Construiesc prima barca

Creat de adrian14052, Iulie 09, 2012, 10:03:13 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Vali

Nu ai de ce sa te temi ca n-o sa pluteasca. Chiar daca s-ar umple cu apa, tot pluteste, ca doar e lemn :). In cazul asta, e bun si un colac pentru ocupant, eu asa fac :D.

Acum serios, e bine ca trimit pe curier, sunt furnizori care nu trimit chestii voluminoase, sau sunt curieri care nu le accepta la transport.

Calitatea fetelor la mesteacanul de la Welde e suficient de buna, iar la interior nu am gasit goluri. Mesteacanul e mai dens decat plopul, deci mai greu, dar e si mai rezistent. In plus, mesteacanul de 6,5 mm de la Welde e in 5 straturi, pe cand plopul de la Holver e in 3 straturi.

Calitatea C a plopului inseamna ca are ceva mai multe noduri pe straturile exterioare, dar daca oricum e imbracat pe ambele parti cu fibra si epoxy, nu e asa important. Mai ales la o barca mica, placajul are doar rol de miez pentru fibra de sticla, si deci se poate folosi si plop in 3 straturi.

Cel mai important lucru la orice placaj folosit la construit barci este incleierea dintre straturi. Despre mesteacanul de la Welde sau okoume de la Holver stiu sigur ca au incleiere foarte buna, am lucrat cu amandoua. Despre plopul sau pinul WBP de la Holver nu stiu, pentru ca (inca) n-am lucrat cu ele.

Imi place Cartop, dar singura treaba insuficienta e bordul liber. Cu o persoana nu e problema, dar de la 2 cred ca barca se resimte. Daca ar fi sa spun o parere, cel mai interesant car-topper, dupa cum am mai scris, mi se pare Taimen 350, tot de la Sedelnikov. E usor (40 de kg), lat, inalt, incapator si tine si valurile foarte bine. Cred ca ar fi bun de folosit si pe Dunare, in zonele mai putin expuse, sau pe vreme buna. Mai sunt planurile australiene Magnum, foarte asemanatoare, cam asa ar trebui sa arate un car-topper adevarat in opinia mea.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

cristi_pescar

#16
CitatImi place Cartop, dar singura treaba insuficienta e bordul liber. Cu o persoana nu e problema, dar de la 2 cred ca barca se resimte. Daca ar fi sa spun o parere, cel mai interesant car-topper, dupa cum am mai scris, mi se pare Taimen 350, tot de la Sedelnikov. E usor (40 de kg), lat, inalt, incapator si tine si valurile foarte bine. Cred ca ar fi bun de folosit si pe Dunare, in zonele mai putin expuse, sau pe vreme buna. Mai sunt planurile australiene Magnum, foarte asemanatoare, cam asa ar trebui sa arate un car-topper adevarat in opinia mea.

De obicei merg singur la pescuit, asa ca pentru mine mai important ar fi sa pot sa ma descurc de unul singur cu barca. Pentru ca am bugetul limitat m-am orientat si eu la planuri gratuite. Trebuie sa-mi fac barca cu banii pe care i-am luat pe o gonflabila. Suna foarte bine o barca de 3.5m si 40 de kg, dar unde as putea gasi planurile?
Vroiam si un raspuns daca se poate la chestiunea rasinei. Pot folosi "efectul de sera" ca sa ajut polimerizarea rasinii fara a o deteriora?

Referitor la plutit - orice as face, voi face cu compartimente etanse la prova/pupa. La o barca mica si cu bordul liber mic cred ca sunt necesare.

Vali

Bineinteles ca se poate creste temperatura prin efect de sera. Rasina nu se deterioreaza, decat daca e expusa timp indelungat la soare (ani de zile). Chiar e indicat ca polimerizarea la epoxy sa se faca la temperatura cat mai mare, din cauza asta de multe ori se foloseste postcoacerea dupa polimerizarea initiala a rasinii.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

DeltaX

Nu va recomand sa folositi alt tip de placaj decat cel marin pentru constructia de barci. Cel de exterior de la Holver este de exterior dar nu pentru a sta in apa permanent chiar si incapsulat in rasina epoxidica. In timp barca se va zgaria pe fund, si daca este patruns startul de fibra apa ajunge la placaj si se va umfla si va putrezi. Puteti folosi placajul de exterior in structura interioara a barcii, chesoane, pereti transversali, banchete dar la corp nu este recomandat. Nici orice placaj marin nu este de calitate, trebuie sa fie BS 1088 (British Standard) si atestat de un organism gen Lloyd's Rgister, Beureau Veritas, Det Norske Veritas, Germanisher Lloyd. Pe bateau.com nu recomanda decat placaj marin, cel putin BS6566. Prima barca pe care am construit-o a fost pe un plan bateau.com si am folosit Meranti 6566 la corp, insa nici acela nu mi s-a parut a fi lipsit de imperfectiuni , in special ar trebui sa nu aiba goluri la interior intre straturi, pe vremea aceea aveau o filiala in Olanda si materialele le-am luat de la ei. Placajul cred ca provenea din Indonezia din cate imi amintesc.
Daca faceti ceva de calitate alegeti Okoume BS 1088 Joubert.

Vali

@DeltaX: bun venit pe forumul nostru, si ma bucur ca putem conversa cu cineva despre care am citit prima oara pe web la inceputul anilor 2000, in articolul "An amateur boatbuilder turns professional", de pe www.amateurboatbuilding.com .

De acord ca placajul folosit e bine sa fie placaj marin BS 1088, dar sa nu uitam ca traim in Romania, si cine isi face o barca mica pentru folosinta proprie procedeaza astfel tocmai pentru costuri minime. Avem destule exemple in ultimii ani despre barci mici facute din okoume de la Holver, sau chiar placaj mai slab, care barci si-au facut bine treaba. Mai ales ca sunt barci mici, care se tin la apa doar pe durata folosirii - tractabile, cartopper-e, caiace etc.

In plus, sa nu uitam ca amatorii rusi folosesc la constructia de salupe si veliere placaj de exterior de mesteacan, dupa cum vedem pe site-urile designerilor rusi sau ucrainieni (avem un cunoscut designer ucrainean chiar pe forumul nostru). Am lucrat si eu cu acest placaj, si e de o calitate excelenta pentru pretul lui, nu se compara cu okoumele de la Holver. In afara calitatilor mecanice si de incleiere, cel mai interesant e ca nu are goluri la interior (cel putin eu nu am gasit pana acum). In plus, fiind facut din furnire de 1,4 mm, numarul de straturi e mare (7 straturi la placajul de 10 mm, fata de 5 la okoume).

Iar dificultatea procurarii in tara (eu inca nu cunosc pe nimeni in Ro care sa vanda asa ceva), plus pretul mare al placajului marin BS 1088 sigur vor indeparta putinii amatori doritori sa-si faca o barca mica din placaj in regie proprie. Avem exemple de baieti care si-au construit barci mici excelente, in strip plank din rasinoase, tocmai pentru a evita folosirea placajului scump (de exterior sau marin).

In 1991, cand mi-am (re)construit prima barca, am folosit tego din cofraje recuperate, pe osatura de rasinoase, totul acoperit in stratimat si rasina poliesterica, fiind singurele materiale disponibile pe atunci. La momentul respectiv a fost singura solutie de a obtine o barca buna, si m-am bucurat de ea mult mai mult decat cat am investit. Barca si-a facut treaba bine destui ani, dupa care la reparatia capitala de acum cativa ani am scos tego-ul si am pastrat doar forma din fibra a barcii, ingrosand-o suficient. Am fost deci constrans de vremuri (inceputul anilor '90), si am rezolvat simplu o problema de care m-am lovit.

Deci in nici un caz nu doresc sa polemizez despre tipurile de placaj, sunt de acord ca placajul marin autentic e optim. Dar pentru barci mici, care stau la apa doar pe perioada folosirii, se pot folosi si placaje de exterior, cum au aratat atatia amatori care si-au construit asemenea barci in ultimii ani.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

DeltaX

Pentru barci care stau mai mult pe uscat cred ca este bun si placajul de exterior, pentru barcute si pentru cine face un prim proiect. Eu prima barca am construit-o cu placaj marin pe un plan de la bateau.com, era o barcuta mica de 3,50 m.Placajul l-am luat din Olanda, am vrut musai sa fie marin, era un Meranti BS 6566 si m-a costat mai mult transportul in Romania. Nu mi s-a parut a fi nemaipomenit, cred ca am gasit si ceva goluri si era fabricat in Indonezia , avea o stampila pe el. Nici placajul marin nu este tot de calitate, daca te uiti pe site la bateau ei precizeaza, nu este fabricat in China.
In momentul in care am pus barcuta pe apa am trait o mare dezamagire, barca era atat de usoara incat cand ma asezam la pupa cu motor de 4 cai apa ajungea deja la copastie, eu eram prea greu desi nu sunt un gras am 85 kg cu motor poate ajungeam la 100 . Asa am inteles ca o barca nu o jucarie, trebuie sa fie mai mare iar din experienta mea pentru a fi sigura , stabila si sa aiba un comportament bun pe valuri, barca trebuie sa aiba cel putin 5 m. Desi intre timp am construit barci din PAFS folosind matrite, m-am decis sa fac un site cu planuri de barci modele proprii ce pot fi construite prin metodele descrise.Vor fi disponibile de asemenea materiale, placaj marin, placi PP,rasini si fibra  aprobate pentru uz naval.

DeltaX

www.planuri-barci.ro,....este in constructie dar poate fi vizualizat

cristi_pescar

Salut din nou!
     O sa postez tot aici pana voi deschide un topic nou (sa mai avansez cu constructia). Intre timp am reusit sa achizitionez si placajul de la Welde. Am luat placaj de mesteaca de 6.5 mm import Ukraina, si sincer ma asteptam sa arate mai bine. Nu e chiar asa de ieftin nici acesta. Are o gramada de noduri si una dintre placi avea o crapatura mai mare reparata prin chituire. In fine...eu nici macar nu pot sti daca mi-au trimis ce scrie in factura - asta e dezavantajul cand nu te duci tu sa-ti alegi marfa.
     M-am apucat sa-l tai (am hotarat sa fac Cartop) si am avut si o bucurie - nu are goluri la interior. Acum trebuie sa lipesc placile care alcatuiesc corpul barcii(una in prelungirea alteia). O sa le lipesc folosind o placa de placaj pe care o voi aseza peste cele doua placi de lipit puse cap la cap. Intrebarile sunt:
- se foloseste rasina simpla sau kit?
- se pune si fibra intre placaje?
- daca se foloseste kit,ce as putea sa folosesc in afara  de faina de lemn?
Va multumesc!

Ciby

Off topic!
Fara intentia de a te supara cumva: prin "Kit" eu inteleg o suma de obiecte, materiale, etc menite sa alcatuiasca un intreg, livrate la gramada si pe care cumparatorul le asambleaza acasa. Ceea ce vrei tu sa spui prin "Kit", este de fapt "Chit", material de adaos, cu o vascozitate mai mare.
Nu intelegeam despre ce "Kit" este vorba, gandul ma ducea la un pachet cu fibra de sticla, rasina, cleme de prindere si alte porcarii si pana cand ai spus de faina de lemn am fost in ceata.
On topic:
Felicitari pentru achizitie! Inca nu am lucrat cu placaj, dar din ce am vazut la ceilalti useri, nu folosesc fibra intre placile de placaj. Acestea se lipesc cu rasina epoxidica si pana ce aceasta polimerizeaza se tin presate cu greutati pentru o aderenta cat mai buna. Sa nu uiti sa pui atat dedesupt cat si deasupra folie de polietilena pentru a nu avea surpriza de a se lipi placajul de suport sau de greutati.
Spor la lucru.
PS
Asa de curiozitate, cat costa o foaie de placaj de 6,5 mm la Welde?

DeltaX

Pentru lipit placile de placaj intre ele e bine sa folosesti rasina+faina de lemn ,nu foarte mult, adaugi pana o obtii o pasta destul de fluida, apoi le presezi cu prese si le lasi sa se usuce.
Placajul pentru corp este bine sa fie de cea mai buna calitate, nu recomand altul decat cel marin cu certificat de calitate. La interior se poate folosi orice alt placaj de exterior.

Florio

Citat din: cristi_pescar din Aprilie 15, 2013, 08:15:52 PM
Salut din nou!
     O sa postez tot aici pana voi deschide un topic nou (sa mai avansez cu constructia). Intre timp am reusit sa achizitionez si placajul de la Welde. Am luat placaj de mesteaca de 6.5 mm import Ukraina, si sincer ma asteptam sa arate mai bine. Nu e chiar asa de ieftin nici acesta. Are o gramada de noduri si una dintre placi avea o crapatura mai mare reparata prin chituire. In fine...eu nici macar nu pot sti daca mi-au trimis ce scrie in factura - asta e dezavantajul cand nu te duci tu sa-ti alegi marfa.
     M-am apucat sa-l tai (am hotarat sa fac Cartop) si am avut si o bucurie - nu are goluri la interior. Acum trebuie sa lipesc placile care alcatuiesc corpul barcii(una in prelungirea alteia). O sa le lipesc folosind o placa de placaj pe care o voi aseza peste cele doua placi de lipit puse cap la cap. Intrebarile sunt:
- se foloseste rasina simpla sau kit?
- se pune si fibra intre placaje?
- daca se foloseste kit,ce as putea sa folosesc in afara  de faina de lemn?
Va multumesc!

Pentru lipit placajul, rasina este prea fluida. Se foloseste un amestec de rasina si praf foarte fin din rumegus de lemn (faina de lemn) . Eu am folosit cu succes faina simpla. Amestecul trebuie sa aiba consistenta mustarului, pentru a nu aluneca din rosturi si a pastra volumul lipiturii. E un lucru important, fiindca la aceste imbinari se va pune tesatura din fibra de sticla, iar aceasta nu se aseaza in unghiuri, ci trebuie mulata curb intre placi. Aici ajuta consistenta acestui chit, care rotunjeste putin unghiul format la imbinarea placilor si totodata incleiaza fibra de sticla.

gvincentiu

#26
Pune si tu niste poze, facute macar cu un telefon mobil. Alte intrebari: o vopsesti la interior sau la exterior? Te intereseaza aspectul estetic acolo unde se vede placajul?
Referitor la lipirea placajelor, cred ca vrei sa spui lipirea (consolidarea) muchiilor, filler si daca trebuie sa pui banda de fibra?
Ganduri bune !

cristi_pescar

Salutare!
Nici nu stiti cat ma bucur cand deschid calculatorul si vad atatea mesaje. Tocmai am venit de la curte unde am mai finisat bucatile taiate de placaj.
Lipitura de care va intrebam este aceasta:

Am inteles ca in engleza se numeste "butt block". Intre timp am citit pe net si am vazut ca se foloseste chit (e corect cum spui tu, Ciby).
Foaia de placaj de la Welde are 2500X1250 (ceva mai mult la masuratoare) si costa aproximativ 115 lei.
Pentru chit-ul de epoxy voi folosi faina de grau. Cred ca nu e o problema. Altceva nu am la indemana. Daca are cineva faina de lemn si ma poate ajuta sunt deschis la oferte!
Poze voi pune cand voi deschide un nou topic doar pentru barca mea(sa mai avansez cu lucrarile). De vopsit o sa o vopsesc, pentru ca nu arata asa bine placajul incat sa pot sa-l las "natur". Lipirea panourilor barcii stiu sa o fac, vroiam doar sa stiu cum se lipesc cap la cap panourile laterale, pentru ca barca are 2.90 m si trebuie sa imbin bucatile de placaj. Acum am aflat.
Unul dintre dezavantajele placajului de mesteacan este ca e mai greu decat cel de plop si cu siguranta mai greu decat okoume. Greutatea teoretica a barcii este de 40 kg. Cred ca mie imi va iesi de cel putin 50. Dar macar sa fie rezistenta. :)

dany

Cand am construit barca de placaj cu fibra fibra [aratata in ''sa facem cunostinta''-cea verde] am lipit placajul taind marginile in forma dintilor de ferastrau pe care le-am imbinat cu chit de rasina cu faina de lemn dupa care am aplicat pe ambele fete stratimat cu rasina .In felul asta am realizat continuitatea placii fara a adauga o placa laterala care m-ar fi incurcat .Mi-a permis sa curbez placa fara probleme,in imediata apropiere a lipiturii .Taierea placajului se face ceva mai greu,necesita precizie ,pt. o imbinare perfecta .Faina de lemn am produs-o singur cu slefuitorul cu vibratii adunind saculetii de praf rezultati din slefuirea aceluiasi placaj.Spor la treaba!

gvincentiu

Hai ca iese. Nu-mi era clar unde vrei lipitura: la joint sau la muchii. Daca o vopsesti toata, nu-i problema de opacitatea rășinii. Credeam ca vrei sa o lasi natur la interior.
Ganduri bune !