo pe tema asta: http://groups.yahoo.com/group/OrigamiBoatDesignUsers/?yguid=204896422
http://groups.yahoo.com/group/OrigamiPlyBoatDesign/?yguid=204896422

Vant bun

Laurentiu N.

#12
Un om singur, in padure ,cu autogenul lui si alte cateva scule -face obarca !!! :o
Asta e mai tare decat atunci cand am chiulit un trimestru intreg de la liceu.Ohohooo !
Totusi :
Muchia taiata la autogen trebuie polisata neaparat.
Nu am reusit sa vad traful" de sudura.Curent probabil ca ia de la stana " ce apare intr-o imagine.
Am mari indoieli ca se poate indoi,mula pe oglinda,o foaie de tabla de 3-4 mm fara ajutorul autogenului ce nu apare in acel moment in foto.
Cred ca au mai pus si altii mana la urcarea partilor pe cavalet.
.
Dar lasand astea la o parte ar fi interesant de vazut ceva planuri !

Ciby

Da, treaba cu barca facuta intro (ce aiurea mi se pare lipsa liniutei despartitoare dinaintea lui o, dar daca-i lege...) padure de conifere, adica undeva pe la munte, m-a frapat si pe mine.
Dar ce conteaza, omul isi face barca!

gigitolan