kmaxxi, o barca tip catamaran

Creat de ovidiu66, Martie 21, 2012, 11:40:58 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

ovidiu66

salut,

de un timp ma framant, ma rasucesc si ma gandesc sa iau si eu o barca din fibra, cu toate ca sunt constient de faptul ca imi complica putin existenta, intrucat locuiesc la bloc.
sufragerie nu mai am, am transformat-o in depozit pentru barci si caiace.

am studiat si variante autohtone, compartimentate in fel si chip, dar eu nefiind pescar, imi doresc o "coaja de nuca"(citez un bun coleg de forum) simpla, in care sa fac plaja, sa dorm cand ma ia somnul si sa ma plimb pe Mures sau pe lacuri alaturi de cativa prieteni si cei dragi.

am ochit kmaxxi, produsa la unguri, ma incanta spatiul interior generos, podeaua plata si simplitatea barcii in general.
imi doresc varianta simpla, accesata doar cu 2 banchete si o pereche de vasle.

in realitate nu am vazut barca, nu am probat-o, nu stiu cum se comporta pe apa.
dimensiunile barcii sunt 460x170;150kg
sunt detinatorul unui Mercury9.9cp, 4timpi,cizma scurta
cateva pareri si sfaturi mi-ar prinde bine, multam'!
astea sunt pozele cu barca http://www.hiroshajo.hu/gallery/KMaxxi/index.html

Vali

Salut Ovidiu si bun venit pe capcompas.ro :). Ti-am citit multe din postarile de pe celalalt forum, dar eu fiind in "greva", n-am putut sa-ti raspund atunci, cu toate ca tare as fi vrut. Nu-i nimic, bine ca ne-am gasit pe aici, asa ca putem discuta neingradit despre ceea ce ne intereseaza - barcile noastre iubite.

Din ce stiu, KMaxxi e o barca populara in Ungaria, si de aici se vede specificul pietei ungare, anume barci pentru ape interioare de intindere mica, unde de obicei nu se intalnesc valuri importante. Caracteristica unei barci catamaran de tipul KMaxxi este stabilitatea mare de forma, si un comportament bun in mars pe ape mai linistite. In schimb, pentru valuri nu e cea mai buna forma, corpul primind socuri puternice din cauza cresterii bruste a flotabilitatii prova la impactul cu valul.

Din cauza asta am vazut foarte putine barci de acest tip in zona Dunarii si Deltei, unde de obicei se prefera forma monococa a corpului, in sistem constructiv de imitatie a bordajului in clin, sau cu fund in V, cu un anumit deadrise (unghi al fundului), potrivit pentru taierea usoara a valurilor.

Oricum, pentru zona despre care ne spui - Mures si lacurile din Ardeal, cred ca barca despre care ne-ai scris e foarte potrivita, iar avantajul ei e ca are spatiu interior generos. Despre propulsie, cu 9,9 cai barca nu va "zbura", dar se va deplasa decent si satisfacator pentru nevoile unei iesiri cu familia sau prietenii. Nu stiu insa ca de puternic e curentul pe Mures, si daca motorul de 9,9 cai face fatza, insa iti pot spune urmatorul lucru interesant:

Avem un coleg de forum - Gadiel din Jibou (user - gadiel), care are o barca foarte asemanatoare, daca nu chiar aceeasi, pe care a folosit-o pe Somes. Deci il poti intreba pe el despre comportamentul barcii la motor in conditiile de curent de pe rau. In plus, din ce-mi amintesc, barca lui era parca si de vanzare, asa ca poate e o ocazie mai convenabila de a-ti procura o asemenea barca, fiind deja adusa in tara, la un pret mai accesibil. In plus, cred ca se poate face si proba, ocazie cu care te-ai putea convinge si despre comportamentul barcii in diferite imprejurari, ceea ce e cel mai important in opinia mea atunci cand se doreste cumpararea unei barci.

