Reparatie filet bujie

Creat de cosmin91, Aprilie 04, 2022, 11:24:57 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 4 Vizitatori vizualizează acest subiect.

cosmin91

Salutare dragi colegi!

In urma unei reparatii reusite am decis sa impartasesc experienta mea, in cazul in care se mai afla si altcineva in aceeasi situatie.
Este vorba de reparatia filetului de bujie din chiuloasa ce a fost distrus aproape complet de fostul proprietar.

Povestea incepe cu achizitia unui motor Yamaha 5hp 2T 1997 de catre un prieten de-al meu, motorul avand aceasta buba ascunsa. Acesta a pornit foarte bine in ziua achizitiei pentru cateva minute cat a fost tinut la test si mergea rotund, dar odata adus acasa nu a mai pornit si scapa compresia pe la filetul bujiei.

Drept urmare am fost nevoiti sa folosim un kit de reparatii pentru filetele de bujii M14x1.25 (NKG BR7HS). Kit-ul a fost cumparat de la MannesMan Ploiesti (https://sculemannesmann.ro/index.php?route=product/product&product_id=2232&search=set+reparatie+buji&description=true). Nu este cel mai stralucit kit deoarece ii lipseste spiralul pentru majorarea gaurii astfel incat sa se poate realiza filetul exterior al bucsii.

Exista kit-uri cu burhiu inclus dar nu aveau pe stoc la noi in oras, inclusiv exista helicoil, dar personal mi s-a parut mai ok aceasta bucsa.

Pasii pe care i-am urmat:
1. Majorarea gaurii preexistente cu spiral 14.5mm (cu greu am facut rost de el) - s-a realizat cu bormasina la mana deoarece nu am vrut sa dezmembrez tot motorul. Inainte de toate am bagat cateva bucati de carpa cu penseta in cilindru si am dus pistonul sus ca sa nu se duca span pe langa acesta. Am dat si cu vaselina pe burhiu ceea ce a ajutat mult sa tina spanul lipit de acesta.

2. Realizarea filetului - cu tarodul din dotarea kit-ului am facut filetul in chiuloasa. Bineinteles ca am gresat si tarodul si recomand sa se tina apasat bine pe tarod in momentul rasucirii acestuia.

3. Curatarea cilindrului de span - Inevitabil spanul tot cade in cilindru, astfel ca am montat un furtun cu diametru mic la aspirator si am inceput sa aspir tot ce a picat pe acele bucati de carpa, ulterior le-am scos si pe acestea si am verificat ca totul este bine si curat.

4. Montarea bucsii - Bucsa a fost montata utilizand blocant de filete de inalta rezistenta si cu capacitati de a rezista la temp. inalte (+150 grd) si presiune (10bari), Loctite 270. Filetul bucsii cat si cel al chiuloasei au fost in prealabil curatate cu degresant Loctite SF7063, produsele Loctite abia le-am gasit la Badi Ploiesti, dupa ce am alergat tot orasul.
Montajul s-a realizat impreuna cu bujia pentru a se putea realiza strangerea bucsii, dar pentru a se prevenii lipirea accidentala a bujiei de bucsa din cauza Loctite 270, am uns bujia cu vaselina pe filet si am pus o cantitate mai mare in zona ansei pentru ca blocantul de filete se poate scurge dintre chiuloasa si filetul exterior al bucsii si poate patrunde intre filetul interior al acesteia si bujie, cauzand astfel probleme la desfacere (scurgerea blocantului chiar s-a constatat ca se realizeaza si fara vaselina chiar ai fi avut cateva probleme extra).

5. Se lasa cel putin 6h la uscat la 22grd (recomandarea producatorului). Eu am lasat mai bine de 24h, temp de afara fiind mai mica. Dupa care am scos bujia si am curatat-o de vaselina.

Mai jos va las o serie de poze, dar sunt foarte folositoare si clipurile de pe Youtube cu astfel de lucrari.
Sper sa nu ajungeti sa aveti astfel de probleme, dar in cazul in care se ajunge acolo, sper sa va fie de folos si experienta pe care am impartasit-o cu voi!

WhatsApp Image 2022-04-04 at 21.16.07 by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 21.16.06 by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 15.24.43 by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 15.24.29 by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 15.24.07 by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 15.24.53 by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 22.54.59 (3) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 21.16.07 (2) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 21.16.07 (1) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 22.54.59 by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 22.54.59 (1) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 22.54.59 (2) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 21.16.07 (3) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 21.16.07 (4) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 21.16.07 (5) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 21.16.07 (6) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-04-04 at 23.22.09 by Ghita Cosmin, on Flickr


pelicanul

Foarte interesant, mulțumesc pentru info.  :)

Intersect


Buna treaba Cosmin,multumesc pentru informatii.
Born to fish,forced to work!!!

Dbr

Este doar o reparatie ,,de avarie''.Am facut cateva ,,reparatii'' din acestea exact cu sculele si trusa de reductii descrise mai sus la diverse motoare. Din pacate nu rezista decat la 2-3 demontari ale bujiei. Motivele sunt ca Loctite ul nu rezista la temperatura de la filetul bujiei decat putin timp, si reductia este foarte subtire in perete. Am scos la un moment dat bujia cu o ,,sarma'' pe filet deoarece s-au desacut spirele de filet. Recomand reparatia clasica cu demontarea chiulasei si bucsa clasica executata pe strung cu minimum 2mm in perete. Filet conic in chiulasa sau reductia un pic mai lunga decat chiulasa si bercluirea ei usoara pe interior. Sfatul meu ;)

cosmin91

@Intersect, te salut cu drag!

@Dbr, clar reparatia cu chiuloasa data jos si o bucsa mai groasa sau bercluita ar fi o solutie mult mai adecvata. In cazul meu nu am vrut sa il demontez din mai multe motive si am mers pe aceasta varianta.

Mentionez ca am "testat" una dintre aceste bucsi si eu consider ca este calita, am incercat sa o stric si sa ii rad filetul dar a rezistat bine.

As vrea sa te intreb daca in cazul tau ai folosit tot Loctite 270? Acesta am vazut ca este cotat ca fiind de "Inalta rezistenta" si rezista bine pana la +150grd, iar ca sa il desfaci trebuie sa incalzesti local pana la 300grd.
Exista vreun blocator de filete permanent, pe care sa nu il mai poti desface si rezistent la temp.?

marian giurea

incearca  solutia din imagine
daca esti din bucuresti,trimite-mi un mesaj si iti dau eu
o sticluta ca cea din poza costa cam 45-50 ron

cosmin91

Citat din: marian giurea din Aprilie 07, 2022, 07:44:51 PM
incearca  solutia din imagine
daca esti din bucuresti,trimite-mi un mesaj si iti dau eu
o sticluta ca cea din poza costa cam 45-50 ron

Merci!
Am cautat info despre cel de la Febi si pare ca are aceleasi specificatii ca Loctite 270, in caz ca in timp acesta cedeaza, o sa incerc si Febi.
Ma gandeam ca exista un fel de pasta-ciment, un blocant permanent.

Dbr

Citat din: cosmin91 din Aprilie 07, 2022, 10:19:22 AM
@Intersect, te salut cu drag!

@Dbr, clar reparatia cu chiuloasa data jos si o bucsa mai groasa sau bercluita ar fi o solutie mult mai adecvata. In cazul meu nu am vrut sa il demontez din mai multe motive si am mers pe aceasta varianta.

Mentionez ca am "testat" una dintre aceste bucsi si eu consider ca este calita, am incercat sa o stric si sa ii rad filetul dar a rezistat bine.

As vrea sa te intreb daca in cazul tau ai folosit tot Loctite 270? Acesta am vazut ca este cotat ca fiind de "Inalta rezistenta" si rezista bine pana la +150grd, iar ca sa il desfaci trebuie sa incalzesti local pana la 300grd.
Exista vreun blocator de filete permanent, pe care sa nu il mai poti desface si rezistent la temp.?

Problema nu este a adezivului blocator. Tot Loctite am folosit. Este problema de bucsa, de peretele ei prea subtire. Diferenta de la M14 la M16 este prea mica pentru a forma doua filete solide interior/exterior. In foto am desenat o sectiune in filet unde am marcat cu cercuri negre zona slaba. In practica se transpune prin faptul ca se deprinde filetul rezultand la un moment dat un arc ce se va desface deodata cu bujia indiferent ce solutie de blocare folosim. Este evident cum actioneaza fortele la strangerea bujiei si nefiind o reductie cu perete gros nu rezista in timp la desfaceri si strangeri repetate.  La asta ma refer.

cosmin91

Citat din: Dbr din Aprilie 09, 2022, 09:59:48 AM
Problema nu este a adezivului blocator. Tot Loctite am folosit. Este problema de bucsa, de peretele ei prea subtire. Diferenta de la M14 la M16 este prea mica pentru a forma doua filete solide interior/exterior. In foto am desenat o sectiune in filet unde am marcat cu cercuri negre zona slaba. In practica se transpune prin faptul ca se deprinde filetul rezultand la un moment dat un arc ce se va desface deodata cu bujia indiferent ce solutie de blocare folosim. Este evident cum actioneaza fortele la strangerea bujiei si nefiind o reductie cu perete gros nu rezista in timp la desfaceri si strangeri repetate.  La asta ma refer.

Da, asa este, peretele bucsei este subtire. Am facut o sectiune printr-una si se poate vedea clar cum este. Totusi trebuie sa mentionez ca sunt calite, s-a observat in momentul taierii cu panza de flex, nu trecea ca printr-un material moale.
Pana in momentul de fata toate bune cu reparatia, mai vedem dupa unul, doua, trei sezoane :)

WhatsApp Image 2022-05-17 at 8.36.33 AM (1) by Ghita Cosmin, on Flickr

WhatsApp Image 2022-05-17 at 8.36.33 AM by Ghita Cosmin, on Flickr

dany

ai facut filetele din aceiasi prindere...Ai avut noroc....Daca era ''intre''pas filetul interior fata de cel exterior se rupea.Cred ca ai inteles ce vreau sa zic.Faceau mecanicii pt. motociclete candva aceiasi bucsa,in caz de nevoie.Dar mai sigur este varianta mai complicata de care s-a vorbit mai sus

cosmin91

Citat din: dany din Mai 17, 2022, 04:25:55 PM
ai facut filetele din aceiasi prindere...Ai avut noroc....Daca era ''intre''pas filetul interior fata de cel exterior se rupea.Cred ca ai inteles ce vreau sa zic.Faceau mecanicii pt. motociclete candva aceiasi bucsa,in caz de nevoie.Dar mai sigur este varianta mai complicata de care s-a vorbit mai sus

Salutare! Bucsile nu sunt facute de mine, sunt cumparate la set cu tot cu tarod, dar inteleg la ce te referi. Intr-adevar bucsile acestea nu sunt groase in carne, probabil ca un strungar bun ar fi reusit sa faca o bucsa mai groasa un pic ceea ce conferea o rezistenta si incredere mai mare in timp. Dar sa vedem cum se va prezenta reparatia si la anul, deocamdata nu sunt probleme.