Lynx 14: finalizare echipare ca velier

Creat de byteworks, Mai 09, 2011, 12:53:25 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

byteworks

Sper sa pot duce la bun sfarsit echiparea ca velier a Lynx-ului 14 construit in cea mai mare parte de master Vali si completat de mine pe ici pe colo. As avea nevoi de de ceva sfaturi si ajutor:

- velele, randa si foc, sunt confectionate de Lipan din dacron, inca de anul trecut, dupa desene scoase de mine in Sailcut.
- am un catarg promis de solpet, sper ca mai e valabil, dupa cat de serios am fost sa-l iau de la santierul naval din Slobozia.
- carma e facuta in mare de Vali, derivorul taiat la dimensiune, piciorul catargului trebuie doar lipit cu rasina si montat la locul lui.

Ce as avea nevoie sa stiu:
- derivorul e in stare de placa dreptunghiulara din placaj Okume de 18. De ce scule si procedee am nevoie pentru a-l aduce la un profil satisfacator?
- ce componente, ca un minim, am nevoie pentru montarea catargului, eu ma gandesc asa:

  • sarturi, straiuri
  • chainplates
  • intinzatoare
  • scote, gungi
  • tacheti, came
  • ceva scripeti
  • ce ma ingrijoreaza cel mai mult, chestiile alea montate pe randa, care culiseaza in catarg

Am inteles ca o parte sunt prezente pe catarg, altele nu, cand aflu mai exact raportez aici, dar va rog nu ma ocoliti cu sfaturi!

As face operatiunile la tabara de la Jurilovca, daca asa ceva e binevenit, si voi putea sa particip macar cateva zile.

Multumesc!

blue marlin

Felicitari pt apropiata lansare! Pt derivor cred ca ar fi mai mult decat suficient o rindea electrica buna si un slefuitor cu banda.
Pt greement eu as astepta sa vad intai cum arata catargul pt ca de el se vor lega toate celelate. Din pozele de pe site se pare ca toti au ales varianta cu un strai si 2 sarturi un pic mai apupate, toate la 3/4.
Cateva foto?
Nothing is impossible...

Vali

Salut Cosmin, si scuze de intarziere, dar a dat peste mine o gripa mai ceva decat minerii peste Petre Roman in '91 :D.

Banuiesc ca velele sunt de tip bermudian, cu toate ca in plan sunt huari (gunter). Daca marginea de invergare a randei permite, poate s-ar putea folosi oricare dintre greemente.
-Avantajul huari este ca ai catarg scurt, mult mai usor de transportat si ridicat pe pozitie, iar dezavantajul e ca iti trebuie catarg, ghiu si pic, deci nitel mai complicata ridicarea randei.
-Avantajul catargului bermudian (lung) este ca e mai simplu de manevrat randa, dar catargul e ceva mai incomod.

Mai e si varianta catargului de la tipul din Constanta, dar l-am sunat ieri si mi-a raspuns un mesaj de genul "allah akbar Suria" ;D, deci tipul e inca in voiaj. Oricum, la el gasim o gramada de chestii, e comoara lui Aladin acolo :D, are inclusiv balamale de carma, articulatii catarg-ghiu, plus 1001 de alte maruntisuri.

Carma si derivorul se pot profila cum a zis blue marlin, cu rindeaua si senila, eu de obicei lucrez si cu flexu', dar cu flexu' trebuie atentie. Important cred ca e ca dupa profilare sa fie imbracate cu o fibra de 280-300 si epoxy, pentru rezistenta la abraziune si rigidizare suplimentara.

Pentru fixarea catargului, daca nu are sarturile si straiurile pe el, se poate folosi cablu de inox de 3 mm de la Bricostore sau Praktiker, e vreo 4 lei metrul. Daca ne putem intalni la Jurilovca, eu am sa aduc cu mine mai multe scule si materiale ca sa putem lucra, si aduc inclusiv tabla de inox pentru chainplates, balamale de carma etc (sa vedem daca avem unde sa sudam inoxul in cazul balamalelor). Intinzatoare, tacheti, crocodili, scripeti etc se gasesc la Lalizas, sau putem lua de la Ionel din Constanta, daca il nimerim in tara. Manevrele mobile pot fi facute din codula de la Praktiker sau Brico, importat e sa nu se intinda.

Despre calaretii aia care culiseaza in catarg, daca nu gasim sau daca nu sunt suficienti pe catargul de la Slobozia, poate s-ar putea inverga randa direct cu grandeea in catarg. In cazul asta, profilul randei e ceva mai aerodinamic, fiindca nu mai sunt pierderile dintre marginea randei si catarg.

Cel mai important e sa ne spui ce greement vei folosi, fiindca la nevoie putem face catargul, ghiul si picul la Jurilovca, din molid stratificat, fiindca eu am sa aduc cu mine inclusiv circularul, abricul, rasini, fibra, lemn de molid, flexuri si alte sculamente, ca sa fie cu adevarat tabara de creatie ;).

Ca sa raspundem si colegului blue marlin, cu permisiunea ta pun aici niste poze din faza initiala a constructiei Lynx-ului:



"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

byteworks

Salutare si multumesc!

Am facut pana la urma cum e mai simplu, bermudian adica. Mai multe poze, mai multe de-ale lui Vali din perioada constructiei, sunt aici.

byteworks

Vali am fost lenes si am ratat catargul de la Slobozia, cand crezi ca vine tipul din Constanta, ajunge oare in timp pana la tabara?

Vali

Nu stiu Cosmin, l-am sunat iar si spune ca nu poate fi contactat. Ti-am trimis pe privat numarul lui, eventual mai suna-l si tu, dar daca te hotarasti sa faci vreo afacere cu el, mai bine e sa fiu si eu, fiindca omu' se arunca, si eu il mai temperez  ;). Cel mai bine ar fi sa-i spun totusi ca iau pentru mine, fiindca asa am discount serios ;D.

O alta posibilitate ar fi sa-mi trimiti daca poti o poza a desenului catargului din planuri, plus dimensiunile velelor facute de  Nicu Lipan, si sa fac eu pana la tabara un catarg cu ghiu din molid stratificat cu epoxy. Am materialul lemnos si rasina, dar mai trebuie rezolvate capelatura cu raiurile si prinderile sarturilor, articulatia ghiului, plus sina de invergare. Daca e graba cu restul de chestii (intinzatori etc), se pot folosi si chestii de la Praktiker sau Brico, la raioanele respective sunt multe chestii folosibile la barci.

Eu zic sa incepem exact acum sa lucram, tu cauta la magazinele de mai sus, sau pe net - Lalizas etc, il mai cautam pe Ionel, mai sunt si pe aici magazine de accesorii de barci, Yacht TNG are preturi bune. Cel mai important - hai sa facem lista completa cu necesarul pentru greement. Asa ca ai cuvantul :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

cip


poti sa arunci un ochi si pe ebay
http://sport.shop.ebay.de/Rigg-Mast-Segel-/36653/i.html

eu am luat de acolo un catarg (din 2 bucati) cu tot cu ghiu si straiuri/sarturi

Florio

Cosmin, ce se mai aude cu echiparea  Linx-ului ?
Anul asta as vrea sa il intalnesc pe apa, propulsat de Eol. :)

byteworks

Din pacate n-am mai facut nimic, ratarea obtinerii (cu relativa usurinta a) catargului m-a cam demoralizat, dealtfel nici pe apa n-am prea avut prilejul sa ies in 2011, lacul de aici a cam secat, a ramas si fara paduricea de stuf din coada, n-am iesit decat de vreo doua ori; plus iesirea de vreo zece zile in Thassos care chiar a fost superba - dar tot numai la motor. Ce va fi anul acesta nu stiu, pot doar sa sper o vacanta in Delta, pe care o planuiesc deja - si fac lista pentru Salon :)

Lynx 14

Vali

Catarge se mai gasesc, sau se pot face din lemn rasinos stratificat cu epoxy sau poliuretan. Am sa mai intreb si eu daca vrei pe la baietii pe care-i cunosc, poate gasim ceva avantajos din aluminiu.
Si daca nu deranjez, poate ne pui si noua daca vrei ceva poze cu aventura din Thassos, tare as fi curios sa vad jucaria plecata de la malul Bratesului cum a ajuns la malul Egeei :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

byteworks

Mersi Vali, tinem legatura (apropo am inteles ca ai schimbat nr. de telefon?), in caz ca pot directiona fonduri inspre catarg si se inzdraveneste lacul, ca altfel nu prea are sens pentru numai o saptamana pe mare, vorbim.

Poze de pe marea aceea de turcoaz am multe, le pun la viteza si aici pe acelea de pe pagina de prezentare de mai sus. Daca e cineva curios si interesat, a fost o excursie cu buget mic, barca pe peridoc pana in Thassos si retur, dat barca la apa in portul Potos (au locuri din astea peste tot unde sunt mai mult de 4 barci :) ), cazare in camping Pefkari la cateva zeci de metri de plaja si golful unde barca statea la baliza de ancorare peste noapte, masa la cort si la terase (atatea bonusuri la masa la greci n-am mai vazut , din start bombau 3-4 sticle de retina din partea casei), plimbari in fiecare zi, snorkeling, plaja, bere Mythos si ceva istorie in Limenas, Limenaria, Aliki si Theologos, si am fost si la munte pana sus pe Ypsarion. De barca si remorca nu am fost intrebat desigur decat la granita RO-BG si BG-RO, fara controale speciale inca, nici in acte nu s-au uitat, cred ca habar n-aveau cum sa trateze situatia.

In urma acestui periplu pot sa spun ca astfel de ture se pot face in Grecia cu succes cu bugete reduse, cu barci mici in genul Lynx-ului, si chiar si cu acoperirea numai a unui certificat ICC C, de exemplu visez la o iesire cu plecare/sosire in Volos, cu turul Sporadelor de nord, Skiathos, Skopelos, Alonnisos si celelate mai mici. Si o familie la fel de dispusa la aventuri de acest gen, care la o adica nici nu presupun foarte mari derogari de la confort, in Grecia.

Un singur dezavantaj, soarele sudului a ros bine in acoperirea cu rasina a placilor lasate natur, Vali poate ma ajuti sa obtin un kit de la Polydis in perioada Salonului?

















Vali

Mai mult decat superb, de unde vedem ca nu e nevoie de vreun pachebot pentru a ne simti bine pe ape :). Parca simt mirosul ala sarat si apa de la care te usturau ochii din cauza salinitatii mai mari decat la Marea Neagra.

Pozele 3, 4, 5 si 6 imi aduc aminte de prima mea intalnire cu asemenea peisaje, care mi s-a intamplat in august 1988 pe insula Buyukada din arhipelagul Prinkipo - Marmara. Daca mi-e permis, as vrea sa povestesc pe scurt cateva amintiri de atunci, cu ocazia pozelor puse de Cosmin. Eram in liceu, si am avut marele noroc sa pot pleca in Turcia cu parintii, cum se mergea atunci cu chemare de la rude (e drept ca pentru asta ni s-a rascolit arborele genealogic pana la Petru Rares ;D).

Peisajul de la Buyukada era aproape identic cu cel din pozele de mai sus, adica o zona stancoasa abrupta, de unde se vedea fundul marii ca in palma la adancimi de multi metri, datorita limpezimii perfecte a apei. Noi saream in apa de pe stanci, si ne minunam de felul cum se continua abruptul muntelui sub suprafata apei, fiind fascinati de flora si fauna acvatice. Zona abrupta se termina intr-o plaja la fel ca cea din poze, dupa cum se vede si in poza de pe Wikimapia: http://wikimapia.org/#lat=40.8597849&lon=29.1121495&z=17&l=0&m=b .
E vorba de zona unde scrie Yorukalli..., care acum 24 de ani arata exact ca plaja din pozele lui Cosmin, iar acum vad ca s-a umplut de sezlonguri, in spiritul turismului all-inclusive de turma  :(. La vremea respectiva acolo era un colt de rai patriarhal, unde lumea cauta sa scape de zgomotul, aglomeratia si stresul megalopolisului numit Istanbul.

Legatura insulelor cu continentul se facea prin clasicele vapoare pe pacura care brazdeaza si azi Bosforul si Marmaraua, si exact in acel an se introdusesera modernele catamarane de pasageri albastre, rapide, stabile si confortabile, care si-au castigat bunul renume in anii care au urmat. Noi atunci am ajuns pe insule cu o salupa gen pilotina, care transporta in jur de 10 turisti, asta fiind pretentia lui taica-miu, care-si dorea mult sa simta din nou marea cu adevarat, pe o barca mica, si nu pe vapor.

Noi (eu si frate-miu) aveam deja mai mult de o saptamana de fascinatie coplesitoare cauzata de contactul pentru prima oara cu  tara capitalista, amalgam complex de orient si occident, istorie condensata si modernitate, bogatie incomensurabila si saracie ingrozitoare. Asa ca evadarea pe insule a fost ca un respiro binevenit dupa asaltul nemilos al uriasului oras cu toate atractiile sale, bune si rele.

Tin minte ca dupa o zi fascinanta de balaceala in apele limpezi de un albastru incredibil, ne-am intalnit cu o romanca tanara - Cici, culmea din Galati, care nu se stie cum ajunsese in acele locuri, si din ce am inteles era intretinuta unui marunt patronas turc de varsta a 3-a. Nu stiu de ce, dar dupa intalnirea cu romanca si povestile ei deprimante am plecat cu o stare destul de nasoala de pe insule, avand senzatia ca sub tot acel peisaj fascinant se ascund tot felul de drame si uratenii ale vietii intr-o tara capitalista foarte polarizata social.
Asa ca spre sfarsitul sejurului asteptam nerabdatori sa ajungem cat mai repede acasa, si sa coboram in Delta noastra iubita, sa facem baie la Sfantu Gheorghe, unde chiar daca apa nu-i la fel de limpede ca in Marmara, suntem la noi acasa si avem toata tihna sa ne bucuram cu adevarat de ultimele vacante de adolescenti nebunatici ai unei tari sarace, dar primitoare :).
Am avut odata si niste poze alb-negru din acea excursie, facute cu un aparat Smena, dar din pacate nu mai exista de ceva vreme, nici pozele, nici aparatul.

Asta a fost senzatia atunci, de-a lungul timpului am mai fost prin acele locuri, si mi s-a parut totusi altfel, adica mai primitor decat prima oara. Cred ca de vina a fost si faptul ca inainte de revolutie, toti romanii pe care-i intalneam in Turcia erau niste oameni deprimati, disperati, fiindca nu-si gaseau locul intr-o tara ostila pentru ei, iar acasa nu se mai puteau intoarce, fiindca ar fi nimerit direct in beciurile Militiei.
Ma bucur insa ca au trecut acele vremuri triste, asa ca nu ne ramane decat sa ne bucuram de libertatea de a ne da pe marile sudului european cu barcutele trase pe peridoc, cum a facut si Cosmin, care ne-a bucurat cu pozele superbe de mai sus :).

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Cosmin, scuze ca am fost atat de nostalgic la reintalnirea cu peisajele de tipul celor de mai sus, incat am uitat sa-ti raspund :D. Nu mi-am schimbat numarul de mobil, e acelasi la care ma gaseste toata lumea. Iar despre kitul de rasina, este foarte simplu: exact langa Romaero, unde se desfasoara Salonul Nautic, este parcul logistic Metav SA (strada Biharia): http://wikimapia.org/#lat=44.4939722&lon=26.0950077&z=17&l=0&m=b . Acolo e sediul Polydis, si poti cumpara direct orice vrei, rasina, fibra, si tot felul de alte compozite.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

byteworks

Asta-i o povestire buna Vali, in vara dupa Grecia am ajuns, tot cu barca-n spate, desi n-am dat-o la apa efectiv, pe la un camping langa Istanbul, a treia oara acolo, Mokamp Semizkum, inainte de Silivri (catamaranul gonflabil gustase Marmaraua de acolo in anii trecuti), in zilele de dupa a fost cat pe ce sa punem de un feri catre Prinkipo, dar a trebuit sa ne abtinem in extremis; si informatia de dupa, cu izvorul de rasina, pune capac, mersi! Sper numai sa pot ajunge in timp util la program, caci in vinerea cu pricina am activitate multa, control aero med clasa II la Baneasa, depus dosar inmatriculare aeronava la aeroclub in Victoriei, salon si altele. Si sper ceva intalniri cu barcagii de toate soiurile bune care se vor gasi pe acolo, sa speram cat mai multi.

Vali

Important e sa fie vremea buna, cum era acum 2 ani cand ne-am gasit in brigada mare :). Cu toate astea, in ultima vreme eu prefer intalnirile din balta celor la diferite saloane sau expozitii. Anul trecut de exemplu n-am ajuns la Salon sau RBS, dar am ajuns la tabara de creatie si Rowmania, plus toate balacelile pe cont propriu. Iar despre rasina, oamenii trimit si prin curier, la pret bun: 14 lei plus 1,40 lei/kg. Deci pentru un kit de Epiphen ar costa transportul vreo 21 de lei.

Dupa toate povestirile tale, nu pot sa ma abtin sa nu spun din nou: "small boat, big smile, big boat, no smile" :D.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau