Competition Sailing

Creat de Alex1958, Martie 17, 2021, 09:35:04 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Alex1958

Salut,
M-am nimerit ieri dimineata sa vad pe TVR2 o competitie de sailing in NZ. Doua barci cu velatura imensa care se intreceau pe un circuit marcat. Barcile in sine aratau ca niste ganganii de desert cu doua picioare laterale pe care erau glisoare. Picioarele erau rabatabile si foloseau atat la glisare cat si la intoarcerea barcii in zona de volta de la capetele traseului. In general barca nu ajungea pe chila pe apa ci se sprijinea pe glisoarele alea (uneori doar pe unul!) si putin pe carma.
M-am uitat o ora jumate ca prostu' si nu-mi venea sa cred.
Chestia care m-a mirat cel mai mult a fost viteza. Cu vant de 10-11nd se ducea barca cu 30nd. Cum naiba se poate ajunge la asa ceva? Parca contrazice fizica!
Ii rog pe colegii velisti sa explice asa mai pe intelesul profanilor!
Multumesc!

einstein1984

Un kart cu vele (jucarie cu roti pe plaja) poate atinge de 3 ori viteza vantului. Singura chestie care impiedica o nava sa faca acelasi lucru  e rezistenta la inaintare a carenei oferita de apa. Daca o scoti din apa, ca alea de leèai vazut tu sau un catamaran Hobbie pe un singur flotor, reszistenta scade dramatic si viteze mai mari sunt posibile.

peb5

De o saptamana se tine competitia. Acum s-a incheiat, au castigat NewZ cu 7 la 3.

Vali

Când se navigă cu vânt strâns, adică din sectorul prova, vântul aparent (adică vântul simțit de ocupanții bărcii) crește odată cu creșterea vitezei bărcii. Cu cat crește vântul aparent, cu atât mai mult crește viteza bărcii. Deci viteza bărcii și a vântului aparent se ajuta reciproc să crească, până se ajunge la limita de rezistență aero și hidrodinamică, dincolo de care creșterea nu mai e posibilă.

Pentru a duce această limită cat mai departe, se adoptă soluții de micșorare a rezistenței hidrodinamice, precum aripile portante (hydrofoil) de la bărcile de Cupa America (și nu numai). Multe alte exemple se găsesc pe un topic menționat de mine anterior, "Multihull structure thoughts" de pe boatdesign.net, despre care am spus că e cel mai valoros topic pe care l-am citit în viața asta.

Oricum, multicocile cu vele au un potențial de viteză fulminant, chiar și fără aripi portante. Odată cu adăugarea aripilor, scad complet rezistențele de frecare și de val ale corpurilor, rămânând numai rezistența de apendice a aripilor portante (hidrodinamică), plus rezistența aerodinamică a corpurilor și velaturii. Deci e ușor de înțeles de unde acest spor masiv de viteză.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

xtino

   Explicatia cu compunerea fortelor desi este cea mai populara explicatie,  nu este usor de inteles.
   Daca te gandesti ca masa de aer opune corpului care se misca prin ea o rezistenta, este greu de acceptat ca ea ar putea creste viteza si implicit energia cinetica.
   Pentru ca nu o face. Ce creste energia cinetica (si implicit viteza)este componenta de vant real. Adica in fiecare secunda vantul real mai adauga putina energie cinetica la cea existenta. Astfel ca viteza creste pana cand energia pierduta de franarea data de aer si apa este egala cu energia livrata de vantul real.
In cazul prezentat rezistenta apei este extrem de mica astfel ca viteza creste usor peste viteza vantului.

Totusi directia vantului aparent este cea care influenteaza velele. Astfel ca, la limita, in cazul unui vant de pupa (pt o intelegere mai usoara) daca viteza barcii atinge viteza vantului, velele vor flutura si forta tractoare dispare.

Din acest motiv depasirea vitezei vantului real este posibila doar in vant strans. De fapt vantul real poate fi un vant travers dar pe masura ce creste viteza barcii vantul aparent devine un vant strans.