DAYSAILER

Creat de draken, Februarie 12, 2012, 08:33:21 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

draken

Propun acest subiect in asteptarea parerilor voastre despre daysailers.
De ce sunt atat de rare in peisaj? (nu-mi amintesc sa fi vazut vreuna in Tomis, de exemplu).
Au atat de multe dezavantaje? Profilul de utilizator e "atipic"? Exista lucruri care le fac de ne-dorit ? Sunt dezamagitoare?
Imi place sa cred ca va urma o lunga serie de argumentatii pro si/sau contra.
Atasez si un link, de inceput : http://www.sailmagazine.com/search/apachesolr_search/daysailer

Vali

Cred ca termenul care le-ar caracteriza cel mai bine ar fi ELEGANTA.

Sunt rare fiindca pe vremea lui nea Nicu barcile se faceau pentru a bate distante relativ lungi, si a incarca si cateva baxuri de blugi si adidasi de la turci la intoarcerea in tara :). Iar dupa revolutie, noii imbogatiti si-au luat ori barci mari de croaziera, ori cruiser-racere, fiind cele mai disponibile, si avand si confortul cu care oamenii respectivi s-au obisnuit.

Nu au dezavantaje, ci se adreseaza unei nise reduse de amatori de asemenea barci, pentru care primeaza placerea sailingului intr-o barca eleganta, mai mult decat confortul la bord.
Nu cred ca pot fi considerate mai de ne-dorit decat o barca de croaziera, solicitand cam aceleasi cheltuieli. Daca insa sunt facute din lemn in tehnica traditionala - carvel, lapstrake, e mai mult de munca la mentenanta.

Pentru mine sunt niste barci fascinante, cu toate ca nu cred ca mi-as dori asa ceva pentru uzul propriu.
Avem aici 2 exemple, de la Spirit Yachts si de la Morris Yachts:






"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

draken

Din cele cateva review-uri pe care le citesc, par cele mai mari producatoare de placere marinareasca. Manevrabile, prompte in reactii, simt excelent marea si vantul, isi rasfata utilizatorii cu comoditatea manevrelor (atunci cand accentul e pus pe (si) asta). Despre frumusete si eleganta ... deja mi se pare deplasat sa comentez. Cu toate astea, porturile-s pline de "submarine" si "autobuze". Si asta trebuie sa aiba un motiv.

draken

Asta e unul din cele mai placute mie review-uri: http://www.sailmagazine.com/sailboat-reviews/morris-m29
Citez concluzia, care m-a facut s ama simt tare bine:
"... I could have sat in that long, comfortable cockpit all day, fingertips on the tiller, until the sun was ready to set. It seems to me that people who go down the daysailer route seldom go back to big cruisers or racers, and I can understand why. Boats like this are easy. Easy on the eye, easy to sail, easy to maintain, easy to load on to a trailer and take home for the winter. Easy to fall in love with, too, I reckon.   "

Rumpi

 Parerea mea e ca sunt rare deoarece oamenii au vise pe care nu le realizeaza niciodata. Pe romaneste nu sunt realisti. Majoritatea velistilor viseaza la croaziere lungi si pentru asta ai nevoie de spatiu de depozitare, confort ca acasa, cockpit mic si protejat, etc. Daysailor-ele sunt tocmai pe dos, au confort minim pe interior, fara spatiu de depozitare si au cockpituri largi si generoase ca sa aiba loc toata familia cu prietenii, cainele si soacra. In conditiile in care preturile nu difera semnificativ intre daysailere mai maricele si cruiserele de aceleasi marime, omul isi cumpara cruiserul "ca sigur o sa plec in marea croaziera candva" si il foloseste pe post de daysailor. De asta la charter se impun catamaranele, care ofera si spatiu mult si confortul dorit.
Pentru Romania agravante sunt lipsa culturii nautice si a infrastructurii. Adica omul nu este informat ca in "revier"-ul romanesc (Marea Neagra, Marmara, Mediterana) nu ai nevoie de altceva decat de un daysailor chiar si daca faci cruising, oportunitatile de ancorare si aprovizionare fiind practic nenumarate. Exista multi oameni care navigheaza pe aceste mari si care nu au facut decat rar 24 de ore continuue pe mare fara sa se opreasca undeva. Se vede si in comportamentul clientilor de charter care de obicei ancoreaza sau acosteaza peste noapte si nu ies in larg decat pe vreme buna.
Infrastructura sau mai degraba lipsa ei ne afecteaza in alt mod. Ceea ce putini realizeaza e ca tara asta e mare ca suprafata si are o singura iesire la mare. De exemplu pentru mine pur si simplu nu e viabil sa plec vineri seara dupa servici, sa fac 650 de km pana la Constanta, sa ma dau cu barca, duminica sa plec inapoi si sa mai fiu luni in stare sa functionez la servici. Asa ca ma gandesc daca ma duc la mare vreau sa stau macar o saptamana doua, si in mod clar o sa aleg un cruiser cu tot confortul ca sa ma simt bine in concediu cu familia sau prietenii.
Dupa cum probabil stie intre timp tot forumul pentru acest rol eu sunt partizanul multicocii, dar pentru ca la multicoci mi-am prezentat deja ideile o sa ma refer aici strict la mult mai numeroasele monococi.
Daysailerul ideal pentru mine:
1. Sa fie frumoasa. Nu glumesc punand acest criteriu pe locul 1, daca e sa petrec mult timp prin porturi vreau o barca la care trecatorii si vecinii de ponton sa se uite cu placere, sa fiu admirat si invidiat pentru barca, nu sa sa arate ca o strutocamila spoita cu vopsea de garduri. Ca sa corespund acestui criteriu barca va trebui sa aiba un aer clasic, de yacht elegant, cu mult lemn lacuit pe punti, bord liber mic, roof jos, bronz peste tot, eleganta, simplitate. Sau  poate sa fie o barca pescareasca cu vele caramizii si otel galvanizat. Nu conteaza atata detaliile cat consecventa lor. In orice caz personal as alege o barca "de caracter". Pentru asta sunt gata sa fac si compromisuri cu privire la dotarea tehnica, viteza, confort (ala care tine de designul barcii), si volumul de munca necesar mentinerii barcii (ma rog la intretinere mai sunt chestii ajutatoare precum o prelata croita exact pe forma barcii ca sa protejeze lacul de soare si care nu iese de pe barca decat cand sunt eu acolo. La urma urmei nu ma intereseaza sa admire oamenii barca cand nu sunt eu acolo si nu-i pot auzi. ;D )
2. Sa aiba mult spatiu in cockpit si/sau pe punte (dupa design). De obicei cu o asemenea barca nu se iese singur asa ca ai nevoie de spatiu sa se simta toata lumea bine, sa nu se incurce oamenii unul pe altul si sa stea ca in autobuz la ora de varf. La mare, la soare, ne intindem la plaja daca vrem.
3. Sa aiba o posibilitate incorporata sa tina bautura rece. Asta poate fi un frigider sau un icebox mare, nu conteaza, conteaza sa aiba capacitate destula cat sa nu planga nimeni dupa bautura rece favorita. Personal aleg un ice-box pentru simplitate, ca la ala nu are ce sa se strice.
4. Sa aiba loc de vase, pahare, boluri, lighene, blide si alte alea necesare pentru mancat. Cand iesi pe apa lumea mai si haleste, e natural, si chiar daca mancarea vine cu ocupantii si nu domiciliaza pe barca de obicei oamenii uita sa aduca si ustensilele necesare actului. Asa ca alea trebuie sa aiba un loc al lor pe barca si sa fie in cantitate suficienta. Daca esti chiar pervers si ai loc destul adaugi un grill portabil si in buna traditie romaneasca afumi vecinii cu mici, fleici si alte produse de gen.
5. Sa aiba o buda separata cu un sistem simplu si garantat. Criteriul asta ar fi de fapt pe locul doi dar am zis sa nu continui direct cu buda dupa frumusete. Vrem nu vrem dupa ce bea si se inbuiba echipajul o sa doreasca sa se retraga pentru necesitatile private. Ca sa nu dam nastere la tot felul de situatii stanjenitoare obiectul trebuie sa aiba compartimentul lui, separat si ventilat de restul navei. Pe barca nu o sa fie intotdeauna numai barbati hardcore si eu consider ca asta e cea mai civilizata solutie. Buda asta trebuie sa aiba un sistem garantat la prostie, betie si obiceiuri proaste (vezi firmele de charter ale caror barci de interventie au ajuns un soi de depozit de piese sanitare cu instalator cu tot). Din fericire omul e inventiv si solutia exista. Ea se numeste buda ecologica fara apa (nu WC ca aia inseamna Water Closet) si pe langa ca nu se infunda niciodata are avantajul ca nu necesita instalatii complicate precum rezervoare, pompe, valve si alte alea si nici instructaj la echipaj. In comertul capitalist se gaseste sub numele de AirHead sau NatureHead si costa, dar odata ce ai inteles principiul de functionare (care de altfel nu e nou) duplicarea obiectului e o joaca.
6. Sa aiba un motor capabil. Inboard, outboard nu conteaza (desi eu prefer outboard, da asta e personal), ce conteaza e ca motorul sa fie de incredere astfel incat sa pot ajunge la timp unde mi-am propus indiferent de timp. De ce spun chestia asta? Pentru ca vreau sa ies cu barca asta si cand nu sunt in concediu (unde am timp destul sa lenevesc pe ape si sa imi ajustez programul dupa vreme). Asa ca daca la ora fixa trebuie sa fiu la nevasta, copil, servici sau amanta pornesc scula si gata. Aventuri cu vele facem intre timp.
7. Sa aiba un loc de dormit pentru echipajul stabil al barcii. Asta deoarece ocazional sau mai des o sa dorm pe barca si trebuie sa am unde. Locul de dormit poate fi si modular si temporar (adica ziua serveste la altceva) dar trebuie sa existe pentru tot echipajul stabil (sa zicem el, ea, unu-doi copii).
8. Sa aiba posibilitatea montarii unui cort peste cockpit. Optiunea asta e extraordinara si o sa explic de ce. Sa zicem ca pe langa daysailingul normal in care seara ne intoarcem in portul de origine (de atas cum se zice marinareste) ma hotarasc sa ma plimb cu prietenii sau familia spre alte destinatii mai apropiate sau indepartate. Acolo daca ploua sau am eu mai mult echipaj decat cel de baza (care are loc de dormit desemnat) montez cortul si trai nenica. As prefera un cort mare, inalt, cu ferestre si perdelute. Cam asa cum au rulotele (cunosc si firma care sa mi-l faca la comanda).

Cum arata deci daysailerul meu monococa ideal? Pai pentru mine (optiune strict personala) in felul urmator (incepem cu descrierea de la prova):
Primii 2m ii dedic unui V-berth, adica cuseta prova. Aceasta e continuua in lungime si latime cu saltea dintr-o bucata. Daca avem bani salteaua e memory foam, daca nu burete ordinar cu husa impermeabila de "piele ecologica" Sub cuseta e loc de depozitat efectele personale ale echipajului. Deasupra e montata o placa de plexi ca sa vad stelele cand dorm. Placa e parte din punte, fara sisteme de deschidere care mai devreme sau mai tarziu ajung ne-etanse. Ventilatia o asiguram altfel.
Urmatorii doi metrii ii dedicam utilitatilor. Pe mijloc coridor de acces de aprox 50cm latime sau mai lat daca permite designul barcii.
O laterala se dedica bucatariei. Un ice-box tapan, compartimentat, cu incarcare de sus, capace separate pentru diferitele compartimente, capacele servesc de blat de lucru. Langa el la acelasi nivel cu capacele o chiuveta rotunda (se confectioneaza dintr-un bol mare din inox, alea pentru salata sau dintr-un lighean mai mic). Sub ea spatiu de depozitare inchis, adica un dulap. In dulap pastram un aragaz de camping modelul cu arzator insurubat pe butelie pe care il plasam in chiuveta cand gatim. Alternativ pentru familii mari sau bucatari dedicati plasam o butelie de GPL sub chiuveta si arzatorul pe capacul de la cosul de gunoi. In continuare cosul de gunoi format dintr-un sistem cu sac atarnat si gaura cu capac. Deasupra intregii povesti montam un raft plat in care tinem pahare, farfurii, etc. Toata vesela din plastic transparent incasabil inscriptionata cu numele vasului. Sa nu uitam pompa de picior sau mana pentru alimentarea robinetului (pentru ca o sa fiu mult prin porturi nu am decat robinet de apa dulce).
Pe cealalta laterala avem buda. Ea poseda usa glisanta si se compune din obiectul propriu zis, adica sus-mentionata buda ecologica fara apa si o oglinda. Toata chestia e ceva mai mica decat o buda de tren comunist, e finisata impermeabil si poate fi folosita si pe post de dus. Buda are si o fereastra. Langa buda avem un dulap ingust si inalt cat tot spatiul in care tinem hainele de vreme rea (wet locker). Agatatoarea de la dulap e cu sina centrala mobila (adica sina iese afara, atarni hainele si impingi toata povestea inapoi in dulap). Intre dulap si bulkhead avem un compartiment de 10-20cm grosime unde e dosita toata aparatura de bord gen radio, gps, casetofon, panou electric, harti etc. toata poliloghia e montata pe sine si iese afara pentru montaj si inspectie. La nevoie mai bagam chestii in santina. Peste compartimentul asta este un roof. Rooful are un capac telescopic care premite descoperirea totala a culoarului central astfel incat chiar daca barca nu are "standig headroom" cand gatesti sau faci alte lucruri sa poti sta drept. Alt avantaj al culoarului descoperit e ca ala din cabina nu e izolat si poate povesti cu aia din cockpit. Pentru gatit pe vreme rea avem montat pe usa de la dulap si de la buda cate un scaun basculant si se lucreaza stand jos. Reduce de altfel riscul de accidente pe mare agitata.
Urmeaza cockpitul. Asta ocupa majoritatea barcii. Lungimea lui e de minim 3m. Cu cat mai lunga barca cu atat mai lung. El este dotat cu banchete confortabile cu perne impermeabile. Sub banchete si in spatele lor avem spatiu de depozitare principal. Aici pastram gonflabila, velele, paramele, cortul pentru cockpit, alte hangarale nautice necesare barcii. Sub podeaua cockpitului avem baterii, un mic rezervor de apa dulce, rezervorul de apa gri, motorul si rezervorul de carburant, etc. Cu cat e mai mare barca cu atat avem mai mult loc. Eventual dupa design mai avem si o mica punte pupa.
Forma barcii as deriva-o dintr-un skerry-cruiser, sau o clasa J, sau ceva mai exotic o Ljungstromare (clasa a unui constructor suedez vedti http://sites.google.com/site/ljungstromare/home folositi google translate e foarte interesant).
Constructia cocii: molid, brad sau pin strip plank pe coaste de stejar sau frasin indoite la abur, adeziv poliuretanic intre baghete, coastele lipite de coca cu epoxi, doua bulkheaduri din placaj. La exterior trei straturi de furnir exotic de 0,6mm laminate cu epoxi, la interior vopsea alba cu accente lemn natur (plop baituit in ce nuanta vreau) eventual furnir exotic.
Puntea: placaj 4 sau 6mm, furnir exotic calitate exquisit, montat "in oglinda".
Furnir este diferite specii la diferite calitati, trebuie doar ales. Cred ca pe punte as pune zebrano si la coca mahon sau bubinga sau poate un cires (unele specii sunt si in furnir tehnic la 2,5mm si ajunge un strat. Incapsulat in epoxi poti pune orice specie eu prefer o specie tare). Toata treaba nici macar nu costa extrem de mult furnirul e ieftin. Bineinteles urmeaza mult, mult lac care trebuie intretinut. Da merita. Parerea mea.
Greementul: randa bermudiana mare cu trei puncte de tertarola, foc mic (100%) eventual autovoltant, pe roller, spinnaker asimetric.  Sau daca n-am stare si ma mananca circumvolutiunile randa Ljungstrom sau alt greement "ciudat".
Cum as proceda daca un daysailer ar fi viabil pentru mine? Pai as cauta pe cineva sa imi faca planul pentru o chestie din asta la lungimea de 9m. Daca chiar am bani atunci la 12m. Dupa aia as pune mana sa fac coca. Costurile nu ar fi asa mari, am ales extra materialele in acest fel, si nici nu ar dura enorm de mult (presupunand ca pastrez deplasamentul cat mai jos, dar asta se intelege de la sine, barcile se platesc la greutate nu la lungime). Griji mai mari imi fac pentru balast ca plumbul costa. Fonta e mai ieftina dar platesc turnarea. In cel mai rau caz as folosi beton armat. La greement as incerca sa folosesc cat mai multe lucruri second hand sau facute de mine (un catarg birdsmouth din lemn, vinciuri vechi ca oricum vreau un look mai antic, manevre fixe galvanizate matisate cu panza, manevre curente din poliester impletit ca e mai ieftin decat yacht-braid, etc.).
Toata constructia cocii socotesc eu ar fi realizabila intr-o iarna, adica noiembrie-mai. Mai ales cu ajutor sponsorizat cu bere din partea viitorilor membrii de echipaj (sa slefuiasca mama lor de lenesi ca altfel nu urca pe barca  :P ). Dupa care as lansa urgent obiectul la apa. Fara interior. Fara toate punctele mentionate. Doar cu doua banci inauntru sa am pe ce dormi la nevoie si prelata de protectie pentru lac. Racer hardcore. Daca barca nu sta pe linii bag niste saci de nisip sau mai iau prieteni la bord ca doara loc este. Dupa ce am devenit spaima intregului litoral, cunosc barca pe dinafara si se termina sezonul scot frumusel barca pe mal si ma apuc sa mai bag cate ceva in interior. Piesele le fac acasa in atelier (traiasca proiectarea CAD. Daca n-am proiect CAD la mobila fac piese full-size din carton, le potrivesc pe barca cu foarfeca si banda adeziva dupa care le transfer acasa in placaj) si le montez pe barca prin aprilie-mai cand e cald. Nu trebuie totul odata, azi ice-boxul, maine buda, poimaine niste rafturi, etc. Mobila nu e structurala asa ca imi permit. Eventual observ obiceiurile si dorintele echipajului si modific lista in consecinta (desi cred ca fara ice-box si buda nu se poate). De navigat navighez cu busola si un gps de buzunar. Bateria o incarc la redresor sau am un outboard mai smecher cu alternator.
Bineinteles ca exista si varianta cealalta, gasesti un barcaz vechi de fibra ii tai suprastructurile, scoti tot ce e in el si faci din asta http://www.lackeysailing.com/daysailor/images/seawitchhome1.JPG   asta: http://www.lackeysailing.com/daysailor/sale.htm
Pentru cine vrea sa urmareasca tot procesul transformarii http://www.lackeysailing.com/daysailor/projects.htm

Am comis-o iara cu un post kilometric, mai am ocazional logoree la degete. Cred ca incerc sa ma conving pe mine insumi de faptul ca a construi o barca este un lucru logic. Ma duc sa visez mai departe si poate va mai scriu din visele mele barcaholice.

draken


Mihaif99

#6
Aici e problema ca fiecare intelege altceva prin daysailer:

Ma uit la postarile precedente sa imi vine sa zic ca la o bere "vise taica, vise" :)  Vali prezinta niste mini yachts extrem de elegante dar care ori se numesc "Daysailor" ori in brosuri apar ca "daysailers". Alea chiar ca sunt jucarii scumpe. Ar arata frumos in peisaj la Venetia. Au cabine au chile lestate serios, si pot trece Atlanticul la o adica. Rumpi isi doreste o barca conform nevoilor lui, dar e un daysailer? Cu wc separat, cu bucatarie, alea alea. Pai cu bara aia circumnavighez.

Acum lasand gluma prieteneasca la o parte. Stiu ca amandoi tin la tavaleala.

Depinde ce numesti tu sau eu sau unul-altul daysailer. Pentru mine, si in general pe aicea am vazut ca daysailere sunt numite  sunt barcile cu care iesi o zi sau cateva ore la un sailing si cam atat. Sunt mai mari ca Dinghy-urile, dar  IOLA e un exemplu perfect de daysailer (asa cum il inteleg eu si piata de aicea). Daca au o cabina e un dezavantaj pentru aceasta ca e mica, nu poate fi folosita decat la bagaje si maninca din cockpit. Pentru innoptat exista categoria "weekender" sau "overnighter" care are acolo o cabina mica, o buda chimica accesebila ridicand o bacheta in cabina (numai Macgregor 19 are buda separata). Dar e deja altceva, adica nu mai e "daysailer". Ca exemplu, un daysailer mare este Hunter 216. Si pe asta se poate innopta marginal, dar mai bine dormi in cockpit decat in cabina minuscula

Daca nu intentionezi sa iti petreci noaptea pe barca, nu ai cum sa tii barca la o marina, si vrei o barca usor de tras cu o masina medie, vrei spatiu in cockpit pentru 4-5-chiar 6 persoane ia-ti un daysailer. Vei avea -probabil-  parte de mai mult timp pe apa decat cu o barca mai mare.

Buccaneer si subsemnatul avem astfel de barci  "daysailere" adica el are un Buccaneer 18, eu un Precision 185.

Daca in schimb vrei o barca cu chila lestata, poti sa o tii la o marina, si in general ce spune Rumpi ca vrea la o barca e ceea ce vrei si tu, ia-ti un weekender cel putin. Dar tine cont ca 4 persoane in cockpitul unei barci mici cu cabina decenta e deja inghesuit.

Acum o luna doua era un baiat le Barcaholic care vindea o iola la un pret foarte mic. E un inceput bun, mai ales ca cine a cumparat-o poate sa o descarce la acelasi pret cand doreste.

draken

Aha  ;D Zici ca daca e mai mare si are si o tentativa de cabina nu mai e chiar daysailer ?

Mihaif99

#8
Am modificat postul Dar da, asta zic. Era clar o problema de clasificare:

Dinghy
Daysailers
Weekenders sau Overnighters
Pocket Cruisers  - cam o saptamina
Cruisers
Yachts
etc

Laurentiu N.

 -Eu zic,ca o barca de 15m,cu cateva animatoare,catel ,papagal,televizor,jakuzzi, cabinata si cu aer conditonat,careia i se arde instalatia de semnalizare ,devine daysailer la moment  ;D ;

Florio

Piratul are dreptate  :) si daca e sa ma iau dupa perceptia proprie, iola e exemplul nostru national de daysailer inca din vremurile socialiste, cand a avea o barca cu vele era ceva neobisnuit .
Litoralul nostru detinea asa ceva, ca barci de plimbare de zi . Lacul Siutghiol iarasi era un loc unde se organizau plimbari cu iolele si in scop de agrement, alaturi de omniprezentele  hidrobiciclete .  O aparitie dealtfel exotica, vela :) .

Florio

Citat din: Laurentiu N. din Februarie 13, 2012, 06:10:43 AM
-Eu zic,ca o barca de 15m,cu cateva animatoare,catel ,papagal,televizor,jakuzzi, cabinata si cu aer conditonat,careia i se arde instalatia de semnalizare ,devine daysailer la moment  ;D ;

Daca nu navighezi decat cand e soarele sus, "technically" ii zicem daysailer :) .

gvincentiu

Citat din: Rumpi din Februarie 13, 2012, 03:20:01 AM
Am comis-o iara cu un post kilometric, mai am ocazional logoree la degete. Cred ca incerc sa ma conving pe mine insumi de faptul ca a construi o barca este un lucru logic. Ma duc sa visez mai departe si poate va mai scriu din visele mele barcaholice.
Pai daca deja o vezi in vise si te plimbi cu ea, este gata 90%. Restul e munca, bani, timp= lucruri comune și neinteresante. Te urmaresc cu atenție, stimabile.
Ganduri bune !

Vali

Citat din: RumpiAm comis-o iara cu un post kilometric, mai am ocazional logoree la degete. Cred ca incerc sa ma conving pe mine insumi de faptul ca a construi o barca este un lucru logic. Ma duc sa visez mai departe si poate va mai scriu din visele mele barcaholice.

Noi intotdeauna ne bucuram cand cineva isi deseneaza in amanunt ideile, fiindca si noua ne vin muuuuulte idei cu ocazia asta ;). Uite ca asa mi-am dat seama ca intr-adevar un daysailer cu linii clasice poate fi o super-barca de croaziera minimala pentru conditiile de la noi din Ro :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Si ca o completare, cand draken a inceput topicul, cred ca s-a gandit la velierele clasice de tipul J-urilor sau gamei de la Morris, care "afara" sunt considerate daysailere autentice (nu ca iolele sau alte barci n-ar fi :)).
Calitatile descrise in review-ul citat se datoreaza lungimii mici la plutire, alaturi de un "underbody" modern.
Cam asa arata un plan de forme de daysailer clasic, si se poate deriva la dimensiunile dorite, adauga cabina, schimba derivorul si velatura etc:

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau