Monococa vs Cataraman

Creat de cheluall, Aprilie 16, 2011, 07:18:13 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 18 Vizitatori vizualizează acest subiect.

cheluall

Daca ati face navigatie costiera ce ati pefera, monococa sau cataraman, si de ce?
Este vorba de navigatie lejera cu familia pe perioade de max 5 zile.
Merci

mario38

trecand peste aspectul financiar ,(catamaranul e mai scump) , catamaranul e de preferat. pescaj mai mic , asieta mai stabila , spatiul mai mare, etc . atentie la timona , unde manevrele sunt un pic mai laborioase.

Florio

Citat din: cheluall din Aprilie 16, 2011, 07:18:13 AM
Daca ati face navigatie costiera ce ati pefera, monococa sau cataraman, si de ce?
Este vorba de navigatie lejera cu familia pe perioade de max 5 zile?
Merci


Pentru doar 5 zile de croaziera, intr-o navigatie costiera, nu e nici o problema sa fie o monococa mai spatioasa (cruiser)  sau o multicoca. 
Dar intrebarea este "ce e de preferat" .

Parerea generala e "multicoca" , in primul rand pentru spatiul generos, de neegalat, spatiu care inseamna confort. De aici si pretul mare la inchiriere :)
In  al doilea rand, fiind vorba de familie, e de preferat o multicoca, pentru stabilitatea ei de forma. Si asta intra tot la confort, alaturi de placerea cu care te va insoti familia,( stim ca nu toata lumea se simte confortabil la o inclinatie de 20 grade :) )

Pescajul mic face accesibila intrarea fara emotii, in orice golfulet (pentru baie, odihna, plaja...e croaziera, nu ?:) )
Velatura cu suprafata mai mare decat la o monococa similara, ii da viteza de deplasare mult mai buna.
Plusuri peste plusuri.
Dar toate astea implica si o buna cunoastere a manevrei  pe un catamaran. Ceea ce la noi e ceva mai rar.
Apoi, accesul in marine e mai putin facil( ca manevra), taxele de marina, sunt evident mai mari.
In functie de marimea catamaranului, chiar si manevra velaturii poate deveni o problema de forta in brate, sau de mai multi mateloti la manevra :)
In functie de toate astea, e de preferat multicoca.  Dar eu n-am sa spun "nu" la nici o monococa :D

Vali

Salut chelu, fiecare dintre tipuri are avantajele dar si dezavantajele sale.
Din cauza ca m-am dat mai mult cu monococi, (inca) sunt fan al acestora, dar in ultimul timp imi fac tare cu ochiul multicocile :).
Ca avantaje ale monococilor as mentiona faptul ca fiind mai compacte, sunt mai "sound" decat multicocile, senzatia de integrare in mediul marin e mai pronuntata, si au un confort acceptabil, avand miscari mai prietenoase. Ca dezavantaje as mentiona viteza mai mica decat a multicocilor, pozitia bandata in timpul marsului, greutatea sporita a ambarcatiunii, si tractabilitatea rutiera mai dificila, insa in cazul unei barci costiere dimensiunile mai mici permit tractabilitatea cu o masina obisnuita.
Pe de alta parte, multicocile sunt rapide, usoare, iar daca sunt demontabile sau pliabile sunt si usor de tractat cu masina. Structura lor mai complexa necesita in schimb un calcul structural mult mai strict, iar greutatea usoara se obtine cu pretul folosirii de materiale high-tech. Nu este insa chiar prohibitiv, dovada fiind numeroasele multicoci home-made care populeaza coastele emisferei sudice, in OZ si NZ. Mie personal imi plac foarte mult trimaranele lui Ray Kendrick, pe care le gasim pe www.teamscarab.com.au , sunt variantele necostisitoare ale performantelor trimarane ale lui Ian Farrier, unul din pionierii multicocilor.
Daca avem noroc si intra pe forum colegul Romeo - skipper, putem auzi opinii direct de la un proprietar de trimaran :), Romeo fiind omul cel mai experimentat in multicoci dintre toti cunoscutii mei. Oricum, intr-un post ulterior voi detalia cateva aspecte practice monococa vs multicoca, mai ales dupa discutiile pe care le-am avut cu Ray Kendrick. Asa ca ne recitim foarte curand :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

rexsailor

ca sa formulez doar o fraza...
chiar daca la multicoca n-o sa ti se rastoarne prea usor drinkul pus in paharul cu picior, n-ai sa simti vreodata emotia valului care ajunge la copastie, chestie care nu se mai intampla nici chiar la monococile de dimensiuni mari...
nu-mi spune ca nu se poate, ci spune-mi cum se poate !
pentru ca raul sa triumfe, trebuie doar ca oamenii buni sa nu faca nimic!        ( eduard burke )

adrian_flavius

Eu acuma o sa vin cu o afirmatie personala: atunci cand am avut placerea sa-l cunosc pe Vali in persoana, anul trecut, omul era fan 100% al monococilor...eu veneam cu experienta aerodinamicii din planorism, si cantam osanale multicocilor...in discutia respectiva, chiar daca nu ne-am contrazis, am ajuns la concluzia ca monococa se "muleaza" pe valuri, in timp ce multicoca (in special trimaranul) "lupta" cu apa si cu valul...este o victorie a omului asupra marii, nu o infratire cu ea...cel putin asa o vad eu...

Teamscarab sunt faine de tot...faine-faine...mai ales pliabile si tractabile...este visul marii adus in curtea casei...parca il vad pe Vali ca dupa ce face/vinde o multime de monococi, pune de-un trimaran din asta...sa vezi atunci distractie...:D:D:D

Florio

Ca sa nu dau prea mult din casa, :) spun doar ca am vazut un plan foarte fain si ambitios,  pe laptopul lui Vali. Nu dau detalii, il las pe el sa o faca fiindca e ideea si meritul lui.
Concluzionez doar ca momentul inceperii lucrului la o multicoca s-ar putea sa fie mai aproape decat ne inchipuim :D.

adrian_flavius

aha-ha...deci l-am prins la-nghesuiala...sa vezi dixtraxie pe urma... :D

menestras

Va zic eu ce vrea sa faca. Sa-mi fure ideea pe care cu truda si nerusinare am furat-o eu dintr-un film. Sa faca un bimaran din doua lotci.

Vali

Mai bine un monomaran din caiacul lui Guzi, eu ma pun intr-o parte si tu in cealalta, si dam din picioare ca sa-l ducem pe Guzi pe Dunare la vale la TID :).
Acum lasand gluma la o parte, colegul cheluall care a pornit topicul este respectabilul cabanier_negoiu de pe Barcaholic, care acolo pornise un topic foarte interesant, dar care nu s-a mai dezvoltat. Treaba cu monococa vs multicoca este pana la urma o chestiune care trebuie judecata in opinia mea din urmatoarele considerente:
-buget
-confortul dorit
-achizitie noua, second hand, sau constructie proprie
-tractabilitate rutiera
-performante nautice
-pescaj
-motorizare, accesorizare etc.
Din cateva mailuri pe care le-am schimbat cu Ray Kendrick de la www.teamscarab.com.au, am aflat de la el ca avantajul nr.1 al trimaranelor ale caror planuri le comercializeaza este versatilitatea conceptului, in sensul ca ai o barca usoara, rapida, pliabila, usor tractabila, cu posibilitate de esuare pe plaja, si construibila relativ ieftin in regie proprie. Dupa experienta mea vizavi de constructia unicat de barci pot spune insa ca nu pretul materialelor e marea problema la o barca self-built, ci volumul insemnat de munca, avand in vedere ca pentru un amator constructia unei barci e o suita de actiuni facute pentru prima oara, cu inerente greseli si sincope.
O posibilitate pentru un buget mai redus este achizitia sh, dar in cazul multicocilor de croaziera costiera pretul chiar si la sh numai mic nu se poate numi :D, deci solutia ramane tot manufactura, ori proprie, ori platita. Oricum, nimic nu e imposibil, mai ales ca azi se gasesc de toate, ambitie sa fie :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

menestras

Mai pe scurt, catamaran inseamna costuri mai mari de constructie/achizitie si transport, dar ofera mai mult confort si cai putere fratemeleu. Ca de, ai loc sa-ti intinzi sirena la soare in timp ce iti dai aere de Maglan cand esuezi cu el pe plaja in Vama.

Monomaran= costuri mai mici de constructie/achizitie(ca e doar o barca si nu doua), dar daca e mai mica de 6m ai confort de vagon de deportati in Siberia(si cum au fost de acord in unanimitate si deportatii, degeaba ai peisaje frumoase daca nu ai unde sa dormi, sa mananci si sa te... vorba aia, ca omu').


Florio

#11
Si uite asa s-a mai inventat un termen nautic : monomaranul  ;D

SI cat ar parea de amuzant, o ambarcatiune normala, cu un flotor lateral, se chiar numeste monomaran :).

Vali

Da, dar inventia e a lui Guzi :), stie el ce stie, a trebui sa-si deseneze mare pe caiac "monomaran"  :P.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

cheluall

HRISTOS A INVIAT
Merci pentru raspunsuri, sper sa ne vedem curind pe "balta" :)