Catarg fibra de sticla

Creat de Florio, Martie 19, 2012, 10:49:15 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Mihaif99

Citat din: Florio din Martie 20, 2012, 08:06:24 PM
Citat din: Vali din Martie 20, 2012, 05:20:34 PM
Chiar daca sunt pe fuga, as vrea sa spun ca eu as opta pentru o constructie din lemn rasinos stratificat cu epoxy, profilul rezultat fiind gol pe dinauntru, iar canalul de grandee rezultand direct din frezarea sipcilor de stratificat. E o metoda verificata in practica, si folosita destul de mult la constructia arboradei barcilor clasice.

Sigur ca da, sunt de acord cu tine.
De fapt am deschis topicul ca o alta optiune a discutiilor despre catargele din aluminiu. Mi s-a parut o complicatie mare, costisitoare,  cu urmari greu de prevazut, sa faci suduri in aluminiu pe toata lungimea catargului . Sau sa indoi si sa sudezi iarasi pe toata lungimea catargului, acele aripioare ale profilului de aluminiu.

Stiind ca multi de aici cunosc bine lucrul cu rasini si fibra, mi s-a parut ceva mai sigur si chiar mai ieftin, sa se mearga pe varianta lemnului imbracat in fibra, sau pentru usurarea in greutate,  chiar a fibrei de sticla prinsa in poliesterica.

Catargul de lemn stratificat mi se pare optiunea cea mai la indemana, ca metoda mult rodata, asa cum ai spus :) .

In realitate pentru constructiile homemade sunt trei optiuni:
1 catarg lemn stratificat pentru ambarcatiuni clasice
2 Catarg carbon daca dse doreste catarg fara straiuri si/sau din mai multe bucati, pentru o ambarcatiune moderna
3 Catarg de aluminiu.

Petru amatori si DIY cel mai greu de confectionat acasa e catargul de AL, asa ca mai bine iei unul de-a gata de la o ambarcatiune casata.


Da, dar daca vrei catarg fara straiuri, trebuie sa mergi pe varianta carbon.

Florio

Citat din: Mihaif99 din Martie 20, 2012, 08:17:44 PM

In realitate pentru constructiile homemade sunt trei optiuni:
1 catarg lemn stratificat pentru ambarcatiuni clasice
2 Catarg carbon daca dse doreste catarg fara straiuri si/sau din mai multe bucati, pentru o ambarcatiune moderna
3 Catarg de aluminiu.

Petru amatori si DIY cel mai greu de confectionat acasa e catargul de AL, asa ca mai bine iei unul de-a gata de la o ambarcatiune casata.


Da, dar daca vrei catarg fara straiuri, trebuie sa mergi pe varianta carbon.

La sugestia ta, acum ma "mananca " sa fac un catarg de 9,5m din carbon, pentru MacGrigore  ! :) . Dar crezi ca ar sta asta doar in doua straiuri si doua sarturi ? Ca parca nu imi vine a crede.
Daca as face asta, tare as merge pe varianta de catarg culisant pe care o are in dotare noul Mac.
In fapt nu asta ma doare, ci as vrea sa am catargul cu 30-40 cm mai inalt . Ma supara ghiul care vine cam prea la razantul copertinei  bimini-top . Cand aplatizez vela din cauza vantului  puternic , ghiul imi "sterge" bimini-ul la volte :) .

Mihaif99

Nu cred ca merita Florio. Mai bine scurtezi bimini-ul :), si/sau adaugi ceva inaltator sub calcaiul catargului (poate fi scos daca nu iti place), sau (dar eu nu as face asta la barca mea) daca vela nu ajunge pina in varful catargului cand e aplatizata la maximum, poti sa muti prinderea ghiului o idee mai sus - daca te incumeti sa desfaci niturile, nu ti-e ila sa dai gauri noi in catarg, si ai un plan cum sa reatasezi prinderea ghiului.

Sunt firme care vand "Carbon Fiber Spars" care se righeaza la fel ca catargul original (stays si spreader), dar nu cred ca merita.

Catargele free standing din carbon trebuie sa aiba in ce intra, catargul se "infige" in barca - adica barca trebuie sa fie proiectata pentru ele. Mai mult dinghy-uri am vazut asa.

Florio

Citat din: Mihaif99 din Martie 20, 2012, 09:03:41 PM
Catargele free standing din carbon trebuie sa aiba in ce intra, catargul se "infige" in barca - adica barca trebuie sa fie proiectata pentru ele. Mai mult dinghy-uri am vazut asa.

Corect :) . Chiar daca ar putea sta incastrat in barca, nu poate face fata fortei vantului in vela, la dimensiunile astea. Oricum trebuie prins clasic in sarturi si straiuri.

Citat din: Mihaif99 din Martie 20, 2012, 09:03:41 PM
Nu cred ca merita Florio. Mai bine scurtezi bimini-ul :), si/sau adaugi ceva inaltator sub calcaiul catargului (poate fi scos daca nu iti place), sau (dar eu nu as face asta la barca mea) daca vela nu ajunge pina in varful catargului cand e aplatizata la maximum, poti sa muti prinderea ghiului o idee mai sus - 

Eu ma oprisem la ideea de segment inaltator, prins pe talpa catargului. Dar nu i-am dat curs fiindca ar fi trebuit sa schimb sarturile cu totul. Operatiunea asta de inaltare cu cativa centimetri nu e dificila, trebuie doar un moment de hei-rup . 

Vali

Ce mi se pare curios e ca nu prea am vazut catarge home-made din fibra de sticla (sau poate nu am cautat suficient). Cum s-a scris mai sus, rasina poliesterica are proprietati mecanice mai slabe decat epoxy de exemplu, care proprietati nu conteaza asa mult la constructia corpului barcii, dar la un catarg, care vrem sa fie cat mai usor, conteaza destul de mult.

Din ce stiu, de obicei profilele cilindrice din fibre se obtin prin infasurarea unui fir de roving impregnat cu rasina pe un calapod cilindric (mandrel). Infasurarea se face in straturi succesive, astfel ca se obtin rezistente satisfacatoare la mai multe tipuri de solicitari - compresie, incovoiere, torsiune.

Oricum, nu cred ca e imposibil de facut acasa un catarg din fibre. Ramane sa studiez, si sa postez rezultate concrete din operatiunile respective. Imi amintesc ca am vazut mai demult pe net cum si-a facut cineva un catarg dintr-un tub PVC, infasurat cu fibra si rasina, iar inauntru a expandat spuma poliuretanica. Linkul respectiv insa nu mai exista demult.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

#20
Citat din: Vali din Martie 21, 2012, 07:18:20 AM
Ce mi se pare curios e ca nu prea am vazut catarge home-made din fibra de sticla (sau poate nu am cautat suficient). Cum s-a scris mai sus, rasina poliesterica are proprietati mecanice mai slabe decat epoxy de exemplu, care proprietati nu conteaza asa mult la constructia corpului barcii, dar la un catarg, care vrem sa fie cat mai usor, conteaza destul de mult.

Din ce stiu, de obicei profilele cilindrice din fibre se obtin prin infasurarea unui fir de roving impregnat cu rasina pe un calapod cilindric (mandrel). Infasurarea se face in straturi succesive, astfel ca se obtin rezistente satisfacatoare la mai multe tipuri de solicitari - compresie, incovoiere, torsiune.

Oricum, nu cred ca e imposibil de facut acasa un catarg din fibre. Ramane sa studiez, si sa postez rezultate concrete din operatiunile respective. Imi amintesc ca am vazut mai demult pe net cum si-a facut cineva un catarg dintr-un tub PVC, infasurat cu fibra si rasina, iar inauntru a expandat spuma poliuretanica. Linkul respectiv insa nu mai exista demult.

I-am pus link-ul lui Vincentiu:
http://www.duckworksmagazine.com/07/howto/mast/index.htm


Cred, mai degraba, la barci mici mai ales, ca ar fi interesant de adaptat un catarg de windsurfing. Ori doua catarge unul in altul, ori un catarg de windsurfng folosit ca miez si intarit cu straturi succesve de fibra si carbon.