Barca PERFECTA pentru Delta

Creat de Pupezica, Septembrie 29, 2012, 03:26:48 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

mustatza

salut,
referitor la titlul topicului, din punctul meu de vedere + putina experienta din excapadele pe Dunare si in DD
dimensiunea barcii pe care o doreste Pupezica (6.5/2.45) este o dimensiune exagerata.Barcile cu asemenea dimensiuni sun bune doar pt plimbat si pescuit de pe mal. Cum s-ar pute pescui cu o asemenea dimensiune legat de butuci? Aceeasi intrebare este valabila si pt pilotine,Quicksilver cu cabina sau fish-uri care au mai multe dezavantaje decat confortul oferit. In salbaticie coborarea la mal sau urcarea sunt un pic cam dificile de pe aceste barci si la 100cp, nu mai devine economica "distractia" plus ca motorul este f greu. Sa platesti cateva mii de iepuroi pe o barca si  aproximativ la fiecare iesire sa-i zgarii gelcoatul prin toti butucii pe care-i intalnesti unde nu te astepti,deja esti "angajatul" barcii.
Din punctul meu de vedere pt iesirile in sanul naturii nu sunt necesare barci dotate cu tot confortul pt ca se pierde f mult din notiunea de iesire in salbaticie. Ciorba de peste nu are gust daca nu este facuta pe pirostrii.

Tinand cont de reglementarile in vigoare referitoare la campatul pe teritoriul biosferei DD,o barca ideala ar trebui sa arate ca barca construita de Vali dar putin mai lunga (5.30m) si cu o latime de 170/175m. Totul consta in organizarea interioara:
- plecand din prova construita o platforma pe o lungime de 2.3/2.5m dotata cu perne pt odihna pt 2 persoane iar sub platforma loc pt bagaje.
- aceasta zona sa fie acoperita(ermetic impotriva tantarilor  :o) cu un "cort"din material sunbrela iar inaltimea cortului sa-ti permita sa stai in fund.
-  barca sa suporte o motorizare de 40cp pt ca este motorizarea optima pt deplasari in siguranta."Chestia"cu 20cp nu necesita inmatriculare si taxe la fisc este valabila doar daca faci deplasari scurte si nu te intereseaza timpul alocat deplasarii. Problema consumului de combustibil..........s-ar putea sa consume mai mult un 20cp decat un 40cp daca barca este submotorizata.
- sa aibe la tb pupa un pupitru de comanda pt guvernare care sa poata fi "basculat" catre bord pt a nu ocupa din spatiu.
- spatiul dinspre pupa sa fie acoperit cu un bimi/top.
- sa nu depaseasca o greutate de 200-230kg fara motor.
Eu asa cred ca trebuie sa fie construita o barca pt DD si Dunare.

Vali

@mustatza: gandim cam pe aceeasi lungime de unda :).
Parerea mea vizavi de barca dorita de Pupezica (cu motorizare de 100 CP) e urmatoarea: La asa motorizare se merita ca barca sa fie echipata mai "luxos" decat o barca deschisa sau "convertibila". Din ce am gasit pana acum, cele 2 barci ale lui Sedelnikov - Sever 520 si Sever 600 - sunt cele mai apropiate de barca turistica "perfecta" pentru Delta, cu motorizarea de 100 CP. Si totusi, Sever 600 e considerata o barca usoara (fiind facuta din placaj cu epoxy), dar cu toate astea la dimensiunile de 6m x 2,4m motorizarea adecvata e intre 90 si 150 CP.

Stiind ca intotdeauna e mai buna motorizarea mai mare, pentru rezerva de putere, ma gandesc prin analogie ca la o dimensiune de 6,5 pe 2,5 metri, daca vrem deplasament "sanatos", confort maxim, clasa C de navigatie etc, e posibil ca 100 CP sa fie la limita inferioara. Cea mai dificila problema ramane totusi obtinerea unui pescaj mic (maxim 0,25m), ceea ce la o barca de clasa C, lata de 2,5 metri e cvasi-imposibil IMHO.

Iar vizavi de motorizarea de 40 CP vs 20 CP, dupa toate experientele mele de anul asta cu barca mea, am ajuns la concluzia ca forma pe care am ales-o e ideala pentru o motorizare medie, de 20-25 de cai: trecerea peste "cocoasa" tranzitiei de la deplasament la glisare se face aproape imperceptibil, barca avand aceeasi asieta cu power-cruiserele mari de semi-glisare care brazdeaza Dunarea in ultimii ani. Intentia mea a fost sa ma pot misca economic, dar si relativ rapid cu o motorizare in jur de 20 de cai, iar rezultatul a iesit cam asa cum mi-am dorit.

Am mers destul de mult si cu 40 de cai, intr-adevar se simte "vana" suplimentara, dar cred ca pentru aceasta motorizare e mai buna o forma perfect prismatica a jumatatii pupa a carenei. Din cauza asta, acum lucrez la modificarea carenei, dupa cum se vede in pozele postate acum cateva zile. Reversul va fi insa un comportament bun al barcii exclusiv la glisare, cu motoare mari (de la 30 CP in sus).

Pentru mine, modelele de barci pentru Delta intr-adevar reusite ca si calitati nautice sunt Romcraft, si in mai mica masura Laguna 535 si Nufarul. Ce nu-mi place insa la aceste barci este ca au banchetele alea puse transversal pe toata lungimea barcii, de te impiedici de ele permanent cand circuli prin barca. Aici e cel mai mult loc de treaba - la realizarea unor amenajari inteligente, customizabile. In plus, la Romcraft nu-mi place deloc sistemul constructiv In sandwich, care nu permite controlul sau reparatiile corpului dinspre interior.

In plus, solutiile tehnice "exotice", care nu s-au aplicat deloc pana acum la noi, precum redanele transversale sau aripile portante, au potentialul de a schimba din temelii configuratia flotei de barci de Dunare, bineinteles daca se vine cu modele reusite. Nu cred ca s-ar supara cineva daca ar merge in glisare cu mai putin de jumatate din puterea necesara unei barci glisoare conventionale similare. Pana atunci, insa, vorba lui Radu Theodoru - sa nu nazuim la nemurirea sufletului, ci sa epuizam domeniul posibilului :). Asa ca am fugit la treaba, ma asteapta niste fibra si rasina la aplicat..
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

mustatza

Din filmarea facuta cu barca ta se vede ca ai testat-o cu un yami de 25cp dar.............in 2timpi. Un 25cp/2timpi are cuplul ca si un motor de 30cp/4timpi. Ca sa poti utiliza barca cu 2 persone + bagajele pt un uichend,un 20-25 cp tre forjat catre maxim de unde rezulta o uzura rapida a motorului.
Spor la treaba si poate pana in primavara ne arati si barca perfecta pt DD.

Vali

Mie mi-a placut cel mai mult cum se misca barca la in jur de 25 km/h, cu acceleratia putin peste jumate. Cam asa am mers si la intoarcerea de la Sfantu Gheorghe, cand ne-am mirat ca n-am consumat (la deal - spre amonte) decat jumate din benzina de la dus (cand mersesem tare). Colegii de tura pot confirma. Asa ca nu sunt super curios sa trag la maxim de motor, dar bineinteles ca acesta e stilul meu propriu de a ma da cu barca (nu sunt vitezoman).

Iar despre "barca perfecta", eventual va fi perfecta pentru unii. Pentru modul meu de a ma da, barca mea actuala nu as defini-o ca "perfecta" (perfectiune e doar in opera Domnului), ci mai exact e cea mai buna alegere pentru nevoile si modul meu de a naviga pe Dunare si in Delta.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

mustatza

La un pret de cca 6lei/l cred ca au ramas putini cei care folosec la blana mansa. Cat timp faci de la Galati la Sfantul? Dar invers?
"Iar despre "barca perfecta", eventual va fi perfecta pentru unii. Pentru modul meu de a ma da, barca mea actuala nu as defini-o ca "perfecta" (perfectiune e doar in opera Domnului), ci mai exact e cea mai buna alegere pentru nevoile si modul meu de a naviga pe Dunare si in Delta."  -- Aici ai perfecta dreptate pt ca unii se duc la pescuit,altii doar la plimbat etc.

Mihaif99

#65
Citat din: mustatza din Decembrie 17, 2012, 07:57:55 PM
La un pret de cca 6lei/l cred ca au ramas putini cei care folosec la blana mansa...
:D vinovat
Confirm ca la intoarcere cam cu 35 la ora am consumat jumate cat la ducere cu 45 la ora.
Oricum si la ducere tot nu consider ca barca a mancat prea mult gaz. 4 oameni in  barca, plus calabalac, plus un motor de rezerva. Plus unul cu mana grea pe  acceleratie  ;D

Imi pare rau ca am fost lenesi, si nu am testat barca lui Vali cu motorul de 10 CP incarcata si descarcata. Cred ca ar fi fost foarte interesant.

Deasemenea imi pare sau ca nu am facut filme de pe mal, cu asieta barcii in mars. E incredibil cum se duce cu doi oameni in ea. Tudor :) ???? Alta calitate este felul cum intra in val. E un vis! Singura problema este ca la forma actuala economica a fundului, cu rocker fata si spate face purpoising daca iesi dind semiglisare spre glisare, conduci din ECHE si ai prova  neincarcata. Problema care s-ar rezolva, zic eu prin plasarea bateriei si rezervorului in prova, si o pereche de trim tabs.
Un post de conducere amplasat spre prova, sau o cabina micuta ar fi alta posibilitate.
Sa asteptam!

Vali

Problema cu "porpoising" cu un singur om la eche e cauzata de concentrarea greutatii la pupa, la o carena cu volumetria maxima la cuplul maestru (mijlocul barcii). Din cauza asta, inca un om in prova  aduce barca pe asieta perfecta pentru glisare, iar pozitia optima pentru un centru de greutate "bine asezat" este guvernarea la comanda centrala sau avansata, adica pozitia din tema de proiectare.

O alta solutie pentru corectarea asietei la glisare la o barca "naravasa" este asa-numita "cambered surface", adica o curbura concava a fundului imediat in prova oglinzii. In State s-a cercetat foarte mult acest domeniu, incepand cu anii '50, de catre Virgil E. Johnson. Scopul e, ca si in aviatie, obtinerea portantei maxime, in conditii de rezistenta minima la inaintare - maximum lift, minimum drag. Suprafetele concave rezultate au fost folosite in aplicatii militare si civile, la profilarea carenei spre prova oglinzii sau redanelor transversale.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

mustatza

Sa inteleg ca nu ati putut regla asieta din trim?

Vali

Ca sa obtin o asieta normala la viteze mari, cu un singur om - la motor, ar fi trebuit sa prevad o suprafata concava imediat in prova oglinzii. Am evitat asta din cauza ca:
- la viteza mica imi creste turbulenta la pupa si implicit rezistenta de val, iar la viteza mare pierd din eficienta propulsiei, din cauza devierii curgerii in elice
- volumetria carenei e optimizata din proiectare pentru centrul de greutate la 40% spre prova de la oglinda, deci pentru echipaj de minim 2, comanda centrala sau cabina prova.
- pentru un comportament cat mai bun la deplasament, semi-glisare si glisare, am vrut sa evit tot felul de "damburi" pe V-ul fundului, cum au unele barci de pe piata.

In plus, barca e foarte usoara pentru dimensiunea ei, fara a fi subdimensionata, ceea ce usureaza ridicarea provei cand greutatea e concentrata la pupa. Iar instabilitatea dinamica longitudinala la marsul in glisare cu un singur om - la eche - se corecteaza usor cu o pereche de trim-taburi, sau cu mutarea bagajelor in prova. Asa ca pentru mine e preferabil sa modific la nevoie asieta, in functie de viteza, decat sa am o barca buna numai pentru o sarcina. Oricum, vorba lui Mick Hucknall de la Simply Red: "You can't have it aaaaaaaaaallllllll"
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

mustatza

Ce-ti mai place sa vorbesti ca Isarescu!!!!!!!!!!!!! :-*

Vali

Mi-a mai zis cineva ca, daca Iliescu are limba de lemn, eu am limba de epoxy :P.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

#71
La dus au fost niste tratative cu dom' capitan Mihai care mergea ca vantul si ca gandul, ca asta-i riscul cand pui un ,,biker" la eche 
Iti aduc aminte ca eram deja slabiti de foame. Deja vedeam numai pasaret fript prin stufaris. Daca mai intarziam jumatate de ora ajungeam sa ne mancam intre noi, asa ca nu era timp de pierdut. Am mers tare pentru grup, ca sa ne salvam. In plus barca trebuia testata la toate regimurile ;)

Inca odata, imi pare rau ca nu am testat-o cu motorul Yammy de 10 CP al lui Vali. Incarcata la maximum. Cred ca am fi avut o surpriza foarte placuta. Daca am fi descoperit ca merge cu 20- 25 km/h in semiglisaj, ar fi fost ceva nemaintalnit. Un cruiser super economic.  Oricum, cred ca este o bijuterie de barca economica, iar obiectivul initial era sa fie un compromis care mearga si la vasle, si cu motor (eficient), si cu panze, asa ca obiectiv atins 100% pentru versiunea initiala.
Eu, ca si Vali nu sunt adeptul motoarelor mari, ci a cruiserelor care se deplaseaza super-eficient cu motoare mici. Cand vizitezi delta TREBUIE sa iti acorzi ragazul sa vezi totul in tihna.

Un exemplu: Il apreciez pe Pupezica pentru treaba pe care o face, ii admir pozele si nu il judec -  dar nu e felul in care EU mi-as dori sa vad Delta: din fuga. Adica mi-as dori sa fac aceleasi calatorii, dar sa dureze o saptamina calatoria  in loc de una-doua zile. Inca odata, nici o critica, doar ca asta e preferinta mea.

Vali

@Mihai & Tudor: cam asa am ales unghiul oglinzii, raportat la unghiul cuplului maestru (din fundal). Se vede ca e o diferenta de cateva grade (putine). Am sa scriu putin mai tarziu cum cred ca se va modifica hidrodinamica. Pana atunci, astept parerea voastra, ca barcagii direct implicati ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

#73
Cred ca faci o preaba buna, si rezultatele va fi o barca destul de seaworthy, adecvata unui motor ceva mai mare

1- Dun cauza fundului care nu e plat in spate, nu cred ca va fi adecvata planajului cu motoare foare mici - 10 CP. S-ar putea insa sa ma insel aici, si redana aceea din imagine sa faca o traba mult mai buna decat cred eu.
2- Datorita fundului care nu e plat in spate, va intra traptat in planaj, si va trece lin peste valul de prova si nu va avea "slap" de pupa. Adica, in caz de valuri foarte mari se poate merge cu barca un pic apupata din trim, fara sa iti rupa rinichii.
3- Vad ca ai elimiat rockerul in partea dinspre pupa. E un lucru bun, pentru o barca de glisare. Sper ca l-ai patrat pe cel din fata.
4- E o barca care va trabui testata ca sa fie apreciata, de pe mal va parea ca merge o idee apupata, impresie generata si de forma operei moarte, care coboara elegant spre pupa.  In realitate, cred ca va fi o barca excelenta cu linii clasice si comportament superb pe valuri. Probabil nu va avea insa mersul acela "lipit" de apa, dar asta e un lucru foarte bun.

Abia astept testele sa vad cat m-am inselat :)

Daca as fi in Romania cred ca as comanda cate una din fiecare, prima varianta, si aceasta, modificata pentru motoare mari.

Sa iti traiasca! Sa ai putere de lucru si sa treci peste obstacole Si sa nu mai pui la suflet tot ce zice intr-o doara unul si altul :)  Sper ca ai inchis definitiv gura criticilor!

Vali

#74
Pana vine Tudor (ciao Tudor ;) ), cate ceva pe scurt:
1. curbura (rocker-ul) chilei spre prova a ramas la fel
2. jumatatea imersa pupa acum e (aproape) prismatica
3. "aproape" din cauza diferentei mici intre unghiul V-ului la oglinda si la cuplul maestru
4. in consecinta, a crescut volumetria pupa, iar oglinda va fi imersata la orice regim

Am fost oarecum constrans de orientarea gurnei superioare, care e paralela cu plutirea. Deci am facut ca si gurna inferioara sa fie paralela cu plutirea, iar linia chilei e foarte putin ridicata spre pupa.

In urma modificarii unghiurilor V-ului si volumetriei, intrebarea e cum se va comporta barca la viraje, din urmatorul motiv: la motorizarea maxima, se face testarea de viraj la 90 de grade, iar barca trebuie sa evite un obstacol situat la 6 lungimi ale barcii (30,9 metri). Asta ramane de probat, iar ce-mi doresc cel mai mult e sa nu fiu nevoit sa pun pe fundul barcii vreo tiganie de chila profilata, ca la lotci sau lagune..
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau