Reparatii piese din lemn ?

Creat de kmbh69, Septembrie 23, 2012, 10:24:22 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

kmbh69

Am fost ieri (22.09.2012) cu barca Delphin 140 pentru o tura prin acvatoriul portului. Vremea a fost acceptabila (a plouat foarte putin, in rest doar înnorat), vântul a fost de asemenea bun, cât sa merg înclinat chiar, în viteza.
Surpriza am avut-o cu catargul din lemn (format din 3 segmente, solidarizate intre ele prin profile de aluminiu în forma de U, cu șuruburi pentru lemn, cu piulițe fluture). Greșeala mea a fost ca m-am luat după indicațiile celor din club și l-am lăsat stivuit pe rastel afara în curte, în bătaia ploii, cam vreo 2-3 luni. Este acoperit cu placaj de 4-6 mm, care a început sa se umfle și sa se dezlipească pe alocuri pe mici porțiuni. Nu e afectata rezistenta catargului, dar nu mai arata asa de frumos ca și înainte.
O alta surpriza (nu prea mare, era deja previzibil ca se va întâmpla, dar tot amânam momentul) am avut-o cu unele segmente din stringheri, care au început sa crape, iar unele s-au rupt, de bătrânețe și datorita faptului ca deși barca a fost acoperita, totuși la fiecare ploaie a pătruns o oarecare cantitate de apa care a murat piesele respective din lemn (nu puteam trece zilnic pe acolo ca sa controlez cata apa a intrat, dar tot la 2-3 săptămâni veneam pentru ca sa scot apa din barca). Cum descriam în postările precedente, barca e plianta, iar fiecare stringher se întinde de la prova la pupa, fiind format din 4 segmente. Fiecare segment e din lemn cu fibra longitudinala, straturile de fibra fiind și paralele cu bordajul, are cam 1 m lungime și secțiunea de 15 x 15 mm, la un capăt are o piesa de aluminiu ca o limba, iar la celalalt capăt are o alta piesa de aluminiu cu secțiunea în U, cu o decupătura în partea centrala, pentru limba următorului segment. Clar, segmentele respective de stringheri trebuie înlocuite, pe la Praktikker în Oldenburg (și parca și pe la alte magazine de meșterit) am văzut ca au asemenea stinghii de lemn cu fibra paralela pe lungime și cu secțiune apropiata de cea ceruta.
Deci, când tai câte un segment la lungimea ceruta și încerc sa-l pregătesc (cu straturile de fibra tot paralele cu bordajul, ca și la piesa originala), exista anumite detalii la care sa fiu atent (privind tăierea, găurirea, nituirea pieselor de aluminiu, lăcuirea segmentului) ? Dar privind catargul, cam ce ar trebui sa fac ? Placajul care s+a exfoliat se întinde pe toată lungimea segmentului, cam 2 m neîntrerupt și nu-mi face plăcere să-l schimb.

gvincentiu

Interesant, insa poti pune niscaiva poze? Sa ne dumirim oleacă și să ne dăm cu parerea. Variante ar fi...
Ganduri bune !

Vali

Salut Bogdan, pentru catarg o varianta ar fi uscarea cat mai buna la soare si apoi slefuirea si chituirea cu chit epoxidic (rasina si rumegus foarte fin). Asta daca placajul nu e patruns de umezeala, si din ce ai scris cred ca asa e. Daca nu se poate repara, ar trebui dat jos cu flexul si pus alt placaj rezistent la apa, dupa care epoxy si lac. Asteptam insa niste poze, sa ne lamurim mai bine.

Despre stringheri, din ce-mi amintesc la barcile si caiacele demontabile nemtesti acestia erau facuti din stejar, care e un lemn si mai flexibil, si mai rezistent decat lemnul de rasinoase de la Praktiker. Important e sa nu aiba noduri, iar daca trebuie nituit cu pop-nituri, lemnul rasinos e posibil sa crape, de aia era bun stejar.
Pune-ne te rugam si niste poze cu stringherii actuali, sa vedem daca intr-adevar sunt din stejar.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

kmbh69

In sfarsit am avut drum prin zona si am putut fotografia segmentul respectiv din stringher. Cand ajung si la catarg pun poze si cu segmentele de catarg cum s-a placajul de la suprafata.

gvincentiu

#4
Eu aș scoate strigherul, l-aș tăia după direcția crăpăturii, șlefuit cu șmirghel până ajung la lemn, apoi pe încă 5-6 cm i-aș lua lacul. Apoi aș face un scarf joint cu rășină epoxy și praf de lemn iar după finisare o manșetă din fibră de 180-220 gr/mp.
O altă variantă ar fi ca în loc de manșetă să-i pun o atelă lateral lipită tot cu rășină și eventual matisită cu ață de relon și impregnată cu epoxy.
Ganduri bune !

kmbh69

Cred ca ideea ta e buna, pentru ca păstrează capetele, mai ales ca îmi era groaza de îmbinarea lemnului cu piesele de aluminiu. Mulțumesc mult ! Il voi ruga pe Elmar (cel la care tin Cobra 27 iarna) daca mai are niste resturi de material de la vreunul din chiriașii lui, care își repara barca, pentru ca daca vreau sa cumpar, epoxi se vinde la doza, iar fibra la fel are o cantitate minima care se vinde, dar tot găsesc eu cumva.