In speranta ca nu am deranjat cu sugestia de mai sus, iti doresc sedere placuta pe capcompas.ro, si asteptam noutati vizavi de barcuta pe care ti-o doresti, si pe care iti dorim sa dobandesti cat mai repede :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ovidiu66

salut Vali,

multumesc pentru raspuns, pentru explicatiile si informatiile pe care mi le-ai dat, ma simt onorat.
te urmaresc indeaproape, apreciez rabdarea pe care o ai, scrii mult si bine, ai reusit sa creezi un club select.
o sa contribui si eu la acest forum, cu cate o poza si o vorba buna, tehnica pastreaza o anumita distanta fata de mine, dar va am pe voi, asa ca nu este nici o problema.

prin Ardeal, circula un banc despre un ardelean care tocmai pierduse trenul.
cum privea in urma trenului care se indeparta, zise: -No' vezi de ce ii bine sa ai "lucrul tau"?

apropo' de "greva", a fost constructiva, ai "lucrul tau".

Vali

1. Sper ca nu s-a inteles ca in general catamaranele nu sunt bune la valuri :). Exista catamarane glisoare extrem de "seaworthy", care se comporta foarte bine la valuri, insa diferenta e data de:
a) unghiul fundului (deadrise), care la catamarane are alta influenta decat la monococi, unghiul final fiind cel dintre fund si peretele interior (tunnel panel).
b) distributia deadrise-ului si volumetriei imerse pe lungimea barcii.
c) "bridgedeck clearance", adica inaltimea fata de apa a panoului central orizontal al "tunelului".
d) nu in ultimul rand, inaltimea, distributia si orientarea bordului liber.

La KMaxxi, toate cele 4 puncte de mai sus ne arata ca barca a fost facuta ca un compromis optim pentru zonele nautice lipsite de valuri mai mari. Sunt sigur ca barca isi face treaba foarte bine, si din cauza asta am sugerat sa iei eventual legatura cu colegul din Jibou, fiindca parerea fiecaruia e subiectiva, si se formeaza in urma probei practice (fara sa fie conditionata de vreun aranjament comercial ;D).

Apropo, intr-o revista ruseasca din anii '80 - Katera i Iahti, am studiat pe vremuri in cateva episoade o descriere comparativa si super-detaliata a catamaranelor de glisare, de unde am mentionat foarte sumar chestiunile de mai sus.
Un asemenea material e imposibil de gasit din surse "occidentale", rusii ramanand singurii care pun la dispozitia celor interesati materiale valoroase si mereu de actualitate, fiindca - vorba lor - "marea nu tine cont de moda".

2. Si eu ma simt onorat, deci uite ca suntem numai oameni onorati pe aici :D. Lasa ca ne-om intalni noi si-om bea multe beri, pe mal sau in mijlocul apelor.
E insa o mica diferenta: forumul nu e "lucrul meu", ci e lucrul nostru. Eu sunt doar o mica particica a lui.
Eu ma bucur ca putem comunica fara sa fim permanent jigniti, sau mai rau, sa se faca pe seama noastra experimente de "menegement" ;). Nu urasc ceva mai mult decat habarnismul in combinatie nefasta cu marlania.

Cel mai important e ca forumul sa raspunda exclusiv nevoilor forumistilor. Din cauza asta nu vom gasi pe aici publicitate sufocanta, singura publicitate fiind bannerul unei firme care are un sortiment larg si cele mai bune preturi la accesorii de barci, deci avem la indemana o sursa convenabila pentru toate maruntisurile necesare la barcile noastre.
Despre orice alte probleme vizavi de forum, orice sugestie e binevenita, si o putem discuta oricand la categoria "Feedback despre forum".
Pana atunci insa, mai bine ne dam cu barcile pe ape, ca uite, a venit primavara, si in toti urla dorul de golaneala acvatica  :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ovidiu66

#4
am inteles,am notat, am retinut, totul e clar si la obiect.
am trimis un mesaj si lui Gadiel din Jibou, poate reusesc sa-l prind intr-o discutie.
posibilitatea testarii barcii inainte de cumparare ar fi solutia perfecta, dar este greu de pus in practica.
intervin probabil costuri suplimentare, timp pierdut, iar mai nou, multe dintre barci se executa doar pe comanda.(cineva din Arad mi-a spus ca a asteptat 3 luni pentru un kmaxxi) 

la un moment dat, m-am orientat spre o barca produsa in Arad, care cu motorul meu(mercury9.9, 4timpi) chiar imi placea cum merge.
cu o persoana "zboara", am stat asezat pe podea pentru ca nu stiam cat de stabila putea fi barca la dimensiunile 350x130; 65kg
cu 2 persoane la bord mi se parea ca merge cel mai bine si intra in planaj chiar cu 3 persoane.
nu mi-a placut in schimb cum este lucrata, la finisaje ma refer in special.
o sa postez cateva poze si un videoclip.
pe barca era un zgomotos Yamaha de 8 cp, in 2 timpi, amicul meu tura la maxim, pentru impresii si spume in valuri.
https://picasaweb.google.com/106062072626373634622/24Martie201202
https://picasaweb.google.com/106062072626373634622/24Martie201202#5722897761557080178

kmaxxi, dupa cum se prezinta in videoclip,vad ca merge frumos si intra usor in planaj.
in videoclip motorul este de 25 cp.
tare sunt curios cum merge cu 10 cp si daca intra in planaj cu 2 persoane. http://www.hiroshajo.hu/videok/kmaxi_video.html

Vali

#5
Despre barca din Arad: chiar daca la 3,50x1,30 metri barca are doar 65 kg, pentru o buna stabilitate mai importanta e forma corpului decat greutatea. Daca respectivul producator este autorizat de ANR, adica are numar MIC (manufacturer identification number), sigur barca e autorizata pentru productie, si indeplineste toate conditiile de siguranta specificate in directiva 94/25/EC din 1994 amendata, plus standardele aferente.

Despre calitatea finisajelor, fiecare producator are scopurile si limitele sale. Pot spune din experienta ca obtinerea unor finisaje de calitate la lucrul in fibra de sticla e o chestiune foarte consumatoare de timp si manopera. In plus, trebuie pricepere si rabdare, ceea ce in ziua de azi putini au.

Despre KMaxxi 460 la motor de 10 cai:
Prima conditie e forma optima pentru glisare (ceea ce la KMaxxi 460 e asigurat). Urmatoarea conditie imperativa pentru glisare e ca raportul dintre deplasament (greutatea barcii complet incarcate si echipate) si puterea motorului sa fie de maxim 25-30 kg/ cal putere, cu un optim de 20 kg/cal putere. Sursa: Sgrumala si Bidoaie - Proiectarea si constructia navelor mici. Se poate ajunge chiar si la rapoarte mai mici, dar exploatarea devine neeconomica, si se justifica doar la barci performante.

Daca luam sa zicem raportul maxim la care poate avea loc glisarea - de 30 kg/ cal putere, ne rezulta ca greutatea barcii incarcate si echipate nu trebuie sa depaseasca 300 kg. Deci suntem cam la limita la KMaxxi 460, daca punem la socoteala greutatea barcii - 150 kg, greutatea motorului in jur de 50 kg, plus greutatea carburantului, ramanandu-ne deci o marja sub 100 kg, unde putem incadra o singura persoana. Iar asta se intampla la raportul maxim admis deplasament/putere pentru a avea loc glisarea, deci cam la limita. Concluzia: cel putin teoretic, KMaxxi 460 nu va glisa cu 10 cai si 2 persoane la bord.

Later edit: Ca sa nu sune a verdict ceea ce am scris mai sus, cred totusi ca la 2 persoane mai "subtirele" barca se va apropia de regimul de glisare, deplasandu-se la limita superioara a regimului de semiglisare. E o mica problema si vizavi de suprafata udata mai mare la corpul de tip catamaran al KMaxxi 460, deci cea mai buna ramane tot proba practica.
Apropo, chestiunea asta imi aduce aminte de dezbaterile furtunoase de pe vremuri despre overclocking-ul la procesoare, plus eterna concluzie: decat sa fortezi un mânz, mai bine ori iei un cal, ori schimbi carutza cu una mai mica :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ovidiu66

#6
Foarte valoroase informatiile, multumesc mult, sper ca acest titlu sa fie citit de cat mai multi, isi vor raspunde la multe intrebari.
Acum stiu exact cum sa-mi aleg barca si motorul, pentru a fi potrivita nevoilor mele.
Va trebui sa ma gandesc  la un motor de 20cp, pentru a ma putea bucura pe deplin de achizitie.

Vali

Erata: codul MIC (manufacturer identification code) e o alaturare de 3 litere majuscule, care sunt considerate reprezentative pentru denumirea respectivului producator de barci. Codul MIC intra in alcatuirea numarului CIN, care numar este individual pentru fiecare barca, fiind echivalent cu seria sasiului la masini.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ovidiu66

#8
Mai am o intrebare, abuzez de consultanta gratuita, sper sa ma revansez cumva.

Care sunt formele specifice pentru o barca proiectata pentru glisare si a uneia pentru deplasament?Ce caracteristici trebuie indeplinite?

Multumiri Vali, acest titlu cuprinde informatii pretioase, despre ceea ce ar trebui sa luam in calcul atunci cand ne alegem barca si motorul.

gadiel

eu am o barca exact la dimensiunile si forma celei prezentate si e si de vanzare , a fost de 2 ori pe apa. Are 2 ani , are tenda si vasle si motor Jonson fara elice pt ca s-a rupt.

gadiel

ovidiu66

#10
@gadiel,

s-ar putea ca barca pe care o ai, Egreta 525(daca ai masurat-o imi cer scuze), sa fie mai lunga decat kmaxxi(460) si mai scurta decat kmaxxi extra(545).
o copie dupa kmaxxi se produce la Sibiu, barca se numeste <confort 460>, diferenta este de greutate, kmaxxi(150kg), confort 460(120kg).
am gasit pe net cateva poze cu Egreta525 si confort 460.
http://www.cuprins.net/index.php?option=com_content&view=article&id=3
http://www.okazii.ro/pescuit/barca/barca-confort-460-a60452253

Vali

Citat din: ovidiu66 din Martie 26, 2012, 01:04:55 PM
Mai am o intrebare, abuzez de consultanta gratuita, sper sa ma revansez cumva.

Care sunt formele specifice pentru o barca proiectata pentru glisare si a uneia pentru deplasament?Ce caracteristici trebuie indeplinite?

Multumiri Vali, acest titlu cuprinde informatii pretioase, despre ceea ce ar trebui sa luam in calcul atunci cand ne alegem barca si motorul.

Pentru o prezentare detaliata a diferentelor de design si constructive dintre barcile de glisare vs cele de deplasament, urmeaza sa scriu un articol cu poze explicative, sper cat mai repede. Pana atunci, cateva indicii sumare:

- barcile de glisare au opera vie prismatica in jumatatea pupa, adica au aceeasi sectiune transversala imersa de la mijlocul barcii (cupla maestra) pana la oglinda. Barcile de deplasament se ingusteaza la pupa, astfel incat liniile de curent se inchid in pupa etamboului (extremitatea pupa a barcii).
- de obicei, barcile de glisare au fundul in V, iar bordajul lateral se imbina cu zona fundului printr-o muchie numita gurna. Cele de deplasament au in schimb fundul mai plat, iar racordarea dintre bordaj si fund se face printr-o zona curba, astfel ca in sectiune transversala barca este "rotunda".
- barcile de glisare au pe fund de obicei redane longitudinale, adica niste nervuri proeminente, care ajuta la deflectarea stropilor de apa, plus rigidizarea fundului. Mai rar intalnim redane transversale (step-hull), care au rolul de a miscora suprafata udata la glisare. Barcile de deplasament nu au de obicei redane, dar e posibil sa aiba chile de ruliu sau alti apendici specifici.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ovidiu66

Am inteles, explicatiile sunt foarte clare, incep sa depasesc perioada "de ce?"-ului.
Astept cu nerabdare si alte articole de manual, multumesc!

ovidiu66

Intre timp, am mai aflat cate ceva despre barcile kmaxxi, produse in Ungaria, am avut o discutie cu posesorul unei asemenea barci, de dimensiuni putin mai mari(500x200; 200kg).
O sa scriu doar despre unele neajunsuri si nemultumiri ale omului, in legatura cu barca sa.
Sunt fabricate din PAL, acoperit cu un strat foarte subtire din fibra, cu toate ca dealerul a spus ca sunt fabricate din placaj marin.Descoperirea a facut-o in momentul in care a spart un flotor.
Flotoarele nu erau umplute cu spuma, cu toate ca aceasta optiune a fost platita.
Rezistenta la impact, dpdv al clientului, ar fi trebuit sa fie mai buna, barca s-a spart destul de usor.
Comportament la vasle, citez:"exclus", iar pe valuri ,se simte diferenta fatza de o barca cu chila in "V".
Barca are si multe parti bune, dar pe mine, in calitate de cumparator, ma intereseaza mai mult neajunsurile, pentru a nu imi fi inselate asteptarile.
Se pare ca unii dealeri, nu dau dovada de transparenta, iar cel mai deranjant lucru ramane sa fi mintit, sa platesti un material de calitate, cand de fapt este un material inferior, frumos "ambalat".
Nu stiu cum se pune problema la barcile autohtone, se merge tot pe "prosteala", sau se ofera un raport pret-calitate corect.
Nu as vrea sa fiu inteles gresit, dar sunt sub influenta unei discutii care m-a dezamagit si cum nu am la indemana un ungur sa-i sparg fatza," guitz" pe forum.

Vali

Stai linistit Ovidiu, ca peste tot sunt "bulitori" :).

Chiar zilele astea am fost iar la cineva, sa remediem (inca) o barca facuta de un "ilustru" producator din zona. Respectivul producator a uitat sa dea gauri in varangele care sustin podeaua (care podea e din OSB imbracat in fibra), astfel ca dupa ce i-a intrat apa la dublul-fund, nu se mai scurge, fiind captiva intre varangele tot din OSB  :o. Iti da seama ce e in santina barcii aleia.
Cam toata lumea de aici din zona foloseste OSB la intarirea oglinzii si la dublul-fund. Macar daca respectivul OSB ar fi fost protejat in epoxy, alta era treaba. Insa se da direct cu poliester si fibra peste OSB, care poliester nu protejeaza, ci mai mult dauneaza, iar OSB-ul in timp se innegreste si putrezeste.

Destul de ciudata structura cu PAL a ungurilor, e prima data cand aud asa ceva. In general, trebuie evitat montajul pe barca a oricarui material sensibil la apa, precum PAL, PFL, MDF sau placaj incleiat cu adeziv nepotrivit. In plus, in cea mai "tare" carte existenta despre constructia de barci - The Gougeon Brothers on Boat Construction - se spune ca inclusiv OSB-ul nu are ce cauta vreodata pe barca. Totusi, pentru economie, cred ca poate fi folosit cu anumite precautii la barcile de fibra, si exclusiv protejat cu epoxy.

Cea mai buna solutie pentru intarirea sau compartimentarea anumitor zone ramane ori placajul - minim de exterior, ideal marin - protejat si acesta cu epoxy pentru viata cat mai lunga, sau structura sandwich cu diverse spume sintetice sau fagure, care e si usoara, si are si proprietati mecanice foarte bune.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau